بازدید 49462

ایرانی‌ها هم باید از این التماس دعای اسد درس بگیرند

بحران و جنگ داخلی در سوریه هر دلیلی که داشته باشد، یکی از ابعاد بسیار مهم آن، کمتر مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است؛ هرچند تفاوت سوریه و ایران از زمین تا آسمان است، شرایط این کشور پیش از بروز بحران، درس‌هایی آموزنده برای مقامات ایرانی دارد.
کد خبر: ۳۷۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰ 02 February 2014
ایرانی‌ها هم باید از این التماس دعای اسد درس بگیرند

حتی اگر همین امروز جنگ در سوریه پایان پذیرد، حاکمان بعدی سوریه و دیگر کشورها، ممکن است در آینده با کشوری پرمصیبت و بحران‌زده مواجه باشند. این پیش‌بینی توماس فریدمن صاحب‌نظر برجسته آمریکایی است که جنبه مغفولی از بحران در سوریه را ‌بررسی کرده است.

به گزارش «تابناک»، اسناد ویکی‌لیکس نشان‌دهنده این است که سوریه در چند سال پیش از بروز بحران در این کشور با مسأله‌ای رو‌به‌رو بوده‌ که تأثیری جدی بر آینده این کشور داشته است.

فریدمن به تازگی در مطلبی برای نیویورک تایمز به مجموعه‌ای از اسناد ویکی‌لیکس پرداخته ‌که به نحو شگفت‌آوری پیش‌بینی‌کننده وقایعی است که در سوریه رخ داده است. در هشتم نوامبر ۲۰۰۸ سفارت آمریکا در سوریه در گزارشی به وزارت خارجه این کشور به فعالیت‌های عبدالله‌بن یحیی، نماینده سوریه در فائو پرداخته ‌که به دنبال کمک سازمان ملل و در کنار آن ایالات متحده برای مقابله با خشکسالی در این کشور بوده است.

برخی ‌اطلاعات مورد توجه در این گزارش سفارت آمریکا به قرار زیر است:


 ـ سوری‌ها به دنبال کمک برای مقابله با بد‌ترین خشک‌سالی خود در چهار دهه اخیر هستند.

 ـ به گمان این مقام سوری، اگر به سوریه کمک نشود شمال شرقی سوریه با پدیده مهاجرت گسترده روبه‌رو خواهد شد که خود می‌تواند به تلاطم‌های اقتصادی و اجتماعی منجر شود.

 ـ در آن سال هر چند مقامات سوری پیش‌بینی می‌کردند ‌دولت این کشور اجازه نخواهد داد کسی در این کشور دچار قحطی شود، تحمل اجتماعی و اقتصادی آن را فرا‌تر از توان این کشور می‌دانستند و نگران فروپاشی اجتماعی ناشی از آن بودند. بی‌ثباتی سیاسی از تبعات این فرایند دانسته می‌شد.

 ـ سوری‌ها باور داشتند که چنین شرایطی باعث مهاجرت روستاییان و دامداران منطقه به شکل کارگران غیرماهر به شهرهای بزرگ و تبعات وسیع اجتماعی خواهد شد. این در شرایطی بود که سوریه با سیل مهاجران عراقی نیز روبه‌رو بود.

به گمان فریدمن، این پیش‌بینی‌های مقام سوری به نحو عجیبی درست از آب درآمد. جمعیت میلیونی مهاجر ناشی از خشکسالی سوریه به نیروی مؤثری در فرایند بحران در سوریه تبدیل شده است.

شاید به همین دلیل بود که شهروندان سوری جمعه گذشته به درخواست بشار اسد رئیس جمهور این کشور پس از اقامه نماز جمعه، نماز استسقاء (طلب باران) برگزار کردند. به دنبال درخواست رئیس‌جمهوری سوریه، وزارت اوقاف سوریه از شهروندان این کشور خواسته بود قبل از برپایی نماز استسقا، سه روز روزه بگیرند و به فقرا و نیازمندان کمک کنند و به صله رحم یا دیدن از دیگران از جمله نزدیکان و خویشاوندان بپردازند.

پیش‌بینی فریدمن این است اگر قرار باشد خشکسالی شدید سوریه یک بار دیگر پس از پایان جنگ در این کشور تکرار شود، آنگاه این کشور واقعا به سرزمینی مصیبت‌زده تبدیل خواهد شد.

این واقعیتی روشن است که ایران و سوریه تفاوت‌های چشمگیری دارند. این تفاوت چنان زیاد است که نمی‌توان آنچه را برای سوریه اتفاق افتاده است، برای ایران هم پیش‌بینی کرد ولی تبعات اجتماعی خشکسالی در مناطق شرقی ایران و مهاجرت میلیونی ناشی از آن پدیده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

المانیتور در مطلبی، وضعیت جلگه هامون در استان سیستان و بلوچستان را مورد توجه قرار داده است که تا چند سال پیش، سرزمینی سرسبز بود و حتی در دریاچه هامون ماهیگیری نیز در جریان بود و سالانه بیش از دوازده هزار تن ماهی از آن صید می‌شد و ماهی‌ها‌ گاه تا بیست کیلوگرم وزن داشتند. ساخت سد و کانال‌ها در افغانستان برای آبیاری کشاورزی در استان‌های قندهار، هلمند و نیمروز سطح آب هامون را پایین برد و سپس ساخت چهار منبع ذخیره در ‌ایران وضعیت را بد‌تر کرد.

اکنون جمعیت بزرگی در سیستان به زیر خط فقر رانده شده‌اند و نیازمند کمک‌های کمیته امداد امام (ره) شده‌اند. آمار نشان می‌دهد که نزدیک ششصد هزار تن این منطقه را ترک کرده‌اند و بیشتر آن‌ها به استان گلستان رفته‌‌ و بقیه نیز در دیگر مناطق ایران پراکنده شده‌اند.

گری لوئیس از مقامات سازمان ملل که به منطقه دریاچه ارومیه نیز سفر کرده است، ابعاد مشکل در سیستان و بلوچستان را فرا‌تر از شمال غربی ایران می‌داند. وی همکاری بهتر ایران و افغانستان و پس از آن مدیریت بهتر منابع آب در ایران را عواملی می‌داند که می‌تواند از گسترش این مشکل بزرگ پیشگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۲۶
میگن جنگ آینده خاورمیانه جنگ آب هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
Maybe
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
جنگهاي آينده همه دنيا برسر آب خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
حرفت خیلی جالب بود...
ولی انصافا چه ربطی داشت؟!
یوسف
| Lebanon |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
مشکل آب با احداث آب شیرین کن در جنوب کشور قابل حل است ولی این امر توجه مسئولان را خواهان است. احداث سد با آن هزینه های گزاف و مطالعات ناقص حوزه پیرامونی آن مشکلات عدیده ای را برای هم وطنان بوجود آورده است
متشکرم جالب بود
اگر قوانین بین المللی نمی تواند مانع ایجاد سد و ورود آب از افغانستان به ایران شود دلیلی وجود ندارد در مرزهای غربی ایران با ایجاد سد بر روی رودخانه های پر آب مانند زاب اب را به حوزه های دیگر منتقل کند
مقاله و هشدار بسیار خوبی بود
سال 1354 حق آبه ایران برای ورود به دریاچه هامون سالی 750 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است، این قرارداد هنوز معتبر هست و دولت افغانستان باید طبق این قرارداد بین المللی حق آبه ایران رو بدهد، در این مورد دستگاه دیپلماسی ایران با جدیت وارد عمل بشه و حق ایران رو از این کشور بگیره چون افغانستان از غفلت ایران در این موضوع سوء استفاده کرده و با احداث سد روی رودخانه دیگر مرزی با ایران که آب شهر مشهد رو تامین میکنه عملا حیات رو در سرتاسر نوار شرقی ایران به مخاطره انداخته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
متاسفانه هيچ بايدي در كار نيست و اگر آنها احتياج به آب دارند از منابع خود استفاده مي كنند
کل بهار عربی سر بالا رفتن قیمت گندم به دنبال آتش سوزی مزارع گندم سال 2010 روسیه بود . بالا رفتن قیمت گندم باعث آشوب در تونس و مصر شد که به لیبی و سوریه هم سرایت کرد . این مساله به خوبی نشان می دهد که چرا در کشور های پولدار حاشیه خلیج فارس که اتفاقا از بدترین دیکتاتوری های حهان هستند آب هم از آب تکان نخورد ولی بی پول ها دچار مشکل شدند . همین مشکل امروز گریبان گیر عراق هم هست و در صورت عدم مدیریت صحیح گریبان ایران و افغانستان و پاکستان را هم خواهد گرفت . این ها انقلاب های روشنفکری نیستند ؛ انقلاب های نان هستند و فقط ویرانگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
موافقم اما برخورد بد با معترضین (به عبارتی تروریست ها!!) باعث دامن زدن بیشتر به اختلاف ها گردید...
ممنون از تابناک شاید تلنگری باشد بر انهایی که در خواب خرگوشی اند .
اینم از کشور دوست و برادر افغانستان که هیچ نفعی نداره بلکه ضرر هم میزنه
فقط خدا به داد این مناطق برسه
خطر کم آبی و افت سطح آبهای زیر زمینی تمام دشتهای کشور را تهدید می کند و در این میان عده ای از سر دلسوزی هر نوع دخالت دولت در مسدود کردن چاههای مجاز را ضبه به کشاورزی کشور تعبیر می نمایند و غافلند از وضعیت آب و آینده تاریکی که در صورت استمرار وضعیت موجود بوجود میاید
تنها در استان زنجان سالانه حدود 150 میلیون متر مکعب مازاد برداشت از سفره های آب زیر زمینی وجود دارد
شما را به خدا به فکر آب این مردم باشید و با متخلفین به اشد وجه برخورد نمایید
مشهد و بطورکلی استان خراسان امسال خیلی خیلی کم بارش داشته! اگه این روند ادامه داشته باشه سال دیگه هر روزش باید شاهد جیره بندی اب باشیم!!! متاسفانه مسئولای ماهم میذارن کار که حسابی بیخ پیدا کرد بعد همایش و سمینار میذارن که ببینن چیکار میشه کرد، از الان به فکر 5 سال دیگه باشین، چرا باید این همه از منابع آب شیرین تو زمینهای کشاورزی با کمترین بازده حروم بشه؟چرا تو همه چی همیشه چندین سال از دنیا عقبیم؟
16 سال است كه خشكسالي بسيار شديد باعث خشكيدن بسياري از قنوات بخش كاخك شهرستان گناباد شده و مابقي قناتها نيز با افت آبدهي بيش از 80 درصد مواجه شده اند .

اين مسئله و آفت كرم سر شاخه خوار باعث از بين رفتن باغات و مزارع شده و بدليل عدم وجود زمينه هاي اشتغال ، سيل مهاجرت از روستاها و حتي شهر كاخك به شهرهاي بزرگ مثل تهران و مشهد آغاز شده است .

براي نمونه به نانوايي هاي سنگكي تهران سري بزنيد و از هويت آنها بپرسيد . تعداد زيادي از آنها كاخكي يا بجستاني هستند .

متاسفانه گزارش مشروح و مصور سال گذشته مطبوعات و رسانه هاي مجازي گناباد و حتي كشوري نيز نتوانست زنگ خطر را براي مسئولين به صدا در آورد .

روستاهاي منطقه كلا از جوانان خالي شده و به شكل سراي سالمندان در آمده است .

در صورت ادامه اين روند هرگونه آسيب اجتماعي براي مهاجران دور از انتظار نيست ا

واقعا جاي تعجب و تاسف است كه كارشناسان محترم كشاورزي پس از بيست سال هنوز نتوانسته اند براي مبارزه با كرم سرشاخه خوار يك روش شيميايي يا بيولوژيك بيابند . اگر خودتان نميتوانيد لا اقل متواضعانه از آنها كه ميتوانند كمك بگيريد .
تو ايران هم تنها راه حل گرون کردنه و بس
مطلب خیلی جالبی بود در استان سمنان هم همین مشکل در حال بروز هست در دامغان امسال بارندگی فوق العاده کم شده همین سرمای حاضر که هم طرف شمال شهر ما که مازندران هست کلی برف امده طرف جنوب ما هم که اصفهان و کرمان هست برف امده ولی امان از کمی بارش در شهر دامغان خدا خودش کمک کنه اطراف ما همه جا برف امده ولی شهر ما هیچی فقط باد باد باد از هموطنان استدعا دارم برای شهر ما هم دعایی کنند تا بارندگی داشته باشیم و مثل اهالی سیستان مهجرت نکنیم
مخالفم با احداث هرگونه سد ، بند و انتقال آب
اما بهترین جای ایران برای توسعه تمام کرانه دریای عمان و خلیج فارس است با کشاورزی پیشرفته میتوان از تکنولوژی برای تامین آب استفاده کرد ضمن اینکه کرانه دریا بهترین جا برای توسعه کشت ماهی ، تجارت ، صنایع دریایی و مکانهای تفریحی است
بعدش نماینده های مجلس میرن طرح حذف و انحلال سازمان محیط زیست رو میدن . . .
خیلی جالبه هاااااا .
امروزه دریاچه ارومیه به سختی نفس می کشد و تبعات خشک شدن کامل آن به مراتب خیلی بیشتر از هامون و جاهای دیگر است بایستی در این مورد فکر و اندیشه ای بشود اگر بتوانیم دریاچه ارومیه را از خشک شدن کامل نجات دهیم الگویی میشود برای سایر مناطق
به امید روزی که حیات دوباره به تمامی دریاچه های ایران برگردد.
دریاچه هامون رو افغانها خشک کردن اما خشک شدن دریاچه ارومیه که دست پخت خودمونه.
دراین میان جای این سوال است چرا دوستان وهم پیماننان آمریکا دچار چنین خشکشالیهای نمی شوند.آیا بروز این پدیدههادست سازنیستند.پدیده هارپ که برای ایجاد آن آمریکا درآلاسکا یک ایستگاه بسیار بزرگی دایر کرده ودر هرنقطه ای می خواهند بحران آفرینی میکنند موضوعی که مسئولین ما از کنارآن با بی تفاوتی رد می شوند.هموطنان عزیز شایدتصدیق نمایند در مرزهای شمالغربی تااز مرز خارج نشده اندعمدتا شرایط بیابانی است اما همینکه وارد ترکیه میشوید اکثرا شاهدمناطق سرسبزوخوش آب وهواست چرا.مگر جبهه بارشی همه ما مدیترانه ای نیست پس این تفاوت از کجاست پاسخ به این سوالات واقعیتهای را در پی دارد که یقیننا باعث حیرت همه خواهد بود
مقامات بايد برنامه ريزى كنند بدون مقاصد سياسي
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست