سایه اسکناسهای بابک زنجانی روی سر فیلم ها! + فیلم

به گزارش «تابناک»، سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر از ساعت 10 صبح امروز 12 بهمن ماه با اکران «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سومین فیلم بلند روح الله حجازی که در دوره پیشین فرصت یک اکران را نیز نیافت، آغاز شد؛ اکرانی که با استقبال قابل توجهی مواجه بود و علاوه بر منتقدان، برخی چهره های سینما و تلویزیون نظیر نیکی کریمی، ابوالحسن داوودی، سیدضیاءالدین دری، عادل فردوسیپور، بهرام توکلی را نیز میزبانی می کرد.
در نشست پرسش و پاسخ این فیلم به جز حمید فرخنژاد که به دلیل فیلمبرداری در یک پروژه دیگر نتوانسته بود حضور داشته باشد، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، پیمان قاسمخانی، ترلان پروانه (بازیگران فیلم)، مهدی داوری تهیهکننده، روحالله حجازی کارگردان، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری، علی طالبآبادی فیلمنامهنویس، سپیده عبدالوهاب تدوینگر و وحید مقدسی صدابردار حضور داشتند.
مهم ترین صحبت های مطرح شده در این نشست از این قرار بود:
- مهدی داودی تهیهکننده گفت: با وجود ایرادهایی که مدیران قبلی بر پروانه نمایش گرفته بودند، این فیلم بدون هیچ ممیزی و حذف یک دقیقه یا دیالوگی پروانه نمایش گرفته است.
- کارگردان فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در پاسخ به اینکه آیا مسیر فیلمسازی شما تاثیر گرفته از اصغر فرهادی است، اظهار کرد: این مساله را منتقدان باید بگویند، بدون شک اصغر فرهادی جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارد ولی من ترجیح دادم فیلم خود را بسازم، اگر هم بخواهیم اینطور محدودیت قائل شویم پیشتر خانم بنیاعتماد، آقای مهرجویی و فیلمسازان دیگر آثار شاخصی داشتهاند.
- هومن بهمنش در نشست خبری فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» درباره نقد وارده به عکاسان که مقابل دید مردم را گرفته باشند، اظهار تعجب کرد که چرا سالنی دارای شیب طراحی نشده تا این مشکل از اساس حل می شد و عکاسان نیز راحت به کارشان می رسیدند که با تشویق برخی از عکاسان جوان همراه شد.
- از حواشی جالب توجه جشنواره، در نظر گرفتن محدودیت برای حاضران در کاخ است که باعث شد هم نشست های خبری نسبت به دوره پیشین قابل کنترل تر باشد و هم کیفیت سرویس دهی به مدعوین از جمله پذیرایی به طور کامل متفاوت با دوره پیشین باشد.
فیلم خلاصه نشست خبری فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را هم اکنون در «تابناک» تماشا کنید

ویتوریو استرارو فیلمبردار شاخص و مطرح و برنده جایزه اسکار برای فیلمبرداری فیلم های «آخرین امپراتور» و «اینک آخرالزمان» و برنده مکرر قریب به اتفاق جوایز شاخص سینمایی که کارگاهی برای فیلمبرداران در طول جشنواره خواهد داشت، با حضور در کاخ جشنواره به ارزیابی فضای این رویداد پرداخت.
داستان های تکراری و بدون نوآوری تازه در پردازش مجدد که بخش عمده اش برای مخاطب عام نیز قابل حدس بود، تم اصلی این سه ایپزود را تشکیل می دادند که گزینه ایده آلی برای پر کردن تایم تلویزیون محسوب می شوند اما حقیقتاً اگر در جشنواره سی و دوم نمایش داده نمی شد، نه تنها از اعتبار این رویداد کم نمی شد که دیگر با خمیازه های طولانی مواجه نبودیم! مهم ترین نکات مطرح شده در نشست خبری فیلم «گنجشکک اشی مشی از این قرار بود:
- وحید نیکخواهآزاد نویسنده فیلمنامه و تهیهکننده سه اپیزود درباره شکلگیری ایده و سه اپیزودی بودن این فیلم توضیح داد: هنگامی که فیلمنامه را مینویسیم احساس میکنیم که این قصه، استعداد 90 دقیقه را ندارد و گاهی اوقات سعی میکنیم که به آن شاخ و برگ بدهیم و به اصطلاح به آن آب ببندیم و آن را به فیلم بلند تبدیل کنیم. ما سه قصه کوتاه داشتیم و سرانجام تصمیم گرفتیم که آن را به سه فیلم که به لحاظ مضمونی اشتراک دارند و میتوانند کنار هم قرار بگیرند، تبدیل کنیم. البته هنگامی که تصمیم به ساخت فیلم گرفتیم مجبور شدم به جای قصه خودم که همراه با ساز و آواز بود به پیشنهاد مسئولان فارابی آن را عوض کنیم و قصه دیگری را به جایش بسازیم.
- این کارگردان همچنین درباره تفکیک سینما برای کودک و یا درباره کودک بیان کرد: من معتقدم که هر دو سینما در یک جهت قرار میگیرند. فیلم «گنجشکک اشیمشی» برای کودکان نیست بلکه برای نوجوانان است. قبول دارم این اسم یک مقدار غلط انداز است اما اگر بخواهیم از محصولات پفک و چیپس و... بگذریم، این اسم یادآور ترانهای است که مرحوم فرهاد در فیلم «گوزنها» خوانده است.
- یکی از نکات قابل توجه در این نشست عکاسی نگار نیکخواه آزاد از جمع عکاسان
و خبرنگاران حاضر در سالن بود که سوژه عکاسان مطبوعاتی قرار گرفت.
فیلم خلاصه نشست خبری فیلم «گنجشکک اشی مشی» را هم اکنون در «تابناک» تماشا کنید

فیلم «بيگانه» اثر مهم بهرام توکلی کارگردان «پرسه در ماه» و «اینجا بدون من» در کاخ جشنواره با استقبال مخاطبان و حضور چهره هایی چون ابراهیم حاتمی کیا رونمایی شد. در این اثر بلند سینمایی که اقتباسی از بخشی از «اتوبوسی به نام هوس» تنسی ویلیامز بود، مهناز افشار، پانته آ بهرام، امیر جعفری، هومن برق نورد و علی صالحی نقش آفرینی کرده اند. «بیگانه» دومین فیلمی است که توکلی با تکیه بر متون ویلیامز ساخته و پیش از این با وفاداری نسبی به رمان «باغ وحش شیشه ای» این نویسنده آمریکایی، «اینجا بدون من» را ساخته بود که بیشترین توجه را در میان آثار توکلی به خود جلب کرده بود. توکلی در این فیلم به مراتب بهتر از «آسمان زرد کم عمق» عمل کرده است.
- کارگردان «بیگانه» در پاسخ به پرسش «تابناک» درباره اینکه آیا اقتباس مجدد از «تنسی ویلیامز» برای دلبستگی شخصیاش به اوست یا بسط فضای «اینجا بدون من»، گفت: تنسی ویلیامز جزو معدود نمایشنامهنویسهایی است که در آثارش فضای بسیار سادهای دارد اما نمایشنامههای او لایههای پنهان زیادی دارد. لذت کشف این لایهها من را به این فضا کشید و اصلا کاری به «اینجا بدون من» نداشتم. ضمن اینکه باید اشاره کنم که «بیگانه» برداشتی آزاد از این نمایشنامه است و از دقیقه 15 – 20، فیلمنامه ما به سمت دیگری جز آنچه در نمایشنامه تنسی ویلیامز نوشته شده است، میرود.
- مهناز افشار (بازیگر «بیگانه») اظهار کرد: در تمامی طول این سالها کارهایی کردم که خیلی دوستشان داشتم اما این اواخر با «بیگانه» کار کردم که یکی از حرفهایترین و خوبترین گروهها را داشتیم. سینمایآقای توکلی برای من زندگی است. ایشان زندگی کردن را به ما یاد دادند. او مدام میگفت فقط کافی است که زندگی کنید.
فیلم خلاصه نشست خبری فیلم «بیگانه» را هم اکنون در «تابناک» تماشا کنید
آخرین فیلمی که در روز نخست در بخش نگاه نو به نمایش درآمد و طبق روال مشخص شده، نشست خبری نداشت، «سیزده» نخستین اثر بلند سینمایی هومن سیدی بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما بود. این فیلم روایتی تراژیک و البته در سکانس هایی تا حدودی کمیک از نابودی یک کودک داشت. بر اساس داستان این فیلم، پسر 13 ساله ای است در سن رشد، پدر و مادرش از هم جدا می شوند. او به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوان های بزرگتر از خودش پناه می برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می دهد.
امیر جعفری و ریما رامین فر در این فیلم در نقش زن و شوهر و والدین کودک را بازی می کنند و البته علاوه بر بازیهای درخشان این زوج، شاهد حضور متفاوت آزاده صمدی، امیر جدیدی، ویشکا آسایش و مهران احمدی بر روی صحنه بودیم. فیلم به عنوان خروجی یک کارگردان فیلم اولی، بسیار جدی و قابل قبول بود و قطعاً در گیشه نیز در صورت اکران درست، می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد و جزو شکست خورده ها به حساب نیاید. برخی از کاراکترها نظیر قاچاقچی 250 کیلویی اما وام گرفته از کاراکتر برخی فیلم های خارجی بودند و در نیامده بود اما در مجموع می توان به این اثر توجه ویژه ای داشت.
در نهایت اینکه، علیرضا رضا داد دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفتگو با بخش خبری ساعت 19 شبکه چهار درباره شیوه گرفتن آرا مردمی گفت: در این دوره از جشنواره فیلم فجر شیوه اخذ آرا مردمی برای اهدا سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم تغییر کرده است. مخاطبان برای دادن رای در این دوره 5 گزینه در اختیار دارند که این شیوه از نظر متخصصان دقت نظر بالاتری دارد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی نیز طبق روال هر سال در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد. معتقدم به جای به کار بردن سلیقه در داوری باید از واژه تشخیص استفاده کنیم داوران این دوره برآیند همه دیدگاه های جامعه سینمایی کشور و به عدل، انصاف و قدرت تشخیص شهره هستند.
وی درباره سختی های داوری در این دوره توضیح داد: داوری در این دوره از جشنواره فیلم فجر بسیار سخت است زیرا فیلم های کارگردان های شناخته شده در کنار آثاری از فیلمسازان جوان به رقابت می پردازند. همچنین ما در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور همه نسل های سینمایی را داریم که این خود از مزایای جشنواره است.
حال تصاویری متفاوت را در مستند «تابناک» از روز نخست جشنواره سی و دوم تماشا کنید

مگه قبلش فیلم آفریقا رو نساخته بود؟
واقعا باعث تاسف است لطفا يك كم به معروفترين هاي دنيا يه نگاهي بندازيد.
متاسفانه خبری از صندوق آرای مردمی در سینما آزادی( سالن شهر فرنگ) نبود.
اینطوری آیا صحت آرای مردمی برای جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم، زیر سوال نمیره ؟؟؟
خواهش میکنم پیگیری کنید !!!








