بازدید 4911

اهداف گازی اردوغان از سفر به ایران

کد خبر: ۳۷۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵ 29 January 2014
احتمال می رود نخست وزیر ترکیه در جریان سفر به تهران، کاهش بهای گاز وارداتی از ایران را مطرح کند.
 
به گزارش ایسنا، منابعی در وزارت انرژی ترکیه که خواستند نامشان فاش نشود، اظهار کردند: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه احتمال دارد در جریان سفر به تهران و دیدار با مقام های ایرانی، درخواست کاهش گازبها را مطرح کند.
 
نخست وزیر ترکیه قرار است در جریان یک سفر دو روزه (8 و 9 بهمن) با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کند؛ تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه نیز در این سفر دو روزه اردوغان را همراهی می کند و با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیدار خواهد داشت.
 
ترکیه هم اکنون برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از ایران 490 دلار به این کشور می پردازد؛ این در حالی است که بهای هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی ترکیه از جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب 335 دلار و 425 دلار است.
 
ترکیه از مدت ها پیش درباره بالا بودن بهای گاز وارداتی از ایران شکایت کرده است؛ شرکت بوتاش ترکیه به منظور کمک به کاهش بهای گاز وارداتی از ایران، سال 2012 در این باره به یک دادگاه بین المللی شکایت کرده بود.
 
این موضوع هنوز نهایی نشده است و نمایندگان ترکیه پیشنهاد داده اند که با صرفه نظر کردن از این دادخواست، تهران شاید قیمت مناسب تری را پیشنهاد دهد.
 
دیپلمات های ترکی این موضوع را پیش تر در نشست های جداگانه ای بررسی کردند اما به راه حلی دست نیافتند.
 
ناظران بازار انرژی اعلام کرده اند که گران بودن گاز ایران سبب صورت حساب های بالای گاز برای متشریان ترک شده است.
 
براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی انرژی به نقل از روزنامه تودی زمان ترکیه، انتظار می رود در دیدار اردوغان با رئیس جمهوری ایران، توافقنامه بلندپایه راهبردی میان ایران و ترکیه امضا شود.
 
توافقنامه جدید نفتی میان ایران و ترکیه امضا نمی شود
 
به گزارش روزنامه حریت، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه با بیان این که هیچ توافقنامه جدید نفتی با ایران امضا نشده است، گفت: پیش از سفرش به همراه اردوغان به کشور غنی از انرژی، ایران، آنکارا از پیشنهادها استقبال می کند.
 
ییلدیز دیروز (8 بهمن) در نشست همکاری صنعتی و پروژه های انرژی در استانبول گفت: خرید نفت خام کنونی ترکیه از عراق هم اکنون از کل واردات نفت از ایران پیشی گرفته است و برنامه ای برای افزایش واردات از ایران نداریم.
 
وی اظهار کرد: در دوره پیش رو البته ما می توانیم بشینیم و درباره حجم خرید نفت و گاز ترکیه از ایران مذاکره کنیم.
 
ترکیه بیش از ٩٠ درصد صادرات گاز ایران را به خود اختصاص داده است.
 
ایران و ترکیه قرارداد گازی ٢٥ ساله ای را امضا کرده اند که براساس آن، سالانه ١٠ میلیارد متر مکعب گاز ایران با خط لوله وارد خاک این کشور می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار