بازدید 22232
باراک اوباما:

ممکن است مذاکرات بی‌نتیجه باشد اما تحریم را وتو می‌کنم + ویدئو

به گزارش «تابناک»، روز گذشته،‌ باراک اوباما در مجمع عمومی سالانه کنگره آمریکا اذعان کرد، ‌هرچند مذاکرات هسته‌ای با ایران سخت و پیچیده است و شاید حتی به نتیجه نرسد، اما تأکید نمود ‌هر گونه تلاش برای افزایش تحریم‌های ایران را در زمانی که این مذاکرات در جریان است، وتو خواهد کرد.
کد خبر: ۳۷۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲ 29 January 2014
مذاکرات ممکن است بی نتیجه باشد اما تحریم را وتو میکنمروز گذشته،‌ باراک اوباما در مجمع عمومی سالانه کنگره آمریکا اذعان کرد، ‌هرچند مذاکرات هسته‌ای با ایران سخت و پیچیده است و شاید حتی به نتیجه نرسد، اما تأکید نمود ‌هر گونه تلاش برای افزایش تحریم‌های ایران را در زمانی که این مذاکرات در جریان است، وتو خواهد کرد.

به گزارش «تابناک» این بخش از سخنان باراک اوباما، صریح‌ترین بخش از سخنرانی وی در کنگره آمریکا در مجمع عمومی سالانه بود؛ سخنرانی که چندان موضوعات سیاست خارجی را در بر نمی‌گرفت و بیش از همه، مربوط به مسائل داخلی ایالات متحده بود.

اوباما از میان موضوعات مهم خاورمیانه، محور سخنان خود را بر تغییر وضعیت کنونی بین ایران و غرب از یک جنگ ‌طولانی مدت به نقطه امید روشنی احتمالی در منطقه متمرکز کرده بود.

وی تأکید کرد: اگر رهبران ایران این فرصت را غنیمت بشمارند، ایران خواهد توانست بار دیگر به جامعه جهانی راه یابد‌ و ما یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین چالش‌های امنیتی دوران خود را بدون خطر جنگ پشت سر خواهیم گذاشت.

وی همچنین اشاره کرد از دشمنی‌ طولانی مدت میان ایران و شش قدرت جهانی به خوبی آگاه است و بر تلاش‌های ایالات متحده ‌برای باز کردن مسیر دستیابی به یک توافق موقت ـ که برنامه هسته‌ای ایران را پس از یک دهه محدود سازد ـ ‌تأکید‌ و آن را تحسین کرد.

اما به رغم این‌ها اوباما لحن خود را در برابر سناتورهای آمریکایی جدی و با صراحت نشان داد و مستقیم‌ خطاب به آنان گفت: اما بگذارید واضح و بی‌پروا بگویم. اگر در موقعیت کنونی، کنگره قانون جدیدی برای تحریم ایران تصویب کند و برای من بفرستد که منجر به تهدید به توقف مذاکرات شود، آن را وتو خواهم کرد. ما برای صیانت از امنیت ملی آمریکا، نیاز داریم که به دیپلماسی فرصت بدهیم.

سخنان باراک اوباما در مجمع عمومی کنگره آمریکا در حالی است که روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود که تلاش برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا متوقف شده و نمایندگان کنگره، اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که احتمالاً ساز و کار جدید، اما ضعیف‌تری ‌در قبال برنامه هسته‌ای ایران در پیش بگیرند. بر این اساس که اکنون سناتور‌ها و اعضای مجلس نمایندگان، احتمال تدوین یک «قطعنامه غیر‌الزام‌آور» را مدنظر قرار داده‌اند که نسبت به تمایلات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و از مذاکره کنندگان آمریکایی می‌خواهد، شرایط سفت و سختی ‌در مذاکرات پیش روی ایران گذارند.

اما سخنان باراک اوباما در روز گذشته، دارای دو نکته اساسی است؛ به این معنا که صراحت بیان اوباما در برابر نمایندگان کنگره حاکی از آن است که کاخ سفید همچنان بر موضع خود در برابر سناتورهای تندرو و ضد ایرانی باقی‌ مانده ‌و تلاش‌های اوباما برای نجات موافقت‌نامه موقت ژنو، مانع بزرگی بر سر اقدام‌های جنگ‌طلبانه این سناتور‌هاست.

از سوی دیگر، هرچند در آغاز اشاره اوباما به قطعی نبودن نتیجه بخشی مذاکرات و تأکید وی بر سخت و پیچیده بودن مذاکرات و حتی احتمال به نتیجه نرسیدن آن، ‌می‌تواند‌ موضعی محطاتانه در نظر گرفته شود، با توجه به تأکید رئیس جمهور آمریکا بر وتوی هرگونه تلاش برای تخریب دیپلماسی، به معنی یک اتمام حجت کامل با سناتورهای آمریکایی است که در هر شرایطی -حتی احتمال شکست مذاکرات - کاخ سفید، اجازه ایجاد مانع و سد بر سر راه دیپلماسی را نخواهد داد.

این موضع قاطع اوباما در برابر سناتور‌ها، منجر به واکنش برخی از نمایندگان تندرو شده است و از جمله آن‌ها سناتور مارک کرک از طراحان اصلی تحریم علیه ایران پس از آنکه اوباما سخنان خود را جمع‌بندی کرد، گفت: مردم آمریکا ـ هم دموکرات و هم جمهوری خواه ـ مشتاقانه خواهان آن هستند که ایران در مذاکرات کاملاً پاسخ‌گو باشد.

این سخنان هرچند حاکی از توجیه تلاش سناتور‌ها برای تحریم دوباره ایران است، به خوبی نشان می‌دهد که در پی عدم توفیق طرح تحریمی جدید، لحن سناتورهای تندرو نیز تا حد بسیاری تغییر کرده ‌و از خواست «تعطیلی تمام تأسیسات هسته‌ای» به خواست «پاسخگو بودن ایران» تنزل کرده است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۵۱
بارک ا.. به باراک . کم کم داری متمدن میشی .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
هزاران بار آفرین و تشکر به رییس جمهور محبوب آقای دکتر روحانی که فردی متخصص و با تجربه مانند آقای دکتر ظریف را انتخاب کرد و همچنین هزاران بار آفرین و تشکر از جناب آقای دکتر ظریف و کلیه همکاران ایشان که با سیاست و درایت مذاکرات را تا بدین جا پیش برده اند و روز به روز بیشتر نتایج مثبت آین تلاشها برای کشور و ملت بروز میکند. سلامت و پیروز باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
و هزاران بار آفرین به سردار جعفری. نگین که تاثیر نداره. نرم شدن لحن این آقایان سناتور به پاسخ سردار جعفری هم که با بیان مواضع دفاعی کشور بعضی ها حساب کار خود را کردند، مربوط میشه.
اظهار عجز در بر ظالم روا مدار ، اشک کباب موجب طغیان آتش است.
باراك دوست داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
ملت جو گیر !
بابت چی دوسش داری ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
شما دوست نداشته باش
هر کسی در ابراز عقیده ازاد هست برادر توهین چرا بهش میکنی؟!
باراک عوض میشود
وقتی که به خودت اطمینان کامل داشته باشی
میتوانی هر نرمشی را با احتیاط و فکر انجام دهی
باسلام
مسئولین عالی رتبه دو کشور باید مواظب کسانی که تمایلی به تعامل دو کشور ایران و آمریکا ندارند باشند هردو کشور فقط با گفتگو و رفع سوء تفاهمات می توانند به نتیجه برد برد برسند مواظب انگلیس هم باشید .
پاسخ ها
محمد نوری زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
بیشتر از انگلیس مواظب روسیه و چین باشید.
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
آری!
باتعامل میتوان برقلب دشمن شد امیر
باتقابل بی درایت عاقبت گردی اسیر
باراک اوباما داره ادا در می یاره وحشیانه ترین تحریم ها در دوره این آقا به ملت ایران تحمیل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
بابت ادبیاتی که ایشان استفاده کردند من از همه عذر خواهی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
بابت چي عذر خواهي مي كني دوست ما درست گفت بدترين و وحشيانه ترين تحريم ها در دوران اباما اتفاق افتاد و تحريم دارو و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
به اون ناشناس عزيز عرض مي‌كنم دارو هيچوقت تحريم نبوده ولي بدليل تحريم بانكي،‌ در واردات آن مشكل داشتيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
به خاطر عدم سیاست اینطوری شد!
کسی که سیاستمدار هست باید مثل ظریف با ذهن و زبانش حریف رو مغلوب کنه
ای ول به داش حسین
بااين سخنان اوباما انسان بياد فرمايشات جناب اقاي روحاني دراهواز ميافتد كسانيكه ازاون صحبتها انتقادكرده بودند حالا ميفهمند كه موضع كشورمان مثبت وكارسازبودهاست اميدواريم بادرايت مذاكره كنندگان عزيزمان وباكمك پروردگاريگانه اين سدبزرگ نيز شكسته شود وملت قهرمان كشورمان بعدازچندسال نفسي براحتي بكشند
اوباما مردی از جنس باران...(((:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
خنده های دشمن رو زود باور نکنید
اشتباهی مثبت دادم.
بسلامتی ایشالله
خدا به خیر کنه،معلوم نیست دوباره چه خوابی برامون دیدن.
به نرمش روباه نمیشه اعتماد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
شما اعتماد نکن!
مسئولین ایران باید در عین حفظ دستاوردهای علمی دانشمندان جوان ایرانی از بروز هر نوع تنش جلوگیری نمایند و به دنیا ثابت کنند که ایران از 3000 سال منادی صلح و دوستی بوده و خواهد بود
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
همیشه همینطور بوده هروقت ملیت همه باهمه باشند به حقوق حقه خود در اسرع وقت خواهند رسید.
شما همانید که می اندیشید،
چرا که هر وقت برممکن بودن یک موضوع بیندیشیم بر ممکن بودن آن موضوع قدرت ،توان وانرژی بخشیده ایم.
درود بر روحاني و ظريف كه اين تدبير را به اين آدم ياد دادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
جناب !!!!!!! ایشون از وقتی که رییس جمهور آمریکا شد گفت که به جای اینکه مشتهایمان را برای هم گره کنیم دست دوستی به هم بدهیم بد نیست بهجای موضعگیری های متعصبانهکمی هم واقع بین باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اوباما از وقتی یادم میاد همش میگفتی دست دوستی میده ! شما که یادت میاد درسته؟
باراک داری یه جورایی ازت خوشم میاد
به سادگی معلومه که این سخنرانی باراک یه نمایشه
میشه 1 نفر یک توجیه منطقی برای این همه سخت گیری اوباما در این مورد با کنگره بیاره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
فرصت دادن به دیپلماسی جای فریاد و دست به یقه شدن!
با سلام...همه انسانها از جمله ایران از جنگ بیزارند. ...همه ما خواهان صلح و آرامش هستیم..اما آرامش و صلح در سایه ابرهای خیالی چه سودی دارد؟؟سرانجام ماندن زیر این ابرهای خیالی و توهم، طوفان است...مراقب باشیم.. اما بدانیم که قدم اول آمریکا تضعیف قدرت صنعتی و نظامی کشور اسلامی ایران است که این کار را با ممانعت از تولید بیست درصدی اورانیوم و اکسید کردن آن و.... به خوبی دارد انجام میدهد....انرژی هسته ای تنها بهانه ای برای سیاست آمریکاست...بعد از تضعیف ایران،شک نکنید که فاز دوم آمریکا حمله به ایران خواهد کرد با بهانه اینکه ایران حامی تروریست است...بعدا به حرفای رهبری خواهید رسید..
تا اوباما برسر کار است باید این مذاکرات نهایی شود منافع ملی برای هرکشوری بر سایر منافع ترجیح دارد ما نباید غافل شویم با احترام متقابل وحفظ منافع مذاکره میکنیم
اگه وتو کنه دوباره به کنگره برمیگرده و با رای دو سوم نمایندگان وتو رئیس جمهور امریکا ارزش یه ادامس هم نداره لطفا به قانون اساسی امریکا مراجعه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
بابا سناتور بابا کنگره!!
مرسی جواد جون(ظریف) که حسین رو نرم کردی.
چقدر ساده اند کسانی که ادعا می کنند باراک اوباما بهتر از دیگر سیاستمداران امریکا هست
اوباما همون کسی است که 6 سال پیش قول داده بود زندان گوانتانامو برداشته شود اما تا کنون به حرفش عمل نکرده است
به نظر من شیطان به صورت گام به گام قصد براندازی کل غنی سازی هسته ای ما را دارد و امروز اوباما در رأس این شیطان بزرگ است.
در گام نهایی توافقنامه ژنو صریحاً گفته شده که ایران تنها می تواند برنامه های هسته ای صلح آمیز داشته باشد و حتی یک بار نیز کلمه ای از غنی سازی صحبت نشده است.
آنهاتحریمهای اصلی یعنی تحریم بانک مرکزی و تحریم درآمدهای نفتی که زمینه ساز مشکلات اصلی کشور شده است هیچ وقت حذف نخواهند کرد بلکه با این واژه های کشدار در تمام دنیا اعلام خواهند کرد که ایران به توافقنامه ژنو عمل نکرده است
منتظر باشید که آمریکا با بوق تبلیغاتی اش در ماههای آینده این اشتباه ایران را بر علیه ایران در دنیا تبلیغ کند و بگوید خود ایرانیها به توافقنامه عمل نکردند و دنیا را بر علیه ما بشورانند.
متأسفانه دیگر نمی توانیم بگوییم که ما طبق NPT عمل می کنیم. چون اگر تمام دنیا نیز طبق این معاهده عمل کند ایران حق ندارد طبق این معاهده عمل کند. ایران باید طبق توافق کش دار ژنو با تفسیری که ایالات متحده می دهد عمل کند.
پاسخ ها
محمد از بلفاست
| Ireland |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
حاج رضا دارمت....
نمیدونم چرا حرف حق برای بعضیا تلخه... جو گیر شدن منفی میدن...
همین آقای اوباما در زیر همین دستکش مخملیش و با اون دست چدنی چنان ضرباتی را به ما زده که هنوز جاش درد میکنه و ملت گیج میزنن اونوقت تا میگه بریم برای تایم اوت، یه عده از خوشحالی میپرن هوا!!
الان بین دو نیمه هست...
داره استراحت میکنه که تجدید قوا کنه و از یه راه جدیدی بیاد و نفس ما را ببره....
آفرین به آقای دکتر روحانی و دکتر ظریف باوجود آنکه از طرف تندروهای داخلی و لابی های صهیونیزم تحت فشار است ،با این حال اهداف عالیه انقلاب و رفاه مردم را در درجه اول اهمیت قرار داده و همچنان مستحکم در این راه گام برمیدارد.باز هم آفرین
اقا معلم اجازه؟
محطاتانه يعني چه؟
باسلام و خسته نباشی به همه کسانی که در پیشرفت این مزاکرات تلاش زیادی کردند مردم نمیدونم حقیقت این قضیه چیه اما واقیت را بپذیرید و یکم تشکر خشک وخالی از اوباما بکنید به خاطر ضد حالی بود که به سناتورها زد و عقب نشینی که سناتورها کردند
ایول باراک...ایشالا جبران میکنیم برادر یه ذره هوای مارو داشته باش
او با ماست
نمی دونم چرا بعضی ها اینقدر زود ذوق زده می شن!! بابا اول برید متن کامل سخنان ایشون رو بخونید و بعد ایول و این حرف ها......
تو حرف های پرزیدنت اوباما همون کلمات همیشگی هست. کلماتی مثل: به دلیل فشارها، تمام گزینه ها، ایرانیان فرصت دارند تا ...، این مزاکرات بر پایه ی اعتماد نیست و ........
پس ذوق زدگی لازم نیست. می تونید تو youtube ببینید چی گفته !!!
اوباما داره بر اساس منافع ملی امریکا حرف میزنه و ما هم عینا باید بر اساس منافع خودمون عمل کنیم البته با دقت و ظرافت هر چه تمام تر.در دیپلماسی صبر و شکیبایی یکی از اصول اصلی است واحساسات در آن جایی نداره.ملت پشتیبان مذاکره کنندگان خواهد بود.
آخه با این سرعت لاک پشتی اینترنت 256 کیلو، حجم فایل 459MB دست کم 4 ساعت طول می کشه دانلود بشه. تابناک تو هم ما رو سرکار گذاشتی؟
ذوق زدگی کاملا مشهوده
یادمان باشد دشمن همیشه دشمن می ماند چه لبخند بزند چه چنگ و دندان نشان دهد. این سخنرانی نتیجه دیپلماسی دقیق و هوشمندانه ایران و صحبتهای بموقع فرمانده سپاه است.
جوجه ها را آخر پاییز میشمارند این همونیه که میخواست پیچ ومهره بازکنه عجله نکنیداین اگرمجری برنامه اسراییل نباشه مهوش میکنن
أوباما مچكريم
مردم ساده به اين حرف هاي فريبانه امريكا باور نكنيد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست