بازدید 6459

روایت فارین پالیسی از نتایج رایزنی رییس‌جمهور در داووس

کد خبر: ۳۷۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸ 24 January 2014
فارین پالیسی به اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به داووس و تلاش وی برای بازگرداندن سرمایه گذاران خارجی به ایران نوشت: واکنشهای اولیه نشان می دهد که روحانی توانسته در سطح روابط عمومی یک موفقیت آشکار به دست بیاورد.
 
به گزارش تسنیم، فارین پالیسی طی گزارشی از سفر رئیس جمهور ایران به داووس نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جمع تجار و رهبران سیاسی در اجلاس داووس، در حال معرفی ایران به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری برجسته است. آنها قطعا مایل اند نگاهی به اقتصاد ایران بیندازند، اما هنوز مشخص نیست که کسی قصدی برای خرید کردن دارد یا نه.
 
روحانی این پیام را در سخنرانی خود در تالار عمومی مجمع جهانی اقتصاد در داووس مخابره کرد، و این موضع را با قوت هر چه تمامتر در نشست های خصوصی خود با مدیران و سرمایه گذاران تکرار کرد. روحانی در سخنرانی خود که در روز پنجشنبه در داووس ایراد شد و به دقت از سوی حضار مورد توجه قرار گرفت، از شرکت کنندگان خواست تا به ایران بیایند و «شاهد زمینه های گسترده برای سرمایه گذاری باشند.»
 
این گزارش افزود: نباید از این موضوع غافل شد که توافق بر سر اجرای موافقتنامه ژنو، که اوایل همین هفته منعقد شد، تنها بخشی از تحریم های گسترده علیه اقتصاد ایران را کاهش می دهد. بخش عمده ای از تحریم ها همچنان پابرجا هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که مذاکره کنندگان در مورد مفاد یک توافق جامع و دراز مدت به توافق برسند که منجر به گشوده شدن واقعی درهای اقتصاد ایران شود. روحانی حتی به این نکته نیز اشاره کرد که طرح وی برای پیوند زدن مجدد اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی با یک «جاده طولانی، پر پیچ و خم و دشوار» مواجه است.
 
بر اساس این گزارش بسیاری از شرکت ها و به خصوص شرکت های آمریکایی در انتظار اجازه مقامات آمریکایی هستند، نه دعوت طرف ایرانی. آنها قصد دارند تا زمانی که تمامی تحریم ها برداشته نشده، و دولت آمریکا به آنها چراغ سبز نشان نداده است، برای حضور مجدد در ایران درنگ کنند.
 
مقامات وزارت خزانه داری آمریکا شرکت هایی که جرات بازگشت به ایران با وجود پابرجا بودن تحریم ها را به خود داده اند، به اعمال مجازات های سنگین تهدید کرده اند. روز پنجشنبه، وزارت خزانه داری  آمریکا جریمه ای 152 میلیون دلاری را علیه یکی از واحدهای شرکت آلمانی داچ بورس به دلیل نقض تحریم های ایران اعلام کرد. موارد نقض تحریم ها از سوی این شرکت در سال های 2007 و 2008 اتفاق افتاده بود، اما خزانه داری آمریکا تصمیم گرفت این جریمه را دقیقا در روزی اعلام کند که روحانی در حال دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران بود.
 
به گفته یکی از شرکت کنندگان، روحانی روز پنجشنبه در نشستی خصوصی با شرکت گروهی حدودا 35 نفره از تجار حضور یافت تا از پتانسیل های موجود در بخش های خودروسازی، فلزات و نفت ایران با آنها سخن بگوید. در این نشست یک مدیر آمریکایی از وی پرسیده بود که آیا او می تواند دستیابی به یک توافق هسته ای دراز مدت را تضمین کند؟ به گفته این شرکت کننده، روحانی در جواب مدیر آمریکایی گفته بود خیر.
 
این گزارش افزود: روابط نه چندان حسنه ایران با برخی از همسایگان متمول اش همچنین می تواند یکی از موانع پیش روی رونق اقتصاد ایران باشد. روحانی گفت، وی خواهان برقراری مجدد مبادلات تجاری با همه همسایگان ایران یا حداقل همه کشورهایی است که ایران آنها را شناسایی می کند. رژیم صهیونیستی در این فهرست جایی ندارد. ایران همچنین روابط تیره طولانی ای با عربستان سعودی دارد که بزرگترین و ثروتمندترین کشور منطقه به شمار می رود. دو تاجر سعودی که سخنرانی روحانی را گوش می دادند و نخواستند نامشان فاش شود گفتند، شک دارند که روحانی توان سیاسی کافی برای پیاده کردن نظرات خود در اقتصاد ایران را داشته باشد.
 
موفقیت یا عدم موفقیت وی بیش از اینکه به تجارت ارتباط داشته باشد، به سیاست مربوط می شود. منتقدان در ایران و آمریکا همچنان پتانسیل خارج کردن قطار تحولات اخیر از ریل را دارند. البته ابراز تمایل برخی شرکت های اروپایی برای بازگشت به ایران می تواند بیش از پیش در نظرات اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال ایران شکاف ایجاد کند. این شکاف شامل نقطه نظرات دو طرف در مورد اجرای تحریم ها خواهد بود. دیدار مقامات شرکت های اروپایی همچون رویال داچ شل و انی ایتالیا با مقامات ایرانی پس از انعقاد توافق ژنو، خشم بسیاری از مقامات دولت اوباما را برانگیخته است.
 
فارین پالیسی در پایان نوشت: حضور روحانی در داووس به معنای تلاش ایران در عالی ترین سطح برای متقاعد کردن تجار و شرکت های بزرگ جهان جهت سرمایه گذاری در این کشور پس از لغو تحریم هاست. واکنشهای اولیه نشان می دهد که روحانی توانسته در سطح روابط عمومی و تبلیغاتی یک موفقیت آشکار به دست بیاورد. اما حقیقتا متقاعد کردن شرکت های خارجی برای بازگشت به ایران مسیری طولانی، پر پیچ و خم و دشوار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار