بازدید 28173
۲
مرور روزنامه‌های صبح ۲۵ دی‌ماه

از ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا سخنان آیت‌الله درباره سانسور

به جز نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور که تیتر نخست روزنامه‌ها بود، نشست روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه به دلیل اخبار گوناگون و مهم و موضع‌گیری‌های جدید بسیار خبرساز شد و مورد توجه روزنامه‌های صبح قرار گرفت؛ از خبر ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا ابعاد جدید پرونده محمود کریمی و مهم‌تر از همه، ‌واکنش تند اژه‌ای به سخنان علی جنتی!
کد خبر: ۳۷۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۷ 15 January 2014
از ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا سخنان آیت‌الله درباره سانسوربه جز نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور که تی‌تر نخست روزنامه‌ها بود، نشست روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه به دلیل اخبار گوناگون و مهم و موضع‌گیری‌های جدید بسیار خبرساز شد و مورد توجه روزنامه‌های صبح قرار گرفت؛ از خبر ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا ابعاد جدید پرونده محمود کریمی و مهم‌تر از همه، ‌واکنش تند اژه‌ای به سخنان علی جنتی!

به گزارش «تابناک»، در حالی که روزنامه‌های موافق و مخالف از کیهان تا آرمان به پوشش نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور پرداخته‌اند، وطن امروز‌ از روزنامه‌های منتقد دولت با تصویری بزرگی از ترکان از توهین مشاور ارشد رئیس‌جمهور به نیمی از ملت خبر داده و می‌نویسد: «۵/۴۹ درصدی که به روحانی رأی ندادند حامی بی‌قانونی‌اند!».

در بخشی از گزارش وطن امروز می‌خوانیم: «هنوز اظهارات محمود سریع‌القلم، مشاورعالی رئیس‌جمهور درباره عدم شأنیت رانندگان تاکسی برای اظهارنظر درباره مباحث کلان کشور و اعتراض این قشر به این اظهارات نگذشته که این‌ بار یکی دیگر از نزدیکان رئیس‌جمهور زبان به اهانت علیه نیمی از مردم ایران گشوده است. اکبر ترکان که از شروع به کار دولت اظهارنظرهای عجیبی از او منتشر شده بود، در اظهارنظری عجیب نیمی از مردم ایران را متهم به قانونگریزی کرده است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور که با روزنامه حامی هاشمی‌رفسنجانی گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می‌گوید من قانون را قبول ندارم بلکه این یک جریان مشخص بود که می‌گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون ۵/۴۹ درصد آرا را شامل می‌شوند. این ۵/۴۹ درصد آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کردند. این ۵/۴۹ درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی‌جهت فکر کردی که می‌توانی قانون را قبول نداشته باشی.

اهانت مشاور ارشد روحانی به مردم در حالی است که پیشتر اظهارات رئیس‌جمهور در جریان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز موجی از انتقاد و اعتراض را به‌وجود آورد. حسن روحانی در آن جلسه گفت: «مردم در ۲۴ خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند».

روزنامه ارگان دولت هم علی‌رغم اینکه تصویری از سفر رئیس‌جمهور به خوزستان را در صفحه نخست خود منتشر کرده اما تی‌تر نخست خود را به موضع‌گیری کنگره آمریکا در خصوص تحریم‌ها اختصاص داده و در گزارش «کنگره عقب نشست» می‌نویسد: «نمایندگان کنگره که طرح تحریم‌های جدید را برای امضا دست به دست می‌چرخاندند با هشدار و توصیه اوباما عقب نشینی کرده و اعلام کردند که از به رأی گذاشتن این طرح خودداری می‌کنند. ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات امریکایی و یکی از ۵۹ سناتور حامی طرح تحریم‌ها: در آینده نزدیک تلاشی برای رأی‌گیری درباره این طرح صورت نخواهد گرفت.

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اتحادیه تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی این کشور را از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) لغو می‌کند.‌ جان بولتون سیاستمدار کهنه کار و نومحافظه کار راستگرای امریکا: ایران با توافق ژنو، برنامه هسته ای خود را حفظ و رشته تحریم‌های اقتصادی را پنبه کرد.

به موازات بازپرداخت گام به گام دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط امریکا، اتحادیه اروپا اعلام کرد که ممنوعیت بیمه و انتقال نفت ایران و همین‌طور ممنوعیت‌های تجاری علیه محصولات پتروشیمی این کشور، طلا و سایر فلزات گرانب‌ها را به مدت شش ماه به حالت تعلیق در می‌آورد. اوباما دموکرات‌های سنا را امروز (چهارشنبه) به کاخ سفید دعوت کرده است تا درباره ایران گفت‌وگو کنند
هشدار اوباما به نمایندگان کنگره درباره تأثیر مخرب هرگونه تحریم جدید علیه ایران تندروهای امریکایی را یک قدم به عقب راند. نمایندگان کنگره که طرح تحریم‌های جدید را برای امضا دست به دست می‌چرخاندند با هشدار و توصیه اوباما عقب نشینی کرده و اعلام کردند که از به رأی گذاشتن این طرح خودداری می‌کنند‌».

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش یک خود به بررسی جدول زمانبدی لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت: «کمیسیون اروپا در تاریخ هفت ژانویه ۲۰۱۴ متنی را به عنوان پیش‌نویس اصلاحیه تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد داده است. متن مزبور، حاصل مذاکرات کار‌شناسی است که پس از توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ بر سر برنامه کاری مشترک انجام شد.

در برنامه کاری مشترک اتحادیه اروپا پذیرفت که در مقابل فعالیت‌هایی که ایران برای اعتمادسازی در رابطه با صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود انجام می‌دهد، برخی تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده وضع شده علیه این کشور را به حالت تعلیق درآورد و از وضع تحریم‌های هسته‌ای جدید در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور خودداری کند. برای اجرایی شدن تعلیق تحریم‌های ایران، لازم بود که بخشی از مفاد مقرره شماره ۲۰۱۲/۲۶۷ اتحادیه اروپا که آخرین و جامع‌ترین مقرره راجع به تحریم‌های ایران است، اصلاح شود. در این نوشته ضمن بررسی و تطبیق پیش‌نویس هفت ژانویه با «برنامه کاری مشترک» تلاش شده است حاصل مذاکرات کار‌شناسی ایران و کشورهای ۱+۵ مورد ارزیابی قرار گیرد.

مقدمه پیش‌نویس ضمن بر‌شمردن تاریخچه مختصری از تحریم‌های وضع شده در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، تأکید می‌کند ‌اقداماتی که در ‌۲۴ نوامبر ۲۰۱۲ بر سر آن‌ها توافق شد، گام اولیه برای رسیدن به یک راه حل جامع و بلندمدت در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران هستند. اتحادیه اروپا در مقابل اقدامات اعتمادسازی که ایران در گام نخست انجام می‌دهد، تعهدات ذیل را بر عهده گرفته است.

• تعلیق ممنوعیت بیمه و حمل‌و‌نقل نفت خام ایران،
• تعلیق ممنوعیت واردات، ‌خرید یا حمل‌و‌نقل فرآورده‌های پتروشیمی ایران و ارائه خدمات مرتبط با آن‌ها،
• تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گرانب‌ها با دولت ایران، دستگاه‌های دولتی و بانک مرکزی ایران، یا اشخاص و نهادهایی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند،
• افزایش دادن آستانه‌های مربوط به صدور مجوز برای نقل و انتقال وجوه مرتبط با ایران تا ۱۰ برابر میزان فعلی‌».
 
روز گذشته، سرپرست و جمعی از مدیران، مسئولان و دبیران سرویس‌های ‌ایسنا، به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفتند که صحبت‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به یکی از تیترهای صفحه نخست ابتکار تبدیل شده است. ابتکار در گزارش «در کشور مدعی دموکراسی، مطالب باید بدون سانسور بیان شود» می‌نویسد: «هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در عصر انفجار اطلاعات، گفت: اگر مردم درست مطلع شوند، جامعه منحرف نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه‌ «وجدان جامعه مهم‌ترین مرجع در زندگی بشریت است»، فریب افکار عمومی را رفتاری زشت خواند و آن را تقبیح کرد و افزود: اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در کشورهای مدعی دموکراسی، بویژه کشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا بر اساس آن تصمیم بگیرند و مسئولان را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب کنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دولت آقای روحانی را برخاسته از چنین شرایطی دانست و اظهار کرد: اوضاع اقتصادی جامعه را می‌دیدید که چگونه درآمد عده‌ای اندک به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود و در مقابل درآمد توده مردم کمتر از هزینه‌های جاری زندگی بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید ایجاد شده در جامعه را عمیق دانست و گفت: دولت هم در راستای تقویت این امید، گام‌های نخستین را خوب برداشته است‌».

روزنامه تهران امروز، یکی از چندین و چند روزنامه‌ای بود که گزارشی از سخنان سخنگوی قوه قضائیه را منتشر کرد. این روزنامه با بررسی سخنان اژه‌ای در خصوص محمود کریمی و واکنش به علی جنتی درباره سعید مرتضوی نوشت: «دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌الخروج شدن مرتضوی و اینکه آیا او برای فردا به دادسرا احضار شده است یا خیر، گفت: اجمالا می‌دانم ممنوع‌الخروج شده و همین روز‌ها احضار شده اما راجع به فردا نمی‌دانم. وی درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت که در این باره چیز جدیدی وجود ندارد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲
كميته انضباطي عدالت را برقرار نمايد وبا تيموريان همانند صادقيان رفتار نمايد. تكل تيموريان بمراتب خطرناكتر از صادقيان بود ومنجر به پارگي لب وصورت بازيكن خارجي گرديد.
چه طور روزنامه ها با کلمات بازی میکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست