بازدید 5360

زنان خانه‌دار سرپرست خانوار بیمه می‌شوند

کد خبر: ۳۷۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵ 11 January 2014
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌، معتقد است مبلغی که دولت برای بیمه زنان سرپرست خانوار در سال ۹۳درنظر گرفته قطعا صرف بیمه این دسته از زنان خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بودجه‌ سال92 بیمه زنان خانه‌دار هنوز محقق نشده است، تأکید کرده که در سال93 این مشکلات بر سر راه بیمه این زنان نخواهد بود. گفت‌وگوی همشهری را با شهیندخت مولاوردی بخوانید:

    شما در مصاحبه‌ای گفته‌اید که برای بیمه زنان خانه‌دار در سال‌92 هیچ بودجه‌ای اختصاص پیدا نکرده‌است. این ماجرا واقعیت دارد؟

بله، برای بیمه زنان خانه‌دار متاهل طبق ماده‌93 قانون بودجه‌ سال92‌ می‌بایست 100میلیارد تومان درنظر گرفته می‌شد اما تاکنون (تا آخرین لحظه‌ای که من خبر دارم) هنوز هیچ پولی برای این کار تأمین نشده است.

    کمتر از یک‌ماه قبل به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (علی ربیعی) اعلام شد که 30درصد از بودجه بیمه زنان خانه‌دار در حال محقق‌شدن است، نظر شما درباره‌ این خبر چیست؟

گفتند که 30درصد از بودجه در حال تخصیص پیدا کردن است و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. این آخرین خبری است که من دارم و خبر جدیدی در این زمینه نبوده است.

    در قانون بودجه سال92 به صراحت به این موضوع اشاره شده که باید زنان خانه‌دار متاهل بیمه شوند؟

بله، در قانون آمده که سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مکلفند در ازای دریافت به‌ترتیب 7‌درصد و 5درصدحق بیمه، نسبت به بیمه زنان خانه‌دار متأهل به تعداد 200هزارنفر اقدام کنند و دولت هم مکلف است که سهم کارفرما را به‌مبلغ 100میلیارد تومان به این سازمان‌ها پرداخت کند؛ یعنی اینکه صراحت قانون بودجه سال92 بیمه‌شدن زنان خانه‌دار متاهل است و طبیعتا اگر بودجه‌ای هم در کار باشد برای بیمه همین دسته زنان درنظر گرفته خواهد شد، اما تا‌کنون که از بودجه و پول خبری نیست.

    در لایحه بودجه93 اولویت بیمه زنان برای دولت به کدام دسته از زنان تعلق می‌گیرد؟

در این لایحه اولویت با زنان سرپرست خانواری است که خانه‌دار باشند، منظور این است که زنانی که فاقد سرپرست هستند و از طرفی فاقد شغل و درآمد هم هستند برای تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه اولویت دارند. با این تعریف دولت تلاش خواهد کرد تا زنان سرپرست خانوار خانه‌دار را بیمه کند. البته اگر متن لایحه‌بودجه به همین شکلی که الان هست، در مجلس تصویب شود.

    در حال حاضر 2میلیون زن سرپرست خانوار بیکار (خانه‌دار) داریم، از سوی دیگر دولت 15میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار خانه‌دار درنظر گرفته، ‌به‌نظر شما این مبلغ برای بیمه این تعداد زن کافی‌است؟


ما فکر نمی‌کنیم که کافی است، اما اگر همین بودجه‌ محقق شود به‌نظر من کار بزرگی در این زمینه رخ داده است؛ چرا که در سال‌های گذشته روی کاغذ یک اعتباری درنظر می‌گرفتند اما این اعتبار هرگز محقق نمی‌شد.

    منظور شما این است که دولت در سال 93 قطعا این پول را برای بیمه زنان سرپرست خانوار خانه‌دار خرج خواهد کرد؟

ما اجرای این کار را قطعا پیگیری می‌کنیم و من بر این باورم که این بودجه حتما محقق می‌شود. البته پیشنهاد ما 150میلیارد تومان برای بیمه 500هزار زن بود که با توجه به سیاست انقباضی دولت فعلا 15میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی