بازدید 35269
واکنش خودروسازان به سخنان نوبخت:

بهای خودرو کاهش نمی‌یابد حتی اگر دلار ۲۵۰۰ تومان بشود!

وقتی تحقیق و تفحص از خودروساز‌ها به نتیجه نمی‌رسد، در مجلس خوانده نمی‌شود و اسناد آن در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. اکنون خودروساز‌ها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ ترس و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه در این چند ماه به دست آورده‌اند، رویه‌های گذشته خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال می‌کنند و به آسانی و صراحت از ‌کاهش نیافتن بهای‌ خودرو حتی با تغییر شرایط سخن می‌گویند.
کد خبر: ۳۷۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵ 10 January 2014
قیمت خودرو کاهش نمیابد حتی اگر دلار 2500 تومان بشود!
آنچه از واکنش خودروسازان به سخنان نوبخت بر‌می‌آید، این است که اکنون خودروسازی‌ها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ ترس و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه در این چند ماه به دست آورده‌اند، رویه‌های گذشته ‌خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال می‌کنند و به آسانی و صراحت از ‌کاهش نیافتن بهای ‌خودرو حتی با تغییر شرایط سخن می‌گویند.

به گزارش «تابناک»، چندی پیش سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت در حاشیه نشست هیأت دولت اشاره کرده بود که در خصوص قیمت خودرو‌ها، دستگاه‌ها را موظف خواهیم کرد با توجه به کاهش بهای ارز، قیمت‌ها را کاهش دهند.

اشاره نوبخت به تکلیف به دستگاه‌ها برای کاهش قیمت خودرو در حالی بود که نعمت‌زاده وزیر صنعت، چندین بار در حمایت از لزوم افزایش یا دست‌کم ثابت ماندن بهای خودرو سخنانی گفته ‌و در حمایت از خودروسازان در چند مصاحبه خود اشاراتی صریح و ضمنی ‌بیان کرده بود؛ اشاراتی که منجر به آن شد، ‌یکی از موارد طرح استیضاح عقیم مانده مجلسیان در خصوص وزیر صنعت به همین موضوع اختصاص یابد.

اما این سخنان نوبخت صرف‌نظر از تناقض آشکارش با سخنان و موضع وزیر صنعت و معدن و تجارت، همان گونه که انتظار آن می‌رفت، با واکنش صریح خودرو‌سازان و انجمن خودروسازان روبه‌رو شده است.

بر این اساس که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به این سخنان گفته است: این اظهارات با واقعیت‌های صنعت قیمت خودرو کاهش نمیابد حتی اگر دلار 2500 تومان بشود!خودرو همخوانی نداشته و‌ اجرا ناشدنی است.

نعمت بخش تصریح کرد‌: هرچند بهای ارز در بازار آزاد به ۳۰۰۰ تومان رسیده، مبنای کنونی قیمت‌گذاری خودرو‌ها بنا بر ارز مبادله‌ای ۲۵۰۰ تومانی بوده است؛ بنابراین، حتی اگر قیمت دلار آزاد به ۲۵۰۰ تومان نیز برسد، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت؛ افزون بر آن با فرض استفاده خودروسازان از ارز ۲۵۰۰ تومانی ‌به دلیل نادرست بودن قیمت‌های پایه، تولید خودرو‌ها همچنان زیان‌ده خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد‌ که طی جلسه‌ای با نوبخت، خودروسازان بتوانند با ارائه مستندات وضعیت صنعت خودرو و زیان‌دهی خودروسازان را تشریح کنند تا وی براساس اطلاعات نادرست از کاهش بهای خودرو سخن نگوید.

اساسا انتظار واکنش به سخنان نوبخت از سوی خودروسازان انتظار عجیبی نبود، اما نوع واکنش کاملا جالب توجه است.

نخست اینکه‌ دبیر انجمن خودروسازان با صراحت از عدم کاهش بهای خودرو حتی با کاهش نرخ ارز سخن گفته ‌که نکات بسیاری در آن نهفته است. سال گذشته و در بحبوحه افزایش بهای خودرو در توضیحات مربوط به یک جوابیه از سوی انجمن خودرو‌سازان، تابناک یک پرسش را از دبیر انجمن خودروسازان پرسیده بود.

در آن زمان خودروسازان به شدت بر موضوع افزایش نرخ ارز برای توجیه افزایش بهای خودرو مانور می‌دادند. پرسش این بود که اگر بهای ارز در اقتصاد کشور کاهش یابد، آیا در آن زمان نیز خودروسازان نرخ ارز را برای کاهش قیمت خودرو شاهد می‌آورند یا خیر؟ اکنون پاسخ این پرسش از سوی انجمن خودرو‌سازان داده شده و مشخص می‌شود ‌نرخ ارز تا زمانی که افزایش می‌یابد، برای خودروسازان خوب است!

از سوی دیگر نکته جالب، سفسطه‌ها و بازی‌های جالبی است که خودروسازان با شرایط و موقعیت‌های خاص می‌کنند؛ به عبارتی، اکنون انجمن خودروسازان برای آنکه موضوع ‌منطقی نبودن کاهش قیمت خودرو در پی کاهش قیمت ارز را ثابت کند، به این اصل چنگ می‌زند که قیمت‌گذاری خودرو بر اساس دلار ۲۵۰۰ تومانی صورت گرفته ‌و بنابراین اگر بهای ارز کاهش یافته، باز هم نمی‌توان بهای خودرو را کاهش داد.

اما در جایی که خودروسازان قرار است از افزایش قیمت خودرو و منطقی بودن آن سخن گفته و در مورد آن استدلال کنند، به یکباره تمام ارز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و دلار ۲۵۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد!

حتی بر فرض آنکه گفته نعمت بخش در خصوص قیمت گذاری خودرو درست باشد ـ که البته هنوز تکلیف معیار و مبنای قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مشخص نشده ـ باز هم موضوع استدلال‌های خودروسازان و مصادره به مطلوبی که آن‌ها از شرایط می‌کنند، جای تحسین بسیار دارد (!).

صرف‌نظر از همه این‌ها خود واکنش و صراحت آن نیز جالب توجه است. نعمت بخش به آسانی و با اطمینان از عدم کاهش بهای خودرو سخن می‌گوید و گویا این اطمینان نتیجه یکسری از روند‌ها و رویه‌هایی است که طی چند ماه گذشته دیده‌ایم.

در جایی که وزیر صنعت و معدن و تجارت بدون در نظر آوردن توقعات افکار عمومی و انتظارات جامعه در‌‌ همان آغاز به کار خود به حمایت از خوردوسازان و افزایش قیمت خودرو می‌پردازد، و در این حمایت کمترین تردیدی روا نمی‌دارد، نباید انتظاری جز این داشت که اکنون خودروسازان با پشتوانه‌ای محکم و مطمئن این گونه در برابر سخنان سخنگوی دولت واکنش نشان دهند.

وقتی جلسات مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان به نتیجه نمی‌رسد، آیا باید انتظار دیگری جز این داشت که انجمن خودروسازان و شرکت‌های خودروسازی به راحتی به رویه معمول خود ادامه داده و بی‌اعتنا به هر گونه فشار‌ از سوی جامعه و افکار عمومی بر طبل افزایش قیمت بکوبند و در برابر کاهش قیمت اینگونه موضع بگیرند؟

بی‌گمان هم‌اکنون وضعیت صنعت خودروی کشور، نتیجه یکسری از روندهای اشتباه است که از گذشته تا کنون تکرار شده ‌و برای شناخت این روند‌ها کافی است مشتی از این خروار را از چند ماه گذشته تا کنون برداریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۱۸
انتشار یافته: ۹۲
وقتی ایران خودرو تعطیل میشه انگار بازی پرسپولیس-استقلال تموم شده از بس جمعیت میاد بیرون...
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
چه ربطي داشت به موضوع ؟
آقايون 3000 تا توليد ميكردن با قيمت 15 ميليون
حالا 1500 تا توليد ميكنن با قيمت 30 ميليون
تغييري تو اصل سودشون بوجود نيومده ، فقط آب خوب گل آلود شده براي ماهي گرفتن ، اين آقايونم استاد ماهي گرفتن هستن ، اونم نه با قلاب با تور . تابناك منتشر كن لطفاً
جوان ناکام ماشین سوار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
به فکر ده هزار کارکن ایران خودرو نباش،به فکر 15 میلیون جمعیت جوان باش که در آرزوی خزیدن پراید با درآمد حول حوش یک میلیونی درجا زده اند....
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
75 میلیون رو قربانی 1 میلیون کارگر مستقیم و غیر مستقیم کردن عقلانیه؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
واقعا چی باید گفت.سکوت بهترین حرفه
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
باید با یک برنامه منطقی و در یک مدت زمان معین تعرفه گمرکی واردات خودرو کاهش یابد بابا مردم دارن بیچاره میشن که یک عده ای با شعار اشتغال خونشونو بکنن تو شیشه؟ ما در صنایع دفاعی، هسته ای، نانو و بسیاری از صنایع روز دنیا پیشرفتهای بسیار کرده ایم اما هنوز در صنایع خودرو سازی باید به این دو خودرو ساز باج بدهیم هر دولتی هم که سر کار می آید آب از آب تکان نمی خورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
بطور کلی راندمان تولید و نیروی انسانی تو صنایع خودروسازی ما بسیار پایین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
سود تو جیب این کارگرا نمی ره.
وقتی پولهای مردم رو میگیرند و به موقع خودرو رو تحویل نمی دهند خدا هم برکت رو از کارشون می گیره...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
من ۲۰ سال پیش به آمریکا آمدم و یک ماشین نوع نیسان ماکزیما خریدم به قیمت ۲۸ هزار دلار، از همان مدل همچنان در ایران مونتاژ می‌شه ، الان بعد از بیست سال ماکزیما ۴ بار به تور اساسی‌ با طراحی جدید و قدرت مرور بیشتر و رفاه و همه چیز آن به مراتب بهتر شده ولی مدل ۲۰۱۴ آن را ۲ ماه پیش خریدم ،همچنان ۲۸ هزار دلار، یعنی‌ با توروم که اینجا هم هست باز هم قیمت کاهش یافته،حالا ببینید که سایپا که پراید را که ۱۹۸۰ فورد آمریکا با عنوان فورد فیستا تولید و طراحی کرد و بعد به کره فروخت یعنی‌ ماشین ۳۰ سال پیش را، و ایران خودرو که پژو ۴۰۵ را یعنی‌ ماشین ۲۵ سال پیش را تحت عنوان خودرو ملی‌ و تولید داخلی‌ تولید میکنند و به چند برابر قیمتهی چند سال پیش میفرشهند چه سودی میکنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اگر مبنای شما ایرانه که داداش من قیمت 20 سال پیش دلار در ایران را با قیمت الان حساب کنی همه چی دستت میاد!!
نخریم....... تا بگنده.....
بله مثل همیشه، قیمت کاهش نمی یابد اما کیفیت کاهش می یابد! فقط همین مانده یک خلاقیت دیگه نشون بدن و موتور پراید رو روی بدنه 405 بذارن!
میشه بفرمایید به فرض ارزون شدن دلار به چه دردی میخوره این کاهش اونوقت؟
واردات خودرو آزاد بشه.اینا حالشون میاد سرجاش.بخاطر اینکه بعضیا از این خودروسازا نفع میبرن و مردم زیربار مونتاژ حلبی این حلبی سازا میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
آزاد بشه فکر میکنی ماشین زیر 50 میلیون گیرت میاد دوباره مجبوری بیای دنبال همینا فقط شاید اونموقع همینا هم رفته باشن رو 30 میلیون!!
اگه ورادات خودرو آزاد بشه تولیدات نامرغویشان را هم مفت میدن
حتما از یه جایی مطمئن هستند
بیشتر مشکلات آلودگی‌ هوا و تلفات رانندگی‌ ناشی‌ از همین میل معمولا به ادامه فعالیت این شرکتهاست که در پشت سنگر کار برای ایرانی‌ یا تولید ملی‌ پنهان شودند در حالیکه اگر در آنها بسته شود هم کار بیشتر و تولید بیشتر در صنایعی که ایران در آن مزیت دارد از ناحیه آزاد شدن این سرمایه به وجود خواهد آمد و هم ملت طعم زندگی پکیزه تر و رانندگی‌ امن تر را خواهند کشید.
خب آقا جان چرا یه کلمه نمیایم بگیم ما نمیتونیم خودرو تولید کنیم ؟! بخدا دارن به مردم ظلم میکنن با این خودرو های بی کیفیت . تا چند سال دیگه ما باید محصول 26 سال پیش پژو رو سوار شیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
تا وقتی خودمون لیاقت ساختن رو داشته باشیم
بازی با مردم جمع کنید مردم دیگه کم اوردن...هروز ی بازی جدید ...
لطفا به این آقای دبیر انجمن بگویید در مورد قیمت صحبت نکند .... از همون روزهای اول مشکل، ایشون از پراید 20 میلیونی حرف زد و به آرزوش رسید. یه بار بگن خودرو چقدر بشه برای خودروسازها به صرفه است؟ چون هرچی گرونتر میشه میگن ضرر میدیم.
اگر مردم مشکلی با این قیمتا داشتن که نمیخردین. پس با توجه به این موضوع قیمتها خوبه
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
مردم در طبقات متوسط مجبورندخودرو داخلی بخرند زیرا توان مالیشان کم است امروز خودرو قسمتی از سبد خرید مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
مگه مردم جز خرید از این دو شرکت انتخاب دیگری هم دارند ؟
باید مثل تامین اجتماعی از خودروسازها تحقیق و تفحص بشه.. خدا میدونه یه سری دارن چه سودهای کلانی ازین آشفته بازار میبرن...
خوب تعرفه واردات رو کاهش بدن اونوقت خودروسازها قیمتشون رو کاهش میدن...
آخه کاری داره؟؟؟
من به عنوان یک ایرانی نمی خواهم کشورم صنعت خودروسازی رانتی داشته باشد که تمام هزینه های مالی و جانی آن از سوی مردم پرداخت شود. در کشور ما به جرات می توانم بگویم از هر خانواده (فامیل دور یا نزدیک) حداقل یک نفر به علت خودروهای بی کیفیت جان خود را از دست داده باشند.
خدا سایه این صنعت را از کشورمان محو کند. این خودروسازان آنقدر در این فضای غیر رقابتی پررو شده اند که چنین مطالبی را مطرح می کنند. این خودروها اگر به یک سری کشور بدبخت صادر می شوند به چه قیمتی صادر می گردند. به خدا این عین ظلم است.
اشکالی نداره فقط کافیه دولت 2 ماه شیر واردات خودرو با تعرفه 50% را باز کنه بعدش حال این اقایون دیدنیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
عزیز من دولت خوش پشتشونه بعد بیاد شیره گمرکو باز کنه؟!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
این شرکتها خودش دولتیه
من از آقای روحانی خواهش می کنم که ... به داد این مردم بیچاره برسه. آخه تا کی می خواید در حق مردم اجحاف بشه. من نمیدونم چرا تعرفه گمرکی واردات خودرو را برنمی دارند تا این خودروسازا نتونند اینقدر به مردم زور بگند.
پاسخ ها
orbit
| United States of America |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
از چه کسانی درخواست داری.هرسال هر ریس جمهوری میاد سر کار همین درخواستا هست کوش گوش شنوا.اخه تعرفه رو بردارن کیا بخورن...
چطوره که قیمت لوکس ترین خودروهای وارداتی با تغییر نرخ ارز افت قیمت آنچننی داشته اند ولی خودروهای بی کیفیت داخلی هیچ تغییر قیمتی ندارند.
وقتی صحبت از افزایش قیمت خودرو بود،خودرو سازان صحبت از سه برابر شدن قیمت ارز می کردند ولی الان که صحبت از کاهش قیمت هست صحبت از دو برابری ارز در حساب کتاب قیمت گذاری های قبلی می کنند.
تنها راه مقابله با ای سودجو ها آزادسازی تعرفه های وارداتی است.
...
یکی به این... بگه که نداریم 45 تومن بدیم ال 90 اشغال لگن بخریم تا 3 ساله پیش میشد کمری خرید
میشد با 30 تومن مزدا 3 خرید تو رو خدا قیمتهای 3 ساله پیش رو بزارید هی یادش بخیر
...
( از ناظر تابناک تشکر میکنم که حرفهای درد دل خون ما رو هم شما در سایت درج نکنید دلخوشی ما هم همینه.......)دولتی که نتونه جلوی فقط 2 تا شرکت خودرو ساز بایسته وا ویلا--از بس لالابه لی لی این شرکتها گذاشتند واردات خودرو را آزاد نکردند هر از چندگاهی فقط اومدند یه درصدی کمی تعرفه کم کردند و دوباره اصلاحیه دادند فلان خودروها با حجم X سی سی تعرفه اشو زیاد کردند خودرو سازهای ما امان مردم رو بریدند جیگر مردم ما رو سوزاندند هیچ کدام از مسولین رد بالای کشور فقط به اندازه سر سوزن مخالفت نکردند فقط چسبیدند کی چی گفت کی چکار کرد رفتند دنبال حاشیه ها یکی نیومد بگه مردم رو خودرو سازها له کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
همش بخاطر حمایت های وزیر صنعت و معدن هست.
این مجلس الان کجاست آخه ...
تابی جان من نمی دونم چی پشت صحنه این حرف هایی که می زنی هست ولی یه چیزی را می دونم من سال 86 سمند خریدم 15 تومن و الان سمند هست حدود 30 تومن. با توجه به اینکه پشکل هم تو این مملکت از اون موقع تا به حال حداقل سه برابر شده حتی بی کیفیت ترین سمند رو هم بعید می دونم بشه با قیمت فعلی تولید کرد. اگه نتونستی چاپش کنی مهم نیست من می فهممت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
مساله اینجاست که دنیا داره اینکار را با افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید میکنه وگرنه چرا تعرفه واردات خودرو اینقدر بالاست؟
جواب شما اینه که بله پشکل سه برابر شده اما اینقدر بازارش انحصاری نیست که فروشندگانش احساس کنند با هرقیمتی شما مجبوری بخری. میتونی بری سراغ یکی دیگه. اما خودرو ... به این زودیها کسی از لذت انتفاع از آن دست نمیکشد.
حالا بخرید یا نخرید
کشته شوید یا نشود
راضی باشید یا نباشید....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
حالا چون سمندت دوبرابر شده سه برابر شده ناراحتی نه؟
مشکل دید شما همین دید سرمایه داری هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
پشکل سه برابر شده که شده! همه جای دنیا ماشین کالای سرمایه ای نیست که بخری بزاری کنار گرون شه. همه جای دنیا برای اینکه مشتریان ترغیب شن بخرن برای ماشین تسهیلات 15-20 ساله میدن که یه کارمند با حقوق 1 میلیون هم بتونه ماشین بخره ... در ضمن هر سال کیفیت و مدل ماشینو عوض میکنن نه اینکه همون چیزی رو تولید کنن که 20 سال پیش تولید میکردند به قیمت 3 برابر. بعدشم دلار گرون شد تا 4000 تومن هم رسید قیمت هارو بالا بردن. حالا که دلار شده 2800... و میگن دلار 2500 هم در پیشه!
مثل همیشه : مشتریان الاف و کارخانجات ثروتمند تر از قبل
واردات خودرو را آزاد کنید این موضوع خودبه خود درست میشود. تا زمانی که فضا، فضای رقابتی نباشه و بازار انحصاری باشه همین آش و کاسه ادامه خواهد داشت.
تابناک برای هزارمین بار چاپ نکن.
ظاهراخودرو سازی به سلامتی دولت شده نمی دونیم بقیه چه کارن
باید تعرفه ی خودرو های خارجی حذف بشه تا خودروسازان ایرانی رقیب داشته باشن و یکه تازی نکنن
من خودم یک ماشین صفر دارم که قصد فروشش دارم لذا به نفعمه افزایشی بشه! ولی بیخیال. حرف حق بزنیم بریم
این خودروسازان، الکی یک اتحادیه ساخته اند که به جایشان فقط غر بزند. یکی بره ببینیه این اتحادیه جز دفاع رسانه ای، کارکرد دیگری هم دارد؟ یکی نیست به این اتحادیه بگه آقا شما لطفا خاموش، شما مسوولیتی ندارید و از پستی فرمایشی داد سخن میدهید.
خسته شدیم بابا.
یا حق
درضمن، خداییش یک 206 اس دی داریم(با شراکت داداشم) قرمز روشن. شک نکنید که میشود علیه منافع شخصی هم میشه حرف حق زد.
راه درستش تنها رقابته, اجازه بدن خودرو هایی با حجم موتور پایین از برندهای مطرح با عوارض کم گمرکی وارد بشه تا مردم حق انتخاب درستی داشته باشن, اونوقت خودرو ساز داخلی احساس خطر میکنه و هم کیفیت و هم قیمت رو مجبور میشه رقابتی کنه.
تا وقتی که عوارض خودروهای ارزان قیمت خارجی بالا باشه, اینجا واسه خودروهای بی کیفیت داخلی بهشته.
ضمنا اینکار میتونه بصورت پله کانی و در طول چند سال انجام بشه تا تولید کننده داخلی فرصتی مناسب داشته باشه.
وقت ان رسیده که مردم ما ,هم خودرو امروزی و کم مصرف و ایمن سوار بشن و هم اونو با قیمت واقعی بخرن نه چند برابر قیمتهای جهانی اونهم بخاطر بی کفایتی چند مدیر تصمیم ساز.
در جایی که دسته بیل و نعلبکی و کفن و ...... را وارد میکنند. جلوگیری از ورود خودروهای استاندارد و کم مصرف به بهانه ی حمایت از اشتغال و تولید ملی جای سوالات فراوان دارد.
جمع کنید این صنایع بیمار و انگل گونه را و شروع کنید به تولید های پایه . نه در حرف بلکه در عمل.
تا موقعی که خودروسازان ایران بدون هر گونه نگرانی از رقابت با خارجیها خیالشون از بابت عدم واردات راحت باشد وضع همینه
کم کم به به وجود مافیای خودرو اعتقاد پیدا می کنم
من نمیگم بخریم
اما با نخریدن هم اینها ورشکست نمیشن از اونور دولت هی میریزه تو حلقومشون اینها سیری ناپذیرن
کسی خواست ماشین بخره و واجبه براش دست دومشو بگیره
کی میره 40 میلیون بده ماشین ایرانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
وقتی صنعت 1 کشور بصورت انحصاری در اختیار این اقایون باشه اخرش همین میشه دیگه
که این هم نتیجه بی تدبیری مسوولین مرتبطه
بابا ما خودرو نخواستيم جمعش كنن بهتره
لااقل ميتونيم نفس بكشيم
پس بهتره ماشین خارجی سوار بشیم دولت پس راه را برای واردات خودرو باز کنه تا ما هم یه ماشین با کیفییت سوار بشیم
شما اگه اون درصد سودت را کم کنی ارزان میشه 20 درصد
چاره کار نخریدن است.تا کی باید این ماشینهای بی کیفیت را با قیمتی سرسام آور خرید.چرا برای جان و مال خود ارزش قایل نیستید.
متاسفانه وقتی وکلای ملت، بجای به 4 میخ کشیدن و ارائه ی نتایج تحقیق و تفحص در صحن علنی، دم از توافق با خودروسازن می زنند، باید به حالمان گریست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
آقای نماینده ای که قسم خوردی از حقوق مردم دفاع کنید برای منافع شخصی که داری پا روی قسمتون نگذارید.
...
امیدی به بهبود شرایط نیست، تنها راه نخریدن خودرو هست که متاسفانه مردم ما تو این جور زمینه ها اصلا اهل عمل نیستند. پراید 100 میلیون هم بشه میخرن. درحالی که اگر به فرض مثال خرید خودرو حیاتی است، میتوانند خودرو دست 2 خریداری کنند که حتی کیفیت بعضی از این دست 2 های قدیمی بسیار بهتر از صفر کیلومتر است.
مگه نمیگن تولید خودرو زیان ده هست پس منطق حاکم بر تولید خودرو بیکیفیت و گران قیمت چی هست ؟ دارن با جان و اعصاب مردم بازی میکنن ! آخه تقصیر خود مردم هم هست ، خوب نخرین
پس این کارخونه های ژاپنی کره ای چطوری ماشینای 100 برابر بهتر از شماشون قیمتش از محصولات شما ارزونتره؟
جالبه که معاون و رییس دفتر و.. رییس جمهور برای این دوستان به اندازه سرسوزنی هم حرفشان اهمیت نداشته که اینگونه اظهار نظر میکنند!
چند سوال منطقی از آقایان که از تابناک انتظار دارم حتما بررسی و منتشر شود چون حرف دل خیلیهاست:
1- اگر به صرفه نیست چرا تولید میکنید؟
2- اگر به صرفه نیست چرا برای کشورهای دیگر با قیمتهای به مراتب بالاتر نیروی کار و سوخت و سرمایه گذاری نمیتوانید با 10% کیفیت آنها هم رقابت کنید و تعرفه 100% میگذارید برای واردات؟
3- مگر خودرو را داخل تولید نمیکردید و محصولاتتان افتخار ملی نبود که حالا دم از نرخ ارز و... میزنید. مگر ارز برای چند درصد از محصولات شما نیاز است؟ اگر 100% است که پس چرا حمایت از تولید داخل را ادعا دارید؟
4-من هم اگر یک تولیدکننده باشم و درشرایط بد اقتصادی فعلی در حال ضرر باشم، آیا مردم و دولت باید جور من را بکشند؟ اگر ورشکست شدم نمی توانم به کار دیگری فکر کنم؟ حقوق و پاداش مدیران من چقدر است؟ قابل کاهش نیست؟
خودرو سازها، اداره استاندارد و... دولتی است و واردات خودرو اتفاق نخواهد افتاد و فعلا مجبوریم بخیرم!
پدر این حقیر یک تویوتای مدل 1992 دارن.با کلی سینه سپر کردن بهش گفتم بابا بیا این پژو پارس رو که تازه تحویل گرفتم شما سوار شو و من تویوتا رو سوار میشم هرچندباشه پار صفر کیلومتره و تامدتها راحتید باهاش!!!اونوقت ناراحت شدم که جای تبریک بهم گفت بابا جون لگنی که تحویل گرفتی و براش اونهمه پول دادی ارزونیه خودت !!!بعد یه مدت شروع شد به حرفش رسیدنم اول از تعویض گیربکس که دومیش بدتر از اولیش بود بعدش هم سایر جاهای ماشین مثل صداهای نامعلوم،صدای هوایی که از طریق آینه جانبی تو ماشین میپیچید و غیره...
فقط پشیمانم از رای دادن به روحانی که امثال نعمت زاده پست بگیرن و به جای طرفداری از متعادل شدن قیمت ماشین و بالا رفتن کیفیت ؛ کورکورانه از مافیای خودروسازها حمایت میکنن !!!! سال 94 نشونتون میدیم !!!!
تابناک لطفا بچاپ.
وقتی دو سه دهه خون مردم رو تو شیشه میکنن و کسی بهشون چیزی نمیگه، معلومه کم کم چنان قدرتی میگیرن که جلوی خواست دولت و مجلس هم ایستادگی میکنن! انگار ارث پدرشون هست!
وقتی خودروهایی با طراحی قدیمی ولی با قیمت روز فروخته میشه و برای حمایت از صنعت داخلی خودروهای خارجی با 3-4 برابر قیمت واقعی وارد بازار میشه، ولی در طرف مقابل هیچ الزامی به این شرکت ها نمیشه که کیفیت خودشون رو بالا ببرن، نتیجه همین میشه که درصد بالایی از تصادفات و صدمات و طلفات به خاطر ایرادات ماشین های ماست ولی کسی مسئولیت نمیپذیره، تازه کلی هم مدعی هستن!!!
از سال 67 تا كنون 4تا خودرو وارد بازار شد از طرف خودرو سازان 405 و206 وسمند وپرايد جالب اينجاست بعد 24سال هنوز هم ادعا ميكنند كه ما خودرو ساز هستم ولي همين ماشينهاي مال دهه 80 ميلادي را هم نتونستن توليد كنند با كوجكترين تحريم شيرازه خودرو سازيشون از هم پاشيد نكته بعدي كجاي دنيا خودروسازان پول مردم ميگيرن بعد 4 ماه يا 3 ماه ماشين ميدن و با قيمت2.5 برابر بازار جهاني الان با 10000دلار بهترين ماشين ميشه خريد كه در ايران برعكس است جواب بدن به مردم نكته بعدي ميگن اشتغال زا است همين افراد هم ميشه در خدمات پس از فروش شركتهاي كه ماشين وارد ميكنند به كار گماشت فكر كنم بعد از 24 سال كه شما توانايي توليد ماشين نداريد بايد دست از سر مردم بر داريد ديگه ارابه مرگ توليد نكنيد
ماشین ایرانی با این کیفیت = فرغون
براي واردات خودرو با تعرفه معقول نظر سنجي بزاريد ببينيم مردم چي درخواست دارن
چیزی که خودروسازان میگند دور از حقیقت نیست.شما اگه تشریف ببرید بازار و با یک کاسب معمولی صحبت کنید که مثلا لوازم خانگی میفروشه بهش بگید فلان یخچالو میخام با ارز مصوب در بودجه به شما میخنده و میگه که من این یخچالو با دلار 2650 که نخریده ام.صبر میکنم اینارو که فروختم اگه دوباره رفتم خرید و اگه با 2650 خریدم حتما ارزونش میکنم.قرار بود دولت از خودروسازا حمایت کنه که نکرد الان داراییهاشونو میفروشن و از محل فروش داراییها تولیدو بردن بالا.پس این رویه تامین نقدینگی کاهش قیمتی بدنبال نخواهد داشت چرا که از محل فروش خود دارایییها تامید نقدینگی کرده نه حمایتها.لذا دولت عملا از قیمتگذاری و تعیین قیمت خودرو حذف شده و اون سهام دولت تو خودروسازا نقش مدیریتیشو از دست داده.پس منطق اینبارم با خودرسازهاست.اقتصاد علم ظریفیه باور کنید.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
حالا وقتی با دلار 1200 1300تومنی خرید کرده بودن و یهو دلاررفت بالا اونام بازم صبر کردن تا کالاهایی که با دلار ارزون خریدن تموم بشه بعد قیمت ها رو بالا بردن
شما مثل اینکه نفست جای گرم در میاد یا تو این قضایای بلبشو اقتصادی و گرونی داری برا خودت نون کلفتی نوش جون میکنی که میای طرفداری
به مرگ می گیرن که طرف به تب راضی بشه ... به راستی توی این 8 سالی که گذشت چقدر بهتون خوش گذشته !!!
برای حفظ حق مردم واردات خودروها را ازاد کنید .
تا خودرو ساز-مونتاژ کار- داخلی هم در رقابت با واردات قیمتش رو کم وکیفیت وتنوعش را بالا ببره
قیمت فعلی خودرو با ارز 3600تومانی است باتوجه به کاهش نرخ ارز به 2600تومان 27درصد کاهش نرخ ارز و با توجه به توافق ژنو 4درص هزینه جابجایی پول و 8درصد هم کاهش هزینه جابجایی به علت عدم تحریم کشتیرانی داریم که سرجمع 40 درصد خواهد بود ولی ...............
خدا فقط میتونه به داد مردم برسه.خدایا کجاییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟
حداقل ماشینای ارزون رو گران نکنید به خدا با هزار بدبختی تا پول جمع میکنیم یه ماشین بخریم یهو گران میشه
برای حفظ حق مردم واردات خودروها را ازاد کنید .
تا خودرو ساز-مونتاژ کار- داخلی هم در رقابت با واردات قیمتش رو کم وکیفیت وتنوعش را بالا ببره
قیمت فعلی خودرو با ارز 3600تومانی است باتوجه به کاهش نرخ ارز به 2600تومان 27درصد کاهش نرخ ارز و با توجه به توافق ژنو 4درص هزینه جابجایی پول و 8درصد هم کاهش هزینه جابجایی به علت عدم تحریم کشتیرانی داریم که سرجمع 40 درصد خواهد بود ولی ...............
خدا فقط میتونه به داد مردم برسه.
تعرفه واردات خودرو باید با یک برنامه مشخص ظرف چند سال به صفر برسه و همزمان ایران خودرو و سایپا خصوصی (واقعا خصوصی) بشوند.
محصولاتتون ایمن که نیست کیفیت هم که نداره خدمات پس از فروش هم که در حد فرقون ، حق و حقوق کارگرا رو هم که نمیدید پس شما نقش مثبتتون چیه؟
آقای روحانی رییس جمهور محترم. انتظار مردم حمایت از مردم در برابر خودروسازهاست
خوب داره میگه همین الان هم بر مبنای ارز 2500 تومانی محاسبه میشه! یعنی اساسا قیمت رو شما بیاری روی ۲۵۰۰ هیچ اتفاقی نمیفته!
البته یه جای دیگه داد میزنن که به ما ارز 2500 نمیدن ما هم با 3000 داریم تولید می کنیم در نتیجه قیمت ها بالاست اگر دولت کمترشو به ما بده ما هم کم می کنیم!

هر بار یه چیزی میگن!
طی هفته گذشته دوبار به خاطر نگرفتن ترمزماشینم (405) که مثلاً abs است می خواستم تصادف کنم رفتم نمایندگی گفتن abs ایرانی همینه اگه می خواهی به ترمز معمولی تبدیل کنیم!!!!!!!!!!!!!!!لطفا منتشر کنید.
واردات رو آزاد کنید،بخدا مردم دیگه کم آورن
بابا نمی خواهد قیمت را پایین بیاورید با همین قیمت هم مردم کار بی کیفیت سایپاو...را مجبورند بخرند.برید نظارت کنیدکیفیت را درست کنند.
من پرايد صفر خريدم هر١٠٠كيلومتر ١٠/٥ بنزين مي سوزنه .
این نمایندگان که بلدن به همه چی گیر دهند چرا نمی توانند به خودرو سازها گیر دهند؟
دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس
هم سایپا و هم ایران خودرو که تو بوق و کرنا میکردن که تولیداتشون صددر صد داخلیه و ارز بری نداره و از این حرفا حالا چی شد که کل تولیدشون با دلاره اونم از بازار ازاد .
ثانیا وقتی یه بازار بزرگ 75میلیونی رو با جمعیت جوون و نیازمند به خودرو در اختیار این دو تا تولید کننده گذاشتن بصورت کاملا انحصاری و اونام با هر کیفیتی دلشون خواست تولید کردند و با هر قیمت و شرایطی دلشون خواست فروختند نباید انتظار بیشتر از این هم داشت.
ا
دولت سر دو راهي مونده
يا بايد واردات خودرو سهل تر بشه كه اونوقت ايران خودرو و بقيه به سمت نابودي ميره كه كلي كارگر و كارمند بيكار ميشن
يا به ساز خودرو ساز برقصه
الان دولت وسط اين دوراهي يه نگاه به اينور و يه نگاه به راه ديگر داره
.
از ديد مقامات اگر كسي پولش نرسه براي خودرو نميميره ولي كارگرهايي كه تو صنعت خودرو سازي كار ميكنن بدون اين كار ميميرن وكلي شغل نابود ميشه
با اين وضعيت منتظر تغير نبايد بود
همتون سرکارید بنده های خدا
من یه 111 تو شهریور ثبت نام کردم گفتن 45 روزه اما الان چند ماه هنوز دستم نرسیده میگن قطعه نداریم...گفنم بگیم چه قطعه ای می خواد از مغازه بخرم واسشون ببرم...
راستي از جهبه فرمان هيدروليك پرايد كه با يك پخ ، از رو شاسي و بدنه كنده ميشه چه خبر ، رتبه اول در تصافات و تلفات جاني در دنيا
اخهم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی