بازدید 46138

یک گزارش از قطب شمال ایران

کد خبر: ۳۷۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴ 09 January 2014
هرساله با بارش اولین برف در چهارمحال و بختیاری راه ارتباط دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ در مرز بین استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری با مرکز این شهرستان قطع می شود و تردد مردم روستاهای دهستان از طریق استان لرستان انجام می شود.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری که به بام ایران شهرت یافته و اقلیمی منحصر به فرد دارد، شهرستان کوهرنگ برفگیر ترین منطقه استان است که در اکثر اوقات زمستان راه ارتباطی برخی مناطق این شهرستان با مرکز شهرستان قطع می شود و دهستان موگویی یکی از این مناطق است.

مردم دهستان موگویی با بارش اولین برف در دژی از برف گرفتار می شوند و تا بهار سال آینده پشت این حصار سفید زندگی را تداوم می بخشند و ارتباط این منطقه با مرکز شهرستان قطع می شود.

موگویی جزیره کوچک برفی میان استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان و اصفهان است که با این وجود، در بن بست ارتباطی به ویژه در فصل سرما قرار می گیرد.

بیش از چهار هزار نفر در دهستان موگویی در روستاهای صالح کوتاه، خویه، سرآقاسید، چین، دره توت، زرک، لاوه، ای ناز، سوه و بی آبه هر ساله زندگی سختی را در محاصره برف و می گذرانند.

دهیار روستای صالح کوتاه در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت: زمستان در این دهستان، قصه یک عمر تجربه مردمی است که خود خواسته زندگی را به جدالی سخت تبدیل کرده اند و در ایام زمستان چشمانشان تنها خیره به آسمان و یخچال های برفی اطراف است.

سیدموسی درخشان افزود: موقعیت جغرافیایی و بسته شدن راه های ارتباطی در زمستان، دهستان موگویی را به زندان اختیاری تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: وجود گردنه های مرتفعی مانند چما و عسل کشان در شهرستان کوهرنگ باعث شده در فصل زمستان با اولین برف راه ارتباطی موگویی به مرکز شهرستان بسته شود.

درخشان گفت: حتی اگر جاده هم آسفالت شود به علت سقوط بهمن تردد به دهستان موگویی ممکن پذیر نخواهد بود و امدادرسانی به صورت هوایی نیز در زمستان ممکن نیست.

به گفته وی، با بارش برف ارتباط دهستان موگویی با کوهرنگ قطع می شود ولی مردم از مسیری دیگر که به روستاهای استان لرستان متصل می شود، امکان دسترسی به دیگر مناطق را دارند.

درخشان گفت: هرساله از مرز استان لرستان عملیات برفروبی و بازگشایی راه های ارتباطی دهستان موگویی نیز توسط عوامل راهداری لرستان انجام می شد ولی امسال حدود 10 روز است که بازگشایی مسیرهای ارتباطی از طریق استان لرستان نیز انجام نشده و مردم دهستان موگویی در حصار برف گرفتار هستند.

دهیار روستای صالح کوتاه مدعی شد: با وجود تماس های تلفنی و پیگیری های زیاد از سوی مردم با مسئولان شهرستان کوهرنگ و استان تا کنون برای بازگشایش راه دهستان موگویی اقدامی صورت نگرفته است.

یکی ازروستائیان خویه نیز با تایید صحبت های بخشدار صالح کوتاه به گزارشگر ایرنا گفت: مردم این منطقه برای تامین ارزاق، سوخت، نیازهای بهداشتی و درمانی با مشکلات جدی مواجه اند.

فرامرزی تاکید کرد: زندگی در شرایط که روستاهای دهستان موگویی در آن قرار دارد، برای ساکنان بسیار دشوار است و به دلیل بسته شدن تمامی راه های ارتباطی مردم این منطقه دسترسی به جایی برای تامین نیازهایشان ندارند.

وی تصریح کرد: اکثر مردم بخصوص سالخوردگان به دلیل سرمای زیاد منطقه همیشه بیمارند و دسترستی به پزشک و دارو ندارند.

یکی از ساکنان روستای چین نیز گفت: به دلیل شدت سرما به ندرت می توان خانه ای در روستای چین یافت که فردی در آن بیمار نباشد.

مظفر درخشان ادامه داد: امکانات بهداشتی و درمانی نظیر پزشک و دارو در روستای خوی که بیش از سه ساعت با این روستا فاصله دارد، مستقر است.

وی تصریح کرد: یک بهورز نیز در روستای صالح کوتاه درفاصله 20 کیلومتری روستای خویه است که تنها واکسیناسیون کودکان را انجام می دهد.

درخشان ادامه داد: هر سال مسیر روستاهای دهستان موگویی بخصوص روستای چین به دلیل بارش برف بسته می شود که با اقدامات اداره راه معمولا تا دو روز پس از بارندگی ها مسیر بازگشایی می شد اما امسال با وجود گذشت 10 روز هنوز مسیر روستا بازگشایی نشده است.

درخشان افزود: راه ارتباطی دیگر روستای چین نیز که از طریق روستای بزنوید استان لرستان این روستای را به دیگر مناطق متصل می کند در دوماه اخیر بسته بوده و امکان تردد از این مسیر نیز وجود ندارد.

فرماندار کوهرنگ در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت: دهستان موگویی از مناطقی در این شهرستان است که با بارش اولین برف در پائیز و زمستان ارتباط این دهستان با مرکز بخش و شهرستان به مدت شش ماه قطع می شود.

یدالله خالدی در زمینه تامین امکانات دارویی، بهداشتی و موادغذایی این روستا تصریح کرد: با توجه به احتمال بارندگی های زیاد در این منطقه، پیش بینی پزشک مستقر، تامین دارو و مواد غذایی به میزان کافی در این دهستان شده است.

وی گفت: تمامی امکانات رفاهی و خدماتی، سوخت نفت سفید، ارزاق مورد نیاز و مواد تغذیه ای برای مردم این دهستان تامین و قبل از بارندگی و بسته شدن جاده به روستاها تحویل شده است.

فرماندار کوهرنگ ادامه داد: ارتباط تلفنی با این دهستان بدون هیچگونه اشکالی برقرار خواهد بود.

در بارندگی های سال جاری در استان چهارمحال و بختیاری، ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به حدود یک متر رسید.

گرچه هزینه های زیادی برای تامین امکانات رفاهی، بهداشت و درمان، آب آشامیدنی و راه در دهستان موگویی انجام شده اما محرومیت این منطقه فراتر از اقداماتی است که تا کنون صورت گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۳۲
کاش تصویری از این روستاهای دور افتاده منتشر میشد ! دلیل اینکه به مکانهای بهتر مهاجرت نمیکنن چیه ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
به همون دلیلی که مردم تهران از این جزیره آلودگی و دی اکسید کربن فرار نمی کنند و نمی رن، به همون دلیل اینها هم از جزیره برفیشون مهاجرت نمی کنند!
اسمعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اینها غیرت دارند مثل بعضی ها نیستند که فوری شهر و دیار خود را رها کنند و به شهرهای دیگه بروند درود بر این مردم غیور
عكش روهم بزاريد، لطفأ
اخه چرا رشت برف نمياد همه امتحاناتمون تموم شد . !!! خدايااااااااا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
اونجا اگه برف بیاد دو متر دو متر میادا هواست باشه!
گزارش خیلی شیرین پیش می رفت ولی در آخر به مشکلات ختم شد .
اگر هر سال همین قصه است باید یک راه اساسی پیدا کرد .
به نظرم اينكه تا فصل بهار راه اين منطقه به خاطر برف بسته ميشه بر ميگرده به كم كاري اداره راه و ترابري اون استان وگرنه تو ايران برفگير تر از استان اردبيل نداريم اما اداره راه و ترابري اين استان شبانه روز طوري عمل ميكنه كه جاده هاي اين استان حتي يك ساعت هم بسته نميشه و راه هاي روستايي تا حداكثر 3 روز باز ميشه.
ميتونن از تجربيات راه و ترابري استانهاي شمال غرب كشور كه به مراتب برفگير تر از ساير نقاط ايران هستند مثل اردبيل استفاده كنند
پاسخ ها
قپونی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
میدونی5 متر برف در طول 30 کیلومتر یعنی چه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
من یه بار اخر اردیبهشت می خواستم برم سر اقا سید که یکی از روستا های بی نظیر ایران هست برم ارتفاع برف در اون موقع سال حدود 3 متر بود اخرش هم به علت لیز بودن جاده نتونستیم بریم چون جاده از جاده چالوس دره های وحشت ناک تر و خاکی بود
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
ایرج خان عزیز چرا تا جایی رو ندیدی اینقدر راحت قضاوت می کنی اولا رکورد جذابی نیست که اصرار داری بگی اردبیل بیشتر برف میاد ثانیا اصلا موقیعت جغرافیایی کوهستانی اونها با هم قا بل قیاس نیست
بنده اهل شهرکرد هستم که سالها در اردبیل اقامت داشتم
یکی دوستانم تو روستای سرآقا سید معلم بود . آذر ماه برف اومد راهها بسته شد تا اردیبهشت سال بعد همونجا مونده بود. چیزی نزدیک 6 ماه.
باسلام..شما سری به شهرستان چالدران در این فصل نمائید تا قطب شمال واقعی ایران را ببینید..تشریف بیارید حتما..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اقا من در شهر سورشجان 15 کیلومتری شهرکرد هستم هر شب اگه هوا سرد نشه به راحتی به 25 درجه زیر صفر میرسه ما به 25 درجه عادت کردیم خدا کنه زمستان سال 86 دوباره نیاد که دما به 36 تا 40 زیر صفر هم رسید
قطب شمال کجا بود بابا!!!بر اساس آمار هواشناسی قطب شمال ها اینان:خلخال-سقز-ورزقان اسکو-زرینه اوباتو-اردبیل-چالدران-نقده-مشکین شهر-....دمای هوا پارسال چند روز تو سقز شد 37- درجه!امسال که فعلا با 28- درجه پایین ترین بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
فکر کنم در سال 83 بود که دمای شهرکرد -35 شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اینها که فرمودید هه سرد و پربرف هستند اما کوهرنگ برفگیر ترین شهرستان ایران است که اکثر نقاط مسکونی آن در ارتفاع بیش از 2300 متر است. دمای -30 هم درزمستان معمولا تکرار می شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
تنها شهر ایران که یک بار 4 متر برف آمد و صدا و سیما اعلام کرد کوهرنگ است.
گردنه عسل کشان بالای 3000 متر است و به همراه گردنه بیژن دنا و گردنه دیزین ، مرتفع ترین گردنه های ایران هستند. گردنه عسل کشان برف دایمی دارد که معروف ترین یخچال آن غار یخی است. برف حاصل از سقوط بهمن به ارتفاع ده ها متر که آب آن را به صورت غاری درآورده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
تا چند سال چیش توی کوهرنگ در زمستان تونل میزدند تا بتونند از توی برف ها رد بشند.
سرمای استان چهارمحال وحشتناکه
مردم کوهرنگ زجر زیادی در چند متر برف می کشند تا میلیونها نفر سیراب شوند.
حیف از این منطقه زیبا که این همه محروم است. چشمه آبشار کوهرنگ در دل زردکوه را که از نزدیک دیدم حیرت کردم. بی نظیر و باشکوه
در جاده چالوس قسمتهای بهمن گیر مسقف است. چرا راه این مردم بیچاره را هم مسقف نمی کنند.
خدا صبرشان دهد.
یادی هم کنیم از عشایر کوهرنگ که قرنهاست باسختی زیاد و در چند متر برف از زردکوه عبور می کنند.
چقدر دردناک با این همه آب، برف که مایه حیات و سرمایه است در سختی و تنگنا گرفتار شوی. آیا سزاست که مردم یک منطقه راه ارتباطی نداشته باشند و از طرف دیگه برای انتقال آب همین منطقه 64کیلومتر تونل درست کنیم.به امید عدالت زنده ایم
چرا نمیرن جای دیگه زندگی کنن؟
خوش به حالشون !منم دوست داشتم همیشه در چنین جایی زندگی کنم خیلی حال میده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
فقط اینترنت داشته باشه :)
bedoon tasvir?
جایی اینکه منفی بدید, یکم اعتراض کنید تا یکی به داد این بیچاره ها برسه.
واقعا از ماست که بر ماست!!!
میشه با یه طرح خوب و جذاب از این لطف الهی یه جاذبه خوب و بکر گردشگری درست کرد و خیلی ها رو برای برای بازدید به اونجا کشوند، هم یه درآمد عمری برای مردم منطقه میشه هم رونق اقتصادی ! نظر شما چیه ؟؟؟؟
باسلام .موگویی کوهرنگ از لحاظ ارتفاع برف و همچنین صعب العبور بودن برای رفت وامد مثال قطب شمال است.از لحاظ دمای بله مشگین شهر مثل قطب جنوب است نه شمال
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست