بازدید 23949
۶

باید از ترامادول ترسید؟!

کد خبر: ۳۶۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹ 08 January 2014
رئیس بخش سم‌شناسی، متخصص و عضو هیات علمی پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان، گفت: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف این ماده نیز در یک سال اخیر افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا دکتر مریم اخگری با بیان اینکه در پزشکی قانونی با یکسری مرگ ناشی از مصرف داروهای ترک اعتیاد روبرو شده‌ایم، گفت: در آنالیز این داروها، موادی را شناسایی کردیم که سبب این مرگ‌ها شده بودند.

وی با بیان اینکه از دو سال پیش مصرف ترامادول و فروش آن تحت نظارت وزارت بهداشت درآمد، گفت: بر این اساس این ماده به ازای هر نسخه تنها برای یک بار در داروخانه‌ها به فروش می‌رفت و خرید آن برای بار دوم نیازمند نسخه‌ای جدید بود؛ همانطور که در بحث آمفتامین‌ها، هروئین، کوکائین و ... این قانون وجود دارد.

افزایش مصرف ترامادول بین جوانان

رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی از افزایش مصرف ترامادول در میان جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف، مرگ‌های ناشی از مصرف این ماده نیز افزایش یافته، به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است. وی با بیان اینکه قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده و درعطاری‌ها وجود دارد، افزود: این در حالیست که توزیع این مواد در عطاری‌ها غیرمجاز است و باید با آن برخورد شود.

اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است.

رئیس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی گفت: افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود.

افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون

وی همچنین از افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون در یک سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اجسادی که به نزد ما می‌آیند، تاریخچه مشخصی ندارند و تنها بر اساس گواهی فوت، مرگشان به دلیل مصرف داروی ترک اعتیاد اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که پیش از آن روند مصرف چگونه بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۶
سلام، خیلی ممنون از مطالب علمی شما، چند روز پیش از یک داروخانه داروخریدم، متاسفانه صندوق دار تعدادی ژلوفن جدا کرده بود که به جای پول خرد باقی مانده، در صورتی که نداشته باشد، به مراجعه کننده بدهد، در صورتی که مصرف بدون تجویز پزشک این دارو و سایر داروهای دیگر چه آثار جبران ناپذیری را میتواند بر روی کبد ایجاد کند.
من خودم قربانی ام ، بعد از ندونم کاری نوجوونی حالا برام قلب و کلیه و معده و کبد خراب مونده تو 23 سالگی .
از ماست که بر ماست ای با با معتاد نشیم که مجبور ببشیم قرص مصرف کنیم ورزشکار وتندرست باشید
قربانیان زیادی اطرافمون هستند ولی از دست ما کاری ساخته است؟
برادر من هم تو سربازی با این قرص آشنا شد و تا الان که 5 سال میگذره همش در حال ترک کردن و دوباره مصرف کردنه. فقط میتونم بگم بعد از خوردن اون قرص ما هر لحظه باید منتظر زنگ تلفن باشیم که یکی بگه بیایید فلان جای تهران تشنج کرده جمعش کنید! حالا بماند که بعد از مصرف چقدر پرخاشگر و متهاجم میشه و چی ها به سر خانواده نمیاره. الان مثلا تو ترکه و یه سری داروی اعتیاد آوره دیگه بهش دادن که ترک کنه که اونها هم عوارض خودش رو داره مثلا پرحرفی! واقعا زندگی خودش و خانواده رو جهنم کرده . این قرص ها رو به خاطر اثر شادی بخششون میخورن مثلا که صد در صد اعتیاد آوره. کسایی که پیام منو می خونین تورو خدا تورو خدا سراغ این قرصهای مزخرف نرید و به زندگی خودتون و بقیه رحم کنید .
بعنوان يك داروساز اعلام مي كنم از نظر علمي هيچ توجيهي براي ادامه توليد ترامادول در ايران وجود نداره و بهتره از داروهاي ديگر جهت كنترل درد استفاده كرد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل