بازدید 3571

نگاه جنسیتی مشکل زنان ورزشکار ایران است

کد خبر: ۳۶۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹ 07 January 2014
رییس سازمان تربیت بدنی وقت در دی ماه 1388طی حکمی مرضیه اکبرآبادی را به عنوان معاون اموربانوان این سازمان منصوب کرد و وی نزدیک به چهارسال این پست را درسازمان تربیت بدنی وسپس وزارت ورزش و جوانان در اختیار داشت.

به گزارش ایرنا، در دوره تصدی وی بازیهای آسیایی2010گوانگجو و المپیک 2012لندن برگزار شدوبه نظرش برنامه ها برای ورزش زنان دراین مدت به گونه ای بود که موجب افزایش حضور زنان در عرصه های بین المللی چون بازیهای آسیایی و المپیک شده و موفقیت های آنان در این سال ها نیز بیش از گذشته بوده است.

حضور 86 ورزشکار زن در بازیهای آسیایی 2010گوانگجو به جای 25 ورزشکار زن حاضر در بازیهای آسیایی 2006دوحه و کسب 13 مدال طلا ، نقره و برنز به جای دو مدال برنز دوحه از نظر وی گویای موفقیت ها در این بخش است.

مرضیه اکبرآبادی بازهم به فدراسیون تیراندازی بازگشته وازروز 30 آبان ماه سال جاری جای خود را به رباب شهریان یکی دیگر از مدیران ورزشی داده است.

کنار رفتن اکبرآبادی از معاونت وزارت ورزش و جوانان و تجربه اش در طول حضور 4ساله در این پست با توجه به شرایط خاص ورزش زنان ایران و شرایط سیاسی - ورزشی این دوره موجب شد تا خبرنگار ورزشی ایرنا گفت و گویی با وی داشته باشد که در زیر می آید:

**ایرنا: چند درصد برنامه هایتان را اجرایی کرده و مهمترین دستاورد تان چه بود؟

اکبرآبادی: تقریبا70درصد برنامه های ما اجرایی شد و به نتیجه رسید. اما مهم ترین دستاورد اعتماد سازی درسطوح مختلف جامعه اعم از نخبگان و عموم مردم به ورزش زنان بود. وقتی ارزش ها و باورهای مورد قبول جامعه یکی از مهم ترین شاخص های اهداف و راهبردهای ورزشی می شود و جامعه به یقین می رسد که ارزش ها و باورهایش مورد احترام متولیان قرار گرفته، به آنان اعتماد خواهد کرد. 

اوج این اعتماد،فرمایشات مقام معظم رهبری وتایید ورزش زنان درحوزه همگانی و قهرمانی و عرصه های داخلی و خارجی بود.



** ایرنا: آیا ورزش زنان در این دوره موفق بود؟

اکبرآبادی: افزایش مدال های کسب شده توسط زنان بارعایت شئونات اسلامی و حفظ ارزش های دینی و ایرانی در میادین مختلف نشانه موفقیت برنامه ها در این فاصله زمانی است. 



**ایرنا: عمده ترین چالش های ورزش زنان در این سال ها چه بود؟

اکبرآبادی: تفکرسنتی جامعه که درمتن خود یک تفاوت فاحش بین ورزش زنان و مردان قایل است، از نگاه جنسیتی نشات گرفته و بالاترین فشار و بیشترین مشکلات را فرا روی ورزش زنان ایران ایجاد می کند.

معتقدم این نگاه جنسیتی و تفکر سنتی در تمامی حوزه هااعم از مالی، فنی و سایربخش ها قابل مشاهده است و مثلا در اعزام تیم های زنان به رقابت های برون مرزی یا تدارکاتی و یا برگزاری اردوهای آمادگی در حوزه زنان مشاهده می شد.

ماطی سالهای اخیر در دو بخش قهرمانی وهمگانی بانگاه فرهنگی و متناسب با قابلیت های موجودحرکت کردیم واگر چه در ظاهر این نگاه سنتی کم رنگ شده، امادر واقع محو یانابودنشده بلکه در لایه های مختلف پنهان شده و همچنان تاثیر گذار است.



**ایرنا: چه راهی برای حذف این تفکر سنتی وجود دارد ؟

اکبرآبادی:وقتی نگاه وتفکر سنتی وجود دارددرسطوح مختلف مدیریتی نیز شاهد مشکلاتی بوده و کمتر شاهد افزایش مشارکت زنان بوده ایم.

پیش از حضورم در سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش حضور زنان در کمیته ملی المپیک به 25درصدمی رسید، اما متاسفانه در این سال ها میزان مشارکت زنان در این کمیته به زیر 9 درصد رسید.

متاسفانه در اساسنامه جدید هم هیچ پیش بینی برای مشارکت زنان در کمیته ملی المپیک نشده و نگاه عمومی وجود دارد که این نگاه برای ورزش زنان که جایگاهی نیز در هیات رییسه ندارند، قطعا مثبت نیست.

زنانی که در کمیته ملی المپیک طی سال های اخیر حضور داشته اند عملکردی خنثی داشته و در حقیقت عملکرد دستاوردی برای ارتقا ورزش زنان دربر نداشته است واگر غیر از این است باید بتوانند مستنداتی از عملکرد خود ارایه کنند.

افزایش سهم مشارکت زنان در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش موجب توجه بیشتر به ورزش زنان شده وحضورجدی تر آنان در رقابت های بین المللی خواهد شد.



**ایرنا: برخی اکبر آبادی را در کسب مجوز حضور بیشتر زنان در عرصه های خارجی موفق توصیف می کنند، این ادعا درست است یا شرایط سیاسی آن موقع زمینه ساز این اتفاق شد؟

اکبرابادی: یکی از اهداف عمده ماافزایش حضورزنان ورزشکار مسلمان در میادین بین المللی بود و بر این اساس با توجه به ارزش ها و چارچوب ها حرکت کرده و ضمن شناسایی پتانسیل های موجود ابزار تعامل را فراهم کردیم.

نمی توانستیم بدون شناخت کامل ارزش ها، فرهنگ و باورهای دینی و ایرانی و قوانین و بدون شناسایی محدودیت ها حرکت کنیم ، لذا پس از طی این مراحل ابزار سازی لازم صورت گرفت و ارتباط و تعامل بین المللی پیگیری می شد و مطمئن بودیم که اگر درآن سو موافقتی صورت گیرد دیگر مانع داخلی وجود ندارد زیرا تصمیمات ما براساس تفکرات و نظرات دینی، فرهنگی و فنی بود.

در چنین شرایطی چارچوب ها کاملا تعیین شده بود و اطمینان داشتیم که خارج ازتوقعات دینی، فرهنگی واجتماعی عمل نمی کنیم وتوانایی دفاع ازاین چارچوب ها را نیز داریم .



**ایرنا: به نظر شما در چه رشته هایی فعالیت ورزشی زنان کافی نیست و یا در حد ضرورت و نیاز پیش نرفته است؟

اکبرآبادی: معتقدم یک چهارم رشته های ورزشی زنان در ایران عملکرد موفق ندارند.رشته هایی که مدیران و ورزشکاران به خودباوری رسیده اند همچون فوتبال ، کاراته و تیروکمان به موفقیت های بیشتری دست یافته اند ولی برخی رشته ها همچون والیبال این خود باوری شاید هنوز ایجاد نشده است.

اگرچه کارهای زیادی در رشته های همچون والیبال و هندبال انجام شده، اما متاسفانه باور روسای این فدراسیون ها فعالیت در حوزه مردان است و شاخص اندازه گیری موفقیت هایشان نیزحضورمردان در رقابتهای بین المللی و حرفه ای است و در چنین شرایطی تا دستیابی به موفقیت های ورزشی در حوزه زنان 

راه زیادی مانده است.

این همان نگاه یا تفکر سنتی است که راجع به آن صحبت کردم و هر قدر یک فدراسیون قدمت و پیشینه بیشتری دارد این نگاه سنتی بیشتر خودش را نشان می دهد و مانع از تحقق اهداف مورد نظر در ورزش زنان می شود.



**ایرنا: چه توصیه ای به معاون فعلی امور بانوان وزیر ورزش و جوانان دارید؟

اکبرآبادی: امیدوارم بدون کارشناسی مسیر پیموده شده، نیمه تمام رها نشود و باتوجه به اینکه هنوز اتفاق خاصی درحوزه ورزش زنان صورت نگرفته ، لذا حفظ وضعیت موجود ضرورت دارد.

یک آشتی بین حوزه های عملیاتی وعلمی صورت گرفته است،یعنی دانشگاهها و حوزه های اجرایی همکاری خوبی داشتند وبحث باند و باند بازی در کار نبود، هر فردی که توانایی یا قابلیت داشت فارغ از دیدگاههای سیاسی در کار گروه های مختلف فعالیت کرد و همین مساله موجب موفقیت ورزش زنان بیش از دوره های پیش بود.

براساس آمار در این سال ها بین 200 تا 300 دانشگاه دعوت به همکاری شدند و از نظرات اساتید و کارشناسان آنان در برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها استفاده شد.



** ایرنا: اگر از سوی وزارتخانه دعوت به همکاری شوید، می پذیرید؟

اکبر آبادی : خودم را سرباز رهبری و نظام می دانم ، تمامی دولت ها در حوزه نظام فعالیت می کنند ، بین دولت ها تفاوت های ظاهری وجود دارد اما تضاد در اصل نیست و همانطور که گفتم من نگاهم به نظام است وهرجا که باشم کاری با جناح و گروه ندارم و در مسیر ولایت و رهبری از جانم نیز هزینه می کنم .



** گفته می شود دلیل برخی موفقیت های شما بویژه در اعزام های خارجی مرتبط بودن تان با اصولگرایان بوده است به همین دلیل این طیف مقابل برنامه هایتان درخصوص حضور زنان در عرصه های بین المللی موضع گیری نمی کردند؟

اکبرآبادی: دیدگاهم اصولگرایانه است و اگر اصل و مبنا نظام باشد هر دولتی هم که بیاید و به منافع ملی توجه کرده و مغایرتی با اصل نظام نداشته باشد، کارها پیش می رود.

اگر نگاه در هر بخشی از جمله ورزش جناحی باشد در آن صورت تاریخ مصرف دارد و حتی گاهی تاریخ مصرف کمتر از یک دوره خواهد بود.

وقتی فردی مسوولیتی را پذیرفت باید تفکرات جناحی را کنار بگذاردوبرای تحقق اهداف ملی و نظام،باتمام کسانی که توانایی همکاری و کمک به محقق شدن این اهداف را دارند بدون توجه به وابستگی جناحی گرد یک میز بنشیند.



** ایرنا: آیا گزینه های پیشین تصدی پست وزارت ورزش و جوانان که رای اعتماد کسب نکردند، در مدت حضورشان به شما پیشنهاد همکاری دادند؟

اکبرآبادی:آقای صالحی امیری رییس کارگروه ورزش دولت یازدهم بودو حتی قبل ازتشکیل دولت این مساله مطرح وتصمیم گیری شده بود که دیگر اکبر آبادی در پست معاونت وزیر فعالیت نکند و با توجه به اینکه وزارتخانه ها و معاونت های آنان سیاسی هستنددولتها توجه خاصی به آنها دارندومن هم احترام گذاشتم .

صالحی امیری از همان ابتدای ورود اعلام کرد که جابجا می شوم اما با توجه به نگاهی که نمایندگان مجلس به پیگیری برنامه ها درحوزه ورزش زنان داشتند، از من خواسته شدتا تعیین وزیر ورزش و جوانان در این پست باقی بمانم .



** ایرنا: گفته می شود ورزش زنان درایران با مشکل کمبودمدیران کارآمد مواجه است ، نظر شما چیست ؟

اکبرآبادی: کمبود مدیران کارآمد زن در بخش ورزش نداریم اما متاسفانه نگاه محفلی داریم و با این نگاه نمی توانیم مدیران زن خوبی داشته باشیم .

در زمان حضورم در وزارتخانه معتقدبودم ما زنان توانمندومدیر خوبی برای ریاست فدراسیون ها داریم و همیشه به این زنان مدیر و توانمند پیشنهاد کاندیدا شدن در انتخابات فدراسیون ها را داده ام. 

معتقدم برای حضور فعال ترزنان درحوزه های مدیریتی وزارت ورزش یاکمیته ملی المپیک، بایدجهت گیری اولیه فعال تر شدن و مشارکت بیشتر زنان در فدراسیون ها باشد.

ما تلاش کردیم جایگاه مسوولان زن ورزش در استانها که پیش تر تنزل یافته بود ، مجددا ارتقا یابد اما باتغییردولت ها امکان پیگیری و اجرای شدن آن فراهم نشد.

ارتقا جایگاه استانی زنان از نظر قانونی انجام شده و هیچ منعی نداشته و فقط نیازمند تاییدیه نهایی است .



** ایرنا: چرا از طرف فدراسیون نامزد هیات اجرایی کمیته المپیک نشدید؟

اکبرآبادی: اگر شرایطش را داشتم حتما کاندیدا می شدم ، اما از هر فدراسیون یک نفر می تواند شرکت کند و زمانی که فرم آن را پر می کردند من معاون وزیر ورزش وجوانان بودم و نمی توانستم شرکت کنم ، از سوی دیگر هاشمی رییس فدراسیون تیراندازی هم نامزد شده بود.



** ایرنا: چرااجازه داده نمی شوددرمسابقات ورزشی زنان تماشاگران مرد حضور داشته باشند؟

اکبرآبادی : در تمامی کشورها تمامی قوانین مجامع جهانی پیش از ورود قومی سازی می شوند و مناسب با فرهنگ هر کشور شده و سپس وارد کشورها می شوند.

اگر فرهنگی در کشوری مورد پذیرش قرار گرفت الزاما نمی تواند در کشور ما با فرهنگ بومی ، دینی و قومی ما منطبق شود.

قوانینی که ازسوی مجامع آسیایی یابین المللی ارایه می شودبراساس فرهنگی خاص هستند و این چیزی است که انان تجویز می کنند و قابلیت استفاده در تمامی کشورها را نداشته و باید این قوانین ومقررات قبل از ورود به هرکشور بومی سازی شوند و این هم بستگی به این دارد که چقدر می توانند با فرهنگ کشور همخوانی داشته باشند.



**ایرنا: در طول فعالیت شما وضعیت دوپینگ در میان ورزشکاران زن چگونه بود؟ 

اکبرآبادی:چیزی با عنوان دوپینگ در ورزش زنان ایران نبوده و اگر در مورد دوپینگ برخی ورزشکاران زن صحبت هایی شده است ، به دلیل رفتارهای اشتباه یا در واقع تغذیه نادرست بوده که بیشتر از عدم آگاهی آنان سرچشمه گرفته است.

در مسابقات رسمی ، از بسیاری از مدال آوران یا مقام آوران زن به محض پایین آمدن از سکو تست گرفته شدونتایج بدست آمده حکایت از پاکی جامعه ورزشی زنان است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی