بازدید 6498

نگاه دولت جدید به نقش احزاب

گفت و گوی تابناک با نمایندگان احزاب
کد خبر: ۳۶۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲ 05 January 2014
نخستین نشست هم اندیشی دولت روحانی با احزاب با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) این وزارتخانه برگزار شد. در این نشست 50 حزب فعال حضور داشتند که بر اساس شاخص هایی همچون برگزاری منظم جلسات شورای مرکزی، برگزاری به موقع کنگره و داشتن ترکیب مشخص از بین احزاب و تشکل های کشور انتخاب شده بودند.

هدف از برگزاری این نشست نیز تبادل نظر، هم اندیشی و شناسایی موانع پیش روی فعالیت احزاب اعلام شد. در این نشست علاوه بر نمایندگان احزاب  سید کاظم میرولد، قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی و محمدعلی پورموسوی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب نیز حضور یافتند.

در همین راستا «تابناک» با تعدادی از مسولان احزاب و تشکل ها که دراین نشست حضور داشتند، گفت و گوی کوتاهی انجام داده است. گفت و گوی «تابناک» با «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب «کارگزاران سازندگی» ، «عبدالحسین روح الامینی» دبیرکل حزب «توسعه و عدالت»، «رسول منتجب نیا» قائم مقام و از اعضای مؤسس «حزب اعتماد ملی»، «حسن بیادی» دبیرکل «جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی» و «کمال سجادی» دبیرکل «جامعه اسلامی کارمندان» را می خوانید.

غلامحسین کرباسچی:

کرباسچی در ارزیابی جلسه احزاب در وزارت کشور بیان داشت: این جلسه شروع خوبی بود و اگر همین روند ادامه ‌داشته باشد و به سخنانی که گفته می‌شود، عمل شود، جای امیدواری است. 
همچنین دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی درباره دعوت از همه احزاب و ملاک انتخاب آن‌ها توسط وزارت کشور گفت: قرار بوده ‌‌از احزابی که ‌مشکلات دادگاهی نداشتند، دعوت شوند؛ اما اینکه چرا از احزابی مانند حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی دعوت نکرده بودند، باید از خود وزارت کشور پرسید.
 
او در مورد اینکه آیا‌ در برخورد با احزاب روند قانونی وجود دارد یا مورد قبول دولت هست یا خیر، بیان داشت: این پرسش‌ها باید از دولت پرسیده شود. وی افزود: در این جلسه اشاره صریحی به عدم حضور این احزاب نشد. 
کرباسچی همچنین در مورد نگاه حزب متبوعش به برگزاری چنین نشست‌هایی افزود: ما از هر قدمی برای تحکیم جایگاه و بازیابی احزاب در کشور حمایت می‌کنیم. تحزب در قانون اساسی و از پایه‌های دمکراسی است. تحزب گرایی از ضروریات کشور برای رسیدن به دموکراسی و انتخابات معقول است و از سوی دیگر، حتما باید جایگاه احزاب روشن شود.
نگاه دولت جدید به نقش احزاب
وی در مورد خانه احزاب گفت: این خانه وجود داشته و قرار است موانع آن برطرف شود. از قبل وزارت کشور فعالیت خانه احزاب را تعلیق کرده است، چرا که بعضی از احزاب در انتخابات قبلی اشکالاتی را به انتخابات وارد کردند، ولی به هر صورت نهاد خانه احزاب وجود دارد. یک سری امکانات و پرونده‌هایی نیز که متعلق به خانه احزاب است نیز هست که وزارت کشور قول داده است آن‌ها را بازگرداند. 
همچنین کرباسچی گفت، وزیر کشور هم اعلام کرد که اگر بنا بر قانون انتخابات (خانه احزاب) برگزار شود، دولت با ادامه فعالیت این خانه موافق است. 
وی در واکنش به سخنان محمد‌رضا خاتمی پیرامون نحوه فعالیت احزاب بیان داشت، من صحبت‌های ایشان را نشنیده‌ام و ترجیح می‌دهم اظهار نظر نکنم.

کرباسچی درباره نحوه ارتباط حزب گارگزران با دولت افزود: کارگزاران در انتخابات فعال بوده، ‌ ولی این دولت توسط کارگزاران تشکیل نشده است. شما ببینید چند تن از این حزب در هیأت دولت حضور دارند. اینکه دولت توسط کارگزاران اداره می‌شود، حرف درستی نیست. حزب کارگزاران به عنوان حزب تحول‌خواه و اصلاح‌طلب در این انتخابات فعالیت و در تشکیل دولت نقش داشته است. 

عبدالحسین روح‌الامینی:

‌دبیر کل حزب عدالت و توسعه برگزاری چنین نشست‌هایی را بسیار مفید و سازنده دانست و گفت: در نشست احزاب که به ابتکار وزارت کشور برگزار شد، مسائل مهمی بیان شد که امیدوارم این صحبت‌ها جامه عمل به خود ببیند. 
همچنین وی گفت: بنده در این نشست به چند مورد‌ اشاره کردم که به نظرم در آینده احزاب بسیار مهم است؛ برای نمونه، گفتم پارلمان دانش‌آ‌موزی در کشور داریم، ولی پارلمان احزاب نداریم، به همین دلیل نیازمند، تأسیس چنین نهادی از دل برگزاری چنین جلساتی هستیم؛ بنابراین، امیدواریم از این جلسات به عنوان پارلمان احزاب یاد‌ و تداوم داشته باشد. 

وی ادامه داد: من به مسئولان وزارت کشور توصیه کردم که مُر قانون را اجرا کنند و از برخورد سلیقه‌ای بپرهیزند. به مسئولان توصیه کردم ‌در مسیر رو به جلو و با تأکید بر مشترکات حرکت کنند و رفاقت در عین رقابت‌باشد، ولو ‌گلایه‌های زیادی وجود دارد و مسائلی در گذشته به وجود آمده است، اما باید رو به جلو حرکت و اعتمادسازی کنیم.
نگاه دولت جدید به نقش احزاب
روح‌الامینی در ادامه گفت: ما نباید کاری کنیم که مردم گمان کنند احزاب تشنه قدرت هستند، بلکه باید کاری کنیم که احزاب تصمیم‌گیر برای قدرت باشند. از سوی دیگر، دولت باید احزاب را یار و همراه خود بداند و نصیحت‌ها و انتقادهای آن‌ها را تحمل کنند. وی در ‌‌نهایت خواستار باز کردن دست و پای احزاب شد، چرا که آن‌ها دشمن کشور نیستند.

رسول منتجب نیا:

دبیرکل حزب اعتماد ملی، در مورد برگزاری نشست احزاب بیان داشت، این نشست اقدام مبارکی از سوی دولت بود و امیدوارم تداوم داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که رابطه بین وزارت کشور واحزاب رابطه مناسبی شود.
منتجب نیا در ادامه بیان کرد، آقای روحانی و وزارت کشور نگاه مثبتی به احزاب دارند و دولت نشان داد که می خواهد تعامل مناسبی با احزاب داشته باشد. البته این تعامل مستلزم دادن میدان و فضا به احزاب است. امیدواریم در آینده رویکرد جدید دولت در قبال احزاب را در عمل ببینیم.
نگاه دولت جدید به نقش احزاب
وی اضافه کرد، معتقدم، باید خانه احزاب شکل بگیرید. این خانه محلی برای تضارب آراء و هماهنگی احزاب است. البته مدتی است که این خانه دچار مشکل شده است و قرار است سازماندهی جدید شود. منتجب نیا همچنین پیرامون عدم دعوت از احزاب اصلاح طلب، اضافه کرد که این احزاب متاسفانه منحل اعلام شده اند و علت عدم دعوت را از وزارت کشور بپرسید.

حسن بیادی:

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در رابطه با نشست احزاب در وزارت کشور بیان داشت، این اولین دعوت و هم اندیشی میان احزاب بود. این اقدام به ابتکار آقای رحمانی فضلی بود. وزیر کشور و اقای روحانی دیگاه مناسبی نسبت به احزاب دارند. دولت به نقش احزاب در رشد سیاسی کشور اعتقاد دارد.

بیادی پیرامون عدم دعوت از برخی از احزاب بیان داشت، باید بگویم ما دعوت کننده نبودیم ولی اکثریت احزاب بودند.حتی جالب این که اصلاح طلب ها بیشتر از اصولگرایان حضور داشتند.
نگاه دولت جدید به نقش احزاب
وی در مورد تشکیل خانه احزاب گفت ، یکی از کارهای مهمی که قرار است وزارت کشور انجام دهد و دولت بر آن خیلی تاکید داشت تشکیل خانه احزاب بود. البته این خانه مستقل و وابستگی به وزارت کشور نداشته باشد. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی ادامه داد، احزاب باید مکانیزم های درست را بکار بگیرند و از قانون تبعیت و مستقل عمل نمایند. نکته مهم این است که وزارت کشور نباید در وسط میدان برای احزاب تکلیف معین نماید.

بیادی در مورد برنامه احزاب برای کادر سازی و ادراه کشور بیان داشت، هر حزبی به اندازه خود می تواند تاثیر گذار باشد. همه احزاب نمی توانند به صورت صد درصد فعال باشد. متاسفانه ما در کشور احزاب قوی نداریم و همیشه احزاب در رابطه با سهم از قدرت فراز ونشیب داشته است. 

کمال سجادی:

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان پیرامون جلسه خانه احزاب بیان داشت، در قبل جلسه احزاب در وزارت کشور تشکیل می شد ولی سبک و سیاق این جلسه متفاوت بود.در این جلسه احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلی دعوت شده بودند که به زعم وزارت کشور فعال و یا نیمه فعال بوده اند. خوشبختانه در این جلسه، زمان به گونه ای تشکیل شد که همه نمایندگان احزاب توانستند نقطه نظرات خود را در مسائل گوناگون بگویند.

سجادی در ادامه گفت: در این جلسه، وزیر کشور قول داد که اولا نظام جامع حزبی تنظیم و قانون احزاب بازنگری و تکمیل شود. این اقدام دولت می تواند باعث قدرت احزاب می شود.
نگاه دولت جدید به نقش احزاب
وی اضافه کرد، قرار شد، قانون احزاب در سایت وزارت کشور قرار گیرد، و بعد از دریافت نظرات، قانون احزاب تصویب شود. نکته مهم این است که این گونه جلسات استمرار داده شود و وعده های داده شده عملیاتی شود.

سجادی، در مورد عدم دعوت از حزب مشارکت و مجاهدین بیان داشت، بعضی ها در این جلسه بعضی انتقاداتی را به عدم دعوت  از این احزاب داشتند. البته دوستان اعلام کردند که وزارت کشور مسئول نیست بلکه قوه قضائیه باید پاسخ گو باشد چون قوه قضائیه حکم علیه این دو حزب داد ه است و این قوه باید در مورد ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری کند.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان پیرامون خانه احزاب، اضافه کرد، خانه احزاب از سال 83 متاسفانه هیچ کاری انجام نمی دهد و مجمع عمومی برگزار نمی شود. خانه احزاب باید بر اساس احزاب قانونی که اساسنامه و مرامنامه دارند، تشکیل شود. هر حزبی نباید بتواند در خانه احزاب حضور داشته باشد چرا که بعضی از احزاب کوچک و دفعتا به وجود می آیند.
اگر در خانه احزاب اختلاف و درگیری باشد همان بهتر که تشکیل نشود ولی اگر بر اساس قانون و مقررات باشد تشکیل آن اشکالی ندارد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل