بازدید 4378

35 ماه بی«رییس»

عبدالرضا نباتچیان
کد خبر: ۳۶۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸ 05 January 2014
وقتی صحبت از کشتی، این ورزش محبوب ایرانی‌ها می‌شود لحظه غرورانگیز اهتزاز پرچم ایران در رقابت‌های المپیک 2012 لندن در ذهن تداعی شده و در اینجاست که به غیرت دلیرمردان این مرز و بوم آفرین گفته و به ایرانی‌بودن خود می‌بالیم.

متاسفانه ورزش اول کشور با عدم‌مدیریت صحیح وزارت ورزش و جوانان در اواخر دولت دهم، از سال 1390 تاکنون به مدت حدود 36ماه به صورت سرپرستی اداره شد. فارغ از نتایج افتخارآفرین دلاورمردان کشتی کشورمان در المپیک 2012 لندن که در نتیجه فعالیت‌های یزدانی‌خرم رییس برکنار شده کشتی و زحمات مربیان بزرگی همچون محمد بنا و رسول خادم به دست آمد، کشتی ایران در این مدت فرصت‌های زیادی را در سطوح مختلف مدیریت ملی و بین‌المللی از دست داد.

موضع‌گیری و محاسبات ناصحیح فدراسیون کشتی ایران به دلیل عدم‌آگاهی از مناسبات بین‌المللی ورزش کشتی در مجمع انتخاباتی رییس فدراسیون جهانی و حمایت بدون تدبیر از رییس سابق و معلوم‌الحال فیلا (رافائل مارتینتی) توسط سرپرست وقت فدراسیون کشتی و ارسال نامه‌ای از سوی «میشل دوسون» دبیرکل فدراسیون جهانی کشتی به«دکتر کیم» رییس کنفدراسیون آسیا و حذف نام نامزدهای ایرانی هیات‌رییسه این فدراسیون آسیایی به دلیل آنچه دوسون عدم همکاری مناسب مالی و اداری فدراسیون کشتی ایران با فیلا و نهادهای بین‌المللی ورزشی ذکر کرده، تنها گوشه‌ای از بی‌تدبیری‌های مدیریتی در این فدراسیون پر افتخار ورزش کشور است. اما پس از سرپرستی رسول خادم، بارقه امیدی در دل اهالی کشتی روشن شد و دریای متلاطم مدیریت داخلی این فدراسیون آرام گرفت. حضور نخبگان و تحصیلکردگان کشتی همچون محمد بنا، حسن بابک، حمید بنی‌تمیم، علیرضا رضایی و... در دایره مدیریتی کشتی ایران نویدبخش روزهای خوبی برای جامعه گوش‌شکستگان کشور است.  

به نظر بسیاری از کارشناسان عرصه مدیریت ورزش، رسول خادم رییس جدید فدراسیون کشتی باید پس از انتخاب، با برنامه‌ریزی استراتژیک در دو حوزه مدیریت داخلی و بین‌المللی ضمن درک و تثبیت شرایط موجود قدم‌های بزرگ و سریعی را برای ارتقای سطح مدیریت داخلی فدراسیون و کسب جایگاه واقعی ایران در فرآیند بین‌المللی مدیریت کشتی بردارد. بازنگری و باز تعریف چارت تشکیلاتی فدراسیون، تدوین آیین‌نامه اجرایی کمیته‌های تخصصی و تدوین شرایط احراز پست‌های مدیریتی دارای اهمیت است.

همچنین ارایه تقویم اجرایی فدراسیون برمبنای مدیریت هزینه، دگرگونی کامل در فرآیند برنامه‌های آموزشی مربیان و داوران، فعال‌کردن بیش از پیش مباحث آموزشی در انستیتوی کشتی و گسترده‌کردن فعالیت‌های مختلف پژوهشی آن، ایجاد بانک اطلاعات مربیان، داوران و دست‌اندرکاران کشتی به تفکیک استانی، برگزاری هدفمند کلاس‌های داوری و مربیگری، تاکید بر ارایه تقویم اجرایی توسط هیات‌های کشتی و تخصیص بودجه برمبنای آن، مشخص‌کردن خواسته‌های صنفی مربیان، داوران و دست‌اندرکاران کشتی و برنامه‌ریزی هدفمند برای آن، برنامه‌ریزی برای استخراج شرایط موجود در زیرساخت‌های کشتی و تدوین برنامه استراتژیک پنج‌ساله می‌تواند از اولویت‌های مدیریتی داخلی برای رییس جدید فدراسیون محسوب شود.

 از طرفی با توجه به جایگاه فنی غیرقابل انکار کشتی ایران در سطح بین‌المللی، متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از این پتانسیل برای نفوذ بیشتر و تاثیرگذار در فیلا استفاده کنیم. به همین منظور جا دارد رییس جدید فدراسیون کشتی با تشکیل کمیته‌ای کارآمد، ضمن ارزیابی دقیق جایگاه‌های بین‌المللی مختلف در سطح فدراسیون آسیایی و جهانی، از قبیل هیات‌رییسه و کمیته‌های تخصصی آن، استفاده از توان کارشناسان فنی داخلی برای صدور و ترویج کشتی در سطح جهان با همکاری فیلا، برگزاری دوره‌های بازآموزی بین‌المللی مشترک داوری و مربیگری با دیگر کشورها که منجر به تبادل اطلاعات روز کشتی می‌شود و برگزاری همایش‌های علمی با مراکز دانشگاهی معتبر داخلی و خارجی، همکاری با کمیته‌های تخصصی فدراسیون جهانی کشتی، انتخاب و آموزش جوانان تحصیلکرده کشتی و حمایت آنان برای حضور در کمیته‌های داوران، مربیان و دیگر جایگاه‌های تخصصی فیلا و تقویت جایگاه مسابقات جام تختی و یادگار امام(ره) با تدوین یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت بتواند ظرفیت‌های مناسبی را برای کشتی ایران در سطح بین‌المللی فراهم آورد.

رونامه شرق، . عضو کمیته داوران فدراسیون جهانی کشتی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی