بازدید 4527

روسیه جایگاه نفتی خود را در سال 2013 حفظ کرد

کد خبر: ۳۶۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳ 05 January 2014
روسیه در سال 2013 عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را حفظ کرد و تولید نفت این کشور به دلیل افزایش صادرات به چین به بالاترین سطح در دوران پس از شوروی سابق رسید.
 
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، قیمتهای بالای نفت به دولت روسیه این امکان را داده که هزینه‌های خود را با توجه به بودجه هنگفت این کشور به سطح بی سابقه‌ای برساند. انرژی در دوران حکمرانی بیش از یک دهه‌ای ولادیمر پوتین رییس جمهور روسیه به موتور محرک رشد اقتصادی این کشور تبدیل شده و نفت‌و‌گاز هم اکنون بیش از نیمی از درآمدهای این کشور را تامین می‌کند.
 
اما دولت روسیه که یکی از بزرگترین ذخایر ارزی جهان را با بیش از 500 میلیارد دلار در اختیار دارد به دلیل هزینه‌های اجتماعی وعده داده شده توسط پوتین قبل از انتخابات 2012 و بودجه هنگفت 50 میلیارد دلاری برای المپیک زمستانی 2014 هزینه‌های روز افزونی را داشته است.
 
از این رو نگه داشتن تولید نفت در سطح بالا به یکی از اولویت‌های دولت روسیه تبدیل شده است.
 
این افزایش برخلاف پیش بینی‌ها مبنی بر این است که میادین جدید در شرق سیبری و قطب شمال قادر به جبران کاهش تولید در میادین پیر غرب سیبری نیستند.
 
تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی می‌گویند: سرمایه‌گذاری کافی برای جلوگیری از کاهش تولید در غرب سیبری و افزایش تولید در شرق این منطقه، برای افزایش تولید انجام شده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که تولید نفت روسیه تا پایان دهه جاری به طور ثابت در حدود 10.5 میلیون بشکه در روز باقی بماند و سپس تا سال 2035 به حدود 9.5 میلیون بشکه در روز تنزل پیدا کند.
 
این آژانس اعلام کرده که عامل کلیدی در حفظ سطح تولید نفت روسیه توانایی کرملین در استخراج نفت‌های دشوار همانند آمریکا و تشویق به تولید بیشتر در مناطق دور افتاده قطب شمال و شرق سیبری است.
 
استراتژی بودجه وزارت دارایی روسیه برای تا سال 2030 حاکی از این است، برخلاف این تولید بی‌سابقه، اگر هزینه‌های این کشور همچنان بالا بماند و قیمت‌های نفت کاهش کند شکاف در بودجه روسیه بین سال‌های 2017 تا 2020 به حدود 300 میلیارد دلار خواهد رسید.
 
ناتالیا اورلاوا اقتصاددان ارشد بانک آلفا گفت: بودجه سال گذشته روسیه روی 110 دلار برای هر بشکه نفت و بودجه امسال روی 115 دلار تخمین زده شده است.
 
این رقم به میزان خطرناکی بالاتر از قیمت‌های کنونی نفت برنت است که متوسط آن در سال 2013 زیر 110 دلار بوده و انتظار می‌رود که در سال‌های آتی نیز به دلیل توسعه نفت شیل در آمریکا و افزایش تولید از سوی ایران همچنان پایین بماند.
 
اطلاعات وزارت انرژی روسیه حاکی از این است که تولید نفت این کشور در سال 2013 به 10 میلیون و 510 هزار بشکه در روز و بالاترین سطح پس از دوران شوروی سابق رسید و نسبت به سال قبل‌تر 1.4 درصد افزایش یافته است.
 
تولید نفت این کشور در ماه دسامبر 10 میلیون و 630 هزار بشکه در روز بوده که مجددا بالاترین سطح در دوران پس از شوروی سابق است.
 
تولید نفت روسیه احتمالا بالاتر از عربستان سعودی خواهد بود که تولید خود را در ماه‌های اکتبر و نوامبر در حدود 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز نگه داشت.آمار تولید نفت عربستان برای دسامبر هنوز منتشر نشده است.
 
تقریبا تمام شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه شامل لوک اویل دومین شرکت نفتی بزرگ روسیه و بزرگترین شرکت نفتی غیر دولتی این کشور، تولید خود را در سال 2013 همزمان با ارتقای حفاری‌ها افزایش دادند.
 
شرکت دولتی روسنفت که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان محسوب می‌شود با یک جهش قابل توجه تولید خود را به سه میلیون و صد هزار بشکه در روز رسانده که این امر به مدد در اختیار گرفتن شرکت رقیب TNK-BP و افزایش تولید در شرق سیبری است.
 
در سال گذشته همچنین صادرات نفت روسیه به چین افزایش قابل توجهی یافت و با افزایش تقریبا 20 درصدی به 740 هزار بشکه در روز رسید. همزمان با افزایش صادرات نفت روسیه به چین در سال‌های آینده این
 
کشور احتمالا در سه ماهه اول 2014 جایگزین آلمان به عنوان بزرگترین مشتری نفت روسیه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی