صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
سرگیجه دولت در پیچ دوم:

چگونه ۷.‌۵ میلیون ‌از دریافت یارانه نقدی حذف شدند؟

نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، دغدغه مهمي ‌میان دولت، مجلس و افکار عمومی به اشتراک گذاشته است؛ درد مشترک هدفمندی یارانه‌ها‌ و نحوه اجرای آن. در حالی که دولت و مجلس در پی راهکارهایی برای حذف دهک‌‌های درآمدی هستند، اظهار نظرات متفاوت فضای افکار عمومی جامعه را به شدت دچار اضراب و نگرانی از نحوه اجرا در سال آینده کرده است.
کد خبر: ۳۶۸۱۲۰
| |
39693 بازدید
|
چگونه 7.5 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند؟
نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، دغدغه مهمي ‌میان دولت، مجلس و افکار عمومی به اشتراک گذاشته است؛ درد مشترک هدفمندی یارانه‌ها‌ و نحوه اجرای آن. در حالی که دولت و مجلس در پی راهکارهایی برای حذف دهک‌‌های درآمدی هستند، اظهار نظرات متفاوت فضای افکار عمومی جامعه را به شدت دچار اضراب و نگرانی از نحوه اجرا در سال آینده کرده است.

به گزارش «تابناک» چند صباحی است که دوباره بحث‌ها پیرامون هدفمندی یارانه‌ها و سناریو‌های دولت برای اجاری فاز دوم در سال آینده داغ شده ‌و پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۳ و مگنجاندن موارد مربوط به هدفمندی در آن، اکنون دغدغه‌ها در ‌چگونگی اجرای آن در فاز دوم، افکار عمومی را به خود مشغول ساخته است.

این در حالی است که گویا خود دولت و مجلس نیز هرچند دست‌کم ‌بر سر یک موضوع توافق دارند‌ و آن حذف برخی دهک‌های یارانه‌ای در فاز دوم است، پراکنده‌گویی آن‌ها نشان از این ‌دارد که آنچنان در راهکارهای اجرایی آن دچار شک و شبهه و بلاتکلیفی هستند که در حقیقت تکلیف هدفمندی یارانه‌ها چندان مشخص نیست.

روز گذشته، علی طیب نیا در نشست خبری خود البته به برخی شایعات درباره جایگزینی یارانه نقدی با سبد کالایی پاسخ گفت؛ شایعه‌ای که معلوم نیست از کجا آغاز ‌و چگونه پراکنده شد.

طیب نیا تأکید کرد: پرداخت سبد کالایی هیچ ارتباطی با قانون هدفمند کردن یارانه و فاز دوم آن ندارد. در واقع سبد کالایی پرداخت جداگانه‌ای است که دولت برای تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت زندگی مردم آن را اجرا می‌کند و پرداخت‌های نقدی در جایگاه خودش همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پرداخت نقدی صورت می‌گیرد.

اما طیب نیا در این میان اشاراتی نیز داشت، مبنی بر اینکه روش پرداخت نقدی در فاز دوم متفاوت خواهد بود؛ بر این اساس که با حذف برخی دهک‌های درآمدی یارانه دهک‌های کم درآمد افزایش خواهد یافت.

وی اشاره کرد: دولت بر این باور است، پرداخت مساوی به همه مردم با عدالت سازگار نیست، دولت به دنبال این است تا در عین حالی که پرداخت‌های نقدی مساوی نخواهد بود، به افرادی که درآمدهای بالایی دارند و نیازی به استفاده از پرداخت‌های نقدی ندارند، پرداختی نداشته باشد و گروه‌های ضعیف جامعه از امتیاز پرداخت نقدی برخوردار شوند.

اما هرچند طیب نیا از حذف پر در‌آمد‌ها در فاز دوم سخن گفته است، وارد موضوع اصلی یعنی چگونگی شناسایی این دهک‌ها نشده؛ گویا وی به خوبی از معضلات این کار خبر دارد و به همین بسنده کرده است که: گروه‌های کاری متعددی در خصوص نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم در حال مطالعه و بررسی هستند.

اما از سوی دیگر، عضو دیگر کابینه روحانی، یعنی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سر‌نخی از اقدام احتمالی دولت در حذف دهک‌های پر درآمد به دست داده است. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم جامعه را دچار شوک کنیم، گفته: از افراد برخوردار در توان مالی خواستاریم ‌داوطلبانه برای انصراف مراجعه کنند. اگر مردمی که توان مالی خوبی دارند، از گرفتن یارانه انصراف دهند، این پول به ‌سمت تولید هدایت می‌شود و می‌تواند عاملی برای پیشرفت کشور باشد.

این اشاره ربیعی به این معناست که دولت در شناسایی و حذف دهک‌ها با چالشی جدی روبه‌روست و می‌کوشد‌ ـ احتمالا ـ با کاربست روش‌های خود اظهاری، با یک تیر دو نشان بزند: هم موضوع حذف دهک‌ها را تا حدی مدیریت ‌و هم از عوارض جانبی آن پرهیز کند. عوارض جانبی که با یاد‌آوری نکته‌ای که چندی پیش یوسفیان ملا به آن اشاره کرده بود‌ و از حذف دهک‌ها به عنوان اقدام «دشمن ساز» یاد کرده بود، بی‌گمان بر دولت بار می‌شود.

اما از این گذشته، مهم‌ترین اظهار‌نظر در این باره را یک مقام آگاه در دولت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها داشته است. نکات جالب توجهی در سخنان این مقام آگاه هست که البته جای تأمل اساسی دارد.

این مقام آگاه نیز دوباره سخنان طیب نیا را تأیید و تکرار و عنوان کرده است: قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید باید به دهک‌های پایین جامعه از حد میانگین، یارانه بیشتری پرداخت شود و به سه دهک بالای جامعه اصلا ‌یارانه‌ای پرداخت نشود و به بقیه دهک‌ها هم در حد میانگین ‌پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به راه‌های متفاوت شناسایی دهک‌ها اظهار کرده است:

مثلا در روشی از مردم خواسته که درآمد‌هایشان را اظهار کنند که البته این روش مطمئنی نیست و شاید اطلاعات ارائه شده بر پایه واقعیت نباشد. همچنین دولت از طریق اتصال به برخی سامانه‌های اطلاعاتی مانند سامانه مالکین خودرو و یا سامانه ثبت اسناد و املاک درصدد شناسایی پردرآمد‌هاست تا از آن طریق بتواند دهک‌های بالا و پایین را شناسایی کند. از طریق اتصال به این سامانه‌های اطلاعاتی یک دهک جمعیتی که حدود ۷.‌۵ میلیون نفر هستند، قابل شناسایی و حذف است. سال آینده حذف یک دهک قطعی است.

نخستین نکته پنهان در بحث این مقام مسئول، موضوع اشاره وی به عدم اطمینان به روش‌های خود‌اظهاری است؛ دقیقا بر خلاف آنچه ربیعی به آن اشاره کرده است. این امر نشان می‌دهد که هنوز دولت به ‌چهارچوبی منسجم و نظر قطعی در خصوص روش‌های حذف دهک‌های درآمدی دست نیافته است.

نکته بعد اشاره وی به حذف ۷.‌۵ میلیون ‌با استفاده از اطلاعات سامانه‌هایی نظیر ثبت اسناد و املاک است. این نکته از آن روی بااهمیت است که حسن روحانی در گزارش صد روزه خود در رسانه ملی به صراحت اشاره کرد که دولت تمایل چندانی برای بازبینی و زیر و رو کردن اطلاعات خانوار‌ها همچون حساب‌های بانکی و مانند آن ‌ندارد. وی این امر را دخالت در حریم خصوصی و شخصی افراد خوانده بود.

البته ‌بدون دسترسی به یک چنین اطلاعاتی، حذف دهک‌ها ‌امر کاملا غیر منطقی و تقریبا نشدنی است. گویا دولت نیز بعد از بالا و پایین بسیار، در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیده ‌که چاره‌ای جز رجوع به اطلاعات اشخاص، ثبت شده در سامانه‌های اطلاعاتی ندارد.

در ‌‌نهایت همه این‌ها به این معناست که هنوز چهارچوب دقیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و موضوع حذف دهک‌ها در دولت به یک جمع بندی نهایی نرسیده است و در حالی که تا چندی دیگر دولت باید لایحه فاز دوم هدفمندی را روانه مجلس کند، این اظهار نظرات پراکنده و متفاوت حاکی از آن است که هنوز تکلیف هدفمندی ـ به رغم تفاهم بر سر کلیت آن ـ در اجرا معلوم نیست.

حال اینکه در ‌‌نهایت دولت مجبور خواهد شد که اطلاعات خانوار‌ها را به شکل جزئی مورد بررسی قرار دهد، یا اینکه به خود اظهاری و حرکت‌های داوطلبانه دلخوش کند، این موضوعی است که باید در لایحه هدفمندی به دنبال آن بود.

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵۹
انتشار یافته: ۱۱۲
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
چگونه؟
براحتی، احتمالا با زدن یک کلیدENTER
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
delete نه enter
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
امیدوارم پول بدست آمده صرف تولید شود
ناشناس
| - |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
انقدر منت سر مردم نگذاريد
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
این 45000 تومان را هم ندهید. اصولا چه قدرت خریدی دارد؟ از منت گذاشتن برای این مبلغ ناچیز خسته شدیم. از ابتدا هم مشخص بود که دادن این پول برای فریب مردم جهت موافقت با طرح به اصطلاح هدفمنی یارانه ها یا در اصل طرح افزایش قیمت ها است. فریبکاری دولت ها ی مختلف ایران برای چندمین مرتبه ثابت شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
والا پول یه باک بنزین میشه
هی میگن میدیم نمیدیم
مگه دارید صدقه می دید
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
به شددددددت باهات موافقم.
nashenas2
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
در روستا ها که اغلب خانواده بیشتر از 4 الی 5 بچه دارند، و درآمد سالانه پایین، جمع در یافتی سالانه آنها از یارانه شاید، 70 ، 80 درصد درآمد آنها از کشاورزی باشد. ( بعنوان مثال خانواده کشاورزی تلوزیون گزارش کرد با داشتن19 بچه سالانه حدود 12000000تومان یارانه میگیرد {دوازده میلیون تومان} و پیامد نتایج آن ......!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
من حاضرم همه یارانه هایی که گرفتم رو پس بدم
دولت هم مابه التفاوت قیمت کالا و خدمات رو از ابتدای هدفمندی به من و ملت پس بده!!
آقای حقوق بگیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ما با دلار خرج میکنیم و با ریال حقوق میگیریم . مثل همه دنیا حقوق راهم به دلار کنند یارانه هم نمی خواهیم.
رضائي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
حسين جان : با نظر شما كاملا موافقم. نفري 45 تومان ميدهند كه البته يكماه از آنرا هاپولو كرده اند فقط در يك باك بنزين پس ميگيرند. افزايش قيمت گازوئيل -آب -برق -گاز -نان و ... كجا ميرود خدا داند.
محمد از شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
به نظرم این طرح میتونست بسیار مفید و خوب باشه ولی متاسفانه مثل اکثر طرحهای عمومی دولت با ایرادات بسیار اجرا شد.اگر دولت یه سیستم اطلاعاتی قوی داشته باشه میتونه به راحتی دارا و ندارو از هم جدا کنه و به اونایی که واقعا نیازمند هستن یارانه بده.دولت ما هنوز نتونسته از میلیاردرها درآمدهای مالیاتیشو وصول کنه اونوقت به اکثریت یارانه هم میده خب این عین بی عدالتی هستش اونا هم مالیات نمیدن هم یارانه میگیرن یعنی دوسر سود.
این هفت و نیم میلیون نفر هم مطمئن باشید از قشر کارمندا هستن ولاغیر چون دولت فقط از دخل و خرج این افراد خبر داره اونم در حد حکم پرسنلی نه حقوق دریافتی چون ممکنه حکمش 1میلیون باشه ولی دریافتیش 500 هزار تومن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
اگر همین 45000 تومان راضرب در جمعیت کشور که حدود 75 میلیون نفر است بکنیم و بعد ضرب در تعداد ماههای سال بکنیم خواهید دید مبلغ قابل توجهی خواهد شد و نقدینگی زیادی را وارد جامعه خواهد کرد (حدود چهل ترلیون تومان ! یا 40500 هزار میلیارد تومان!)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
هركي ناراحته، يا فكر مي‌كنه صدقه است، خوب انصراف بده، خلاص.
عبدالله جاسکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
هم این دولت وهم دول قبلی هیچ کدام موقعی که جیک جیک مستونشان بود فکر زمستونشان بود ؟
واردات بی رویه ، فروش نفت به لطایف الحیل ،
واردات انواع آت واشغال از چین وماچین !!! ،
بزرگ کردن بی رویه و اندازه سیستم اداری به چندین میلیون کارمند و نان خور دائمی !!!! ،
فرهنگ مصرفی مردم را از تولید به مصرف آنهم در بالاترین حد ممکن تغییر دادن ... ... ... ... ... ... ...
همه وهمه هر دولتی حتی کلفتتر وپر پشتوانه تر از روحانی هم روی کار بیاید را زمینگیر میکند و دست چه کنم چه کنم را مجبور است دراز کند .
اگر تمام یارانه هفتاد میلیون جمعیت را هم قطع کنند ، سوء مدیریت نهادینه شده ... را چه خواهند کرد؟
عقلای متمکن و توانمند و خبرگان کارشناس جواب بدهند . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ه درد واقعی اقتصاد اشاره کردی ولی کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
یک دفعه بگید سرک میکشیم در زندگی مردم دیگه ؟ مگه این یارانه چقدری هست که حالا براشون دردسر ساز همئشده ؟ شما قیمت ها رو برگردونید به همونقبلاز یارانهها همشو قطع کنید اما اینجوری که درست نیست انگار اشتباه کردیم رای دادیم به ایشون نه ؟ یکی مثل من شاید بهش ارث رسیده باشه اونوقت بیان از ثبت اسناد استعلام کنند و قطعش کنند ؟ این کجاش با عدالتی که حرفش رو میزنند سازگاره ؟ انگار اقای روحانی قبل از اینکه کاندید بشن اصلا رئی این مسائل فکری نکرده بودند و حالا دچار مشکل شدند ؟ من از یک ریالم نمیگذرم و اگر چنین کنند که قطع بشه شروع میکنم به تخریب دولت همه جا مثل منم تا دلتون بخاد هستند غصه نخورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
خوب ارث رسیده باشه بهت خوب داری دیگه پول و مال اموال باید بابتش به دولت مالیات بدی
من نمی دانم مردم ایران هر چقدر پول هم که داشته باشن باز ناله می کنند
Kavire Bikasi
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ناشناس 14:28 دولت زمانی میتونه بابت این قبیل دارایی ها مالیات بگیره که اقتصاد قوی داشته باشیم و قانون برای همه اجرا بشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
چرا دولت نباید از مقدار ثروت مردم و درآمدشان اطلاع داشته باشد. همین طوری است که من مدرس حق التدریس با درامد سالیانه حداکثر نه میلیون تومان نهصد هزار تومان مالیات می دهم و دوست من که بازاری است با درآمدی غیر قابل قیاس بامن (اتومبیل او به کل دارایی من می اررد )سالیانه هفتصد هزار تومان (که با اعتزاضش کمتر هم می شود)مالیات بدهد
حمیدگ
|
United States
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
چه عیبی داره خب دولتی ها و بچه هاشون سر کارن و حقوق بالا خبر از امثال منی ندارن کهبا بیش از ده سال سابقه کار و تحصیلات تو زندگیمون موندیم اینم قطع کنید ما را به خیر شما سالهاست امیدی نیست
پاسخ ها
saman n
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
خوش به حالت. من آرزوی یه روز سابقه کار دارم.هی چی بگم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ما حاضر هستم که مبلغ چهل و پنج هزار تومان به دولت پرداخت کنیم ولی قیمتها به قبل از یارانه ها برگردد و یارانه نمیخواهیم
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
دیگه موقش رسیده که دولت یارانه ها را قطع کنه. یه فکری به حال اقتصاد کنه.
پاسخ ها
نسیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
توروخدا نمی خواد دولت زیاد در زمینه اقتصاد فکر کنه. اگر فکرکردنش مثل همین طراحی هدفمندی یارانه ها باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ای کاش به قکر اشتغال جوانان بیکار بودم اگر هر شهر همین مبلغ رو صرف اشتغالزایی برای جوانانش میکرد نه مشکل مسکن بود نه ازداواج ونه اشتغال
ahmadi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
از روز اول هم برای اینکه این بی احترامی ها رو نبینم اصلا برای یارنه ها ثبت نام نکردم.
حالا خانواده ام نیز فهمیده اند که چه کار خوبی کرده ام.
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
ربطي به بي احترامي ها نداره...اگه لازمت بود ثبت نام ميكردي.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
اینکه دولت اطلاعات مردم را داشته باشد که چیز مهمی نیست. اونایی که می ترسن اطلاعاتشون را دولت ببینه حتما ریگی در کفش دارن و میترسن منافعشون به خطر بیفته. وگر نه در همه کشورهای دنیا اطلاعات مالی افراد در دسترس تصمیم گیرندگان کشور هست. حالا که بعضی آقایون ناراحت شدن بهتره که دولت بگه کسایی که یارانه می خوان بیان اعلام کنن ما هم تست دارایی شون را انجام می دیم.
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟