بازدید 62465
آمار سفر ایرانیان به عتبات عالیات را بیان کرده و می‌بالند، ولی...

زائران ایرانی زجر کشیدند، ولی هیچ مسئولی خم به ابرو نیاورد!

وقتی به سالن ترانزیت رسیدیم به جمعیت متراکمی برخوردیم که همه به دنبال نجات جانشان بودند؛ زنان و بچه‌ها آه و ناله سر می‌دادند و مردان به فکر نجات جان خانواده‌شان بودند. صداهای فریاد و کمک بلند بود و هر که به فکر نجات جان خودش بود. وقتی که خون از دهان خانم بارداری خارج شد، آرزو می‌کردم ‌در این جمع نباشم؛ هر چند ‌راه برگشتی نداشتم.
کد خبر: ۳۶۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۸ 29 December 2013
هر بار که حادثه‌ تروریستی در شهرهای زیارتی عراق رخ داده و دامن هموطنانمان را می‌گیرد، افکار عمومی آماج توصیه‌های مسئولانی قرار می‌گیرد که می‌گویند این سفر را بیرون از چهارچوب‌ها و موازین انجام ندهند؛ گویی همه چیز تدبیر ‌و ‌پیش‌بینی شده و هر چه نقص است، ناشی از اشتباه مردم است و بس!

به گزارش «تابناک»، هرچند اعداد و ارقام ارائه شده درباره آمار زائران ایرانی عتبات عالیات در اربعین امسال به مانند همیشه، محل مناقشه میان مسئولان ایرانی و عراقی واقع شده و از ادعای هفتصد هزار تا یک و نیم میلیون نفر نزد مسئولان کشور همسایه و ۴۸۰ هزار تن نزد مسئولان وطنی اختلاف نشان می‌دهد، ‌آنچه همواره ناگفته ‌مانده یا به رغم گوشزد شدن، بی‌اثر مانده، کیفیت خدماتی است که به این حجم بزرگ زائر ارائه می‌شود.

صحبت از خدمات ارائه شده در حقیقت نوعی اغراق در وضعیت موجود است، چراکه در مرحله خروج این حجم انبوه زوار حسینی در کشورمان، آنچه دیده می‌شود، کوتاهی در انجام وظایف مسئولان است، نه کم و کاستی در خدمات. این موضوع زمانی که به امکانات ارائه شده به هموطنانمان در خاک کشور همسایه دقیق شویم، به برهوتی از بی‌مسئولیتی شباهت می‌یابد که پیامدهای دراز‌مدت آن در این مجال نمی‌گنجد.


در بعد اول، ماجرای دردناکی که هر ساله بر زائران ایرانی عتبات عالیات، به ویژه در ایام دهه محرم و اربعین می‌گذرد، خواندن رنج رفته بر یکی از زائران که از مرز مهران سفر خود را آغاز کرده (شرح این رنج‌نامه را اینجا و اینجا بخوانید)، سرشار از سخنانی است که با هر زبانی به آن بپردازیم، شاید به اثرگذاری روایتی فردی نباشد که با پوست و گوشت خود آن را لمس کرده است؛

زائران ایرانی زجر کشیدند ولی هیچ مسئولی خم به ابرو نیاورد!

فصل نخست: از عبور غیرقانونی تا امداد شیعیان عراقی

«... روز سه شنبه یعنی تقریباً یک هفته پیش از اربعین حسینی بود که به مرز مهران رسیدیم و متوجه شدیم که هزاران تن در شهر مهران جهت گرفتن روادید و پرداخت عوارض‌‌ خروج از کشور، بیمه و شهرداری ساعت‌های بسیاری است که در صف بانک ایستاده‌اند و متأسفانه کسانی که موفق به دریافت ویزا در شهر خود نشده‌اند، بیش از سه روز است که در مهران معطل و آواره‌اند.

صبح زود به مرز رسیدیم و آنجا بود که کابوس مرز شروع شد؛ جمعیت چند هزار نفری پشت چند کیوسک و تعداد کم مأمورانی که حریف هیچ کاری نمی‌شدند... .

وقتی به سالن ترانزیت رسیدیم به جمعیت متراکمی برخوردیم که همه به دنبال نجات جانشان بودند؛ زنان و بچه‌ها آه و ناله سر می‌دادند و مردان به فکر نجات جان خانواده‌شان بودند. صداهای فریاد و استمداد بلند بود و هر کسی به فکر نجات جان خودش بود. وقتی که خون از دهان خانم بارداری خارج شد آرزو می‌کردم که در این جمع نباشم؛ هر چند که راه برگشتی نداشتم.

دیگر عبور و مرور قانونی در مرز وجود نداشت یعنی مرز به کلی از دست رفته بود و تنها کاری که کردیم این بود که چند نفری خود را به باجه کنترل گذرنامه پس از ساعت‌ها رساندیم و توانستیم برای بقیه بچه‌ها نیز مهر خروج از ایران را بزنیم.

ساعت ۲ ظهر بود که از سالن ایرانی گذشتیم و به حیاط بعدی رسیدیم و تنها چیزی که یافت می‌شد، سرویس بهداشتی کثیفی بود و نمازخانه‌ای بد‌تر از آن. تازه اول راه بودیم. جمعیتی بد‌تر از بار قبل پشت درب‌های سالنی، انتظار می‌کشیدند و ما نیز به آنان افزوده شدیم و فشار پشت فشار... آنقدر که دو سرباز مرزبانی کشور التماس می‌کردند تو را به خدا به زن و بچه‌ها رحم کنید، تو رو خدا آرام باشید... و مردمی که نمی‌دانستند راه فرار از این مهلکه چیست؟

زائران ایرانی زجر کشیدند ولی هیچ مسئولی خم به ابرو نیاورد!

وقتی وارد سالن شدیم تقریباً شب شده بود و دیگر رمقی نداشتیم و هزاران نفر جلو ما بودند... دیواری را در کنار جمعیت دیدم که به وفور از بالای آن رفت و آمد می‌شود. من هم برای نجات خود از دیوار بالا رفتم و فهمیدم که هزاران تن ‌غیر قانونی و همانند من از این دیوار وارد عراق شده‌اند.

وقتی که با هزار زحمت همدیگر را یافتیم، آنچه ‌در ابتدا مایه حیات ما شد، مسجدی بود که در مرز عراق مشغول دادن غذای صلواتی و چای و... به زائران بود که شیعیان عراقی تدارک دیده بودند؛ معلوم نبود بدون آن‌ها چه بر سر هزاران ایرانی آواره‌ای خواهد آمد که قرار است در آن سرما و بی‌کسی بمانند.

... به دنبال ماشینی بودیم که ما را به نجف ببرد اما هر چه گشتیم یافت نشد. کمی که دقت کردم دیدم که کامیون‌های بزرگ عراقی مردم را دسته دسته سوار می‌کنند. گفتند سوار شوید تا شما را به روستایی به اسم بدره برده و آنجا اسکان دهیم.

وقتی به روستا رسیدیم، ما را به گروه‌های پنج،‌ شش نفره تقسیم کردند و هر گروه را به یک صاحبخانه سپردند... شامی مفصل، حمام گرم و خواب آرام. صبح صبحانه‌ای مفصل به ما دادند و بعد صاحبخانه به ما مقداری دارو و یک اسپری داد که اگر دچار درد مفاصل شدیم از آن استفاده کنیم.

یاد آن روز آزارم می‌دهد؛ نه به خاطر سختی‌هایی که کشیده‌ایم، بلکه موضوع آبرویی است که مسئولان می‌توانستند با کمی تدبیر و نیروی متعهد و یک ذره پول بیشتر آن را بخرند.

فصل دوم: از گمشدگان پرشمار تا هموطنانی که ...

«کربلا و زیارت قبر شش گوشه امام حسین (ع) و مضجع شریف علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) آنقدر شیرین است که همه درد‌ها را به جان خریداریم، ولی...

نخستین نکته مهم، ورود میلیونی زائران ایرانی به شهری‌ است که نه زبانش را می‌دانند و نه جایی برای استمداد دارند و اگر خدای نکرده اتفاقی برایشان بیفتد، یار و یاوری جز شیعیان عراق نخواهند داشت. از گروه ۲۵ نفری ما پنج تن در‌‌‌ همان ابتدای سفر گم شدند و هیچ راهی برای یافتنشان نداشتیم و بقیه بچه‌ها که تجربه سفر ‌داشتند، با قراری که در یک روز خاص گذاشته بودیم، توانستیم همدیگر را پیدا کنیم.

ساعت ۲ صبح روز دوشنبه بود و ما بیست نفر در کنار آتشی نشسته بودیم، به امید جایی که برای استراحت پیدا کنیم. هزاران حسینیه و چادر و... که برای زائران آماده کرده بودند تا سر شب پر شده بود و هزاران نفر مثل ما در خیابان‌ها مانده بودند؛ دیگر امیدی نمانده بود که یکی از برادران شیعه عراقی آمد و با ماشین وانت خود ما را به محله‌ای دور از حرم برد.

زائران ایرانی زجر کشیدند ولی هیچ مسئولی خم به ابرو نیاورد!

صبح که شد پذیرایی شدیم و پس از ‌عزاداری و روضه خوانی در خانه یکی از آنان، تنها چیزی که از ما خواستند دعا برای زیارت امام رضا (ع) بود و بعد ما را به نزدیکی حرم رساندند. در حالی که به سمت حرم روانه شده بودیم، پیرمردی جلو راهمان را گرفته و گفت: خانه من متعلق به شماست اگر بخواهید.

نمی‌دانم چه بر سر ایرانی‌های دیگر می‌آمد اما آنچه ‌در کوچه و خیابان می‌دیدم، حکایت از گمگشتگی و سرگردانی زائرانی بود که تنها امیدشان هم‌زبانی با ما بود. مردی را دیدم که سه روز بود به دنبال مادر پیر خود می‌گشت و عاجزانه از ما کمک می‌خواست. زن و بچه‌ای که سرپرست خود را گم کرده بودند و سالخوردگانی که هیچ پناهی جز حرم و بین الحرمین نداشتند و... .

اگر ایستگاه‌های صلواتی و کمک شیعیان عراقی نبود، معلوم نبود چه بر سر ایرانی‌ها خواهد آمد؛ حداقل هر شخصی که سرگردان بود از گرسنگی نمی‌مرد و با پتوهایی که بین الحرمین به زائران می‌دادند، می‌توانست شب را به صبح برساند... اما جای خالی مسئولان ایرانی برای هدایت و کمک صد‌ها هزار زائر، چیزی بود که همگان حس کردیم.

پس از این مباحث، نکته دومی که جا دارد به آن بپردازم، رفتار عده اندکی از ایرانیان بود که هیچ نظارتی روی آنان نبود و به عبارتی هر کاری که دلشان می‌خواست انجام می‌دادند؛ از عزاداری‌های غیر معمول مانند قمه زنی و سینه خیز رفتن و قلاده بستن و... هزاران عمل زشت دیگر تا دعوای گروهی در بین الحرمین با خدام و لعن فرستادن به مقدسات اهل سنت و ایجاد تفرقه.

... اگر هم به برخی چیز‌ها اعتقاد نداریم، باید دست کم خود را در کشوری که پذیرای کل شیعیان جهان در این روزهاست، نگه داریم و بتوانیم به عنوان کشوری که ادعای ‌ام القرای جهان اسلام را دارد، سرمشق شیعیان ممالک دیگر باشیم، ولی متأسفانه هر کاری می‌کنیم تا جایی که خادمان حسینی از ایرانیان تصویر خوبی به خاطر ندارند و فضا را به سمتی چرخانده‌ایم که مورد اتهام‌های بسیاری قرار گرفته‌ایم.

این موضوع باید پیش از آنکه شیوع بیشتری یابد توسط مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد و تا جایی که می‌شود، از بروز آن جلوگیری کنند و با هماهنگی با دولت عراق بتوانند با این متخلفان برخورد لازم را انجام دهند و...».

زائران ایرانی زجر کشیدند ولی هیچ مسئولی خم به ابرو نیاورد!

آیا فهمیدیم که مشکلات کجاست یا در همین پله هم واماندیم؟

خواندن این رنج‌نامه به خودی خود گویای همه چیز است؛ اما آنچه بد نیست بر آن تأکید کنیم، تکرار هر ساله چنین وضعیتی است؛ گویی تا یک بار چند نفر زیر پای جمعیت در مرز جان نبازند، تا زمانی که مشکل بزرگی در کربلا بروز نکند، تا وقتی اتفاقی خارق‌العاده بروز نکند و خلاصه تا هنگامی که مجبور نشویم، نمی‌خواهیم تغییری به وجود آوریم.

گلایه بسیار است، ولی شاید بد نیست از مسئولان سازمان حج و زیارت، مسئولان مرزبانی، مسئولان وزارت خارجه و دیگر مسئولانی که مستقیم و غیر مستقیم در رقم خوردن این وضع سهم دارند ‌یا باید داشته باشند اما ندارند، بپرسیم که آیا به آن همه دستگاه عریض و طویلی که ‌‌دارند، در جریان رنج رفته بر زائران ایرانی هستند یا خیر؟ اگر هستند ـ که امیدواریم باشند! ـ چرا کوچک‌ترین نشانی از ایشان برای رفع ‌این رنج هر ساله نمی‌توان یافت؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۲۰۲
انتشار یافته: ۱۵۱
سلام
من خودم آنجا بودم. صحبتهای شما در مورد سرویس دهی های ایران و عراق کاملا درست است . باید به اندازه توان اجازه ورود و خروج دهند.
اما بدانید طبق نظر اکثر مراجع قمه زدن برای امام حسین ع عملی قبیح نمیباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
قمه زنی و ... قبیح و حرام است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
جناب ناشناس ایشان نظر خود را نگفته که شما جواب میدهی، ایشان گفته طبق نظر همه مراجع چنین نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
اصلا چی میشه نرن
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
کدوم مرجع گفته؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
طبق نظر قرآن آسیب رساندن به خود حرام است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
مجید جان، وقتی می نویسی اکثر مراجع باید بین مراجعی که سطح اول هستند بررسی کنی که در اون سطح اکثریت چنین نظری ندارن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دمت گرم حرف حقو تو گفتی
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اقا مجید سلام
لطف بفرمایید که درمورد سخن اخرتان که فرمودید اکثرمراجع قمه زدن را قبیح نمیدانند، چند نفر از مراجع را نام ببر وبگو درکدام کتاب یعنی آدرس دقیق بده که برای ما هم مستند باشه
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بعیضی مسایل هستند که آدم باید با عقل خودش قضاوت کنه.
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
با سلام
یک زمانی دست و پا می دادن برای زیارت آقا حالا یک مقدار فشار که چیزی نیست . البته البته بنده با این نکته که مسولین باید به فکر شان ملت ایران باشن موافق هستم که این روز ها در داخل نیز درش گل گرفته شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
آسیب رساندن به بدن حرام است و بین همه مراجع و علما اتفاق نظر وجود دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
نیازی نیست که مراجع قبیح بودن قمه زنی را تایید یا رد بکنند. در واقع هر عملی که به بدن آسیب برساند قبیح و حرام است. این رو با کوچکترین تفکر هم میشه فهمید
عقل که نباشه تن در عذابه
پاسخ ها
پاسارگاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
این کار دله که سختیا رو آسون میکنه ولی فکر نمیکنم امام حسین به این شکل زیارت راضی باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
عقل که نباشه "جان" در عذابه
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
در اینجا باده مینوشی ، در آنجا خرقه می پوشی ، چرا بیهوده میکوشی

در اینجا مـــــردم آزاری ، در آنجا از گنـــــــــــــه آری ، نمی دانم چه پنداری



در اینجــا همـــدم و همسایــــه ات در رنــج و بیمــاری

تو آنجا در پی یاری

چــه پنـــداری کجــــا وی از تـــو می خواهـد چنین کــاری
میترا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
حالا واجبه؟؟؟؟؟
مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه...
فرناز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
برای همه کسانی که مثبت زدند متأسفم با این سطح از اعتقادات ضعیف. مگه همه اون 20 میلیونی که رفتند ایرانی بودند و بی برنامه. اگه برنامه ریزی درست، آن هم در شرایط اضطراری را بلد نیستیم، سریع صورت مسئله را پاک نکنیم و خیلی راحت نگیم که رفتنش واجبه یا نه؟؟؟؟
وقتی آدم کلی بچه و آدم معلول و پیرزن و پیرمرد را می بینه که با پای پیاده دارن میرن، باید خجالت بکشه از این نوع تفکرهای سطحی.....
همه چیز رو که نباید گردن دولت انداخت خودمون هم کمی باید فکر کنیم.مگه دولت تا کجا می تونه جور ما رو بکشه؟من خودم بخوام برم مرکز استان واسه کار اداری کلی برنامه ریزی می کنم از چند نفر سوال می کنم نه اینکه سر خود خودم راه می افتم می روم اونم یه کشور غریب که زبونشون هم بلد نیستم!آخه وجدانا چنین جایی جای یه زن بارداره؟ شوهرش معلوم هست چطور چنین اجازه ای بهش داده؟آخه ملت یه دقیقه پیش خودشون فکر می کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
اگر چه حرف شما هم درسته اما خب دولت میدونه که مردم در این ماه و خصوصا این روز مشتاق تشرف به آنجا هستند باید فکر کنه و بهتر عمل کنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
درست میگی ایا دولت عراق تمام اون خدمات رو به زائرین میده یا شیعیان عراق. ماباید یکم به خدمون بیایم
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
الحق حرف حق گفتی
"کوچکترین نشانی از ایشان"
خوب برادر عزیز ، روزی صد بار در مورد امکانات کم کشور عراق و مرز ایران هشدار می دن و شما اصرار داری در مناسبتهائی که چند میلیون نفر بی هماهنگی و خودجوش وارد این کشور می شن حتما شرکت داشته باشی . خوب پس مشکلاتش رو هم قبول کن ، یا صبر کن در زمانهای عادی که اونجا خلوت تره زیارت برو. بعض از ما مردم هم خیلی توقعمون زیاده . نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
وا... بخدا. خوب بابا بنشین توی خانه زیارت عاشورا بخوان. پول سفرت را هم بده دو تا مستحق که خودت می شناسی
طاهره
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
برادر خوبم آقای پیمان مردم هم بیشتر به خاطر ارزون بودن این سفر در این ایام و با دانستن همه مشکلات راهی میشن آخه میگن تو این ایام خرج سفرشون چیزی نمیشه و گرنه که در بقیه ایام بدون ثبت نام در کاروانهای حج و زیارت و پرداخت کلی هزینه باید برن و اغلب این افراد هم از قشر ضعیف جامعه هستند که نمی تونند
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
هر كي از عزرائيل امان نامه داره كه تا عادي شدن شرايط در قيد حيات بمونه مي تونه صبر كنه. آقاي ما حسين شديدترين مصائب رو به جان خود و اهل بيتش خريد ما هم ذره اي مشكل رو به جان مي خريم تا در قيامت زائر حسين باشيم.
میترا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
کودکان شین آبادی هنوز در حسرت درمان موندن و مدارس کشور هنوز با این بخاری های مزخرف و خطرناک گرم می شوند اونوقت برخی از هموطنان نتظار دارند به خاطر هجوم میلیونی آنها به عراق، دولت بره عراق رو آباد کنه و اونجا امکانات بذاره
عزیز من این جمعیت مشابه جمعیت حج و شاید بیشتر از اونه، چطور باید سرویس دهی کرد؟ با چه پولی؟ اونم وقتی هنوز خرابی های جنگ تحمیلی که همین براداران عراقی بهمون تحمیل کردند آباد نشده؟ ...
اما حسین کسی رو که مطابق منش ایشون زندگی می کنه رو خیلی بیشتر دوست داره تا کسی که فقط به یک زیارت رفتن فکر می کنه...
عقل که نباشد جان در عذاب است
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بابا عقل کل!!!
خانم حامله‌ای که خود را در این شرایط بغرنج قرار می‌دهد، خودش مقصر است. همه می‌دانند در ایام اربعین سفر به عتبات با سختی‌ها و مشقات فراوان همراه است.
مردم ایران هم که استاد هجوم‌های دسته‌جمعی هستند. در این مواقع نیز هیچ مسئولی توانایی مقابله با آنان را ندارد.
به جای ناسزا گویی به دیگران کمی هم انصاف به خرج دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
کسی ناسزا نگفت فقط انتقاد کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
در مورد خانم باردار من هم موافقم. وقتی روزه به خانم باردار از ترس ضرر به جنین واجب نیست به نظر شما نویسنده محترم رفتن به زیارت چه حکمی داره؟
انشا... تا چند ساله دیگه برادران شیعه عراقی فارسی یاد میگیرند و کمی از مشکلات زائران ایرانی کم میشه...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
بلدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
عجبا چه قدر تنبیلی شما. ما میریم اونجا، ما باید عربی یاد بگیریم. هر چند اغلب اونا کم کاری ما رو جبران کردن و فارسی، کردی، و ترکی، و لری یاد گرفتن
تمام حرف های شما درست ولی اگر به چیزی اعتقاد ندارید آن را وهن نخوانید قمه ردن تا سال 73 در همین تهران هم بود و مراجع صحبتی نمی کردند ناگهان ورق برگشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
به این دلیل که شرایط تغییر کرد! ضمنا شما اگر هم مقلد بعضی از مراجع معظم نیستی به عنوان یک عالم که می تونی نظرشون رو به نظر مبارک خودت ترجیح بدی! خود بزرگ بینی هم حدی داره
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
آخه آدم ... وقتي اسلام تراشيدن صورت را به خاطر خراش برداشتن و زخم شدن احتمالي جايز نميداند پس چطور قمه زني بي اشكال ميشود .بابا نا سلامتي خدا به شماها عقل هم داده.يا اينكه....................
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دین اسلام بر پایه عقله!دلیلی نداره که چون تا سال 73 بوده پس حتما کار خوبی بوده!لطفا مث دوران جاهلیت فکر نکنید.خوبه فیلم محمد رسول ا..(ص) رو چند صد بار پخش کردن.ابوسفیان هم با همین منطق که دینمون از نیاکانمون به ارث رسیده اون همه مشکلات رو در صدر اسلام درست کرد.کمی تفکر هم بد نیست!وا... خداوند عقل رو واسه دلخوشی به من و شما نداده واسه استفاده است.
fardin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
از نظر شرع حتی روزه واجب ذر صورت تشخیص مضر بودن برای فرد بیمار هم حرام است ....قمه زنی عین گناه و حرام است
برادر عزیز تمام مسائل گفته شده درسته اما چندتا نکته هست که انشاالله هموطنان برای سال آینده مراعات کنند:
1- سفر اربعین برای بانوان، افراد سالخورده، بیمار، کودک و کم توان مناسب نیست
2- حتما قبلش یه جستجوی توی اینترنت کنند و از تجربیات سال های گذشته استفاده کنند.
3- با توجه به حجم بالای جمعیت مسائل فوق مخصوصا در خاک عراق به راحتی اجتناب پذیر نیست. ( البته سوء مدیریت قابل انکار نیست.)
4- و در آخر بازهم تاکید میکنم تجربه مهمتریم اصل در این سفره
ما که امسال دومین سالمون بود خیلی خیلی از پارسال راحتر بودیم اما لذت این سفر با همین سختی هاشه
یا علی
التماس دعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
لذت به چه قیمتی؟ به قیمت بی آبرو کردن ایران؟
سلام

این تازه مرز مهران بود بهترین مرز ایران از نظر امکانات مهران است.
بنده خودم از مرز شلمچه رفتم, یازده ساعت فقط در مرز بین ایران و عراق بودم.
با ازدحامی بالای 200 هزار نفر اخر سر هم مانند این بنده ی خدا فقط از دیوار بالا رفتم تا موفق به فرار از جمعیت شدم.
ولی جای تشکر داره از مسئولین عراقی که با وجود اینکه تعداد افرادشون از ایرانی ها خیلی کمتر بود ولی از عیرتشون اجازه نداد تا مردان و زنان با هم قاطی شوند و زنان و بچه ذیل دست و پای له شوند و اول همه فقط زنان و بچه ها را از مرز رد کردند.

درود بر غیرت شیعیان عراق
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
واقعا شیعه هستن. درود!
میترا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
حالا دیگه عراقی ها از ایرانی ها با غیرت تر شدند؟
برادران بعثی رو که یادتونه؟
یعنی همه اونهایی که به ایران حمله کردند سنی بودند؟
واقعا که....
همیشه مسئولین وامی مانند
هرجه برسر ما بیاید حق ماست ویا بعبارتی خلایق هرچه لایق
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
هر چه بر سر شما بيايد حق شماست و كم شماست، نوش جان. مشقت براي زائر حسين هم افتخار است و هم ازدياد ثواب. به همين دليل اكثر عزيزاني كه سال قبل مشرف شدند در عين سختي دوباره با شوق به زيارت مي روند.
آقاى محترم رنجنامه شماراخواندم فكرميكنم مشگل را خود شما ايجاد كرديد چرابدون برنامه وغيرقانونى وارد كشورى ميشويد كه خودشان هزاران گرفتارى دارندكمى عاقلانه فكر كنيىد وبرنامه مسئولان رابه هم نزنيد
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
اون کشوری که شما معتقدی خودش هزار تا مشکل داره، اتفاقا کار مردم ما رو خیلی هم خوب رسیدگی کرد.

مشکل از مسولین خود ماست که واسه این همه جمعیتی که میدونن قراره بیاد، هیچ برنامه ریزی ای نمی کنن
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
یعنی واقعا فکر کردی مسوولین ما برنامه ای داشتن که حالا مردم اون برنامه رو بهم زدن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
امان از این مردمان شب زده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
غير قانوني كدومه؟؟؟؟؟
با پاسپورت و ويزا يعني قانوني
غیر قانونی وارد عراق شدید طلبکار هم هستید . شانس آوردید زندانی نشدید .
درد بعضی از ما اینه که فکر می کنیم از عراقیها شیعه تریم... واقعا که...
برای این قسمت هیچ حرفی ندارم:
"از عزاداری‌های غیر معمول مانند قمه زنی و سینه خیز رفتن و قلاده بستن و... هزاران عمل قبیح دیگر تا دعوای گروهی در بین الحرمین با خدام و لعن فرستادن ..."
باز دم عراقیا گرم.
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
واقعا بی انصافید . من هم رفته بودم ، وضعیت مرز سمت ایران بسیار بهتر از سمت عراق بود.
من تازه فهمیدم عراقی ها از نظم بویی نبرده اند و الا بعد از 10 ، 15 سال کشورشون جنگ زده باقی نمی موند
توی عراق هرکی هرکاری دلش بخواد میکنه. خیلی از همین سینه چاکهای امام حسین علیه السلام سالها روبروی ما تیر می انداختند و بچه های این مملکتو نا حق میکشتند.
اینکه مسئولین باید بر کارها نظارت داشته باشند درست. اما مردم هم باید قانون پذیر بوده و درست رفتار کنند.همه گناهها بر گردن مسئولین نیست
با خواندن این سه خبر واقعا" ناراحت شدم .
زیارت واجب ولی به چه قیمتی .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
زيارت از امور واجب دين نيست ولي مستحبي است كه دل انسان براي اون پر مي كشه..قيمتش هم مي تونه حتي از دست دادن دست در زمان متوكل عباسي باشه...تاريخ رو بخون.. روحي و جسمي فداك يا حسين
متاسفانه این نبود مسولان یه مشکل هست من خودم امسال توفیق داشتم به کربلا مشرف بشم اما متاسفانه عده ای کم از هم وطنان با افکاری که همین مسولان غایب در ذهن اونها جا داده بودند فکر میکردند کل کل عراق را ایران ساخته که البته کم هم کمک نکرده و شاید هم کل حرم ها را ساخته است اما این دلیل میشه که این ذهنیت رو در مردم ایجاد کنیم که عراقی های هر چی دارن از ایرانی ها دارن حالا به فرض ما چهار تا جنس چینی از مغازه هاشون بخریم !! اما این مردم که بالای بیست میلیون نفر جمعیت هستند را چه کسی آب و غذا میده ؟! اصلا چه کسی میتونه همچین کاری بکنه؟!!
مرز مهران به دلیل اینکه نزدیکترین و امن ترین مرز بین ایران و عراق هست ...مردم به این مرز هجوم اورده بودن ..... مشکل ویزاشو دارن با کمک آقای دکتر ظریف حل میکنند .... که زوار از این به بعد تو شهر مهران بتونند مستقیم ویزا بگیرند .... اگه لطف و هم دردی مردم شهر مهران نبود اونجا از سرما طلف میشدیم . واقعا خاطره ای به یاد ماندنی بود ....
آنچه دیدم احترام فوق العاده ای بود که شیعیان عراق به امام حسین «ع» و زوار ایشان می گذاشتند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
ديدم فرد عراقي رو كه چون زائر گيرش نيومده بود از همسايه خواهش مي كرد تا يك شب تا صبح كفش زائرين ميهمان در منزلش رو اون قرض بده تا امسال بي نصيب نمونه...واقعا محبت شيعيان عرق مثال زدني است. اجرشون با سيدالشهدا ع
ای امان از این مسولین بی مسولیت
سلام
یعنی در چنین هوایی و در چنین ازدحام و راه مشکل زنی باردار باید عازم شود و جان بچه را بخطر بیاندازد؟ تصور نمی کتم آموزه های دین چنین حکم کند.
آیا ازدحام و فشاری که برای این زیارت بر هم وارد می کنیم اگر خود امام حسین (ع) را شاهد بر هر لحظه خود می دیدیم چنین می کردیم؟

شنیده بودیم که هر سختی را در راه زیارت امام حسین (ع) باید بر خود تحمل کرد ولی نشنیده بودیم که در این راه باید مشقت را بر دیگران تحمیل کرد
سلام. متاسفانه مسئولین اوصاف مسافران را با اوصاف کربلا مقایسه می کردند و انتظار داشتند هر وضعی تحمل شود!
خواهر یا برادر خوب گوش کن:کربلا رفتن ماجرا دارد. البته این عرض بنده مسو.لین را تبرییه نمیکند.انها باید پاسخ گو باشند.
ای امان از این مسولین بی مسولیت
خب بابا این همه آدم یکهو میریزن مرز همین میشه. منم رفتم کربلا با کاروان. سمت ایران خوبه سمت عراق علافیه.
کی مجبورت کرد بری که حالا طلب کاری داداش!!!! خوبه خودت میگی غیر قانونی رفتی. حالا اوجا یه بمبی چیزی منفجر بشه قطع عضو بشی کلی هزینه رو دست جامعه میزاری. یعنی اینجور زیارت رفتن جایزه!!! جایی که خطر مرگو غیره تقریبا محرضه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
محرز نه محرض!
یا امام زمان (عج)
من خودم امسال اربعین کربلا بودم و مسیر نجف تا کربلا رو پیاده رفتم و تمام چیزهایی که این آقا نوشته رو با جفت چشمام دیدم.
فقط امام زمان (عج) می تونه پاداش دنیای محبت شیعیان عراقی رو بده که مارو کشتن از خجالت
اینجا هم تقصیر همین مردم است. به طور غیر قانونی وارد خاک کشوری دیگر شدن، و اصلا چه ضرورت دارد آن خانم باردار به زیارت برود؟ قطعا اگر بچه اش یا خودش صدمه ببیند مسئولیتش با خودش است و ثواب که هیچ کلی هم گناه کرده است. این چه استدلالی است؟
باسلام خدمت دوست عزيزى که به اين سفرمعنوى رفته وپشيمان وناراحت ازکرده خود وفقط رنج مردم را ديده پسرخوبم فکرنميکنم کسى رتبه زور به اي شفربرده باشند وهمه باعشق قلبى که به حضرت اباعبدالله دارند با ميل واظلاع به تمام سختيها به اين سفر رفته اند من ىه همراه دو پسرم در اين راه همراه شما بوديم احتمالا ساعتى عقبتر يا جلوتر ولى هيچ چيز بجز عشق وزاحتى ومحبت وايان ودوستى نديديدم من فکرمينم شما باىدبنيادهاى معرفتى واعتقادى خودراتقويت کنى تااين جمله حضرت زينب را(مارايت الا جميلا(رادريابى
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اصلا بحث سر خود سفر نیست
بحث سر بهتربرگزار شدن سفره
اینقدر برادر بردار نکنید. همین برادرانی که ازشون صحبت میکنید 8 سال بدترین جنایت های را در حق زنان و مردان ما کردند. فراموشی گرفته اید ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
اونها گروه نظامی در دوران جنگ بودند. ما هم در آن برحه با آنها همچنان بودیم. اما الان دوران صلح و برادری هست. یعنی واقعا تفاوت این دو رو درک نمیکنی؟!!!!!!!!!!!!!!!
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
شيعيان عراقي مظلومترين با عقيده ترين و مهربانترين شعيان جهان هستند
خوشا بحالشان
اي كاش من هم دائما در بين آنها در جوار عتبات عاليات بودم و روحيه آنها را براي دينم داشتم
خدايا نصيب كن
صلي الله عليك يا ابا عبدالله
خدا پدر دولت جدید رو بیامرزه که مرز رو زود باز کرد برای انفرادی ها دولت قبلی که اصلا اجازه خروج به انفرادی ها نمی دادمگر دو سه روز مانده به اربعین.روحانی مچکریم و انشالله امام حسین پشتیبانت باشه با باز کردن مرز.
عشق به حضرت ارباب انقدر هست كه به تمام سختيهاش مي ارزه
خوشا به سعادتتون
كسي كه هشدارهاي مسئولين را جدي نگيرد بايد گلايه از بي قانوني وبيتوجهي خودش بكند نه از ديگران
اولا من خودم امسال اربعین کربلا بودم
زیارت حضرت ابا عبد الله سر جای خودش اما عزیزی که بر خلاف نظر مسئولین که بار ها عنوان داشته اند به غیر از حضور در کاروانها حج وزیارت سفر به عراق ممنوع است چرا اولا انفرادی رفتی ثانیا چرا ویزا نگرفتی ثالثا چرا بدون ویزا از مرز عبور کردی که معلوم است هزینه هایی منجملع هزینه ویزا وعوارض خروج از کشور وعوارض شهرداری مهران وبیمه و... را نپرداختی . اگر به هر دلیلی در عراق دستگیر ویا اتفاقی برایتان می افتاد سفارتخانه ایران در عراق وامور خارجه چگونه باید متوجه می شد وبه داد شما می رسید.به نظر شما ویزایی که صدورش در دست کشور دیگری است وشما برای اخذ آن باید 43 دلار پرداخت می کردی ومراحل قانونی اخد آن را توسط سفارت عراق انجام می دادید ونکردید ورفتید وبه حمد اله سالم برگشتید تقصیر مسئولان کشور است وآنها باید برای شما فکری می کردند انصاف داشته باش...زایر اباعبدالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اولا در باب زیارت امام حسین علیه السلام کسی نمیتونه برای کسی تعیین تکلیف کنه که چرا انفرادی رفته و با حج و زیارت نرفته!
ثالثا سفر انفرادی با ویزای قانونی غیر از مواقع خاص ان هم به لحاظ امنیتی هیچ گاه ممنوع نبوده ثالثا این مشکلات برای حج و زیارتی ها هم بوده شما که میگی من اربعین کربلا بودم و انشالله زیارتت هم قبول باشه یه کم پرس و جو کن عزیزم.من هم کربلا بودم و دیدم که چه مشکلاتی برای زایران ایجاد شده بود چه از طریق هوایی و چه زمینی.نقص از جای دیگه است برادر ربطی به این مواردی که گفتی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دمت گرم لانجین
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دمت گرم درست گفتی.
زیارت شما قبول
لازم است مسولان انتظامی کنترل گذرنامه برای این ایام تدابیر ویژه ای اندیشه نمایند من هم در مرز مهران با این ازدحام مواجه شدم و بسیار جای تاسف بود که با وجود اینکه این مسولان میدانند هر ساله با این موج زائر مواجه میشوند ولی مدیریت نمی شود البته از سایر زائران باخبر شدم مرز شلمچه اوضاع خیلی بدتر بوده است ضمنا اقدام شیعیان عراق در پذیرائی از زائران ستودنی و غیر قابل تصور بود.
یکی بگه زیارت بصورت غیر قانونی چه معنی داره و چطورقبول میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
زیارت امام حسین از اول اولش غیر قانونی و سخت بوده. قبول هم می شده. شما نگران خدا نباش که قبول می کنه یا نه...
فرض کنید افغانیا بخوان اینجوری بیان قم برا زیارت. عکس العمل شما چیه؟
خدایی مردم عراق خیلی با معرفت هستن. حماقت بعضی از تو صف نانوایی قابل رویت هست چه برسه به اونجا
امام حسین عرب بوده اند خواهش می کنم به حرمت ایشان به نژادهای یکدیگر کاری نداشته باشیم شیعه یعنی عشق حسین عشق حسین عرب عجم ترک لر کرد بلوچ نمیشناسد به شیعیان حسین عشق ورزید و با هم متحد باشید تا دیگر حسینیان تنها نمانند
امان از بی سوادی
قبل از دادن پيشنهاد لازم مى دانم از ملت خدوم و عاشق اهل بيت (ع) كه با تمام وجود روزهاى متمادى سرويس و خدمات خوبى به زوار عزيز دادن تقدير و تشكر كنم.
- افزايش تعداد باجه هاى خروج مسافر.
- افزايش تعداد عوامل اجرايى و انتظامى.
- تقويت سيستم اينترنى .
- حضور مسئولين متعهد و پاسخگو در پايانه بصورت شبانه روز.
- كنترل دقيق سرويس هاى حمل و نقل و قيمت إياب و ذهاب مصوب.
- هماهنگى مسئولين سياسي با مسئولين اجرايى عراقى جهت خدمات رسانى بهتر.
- ايجاد كيوسك هاى اطلاع رسانى و پاسخ گويى در نقاط مختلف شهر نجف و كربلا.
- استقرار دائم عناصرى از سفارت و سازمان حج و زيارت و حتى حلال احمر در أماكن متبركه بخصوص نجف و كربلا.
- كنترل دقيق مبادى خروجى توسط ناجا جهت جلوگيرى از خروج آراذل و اوباش كه متاسفانه تعداد زيادى به سفر معنوى أمده بودند.
- إيجاد و يا أجاره تعدادى أماكن استراحت و خدماتى در شهرهاى نجف و كربلا.
قابل توجه مردم شريف مشهد مقدس :
آيا از زايران امام غريب استقبال چنيني خواهيد كرد؟؟؟
هتل داران قيمت ها را جگونه خواهند داشت ؟؟؟؟؟؟
سلام
من با خانواده ای وصلت کرده ام که اصالتا نجفی هستند و قوانینی نا نوشته برای این سفر پر اجر دارند و اجرا می کنند که به نظرم باید قوانین سراسری شود.
برای خانواده هایی که زن و کودک با خود دارند و همچنین کسانی که سالخوردگان با آنان همراه هستند، لازم است یا از حضور آنان در ایام شلوغ خودداری شود و یا پیش از سفر انبوه مردم و چند روز زودتر به کربلا و یا نجف سفر کنند.
حتما در ستونهایی بجز ستون های 500 و 1000 مسیر پیاده روی توقف کنید و و البته با فاصله ی مناسب از این عمود ها.
1 یا 1 و نیم ساعت قبل از غروب آفتاب محل استقرار شب خود را مشخص کنید. می دیدم که عده ای در تاریکی هم ادامه می دهند. اگر به اصطلاح شب رو باشند باکی نیست، اما اگر می خواهند در تاریکی توقف کنند و جا پیدا کنند خب این کار نادرستی است.
همچنین بهتر است گروهی و بهمراه یکی از کسانی که به زبان آشنا و دارای سابقه سفر است سفر کنند تا مشکلات کمتری داشته باشند.
از تکروی و مخالفت با قوانین عراق و نظرات بزرگترهای گروه جدا خودداری کنند.
ازدحام امسال، ان شا الله سالهای بعد نیز تکرار خواهد شد.
اولا با مامورین مرزی مخالفت نکنند و اگر گفته شد بمانید و داخل سالنها نشوید رعایت کنند تا مانند امسال با تراکم خطرناک در سالنهای ورودی عراق روبرو نشوند.
دوما و در آخر لازم و واجب است سالنهای خروجی ایران و ورودی عراق مناسب با چنین جمعیتهایی بهسازی شوند و عراق نیز مانند ایران گیت و راهرو برای ضرب مهر ایجاد کند نه گیشه های کنار هم که مردم مجبور باشند بروند و برگردند. میله های راهرویی شکسته بود و هر کس می رفت و مهر ورود دریافت می کرد باید یا پرواز می کرد یا از روی دستها برمیگشت یا انا لله و انا الیه راجعون.
به هر شکل سفر زیارت امام حسین را با هر مشقتی شده به جان می خریم.
والسلام
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
مطلبتون خیلی مفید بود
ممنون
جانا سخن از زبان ما می گویی
متاسفم که اینچنین با زایران امام حسین برخورد میشود و درود میفرستم به برادران شیعه عراقی که با عث دلگرمی این زایران شدندند
به نظرم باید یه سیستمی یا گروهی تشکیل شه و از مشتاقا کمک جمع کنه برای ساختن امکانات بین راهی. کار یه سال دوسال نیست.یه کار برنامه ریزی شده. یه گروهی که وابسته به جایی نباشه و کاملا خود جوش از همین هایی که رفتن و وضعیتا دیدن. اولین زائر سرا که ساخته شد از استفاده کننده هاش بخوایم که برای ادامه کار تبلیغ کنند. تا دونه دونه تا خود حرم ساخته شه.من پیشنهاد می دم یه وب سایتی درست کنیم همه خاطرات شونا بنویسند و پیشنهاد بدن. به نظرم تابناک که این خبرا شروع کرده یه راهی برای ارتباط این همه مشتاق که نظر دادن ایجاد کنه. حالا اونایی که موافقند + بدن
مگر درفقه مانمیگویند صدمه زدن به خودحرام است حتی واجب خدا (مثل روزه )راحرام میکندپس معنی قمه زد چیست.ایقوم ازخواب جهالت برخیزید امام حسین (ع)مرد میدان میخواهد ایشان فدایی میخواهد فدایی برای برپا داشتن نماز،برای عمل به اسلام وعمل بهسنت جدش نه این کارهای قبیح،وای برما که باید جواب این رفتار زشت خود را نزد پیامبر جواب گو باشیم.
" آنقدر که دو سرباز مرزبانی کشور التماس می‌کردند تو را به خدا به زن و بچه‌ها رحم کنید، تو رو خدا آرام باشید ..."

مگر ممکنه زائر و شیعه امام حسین به زن و بچه ها رحم نکنه؟!
این ر زیارت کردن درست نیست.قربون امام حسین برم ولی با این فضاحت و این آبروریزی مگه مجبورین که جون خودتون و بقیه رو بخطر بندازین؟هرکجای دنیا که باشی وقتی چشماتو ببندی می تونی خودتو توی ضریح مبارکش تصور کنی.
اصلا" مگع واجبه که برن خود عراق مشکل امنیتی داره به نظر من رفتن با این وضعیت حماقت محضه.
سلام با تمام سختی هایش .....زیارت اربعین شیرین بود..مرز شلمچه 13هزار صف ورودی ایران....ولی همه اینها یک هزارم نوکری ما هم نبود قربون آقا امام حیسن ع عزیزم
پذیرایی عراقی‌ها رو در اربعین با پذیرایی ایرانی‌ها در روز شهادت امام‌ رضا ع در مشهد مقایسه کنین تا بفهمین از ماست که برماست..
خلایق هرچه لایق...
نابود باد جهالت و مروجین آن
عزیزانی که اظهار می کنند مردم در این تاریخ نرن
خوب بدونند که این حرکت که بسیار با سختی هم هست بزرگترین مانور قدرت شیعه هست
بهترین موقعیت جهت هماهنگ نمودن و ارتقاء فکری شیعه هست
این حرکت خود نمایش دهنده اتحادیه مشترک کشورهای شیعی هست
و انشاء الله زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج)
***
بنده همان روز آنجا بوده و تمام این صحنه ها روز دیدم و خودم بسیار سختی کشیدم اما باز هم خواهم رفت چون به آن ایمان دارم که یک قطره از دریای مشقت های حضرت زینب (س) نیست
اگر شما هم یا زینب یا زینب از نجف تا کربلا می شندید اینگونه اظهار نظر نمی کردید
وقتی هزینه های سفرهای زیارتی رو اینقد دولت گرون کرده معلومه که مردم به فکر خروج غیرقانونی هستن.
فلاكت يا عبادت؟؟؟؟؟؟؟؟
قبول دارم دولت کمی بی تدبیری کرده ولی دلیل نمیشه ما هم بی قانونی کنیم و از بالای دیوار از کشور خارج بشیم باید از خودمون شروع کنیم زلزله چند سال پیش ژاپن یادتونه ؟ باید از مردمش با اینکه معلوم نیست دین و مذهبشون هم چیه چیز های خوب رو یا بگیریم یه صف طولانی تو اون شرایط بحرانی برای گرفتن آب معدنی ولی کسی بی قانونی نمی کرد متاسفانه در شرایط صلح و صفا برای زیارت امام حسین باید از دیوار بالا بریم و زن باردار هم رحم نکنیم. هر کس باید اول از خودش شروع کنه این جمله رو همیشه یادمون باشه تا دیگه از این مشکلات پیش نیاد
من بشخصه مخالف سفر های زیارتی نیستم وخیلی دوست هم دارم ، ولی من کسایی رامیشناسم که وضعیت اقتصادی خوبی ندارن ، خرج بچه دانشجو یا محصلشو نو بزور دار ه میده ، ولی زنش رو میفرسته یک کشور غریب برای سفر زیارتی
بسمه تعالی
مسئولین رده میانی مملکت ما کافی جمله زیبای «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست،» را آویزه گوششان کنند تا تمامی مشکلات ایران عزیز حل بشه
چرا که اگر مسئولی خود را خادم اهل بیت حضرت محمد (ص) بداند، دیگر لزومی به تذکر سایر عزیزان نخواهد بود، اما متاسفانه تا زمانیکه فاصله بین حرف تا عمل حذف نشده گویا باید شاهد وقایع دردناک اینچنینی باشیم
*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*
این همه کار غیرقانونی و دور از اخلاق انجام دادید برای ثواب و زیارت؟ کجا نوشته از دیوار برید بالا تا به خدا نزدیک شوید؟!
در راه حسین اگر هلاکم سازند
اهل نظر آئینه زخاکم سازند
گویند که نا پاک مبر نام حسین
من نام حسین برم که پاکم سازند
یا حسن مددی
دريمني پيش مني
پيش مني در يمني
کسیسکه اعتقاد به امام حسین داشته باشه ازهرجای دنیا می تونه ایشان رو زیارت کنه وقتی شرایط مهیا نیست کسی که میره باید فکر همه چیز و بکنه تو این شرایط نباید توقع امکانات داشته باشه یابهتربگم نرید وقتی تاب سختی ها رو ندارید.
سلام
زیارت با این سختیاش با ارزشه
یا علی
سلام به همه دوستان
والا بخدا من خیلی امام حسین رو دوست دارم و اگه لیقاتشو داشته باشم حاضرم جانمم فداش کنم
اما
اصلا اعتقادی به زیارت مرقد مطهر ایشون تو این شرایط اقتصاد ی مملکتم و اوضاع نابسامان امنیتی اونجا را ندارم
هزار هزار مرتبه بالتر از ثواب زیارت کربلا همینجا توو شهر خودمونه توو کشور خودمون هست
کافیه فقط چشمامونو باز کنیم
خدایا به من شعور عطا کن ..الهی آمین
مسئولین که نباید جور حماقت بعضی مردم را بکشند. هزار بار گفتند سفر عتبات فقط با کاروانهای حج و زیارت. حالا اگه کسی میخواد غیر قانونی و بدون برنامه سفر کنه، مشکل خودشه، باید تحمل کنه. آدم صبح میخواد بره خرید صد جور برنامه میریزه کجا بره، با چی بره و چکار کنه، جالا یه عده سرشون رو میندازن پایین میرن یه کشور دیگه بدون برنامه، هرچی سرشون بیاد تقصیر خودشونه.
رنج نامه را خواندم برادر تمام مشكلات را امثال شماها كه غير قانوني عمل كرديد بوجود آورديد وگرنه بنده هم رفتم وبسيار خوب بود بدون ويزا نريد وهميشه مسولين تذكر مي دهند خوب بايد گوش شنوا باشد و مطيع قانون بود آري برادر.....
چیزی که عقل قبول نمیکند شرع نیز جایز نمیداند هر کاری اصولی دارد خدا و ائمه نیز راضی به پیش آمدن این مشکلات نیستند درست بودن عمل ما واعتقاد و ایمان ما با ارزش تر هستند همین هزینه سفر رو بدین به چند انسان گرفتار تا گرهی از مشکلات این بندگان خدا باز بشه امام حسین خوشحال تر میشه تا این جور اذیت بشین و ...
حقشونه. واقعا فریاد از جهالت این ملت. ای خدا!
سلام علیکم
حاج مهدی از نظراتت استفاده کردیم دمت گرم که وقت گذاشتی.
رفقا ما که امسال از کربلا جاماندیم ولی دم رفقای هیأتی تهران گرم ... برای جامانده ها پیاده روی از میدان امام حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم را برقرار کردند. اصلاً تصور نمی کردم ولی واقعاً برای من یادآور پیاده روی نجف تا کربلا بود. کلی ارادت من به مردم تهران زیاد شد. دوستانی که ازکربلا جامی مانند غنیمت شمرند.
من زار عبدالعظیم بری کمن زار الحسین (ع) بکربلا
آقا مگه مجبورید تو این ایام برید کربلا؟؟!!؟ ما ایرانیها متاسفانه همیشه گرفتار افراط و تفریطیم...
سلام بیایید از یک منظر دیگر به ان بپردازیم من این سفر را رفته ام عراقی ها برای زایران ایرانی با جان و مال خود پزیرای میکنند ولی وقتی انها برای زیارت امام رضا به ایران می ایند بدترین رفتارها با انها میشود
فکر خودتون که نیستین لااقل به فکر دیگران باشید
متاسفانه واجبات رو فدای مستحبات کردیم حاشا بغیرت اون مردی که ناموس باردارشو میان هزاران فرد نامحرم میاره وای بر این مسلمانی
من خود انجا بودم عدم مدیریت هر دو طرف ایرانی وعراقی کا ملا مشهود.
من تا بحال چندین بار توفیق زیارت عتبات عالیات را داشته ام واز سال گذشته که زیارت اربعین را با پای پیاده تجربه کردم از امام حسین ع خواسته ام تا عمر دارم فقط زیارت اربعین .شنیدن کی بود مانند دیدن
با سلام من هم 5روز قبل از اربعین وارد مرز مهران شدم وبا ازدحامی عجیب مواجه شدم بعلت ازدحام بیش از حد کاری از مسوولین ساخته نبود دولت را مقصر نکنیم فقط میتوان گفت در یکجا مسوولین دولتی مقصر بودند وان هم صف پرداخت عوارض شهرداری و عوارض خروج از کشور بودند که با این ازدحام میتوانستند بخاطر امام حسین از این عوارض چشم پوشی میکردند چرا که اکثر کسانی که از طریق راه زمینی به کشور عراق سفر میکنند توان مالی خوبی ندارند انها که با هواپیما وبه کشورهای اروپایی که سفر نکرده بودند اما از برادران نیروی انتظامی مستقر در مرز مهران بخاطر زحماتشان صمیمانه تشکر و قدردانی میکنیم زحمات انهارا نادیده نگیریم. .متاسفانه بعضی از زایران بعلت رعایت نکردن حقوق دیگران مشکلاتی را برای دیگر زایران درست میکردند. که این دیگر تقصیر دولت نیست . ما از مردم بدره عراق کمال تشکر را داریم انشالله خداوند پاداش زحمات انهارا بدهد کار ما دعا کردن برای شیعیان عراق خصوصامردم بدره است .
خدا را شکر الحمدلله زیارت رفتید و برگشتید اما یک مسئله را فراموش کردید که این همه زائر به کربلا میرود نتوانستیم یک دسته متشکل از ایرانی های سینه زن تشکیل بدهند و وارد حرم ابا عبدا... شویم مانند مصریها بحرینی ها حتی کششورهای کوچک و با تعداد کم سینه زن این کار و کردن حیف که ما نمی توانیم گروهی کار کنیم حیف .
سلام اگر این زائرانی که در تصویر دیده میشود و انجنان در حال فشار به نفر جلو هستند به آرامی حرکت می کردند و نظم را رعایت میکردند این صحنه ایجاد نمی شد پس مقصر خودشان هستند که جهت انجام امر مستحب اقدام به عمل حرام میکنند یعنی حق الناس را زیر پا میگذارند و دیگران را بزحمت . خداوند انشاءالله به همه تدبیر و درایت و صبر بدهد تا بتوانند در سالهای آتی راحت سفر کنند و مشکلی نداشته باشند .
وقتی در اعزام های و سفرهای ایام عادی زائرین در عراق مورد ظلم قرار میگیرند و مسئولی برای فریاد رسی نیست وشرکت های ایرانی فقط به فکر انباشت پول از محل اعزام زائر به هر قیمتی هستند (بلائی که بر سر ما آوردند )در ایام خاص که تعجب ندارد.
سلام
کسانی که اربعین یا دهه اول محرم به کربلا میرن میدونن اوضاع چطوریه و باید خودشون رو متناسب با اون شرایط تجهیز کنن.
اینکه توقع داشته باشیم دولت ما در کشور عراق بیاد و از ما پذیرایی کنه خیلی غیر منطقیه.
اینکه کسی بدون اخذ ویزا به سمت مرز حرکت میکنه ناشی از ناآگاهی ایشونه.
شیعیان عراق هم طبق سنت هر ساله افتخار میکنن که پذیرای زایران حسینی از هر کشوری باشن و نه فقط ایرانیها در خانه های عراقیها پذیرایی میشن بلکه خود عراقیهایی که از شهرهای دیگه میان به همین شکل پذیرایی میشن
چرا سازمان حج و زیارت به جای سه شب اقامت در کربلا ان را به هفت شب یا بیشتر افزایش نمیدهد تا مسافرین با توجه به سلیقه خود انتخاب کنند و مجبور به سفر انفرادی نشوند؟
درود بر سید علی رهبر کل مسلمانان جهان و بزرگ مرجع مترقی ایران که قمه زدن را حرام اعلام کردند و آن را تقبیح کردند
مگر در وزارت خارجه برای ملت مسئولی وجود دارد به بنده اسمش را بگوید تان بنده هم نیز برای حل مشکل حقوقی به نزد ایشان مراجعه نمایم . دعاگوی شما می شوم.
خوب می خواستن نرن!
بزرگترین گناه صدمه به جنینی است که نمی تواند از خودش دفاع کند وقتی خداوند عمل واجبی مثل روزه را برای زن باردار در صورت احتمال ضرر واجب نکرده چرابنده باید عمل مستحب انجام دهد در ضمن زیارت هروقت که باشد
خوب وقتي اينجوريه نرين.چه كاريه اخه.والا خدا و امام حسينم راضي نيستن.ي كم منطقي باشين
بنظرم كوتاهي ازنيروهاي انتظامي ومسلح است كه بايد حداقل يك گردان نيروي وظيفه وكادر دراين چند روز به محل برده تامردم راراهنمايي ونظم رابرقراركنند.ضمنامگرچقدر هزينه وسختي داردكه مسئولين مرتبط ازاضافه كردن چند كيوسك براي راه اندازي كارمردم عاجزودرمانده بوده اند.اين راهپيمايي عظيم 25 ميليوني كه براي شيعيان عزت وبراي دشمنان خصوصا وهابيون وتكفيريها ذلت داشت بايدهمگان رابه فكربياندازد.پسرم كه دراين سفرزيارتي همراه با140 نفرازدانشگاه شريف توفيق شركت دراين مراسم راداشته هم مشكلات فوق راتعريف ميكرد.
امابهرحال اربعين است وزيارت امام حسين(ع)
سلام ما گروهی 220 نفره از بندر دیر بودیم که از مرز شلمچه می خواستیم بریم ولی یک روز و یک شب انجا ماندیم که فقط یخ نزدیم اقایون مسئول یه سوله بزنن که زواران امام حسین ع بتونن فقط از سرما جون سالم به در ببرنند فقط یه یادمان شهیدان شلمچه بود که دیگه جای سوزن انداختن نبود کسی واردش بشه یه ذره تو فکر باشین تا کی بی خیالی و وعده وحرف ولی عراق هر قدم چادر /حسینیه/خانه/غذا/حمام/و هر چه که اسایش و خستگی رو کم کنه موجود بود که کم نذاشتن و احترام و باید دید و حرف و سخن بیانگر نیست فقط رفتن و دیدن لبیک یا حسین ع
زیارت همگی انشاالله قبول لطفا دولت ایران ویا علاقه مندان به اهل بیت درطول سال نسبت با ایجاد اماکنی مخصوص این روزهای عزیر درست کند که اگر کسی مشکلی داشت حداقل به اینجور جاها پناه برد هم ثواب اخرتی دارد هم این مسایل کمتر پیش میاد وحتی جهت کمک مالی فراخوان هم بدهند می تواند از هر زوار بابت ساخت درطول سال مبلغی بگیرن بهمین راحتی ثواب ریخته یا علی
ما که رفتیم شاه عیدالعظیم. خیلی هم عالی
خوب عزیزان یابایدقانونی سفربکنید که این تبعاظرفیت خاص خودروداره وبیشترازاون نمیتونن اعزامی داشته باشند ویابه قول خودتون ازروی عشق وعلاقه اعزام میشوید که بایدتبعات آن نیزپذیرفته شه دراین شرایط هم که کشوردرشرایط سخت اقتصادی است وحتی خیلی ازشهروندان این مملکت مکان وامکانات مناسبی برای تحصیل ندارند توقع چه تدارکاتی دارید
از مردم خوب وسخاوتمند شهر مهران که با خلوص نیت پذیرای رائران اباعبدالله بودند صمیمانه تشکر میکنم،جا دارد همه زائرین از این مردم خوب یادی بکنند وبه رسم ادب خسته نباشیدی بگن
سلام به همه عزیزان چندتا مسئله یا جواب برای جواب های عزیزان عرض میکنم....
اولا :اینهمه جمعیت که میرن سمت عتبات و زیارات به خاطر عشق و علاقه به اهلبیت هست که روایت هم داریم که عشق و کشته شدن امام حسین حرارتی هست در قلب مومنین که تا اخر عمر همراه هست فلذا این سفر باتمام مشکلات و سختی ها همان حرارت در قلوب مومنین هست الحمدلله
دوما:از نظر احساسی اگر بخوایم نگاه کنیم ابله زدن پای ما که بزرگ هستیم بیشتر میسوزه و درد داره و پیاده روی که ما داریم انجام میدیم با وفور نعمت و اسایشی که عزیزان عراقی خدمت و فراهم میکنن یا ابله پاو پیاده روی دختر سه ساله امام حسین که به جای خدمت تا اسم بابا میگرفت کتک میخور..............
سوما:ما ایرانی ها باید خجالت بکشیم که این همه خدمت میکنن به زوار ولی بازم میایم عیب جویی میکنیم و کارمون همینه اگه این سفر رو انتخاب کردی تمام سختی هاشم باید به جون بخری نه اینکه اونهمه خدمت و خوبی فراموش میشه یه جاکه بهتون سخت میگذره شکایت میکنید....ـــهرکه در این راه مقرب تر است ـــــ جام بلا بیشترش میدهند
چهارم:خطابم به اونایی هست که میگن خرج زیارت رو بدین به فقرا !!!سوال؟؟؟؟تو چرا خرج ولنتاین و لباس گررن قیمت و سفرای پرخرج و......اینارو نمیدی به فقیر امام علی ۱۲دینار داشت میتونست با همین پول براخودش یه لباس بخره به همین قیمت اما همون پول رو چندتا لباس خرید ارزونتر به غلامانشم داد اقا....واز طرف دیگر خطابم به همین مثلا روشن فکرا....از صدر اسلام که نگاه کنیم افراد فقیر و متوسط از نظر مالی اطراف پیامبر و اهلبیت بودن الانشم همین افراد فقیر و متوسط مالی هوادار اهلبیت هستن پس فرقی نیست از صدر اسلام افراد پولدار ساز مخالف داشتن بااهلبیت و پیامبر....چون اونا در گیر سفر های تفریحی شون هستن و وقتی به امام حسین میرسه میگن خرج فقیرا کنید.....و یه تبصره برای افراد پولدار دیگر اگر میبینید یه عده پولدار هستن که همه زندگیشون رو وقف اهلبیت میکنن اینا همون فقرا و متوسط مال هستن که لطف اهلبیت و تدبیر خوشون به جایی رسیدن و الان خرج میکنن برای اهلبیت
پنجم:در واقعه کربلا یه عده بودن تو لشکر دشمن اون اخر اخرا ایستاده بودن دیدن پسر پیغمبر رو دارن میکشن فقط دعا میکردن گفتن بهشون که چرا دا میکنید خوب برید به کمک امام حسین جواب دادن نه ما فقط دعا میکنیم .....مثل الان بعضی از ماها اصل مطلب و کار رو ول کردیم فقط حرف میزنیم اقا جان اگه کاری از دست مون میاد انجام بدیم اگرم نمیاد دیگه نیایم هی حرفم نزنیم و بقیه رو زیر سوال نبریم
یه نکته هم بگم بنده اربعین پارسال رفتم پیاده روی و یک سال نشده بعد ماه رمضان هوایی رفتم در نازو نعمت بهترین هتل بهترین غذا اما اربعین با تمام مشکلاتش یه چیز دیگه هست

التماس دعا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان