بازدید 12204
۴

مجلس نظر رئیس جمهور را قبول ندارد

متأسفانه در گزارش‌ها‌ ‌از آمار دقیقی که یک منبع و مأخذ داشته باشد، تبعیت نمی‌کنیم. گاه بیانات گوناگونی از آمار‌ها وجود دارد، به گونه‌ای که بعضا آماری با پایه خاصی بیان می‌شود، ولی برداشت عمومی چیز دیگری است. باید شاخص‌های مواردی را که ‌عامیانه قابل بیان است، درآوریم و مطالعه جدی کنیم و اعداد و رقم دقیق را بگوییم.
کد خبر: ۳۶۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸ 27 December 2013
استعفای نمایندگانهم‌اکنون کشور دچار تورم نزدیک به ۴۰ درصد است و بنا بر گفته رئیس جمهور کشور که در گزارش صدروزه خود به آن اشاره داشت، بخش بزرگی از این تورم، ناشی از اجرای نامناسب پروژه‌های مسکن مهر بود.

به گزارش «تابناک»، در این گزارش این گونه آمده بود که استقراض دولت بنا بر ساخت مسکن مهر، باعث بالا رفتن بهای مسکن و به دنبال آن تورم شد، ولی گویا نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران، نظر دیگری دارند و مسکن مهر را عامل تورم نمی‌دانند!

بنا بر این گزارش، نبی‌الله احمدی در مورد مسکن مهر و سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر تأثیر ۴۰ درصدی این طرح بر تورم از یک طرف و ‌نظر برخی کار‌شناسان ـ که بحث پول پرقدرت را جدا از این موضوع می‌دانند ـ از سوی دیگر گفت: بحثی در کمیسیون عمران در این مورد انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از این دو رویکرد پذیرفته نشود و مبنای کار ما نباشد. مرکز پژوهش‌های مجلس باید در این زمینه کار کار‌شناسی انجام دهد و‌ ‌بررسی گسترده‌‌ و اطلاعات دقیق به مردم داده شود. به ظاهر نمی‌توان به آسانی گفت که دلیل ۴۰ درصد از تورم مسکن مهر است. قطعا تأثیراتی داشته اما ‌‌موجب تأمین مسکن برای بخشی از قشرهای کم‌درآمد جامعه شده است.

وی در این باره که نگرانی‌هایی هست که چنین رویکردی از سوی دولت در سایر زمینه‌ها نیز ‌باشد، گفت: متأسفانه در گزارش‌ها‌ از آمار دقیقی که یک منبع و مأخذ داشته باشد، تبعیت نمی‌کنیم. گاه بیانات گوناگون از آمار‌ها می‌دهند که‌ بعضا آماری با پایه خاصی است، ولی برداشت عمومی چیز دیگری است. باید شاخص مواردی که ‌عامیانه قابل بیان است، ‌درآوریم و مطالعه جدی کنیم و اعداد و رقم دقیق را بیان کنیم. اگر بر این اساس‌ پیش نرویم، در سایر زمینه‌ها نیز‌ اختلاف خواهیم داشت. باید یک مرجع تخصصی در زمینه‌های مختلف گزارش‌ها را ارائه دهد. نه نیاز است رئیس جمهور گزارش دهد و نه اینکه با نگاهی سیاسی به موضوعات نگاه شود. باید یک منبع برای همه ‌باشد تا همه به آن رجوع کنند و برای جامعه پذیرفته باشد.

نماینده داراب گفت: شاید همه این آمار‌ها درست باشد، ولی از این لحاظ که این بیان در جامعه چه اثر‌ی داشته و بر‌ نگاه مردم چه اثری دارد، مهم است.

وی در مورد تأثیر بخش عمران و ساخت و ساز بر اشتغال و همچنین ‌تخصیص نیافتن بودجه‌های عمرانی کشور در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه اقتصاد ما وابسته به نفت است. اصل مطلب این است که فروش نفت ما کاهش پیدا کرده و با ظرفیت تولید ۴ هزار بشکه در روز که داریم، یک میلیون بشکه در روز فروش داریم. این موضوع باعث کاهش درآمدهای پیش‌بینی شده است.

این نماینده گفت: حقوق کارمندان و هزینه‌های ادارات و یارانه‌ها باید پرداخت شود. بار کاهش بودجه بر پروژه‌های عمرانی وارد ‌و باعث می‌شود به تعویق بیفتند. پس دلیل کاهش اعتبارات عمرانی، کاهش فروش نفت است و چاره‌ای نیست. وقتی درآمد نداشته باشیم، هزینه هم نمی‌توانیم کنیم. از طرفی با کاهش پروژه‌های عمرانی، کاهش اشتغال هم خواهیم داشت. اکنون چاره‌ای نیست، جز اینکه از روش‌های متفاوت امکان‌پذیر بتوانیم هم از اقتصاد وابسته به نفت خارج شویم و هم‌ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فاینانس پروژه‌های عمرانی را ‌پیش ببریم.

وی در پاسخ به اینکه با این توضیح شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود، گفت: طبیعی است که با کاهش پروژه‌های عمرانی، اشتغال در این بخش کاهش خواهد یافت؛ البته به تخصیص‌ها و وضعیت فروش نفت و شرایطی که در آینده ‌خواهد بود، بستگی دارد.

احمدی گفت: هم‌اکنون ما در حوزه انتخابیه، به طور میانگین ۲۵ درصد اعتبارات عمرانی پیش‌‌بینی شده برای سال ۹۲ تحقق پیدا کرده است. از محل ۲درصد حدود ۳۰درصد محقق شده و از محل تملک دارایی‌ها حدود ۱۰ درصد. پروژه‌ها متفاوت است و در مجموع در کل کشور در حدود ۱۲ درصد محقق شده است.

وی در پایان افزود: اعتبار پیش بینی شده برای سال ۹۳ در حدود ۶۵ درصد پارسال است. اگر شرایط ‌همین گونه ‌پیش برود، برای سال ۹۳ نیز پیش بینی‌ها محقق نخواهد شد اما با تغییر شرایط می‌توان به آینده امیدوار بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴
با كاهش اعتبارات عمراني بر سيل بيكاران بصورت تصاعدي افزوده خواهد شد دولت خودش را براي موج جديد بيكاري آماده كند
مسکن مهر طرح خوبی بود در اول.باعث امیدواری بود.
در حال حاضر مسکن مهر متوقف شده و هیچ طرح امیدوار کننده دیگری هم نیامده برای جوانانی مثل ما.
قطعا تاثیراتی داشته اما از سوی دیگر موجب تامین مسکن برای بخشی از اقشار کم درآمد جامعه شده است. "در نتیجه مسکن مهر انقدرها هم تورم زا نبوده است!!!!
ما که بالاخره نفهمیدیم عامل تورم از نظر دولت چیه؟
مسکن مهر یا
هدفمندی یارانه ها یا
تحریمها ؟
در دولتهای قبلی که هیچ کدوم از اینها نبود هم تورم زیر 20 درصود نبود!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان