بازدید 7719
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با «تابناک»:

قانون هدفمندی شکست نخورده است

هدفمندی باید اصلاح شود و راه اصلاح هدفمندی بازگشت به قانون است. شیوه عمل اشکال داشته و اصل کار اشکالی ندارد. باید هر چه قانون گفته اجرا شود. قانون جامعه هدف، نحوه عمل و میزان افزایش قیمت حامل های انرژی، مدت، زمان و ... را تعیین کرده است.
کد خبر: ۳۶۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۸ 22 December 2013
استعفای نمایندگانسه سال پیش و در اواخر سال ۱۳۸۸ پس از مدت‌ها رفت و برگشت بین دولت و مجلس، سرانجام قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با جلب رضایت حداکثری دولت به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. در سال ۱۳۸۹ دولت از یکم دی ماه، با پرداخت یارانه نقدی به خانوار‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نان، اجرای قانون را آغاز کرد.

در‌‌ همان آغاز کار، بسیاری بر این باور بودند که در شرایط کنونی اجرای هدفمندی به این شیوه مناسب نیست و شاید اثرات منفی در جامعه ایجاد کند، ولی برخی دیگر نیز اجرای این قانون را درست ارزیابی می‌کردند، به گونه‌ای که محمود احمدی‌نژاد، ادعا داشت قرار است، طرح هدفمندی یارانه‌ها، اقتصاد را متحول ساخته و عدالت اجتماعی را برقرار کند.

جدای از جنگ و جدل‌های سیاسی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجتناب ناپذیر بود و باید از نقطه‌ای به بعد به اجرا درمی‌آمد، ولی اینکه به چه میزان قانون اجرا شد جای بحث دارد، در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که یکی از دلایلی که تاکنون لایحه هدفمندی به مجلس ارسال نشده باشد، این است که دولت در فکر اصلاح روش اجرای هدفمندی و اجرای کامل قانون است.

در همین باره غلامعلی جعفر‌زاده امین آبادی ‌اعلام کرد: هدفمندی باید اصلاح شود و راه اصلاح هدفمندی بازگشت به قانون است. شیوه عمل اشکال داشته و اصل کار اشکالی ندارد. باید هر چه قانون گفته اجرا شود. قانون جامعه هدف، نحوه عمل و میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مدت، زمان و... را تعیین کرده است. کجای قانون اشکال داشت که الان لفظ شکست را برای آن به کار می‌برند؟ به جای اینکه بگوییم قانون شکست خورده است، برگردیم و قانون را اجرا کنیم، نه اینکه نبش قبر کنیم. نبش قبر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و فقط زمان را از ما می‌گیرد. بهترین کار این است که اصلاحیه بزنند و جرأت و جسارت داشته باشند و بگویند اشکال داشته و این ضرر و زیان‌ها را وارد کرده و می‌خواهیم کاری انجام دهیم. همه می‌ترسند ورود کنند. می‌خواهند بدنام نشوند.

وی درباره سخنان اخیر اکبر ترکان مبنی بر اینکه قانون هدفمندی شکست خورده است، گفت: ما کاری با آقای ترکان و حرفی که زده است نداریم. حرف من این است که هر کسی، هر کاری انجام داده باشد، ما کار درست را انجام دهیم و در کوتاه مدت مردم متوجه می‌شوند. اگر دولت وعده داده تورم را تا سال ۹۴ به ۲۴ درصد می‌رساند، محال است بدون اصلاح هدفمندی بتواند این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح این موضوع که دولت برای اصلاح هدفمندی نیاز است قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و این افزایش تإثیرات روانی بر سایر قیمت‌ها خواهد داشت، گفت: الزاما اینگونه نیست. می‌توان یارانه دهک‌های بالا را حذف ‌‌و پول آن را در دهک‌های پایین هزینه کرد.

این نماینده در مورد نحوه شناسایی دهک‌های جامعه و اینکه کسی حاضر به انصراف از دریافت یارانه نیست، گفت: اینکه می‌گوییم باید جرأت و جسارت داشته باشند، همین است که ورود کنند و درآمد مشخصی را تعیین کنند و به افراد دارای درآمد بالا‌تر از آن یارانه ندهند. شناسایی افراد هم کاری ندارد. خیلی سخت می‌گیرند برای اینکه نمی‌خواهند و اراده ورود به این اصلاح وجود ندارد.

کسی در اصل اجرای هدفمندی شکی ندارد. بحث بر سر شیوه اجرای قانون است. یر اساس قانون هدفمندی سرانه یارانه هر فرد ۱۳۷۰۰ تومان بوده که الان ۴۵۵۰۰تومان پرداخت می‌شود و به همین دلیل کسری بودجه داریم. با این اوصاف باز هم می‌توان همین ۴۵۵۰۰ تومان را داد اما باید کسانی را که نیازمند نیستند حذف کنید. دولت باید اراده داشته باشد. باید آستین را بالا بزند. کشور در شرایط خوبی نیست.

نماینده رشت در پاسخ به اینکه دولت با افزایش نقدینگی سال آینده چه خواهد کرد، گفت: این نقدینگی اجتناب ناپذیر است. ما روی ۴۲ هزار میلیارد تومان پارسال خوابیده‌ایم. دولت باید تمام اراده‌اش را بگذارد که بیشتر از این نشود. این نقدینگی در شناسنامه ما نوشته شده است. دولت باید شیوه عمل را عوض کند. ماده ۷ قانون هدفمندی به صراحت آورده است که الزامی به پرداخت نقدی یارانه‌ها نیست. دولت می‌تواند به سمت کمک‌های کالایی برای طبقه متوسط برود.

وی افزود: ما می‌گوییم قانون باید اجرا شود. قانون را هم من ننوشته‌ام که بخواهم دفاع کنم. به عنوان کار‌شناس می‌گویم که ۹۸ درصد این قانون خوب است اما یکسری اشکالات دارد. ضوابط این قانون شباهت بسیاری به قانونی دارد که در لهستان اجرا شد.

جعفر‌زاده در این مورد که سهم صنعت و سایر بخش‌ها در قانون هدفمندی پرداخت نشد و در بودجه ۹۳ نیز در مورد هدفمندی چیزی وجود ندارد گفت: بررسی لایحه بودجه بدون هدفمندی خلاف اصل ۵۳ قانون اساسی است. قانون اساسی می‌گوید یکپارچگی. دولت نمی‌تواند بودجه دو تکه‌ای به مجلس بدهد و باید هدفمندی ضمیمه بودجه باشد. من در صحن هم خواهم گفت. کمیسیون تلفیق نیز تاکنون تشکیل نشده و دولت قول داده است در روزهای آینده هدفمندی را ضمیمه کند.

وی در مورد میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده گفت: باید افزایش داشته باشد اما با شیب کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۳
دلار ۸۰۰ تومن بود، بنزین ۱۰۰

دلار ۳۰۰۰ تومن،بنزین ۴۰۰

یعنی‌ در این نسبت هیچ چیز تغییر نکرده، اگر این شکست نیست پس چیست؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
عزیزم بنزین الان 700 تومنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
افزایشه دیگه...
به این میگن پیشرفت...
قانونی قانون خوب است که همه پیش بین ها در ان شده باشد و راههای فرار را برای مجری تا حد ممکن بسته باشد نه اینکه مجری هر مدلی که دلش خواست ان را اجرا کند تا حاصل ان یک شتر گاو پلنگی بشود که در این مرحله نمی داند چکار باید بکند شاید قانون خوبی روی کاغذ باشد بعد اجرای ان در این شرایط که به جنگ با کل دنیا می پرداختیم هم اشتباهی بود که عواقب ان گستده تر شد
اصل اين قانون اشكال داشته و بايد لغو شود و قانون جديدي به اسم هدفمندي و بصورت عاقلانه تري بررسي و وضع شود
اتفاقا شکست خورده !!!!
قانون هدفمندی یارانه شکست نخورده !
هدف رو گم کرده !
ما داریم شکست هدفمندی را در جامعه می ببنیم.
ترکان درست میگه از اوضاع جامعه مشخصه که شکست خورده
قانون شدن اين طرح ميدوني براي ملت چقدر آب خورده
نمیدونم چرا دوستان نمیخان باور کنند که هیچ کس از هدفمندی سود نکرد بجز سرمایه داران که سرمایه انها حدود 7 برابر افزایش پیدا کرد ولی قشر متوسط علاوه بر اینکه هزینه جاری انها به شدت افزایش پیدا کرد بعضی از هزینه ها به مرور زمان خودش را نشان داد مثل هزینه مسکن .اموزش ازدواج و... که هزینه های پنهان هستند شما فکر کنید یک خانواده 5 نفری در سال حدود دومیلیونهفت صد هزار تومان یارانه میگره در صورتی که فقط هزینه ازداواج خانواده5 برابر افزایش یافته .در ضمن یک شهر 200 هزار نفری حدود ده میلیارد تومان در ماه یارانه میگیره ایا با 120 میلیارد در سال نمیتوان مشکل اشتغال مسکن .اموزش و بهداشت یک شهر رو حل کرد ؟؟؟
قبل هدفمندی وضع مردم رو ببینید الان ببینید. مطمئن باشین جز شکست چیزی نیست. چون واقعا برای مردم سخت شده. این قانون اصلا به این صورت درست نبود. من که یک نفرم ا زاول گفتم این روش درست نیست چرا یان همه ادم اونم به قول خودشون نخبه و سیاسی نتونستن تشخیص بدن؟ الانم راهکار مشخصه چرا این دست اون دست میکنن؟
باید همون اول متوفق میکردن,نه که الان مردم بهش یه جوری عادت کردن,شب واریز یارانه عابر بانکا قل قله میشه.خب این یعنی چی؟؟؟؟؟؟
اگر واقعا مشکل هدفمندی است پس باید سریع برداشته شود و به شرایط قبل از هدفمندی برگردد

ولی اینجا سوال میاد که ایا بعد برداشته شدن هدفمندی تضمینی هست که قیمتها اقلام اساسی و قیمتهای سوختی و همچنین برق و گاز ....باز به همان قیمت سابق یعنی قبل از هدفمندی باز میگردند
؟!!

اگر هدفمندی برداشته بشه ولی قیمتها هیچ تغییر نکند بعد بگویند تحریم باعث اصلی افزایش قیمتهاست ان وقت چه؟

پس همین چندر غاز هدفندی حداقل پول اب برق درمیاره

لطفا پیشتر فک کنیم
فقط با ناشی گریشون مردم رو بیشتر توی بدبختی های خودشون فرو ببرن که شد .
فقط میتونم بگم بیچاره مردم ,
ایا در این قانون بدون ایراد گفته شده که دهک های بالا حذف شوند و اگر گفته شده چه راهکاری برای آن در نظر گرفته است؟
نماینده ها تصور می کنند که اصولا هیچ ایرادی به کار آنها وارد نیست و هر چه هست ایراد از دولت است
بابا بخدا مردم بد بخت شدند. ديگه دست برداريد بگذاريد كمي نفس بكشيم.
معنی شکست مگه این نیست که قدرت خرید مردم متوسط و متوسط به پایین سه برابر کمتر شده؟
3 سال پیش که یارانه 45500 بود کمکی به خانوار ها میکرد که بعد از پرداخت قبوض خدماتی چندرغازی ازش بمونه ولی الان هیچی باقی نمی مونه اگه هم واسه بعضی خانوارها چیزی بمونه نمی تونن هیچی باهاش بخرن چون قیمت اجناس رشدنجومی داره
اگرنماینده بادیدکارشناسی به این قانون بنگرند.بایدقبول کنیم که این طرح شکست خورده است وازملت ایران عذرخواهی کنند
اثار مخرب ان در سالهای اتی مشخص می شود باش تا صبح دولتد بدمد
مرد باشین و جمعش کنید !!!!!
اعتراف به شکست خودش یک پیروزیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل