بازدید 22007

اظهارات کم سابقه وزیرخارجه ترکیه درباره ارامنه

کد خبر: ۳۶۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱ 13 December 2013
وزیر خارجه ترکیه در اظهارتی کم سابقه تبعید ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط امپراطوری عثمانی را کاری غیر انسانی و اشتباه ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ رسانه های خبری ترکیه امروز جمعه اعلام کردند، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دیدار هفته جاری خود به شهر ایروان پایتخت ارمنستان، تبعید ارامنه در سال 1915 میلادی توسط امپراطوری عثمانی را اقدامی غیر انسانی توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش داوود اوغلو این اظهارات را در جمع خبرنگاران ترکیه ای که همراه وی به ارمنستان سفر کرده بودند مطرح کرد. این نخستین سفر وی به ایروان از زمان تیرگی روابط دو کشور در 4 سال گذشته به شمار می رود.وی تاکید کرد، تبعید گسترده ارامنه به سوریه در جریان جنگ جهانی اول توسط امپراطوری عثمانی اقدامی کاملا نادرست و اشتباه بوده است. این کار غیر انسانی بوده است.

ارامنه بر این باورند که در جنگ جهانی اول طی سال های 1915 تا 1917 میلادی بیش از 1/5 میلیون نفر از جمعیت ارامنه توسط عثمانی ها کشته شده اند.ولی ترکیه بر این باور است که 500 هزار نفر از ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به علت جنگ و گرسنگی کشته شده اند و به طور کلی اتهام نسل کشی و کشتار جمعی را رد می کند.

داوود اوغلو در دیدار با همتای ارمنی خود ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بار دیگر احیا شود. آنکارا در سال 1993 میلادی در اتحاد با آذربایجان مرزهای خود را با ارمنستان مسدود کرد. در مناقشه قره باغ ترکیه از باکو حمایت کرده است. حاکمیت این منطقه از سوی نهادهای بین المللی به آذربایجان داده شده ولی جدایی طلبان مورد حمایت ارمنستان در جنگ دهه 1990 میلادی که منجر به کشته شدن بیش از 30 هزار نفر شد این منطقه را تصرف کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها