بازدید 17021

تغییرات در آزمون دکتری ۹۳

کد خبر: ۳۶۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱ 30 November 2013
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون دکتری ۱۳۹۳ نمره مصاحبه ۷۰ درصد و نمره کتبی ۳۰ درصد در قبولی داوطلبان تاثیرگذار است.

دکتر ابراهیم خدایی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: سال گذشته تاثیر نمره کتبی و نمره مصاحبه آزمون دکتری به طور مساوی و هر کدام 50 درصد بود.

وی به دیگر تغییرات آزمون دکتری93 اشاره و اضافه کرد: همچنین ضریب نمره زبان از دو به یک کاهش یافته است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: همچنین آزمون دکتری به جای دو نوبت ، امسال در یک نوبت صبح برگزار خواهد شد.

دکتر خدایی افزود: ثبت نام از داوطلبان آزمون دکتری93 از5 آذر آغاز شده است و تا 11 آذر ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: آزمون دکتری16اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۸
انتشار یافته: ۱۳
شما رو بخدا به عقب برنگردیم، اینکه دوباره درصد آزمون کتبی را کمتر از سال گذشته بکنیم یعنی اینکه فرصت برابر ادامه تحصیل در مقطع دکترا رو کم کنید. چرا به اعمال سلیقه و پارتی اینقدر فرصت میدهید؟
تغییر دیگری که به نظر نمی آید اینست: بنده در دو سال پیاپی در امتحان فوق شرکت نموده ام و باید بگویم که متاسفانه یکی از ظلم های بزرگی که به متقاضیان تحصیلات تکمیلی می شود در همین آزمون است. مثلا در کد رشته مهندسی فناوری اطلاعات (کد 2372) شما شاهد ارائه یازده موضوع درسی تخصصی جهت طراحی سوال هستید(بجز زبان و استعداد تحصیلی). در سال گذشته هم این مهم هشت موضوع بوده است. حال آنکه در مهندسی نرم افزار امسال در هر سه گرایش آن بین سه تا نهایتا چهار موضوع درسی را شاهد هستیم. ویک گرایش IT آن در کد رشته فوق ادغام شده است.
همه اینها به جای خود، تراژدی از آنجا شروع می شود که در دو سال گذشته بیش از 70 درصد سوالات فقط از دروس دوره کارشناسی (مثل ساختمان داده و شبکه بوده است) و سهم دروس تخصصی کارشناسی ارشد بسیار ناچیز بوده است.
این مهم نیست که 30درصد نمره کتبی در جذب دانشجویان موثر باشد یا 50 درصد.
این مهم است که عمدتا دانشجویان گرایش نرم افزار در دوسال گذشته برگ برنده در پذیرش گرایش فناوری اطلاعات داشته اند.
حال اگر کمی انصاف داشته باشیم و به جای تنوع بخشی و تمرکز به روی دروس کارشناسی آن هم شش درس، تمرکز طراحی سوالات را به دروس مقطع ارشد انتقال می دهیم تا کمی امکان گزینش فارغ التحصیلان رشته مهندسی فناوری اطلاعات نیز بیشتر شود.
این مهم را در سال جاری در فرایند و نتایج مصاحبه ها شخصا مشاهده نمودم.
نکته مهم در دکتری افزایش نفرات و امکان معرفی بیشتر به دانشگاه ها برای مصاحبه است.
حتی اگر ارزش درصد نمره کتبی به 10 درصد هم برسد، این کارنامه کتبی شماست که تعیین کننده برای مصاحبه و جذب دکتری است ولا غیر.
راهکار نیز ساده است.
1- تا 4 یا 5 برابر ظرفیت دانشگاه ها را مجاز کنید.
2- تا 7 یا حتی 10 برابر ظرفیت هر رشته محل برای مصاحبه دعوت کنید.
3- هر دانشجو را به ده کد رشته محل معرفی کنید.
در اینصورت بهترین ها گزینش خواهند شد.
وگرنه باید قبول کرد که همه این تناسب ها بی اثر است. این استاد طراح سوال است که مشخص می کند امسال چه بلائی بر سر این رشته و گرایش بیاید.

و متخصصان اینده مملکت اساسا بدرستی انتخاب شوند یا خیر.

متشکرم - سامعی از مشهد الرضا (ع)
اين ظلم بزرگيه و يك برگشت به عقب.
یعنی واقعا مسئولان فکر می کنند که اینجا اروپاست که آزمون رو حذف کنند و مبنا تشخیص استادها باشه؟ وقتی استادها سلیقه ای عمل می کنن و دانشجوی خودشون رو بدون توجه به رزومه به دانشجوی دانشگاه دیگه ترجیح میدن کم کردن درصد آزمون درست نیست.
بايد آزمون دكتري به دانشگاه ها سپرد چون اساتيد با منطق و علم داوطلبين را مورد بررسي قرار مي دهند. در روش آزمون متمركز متاسفانه گاهي اوقات افرادي زيرابي وارد دانشگاه مي شوند. من از مسئولين وزرات تقاضا دارم كه ظرفيت استعدادهاي درخشان حذف گردد.
باز هم پارتي بازي!! اساتيد دانشجويان خودشان را بر مي دارند. بازهم دانشجويان توصيه اي!!! يكي به داد داوطلبان دكتري كه در دانشگاه آزاد درس خودنده برسه. با اين اوضاع بايد فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد قيد دكتري در دانشگاه سراسري را بزنند يا به دانشگاههاي خارج از كشور روي بياورند.
این چه وضعیه . این کنکور دکترا رو چقدر سعی و خطا میکنید. اونوخ میگن چرا دانشجوها برا دکتری میرن خارج از کشور.
پذيرش در دوره دكتري در ايران بسيار كم است ....
با سلام
تو را به خدا کسی نیست که صدای معترضین را به گوش مسئولین سازمان سنجش برساند؟!!!!!! من داوطلب دکترای پارسال بعد از یک سال خواندن و برنامه ریزی کردن قربانی تصمیم دیرهنگام ونابجای سازمان سنجش (آن هم 2روز مانده به روز امتحان) شدم. حالا امسال هم باز دوباره برگشتند به قبل و سهممصاحبه را 70 در صد کردند! باز هم ضایع شدن حق عده ای زیاد. بخدا کلافه شدیم اینقدر اعتراض کردیم وجوابی نگرفتیم!!!!!!!!!! خستهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
الان یکی بیاد توضیح بده چرا یه نوبتی شده؟
تا حساااابی خسته بشیم سر جلسه؟
آزمون استقامته یا سنجش توان علمی؟
اين يك تبعيض آشكاره
چرا كسي كه كارشناسي ارشدش رو در يك دانشگاه خاص بوده بدليل اينكه امكانات تحصيل عادلانه دز همه كشور به تساوي وجود ندارد و اتفاقا در همان دانشگاه و چند دانشگاه مشابه تهران فقط دوره دكتري وجود دارد بايد از اولويتي 70 درصدي برخوردار باشد.واضح است كه يك استاد راهنما در جلسه مصاحبه دكتري ترجيح مي دهد كسي را انتخاب كند كه پايان نامه كارشناسي ارشدش را در همان دانشگاه با خودش گذرانده نه كسي كه از يك شهر دور افتاده با تلاش فراوان توانسته از نظر نمره آزمون از ايشان پيشي بگيرد.آيا اين ظلم آشكار نيست؟ پس اين نظرخواهي ها كه هرساله در جلسات كنكور انجام ميشود و نتايجش همواره اين بوده كه شركت كنندگان مخالف سهم زياد مصاحبه هستند به چه كار مي آيد؟لااقل كاغذ بيت المال را هدر ندهيد
سلام. با سپاس از تابناک عزیز،
پس چه کسی مسئول است!؟
چرا کسی پاسخگوی دانشجو نیست!؟
چه گناهی دارد دانشجویی که معلومات دارد ولی مصاحبه گر تیپ و ظاهر و ... را نمی پسندد!؟

70درصد مصاحبه، و ضریب یک زبان، یعنی هر بیسوادی (با 30درصد دانش رشته اش! درحالیکه زبان هم بخوبی نمیداند!!)، می تواند بـــ ـجـــای آنکه حتی به حدود 100 درصد مطالب رشته تحصیلی خود مسلط است، به مقطع دکترا راه یابد!

و احتمالا همسان من بینوا و بی پارتی و ... باید راه فرار مغزها را پیش بگیریم!!!
با سلام
ادامه اين روند فقط موجب خروج داوطلبين دوره دكتري به خارج از كشور ميشود. مگر درمصاحبه چقدر ميشودتوان علمي يك دانشچو را محك زد ؟ اجازه بدهيد هركس توانمند تراست به دانشگاه راه پيدا كند نه اينكه هركس با اساتيد دانشگاه آشنا تراست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی