بازدید 17936
۱
وزیر بهداشت وعده داد:

خودکفایی تا چهار سال دیگر

کد خبر: ۳۵۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹ 05 November 2013
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: زمانی کشور ایران در زمینه واکسن، تولید کننده بود و آن را به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کرد اما در حال حاضر ما وارد کننده محض هستیم و در برخی از بخش‌ها واقعا مصرف کمتر از یک ماه را در اختیار داریم.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه «علم تا عمل» که در مصلای امام خمینی (ره) تهران در جمع خبرنگاران در خصوص این نمایشگاه گفت:‌ فعالیتهای خوبی در این نمایشگاه عرضه شده اما واقعیت این است که سهم ما بسیار بیشتر از این دستاوردها است.

وی افزود: بخشی از دستاوردهای موجود مربوط به سالهای گذشته است که امیدواریم در این دوره شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که امیدوارم با حضور دکتر ستاری - معاون علمی و فناوری رییس جمهور - و دکتر فرجی‌دانا - وزیر علوم تحقیقات و فناوری - طی دوره‌ جاری شاهد فعالیت‌های بیشتر به خصوص در زمینه صادرات و خلق ثروت باشیم.

وی با اشاره به بازدید از یکی از غرفه‌ها که موفق شده است در زمینه داروی ام‌اس فعالیتهایی را داشته باشد، گفت: این دارو ام‌اس که در حال تولید است به ادعای همکاران بنده در مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های علمی بهتر از نمونه خارجی آن است و دو هفته پیش که معاون بنده به سوریه رفته بود از این دارو 20 میلیون دلار صادر می‌شود. در صورتی که حجم متقاضیان بیشتر شود می‌توانیم مبادلات خود را به 100 میلیون دلار افزایش دهیم.

وی افزود: بنده در کشور عمان با وزرای بهداشت 22 کشور صحبت کرده‌ام و برخی از کشورها همچون لبنان علاقه‌مند بودند که داروهای ما به خصوص داروهای مربوط به بیماران خاص و سرطان به کشور آنها نیز صادر شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در صورتی که حرفه‌ای عمل کنیم، سهم ما از بازارهای دنیا خیلی بیشتر از رقم‌های موجود است.

وزیر بهداشت همچنین از تشکیل یک شورای فناوری با حضور خود و مسوولان ارشد وزارت بهداشت هر دو هفته یک بار خبر داد و گفت: امیدواریم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شورا ملحق شود تا از ایده‌های موجود در جهت کاهش وابستگی‌ها حمایت کنیم.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: شورای فناوری وظیفه دارد که به سمت برون‌سپاری حرکت کند. به عنوان نمونه صبح امروز شورای فناوری جلسه‌ای را برگزار کرد و مقرر شد تا در زمینه‌ی پالایش خون و تولید پلاسما و داروهایی که از طریق پلاسما به دست می‌آید تا چهار سال آینده وارداتی نداشته باشیم که امیدواریم این اقدام با فعال کردن بخش خصوصی و حمایت از آنها رخ دهد و همچنین امیدواریم این مصوبه تا پایان سال عملیاتی شود.

وی یکی از مشکلات موجود را وابستگی‌ها عنوان و تصریح کرد:‌ یکی از مشکلات ما در بحث دارو این است که حدود 50 درصد وابستگی در مواد اولیه داریم که امیدواریم طی چهار سال آینده بتوانیم این وابستگی را به 25 درصد کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که کشور از صادرکننده واکسن به وارد کننده محض تبدیل شده اطمینان داد که در زمینه تولید واکسن هم فعالیت‌ها به رفع وابستگی‌ها بیانجامد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از سایر امکانات از جمله داروهای نوترکیب نیز امیدواریم طی سالهای آینده قدم‌های مناسبی برداریم.

وزیر بهداشت با بیان این که در زمینه صادرات دارو آمار دقیقی در دست نیست، گفت: سهم داروهای مختلف از صادرات بسیار ناچیز است برای مثال در غرفه‌ها، صادرات 20 تا 50 میلیون دلاری عنوان شد که این رقم در مقابل میزان واردات داروها به داخل کشور ناچیز است.

هاشمی همچنین در خصوص صادرات داروهای گیاهی و مواد اولیه این دو داروها نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه‌ی دارویی را وارد می‌کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شاید بجای تولید واکسن فقط بسته بندی کننده محصول خارجی بودیم که امروز شدیم وارد کننده محض؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل