بازدید 21442

با کیسه پلاستیک به رواندا سفر نکنید!

کد خبر: ۳۵۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱ 05 November 2013
در رواندا کیسه‌های پلاستیکیِ هر مسافر خارجی، ضبط و به مراکز بازیافت تحویل داده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، از پنج سال پیش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در رواندا ممنوع و این کشور در حال حاضر به الگویی فراتر از مرزهای آفریقا بدل شده است.

هر بامداد روز شنبه که در رواندا روز تعطیل است، تعدادی زن و مرد داوطلب با بلندگو در خیابان‌های شهرها راه می‌افتند و همگان را به همکاری در جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیک دعوت می‌کنند. این رفتار عمومی «اموگاندا» به معنی همبستگی و همیاری نام گرفته است.

در بخشی از شهر کیگالی، پایتخت رواندا در حال حاضر با کمک مردم فاضلاب‌ پاکسازی و سپس در همین محل گلکاری انجام می‌شود.

یکی از مسئول محلی در این شهر می‌گوید: ما پیوسته اهداف تازه‌ای را برای خودمان تعریف می‌کنیم و در رواندا انجام کارهای عمومی به صورت مشترک و همگانی به بخشی از فرهنگ ما بدل شده است.

به دلیل همین رفتارها و همکاری‌ها در حال حاضر کیگالی به عنوان تمیزترین شهر آفریقا شناخته می‌شود و سازمان ملل نیز از مردم و مسئولان آن قدردانی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل دویچه‌وله، خیابان‌های رواندا از تمیزی برق می‌زنند و بر خلاف بسیاری از شهرهای آفریقا در این کشور هیچ کیسه پلاستیکی را رها‌شده روی زمین نمی‌توان یافت. در واقع از پنج سال پیش استفاده از کیسه پلاستیک در رواندا ممنوع اعلام شده است.

به گفته «رز موکانکومیه» رئیس سازمان محیط زیست رواندا، جا انداختن فرهنگ منع استفاده از کیسه پلاستیک برای مردم به هیچ وجه کار آسانی نبود.

وی می‌گوید: خیلی‌ها از من می‌پرسیدند که این یک جُک یا واقعا یک مصوبه است. در شرایطی که همه از کیسه پلاستیک استفاده می‌کنند تو چگونه می‌خواهی این کیسه‌ها را به طور کلی جمع کنی؟ به خصوص می‌بایست گزینه‌های مناسبی برای کیسه‌های پلاستیک ارائه می‌شد. مغازه‌ها به سرعت کیسه‌های کاغذی در اختیار مشتریان قرار دادند. علاوه بر آن شعار «کیسه‌های نخی به جای پلاستیک» هم همه‌جا مورد تبلیغ قرار گرفت.

خانم موکانکومیه دراین‌باره به اقدامات دیگری هم اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ما شروع به همکاری با گروه‌های زنان برای دوختن کیسه‌های نخی کردیم. این کیسه‌ها را سپس در فرودگاه‌ها هم ارائه کردیم که حالا به خوبی فروش می‌روند.

در بسیاری از کشورهای آفریقایی و در حال توسعه کیسه‌های پلاستیک رهاشده در خیابان‌ها نمای زشتی به شهرها داده‌اند.

به این ترتیب هر مسافری که به رواندا می‌رود باید این آمادگی را داشته باشد که در فرودگاه از جهت داشتن یا نداشتن کیسه پلاستیک هم مورد کنترل قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست رواندا تاکید کرد: شاید این اقدام مسافران را به شگفتی و حیرت دچار کند اما پس از آن که تمیزی شهر را ببینند آنها نیز لذت خواهند برد. در مورد خود مردم بومی هم این موضوع مصداق دارد.

موکانکومیه می‌گوید: ما تبلیغات وسیعی را در مدارس شروع کردیم و رسانه‌هایی مانند رادیو را هم به کار گرفتیم. ما به مردم توضیح دادیم که استفاده از کیسه پلاستیک چه اثرات منفی دارد. بخش خصوصی را هم در این زمینه به کمک گرفتیم و به این ترتیب موفق شدیم استفاده از کیسه‌های پلاستیک را کاملا متوقف کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۲۳
فعلا تا افغانستان هم نمیتونیم برویم.
کاش توی ایران خودمون هم همه رو مجبور میکردند از فراورده های کاغذی و بسته بندی گیاهی استفاده کنند.... کاش کمی دلمون هم واسه طبیعت میسوخت...
ای ول
من از کیسه پلاستیک متنفرم ! اصن چشندشم میشه وثتی تو سوپر مارکتها برای هر جیزی یک نایلون مصرف میکنند


" من از کیسه پلاستیکی متنفرم" شعار ماست
كاش در ايران هم اين أيده أجرا شود بحران پلاستيك و الودگي محيط زيست زندگي ما را شديدا إزار مي دهد و خواهد داد
چند تا عكس ميزاشتي يه كم بهشون ميخنديديم . بي عقلا دارندبه محيط زيست كمك ميكنند
همه کشورها نسبت به پلاستیک حساس هستند در فروشگاه پلاستیک 3 برابر قیمت کیسه پاکتی فروخته میشه و توصیه میکنند نخری
بد شد، می خواستم برم ولی منصرف شدم
خدارو شکر هر چی اونا کیسه پلاستیک مصرف نمیکنند ما زرنگی میدونیم از میوه فروش هم چندتا چندتا نایلکس بگیریم بابا زور که نیست ما از نظر فرهنگی فقیرترین و بدبخت ترین هستیم
من حاضرم در اجرای چنین طرحی در اینجا سهم داشته باشم
این همه زحمت چرا؟ در عرض یک شب میشه استفاده از نایلون رو مکروه اعلام کرد. پاکت مقوایی بدن تو بازار ، مغازه دار پاکت کاغذی در اختیارمون بذاره کیه که استفاده نکنه!
اگر مسئول این عمل خلاف کند و بخواهند ادبش کنند فوری ماموریت ایران باو بدهند برای گردشگری تا با مشاهده انواع و اقسام بطری و کیسه ذباله و انواع لیوان و ظروف یکبار مصرف بخصوص در ایام محرم !!! دق کند و بمیرد تا دیگر چنین خبطی نکند !!!
ای کاش ما هم به این درک برسیم
با سلام
بی توجهی به نقش ضایعات مضر و جذب نشدنی در طبیعت مانند پلاستیک که مرگ طبیعت را بدنبال دارد مقوله ای بسیار جدی است. بنظر می رسد مسئولان محیط زیست کشورمان و سایر دست اندراکاران با همکاری و برنامه ریزی یکدیگر فرهنگ مسئولیت پذیری درقبال حفظ طبیعت را به مردم کشورمان مکررا و افزون برگذشته بر مردم کشورمان تبیین نمایند. بی توجهی و بی مهری مردم به طبیعت نه تنها در کوی و برزن و خیابانها بچشم می خورد بلکه اگر سری به کوهستانهای همین شهر تهران بزنید فاجعه بسیار بزرگ دشمنی با طبیعت و کوههای مظلوم که نقش به سزایی در حفظ و تنظیم جریانات جوی و فیزیکی در حفظ سلامت طبعیت دارند را کاملا قابل مشاهده است. باعث شرمساری و تاسف فراوان است که افراد برای گذران تفریح و ورزش و سلامتی جسم و روحشان از نعمت بزرگ کوه پیمایی استفاده می کنند و محیط زیبای کوهستانها را تبدیل به یک سطل آشغال بزرگ نموده اند. هر شهروندن و ایرانی باید بداند که نظافت کوه برای هیچ سازمانی امکان پذیر نیست و هرفرد مسئول نظافت و تمیز نگاهداشتن محیط زیست و کوههای زیبای کشورمان است . از شما انسان ایرانی استدعا دارم با رعایت کامل نسبت به این امر، شعور و فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارید و به طبیعت زیبای اطرافمان و بخصوص کوهستان با دید محبت و دوستی و مهرورزی نگاه کنید. با تشکر از دقت و توجهی که خواهید فرمود
ها ای رواندا که گفتی کجاست؟
کاش در تمام دنیا از جمله کشور ما هم اینکارو انجام بدن .
آفرین واقعا!!! به جای حرف زدن دارن برای بهبود زندگی تلاش میکنن!!
آفریقا و این مردم بابا ایول!
آفرين به اين كشور؟ راستي تمدن شان چند هزار ساله است!!!!
قابل توجه خانم ابتکار و ملت ایران -یاد بگیرید
آفرين آفرين احسنت.
چه جالب در این کشور تا چند سال پیش جنگ بیداد میکرد و هزاران نفر کشته شدند چه متحول شده است
باسلام مسئولین ومدیران اجرائی ایران این روش راالگو قراردهندوباتفهیم عدم سازگاری انواع محصولات پلاستیکی نسبت به پاکسازی ویازیافت وامحاء آن تلاش واقدام نمایند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل