بازدید 9566
فراخوان معاونت علمی و فناوری ابهام دارد یا مدیران تفسیر به رأی می‌کنند؟

مرحله هشتم اعطای پژوهانه رسما آغاز شد، ولی با اما و اگر!

تازه یکی دو روز است فراخوانی که در بیست‌و‌سوم مهر به تأیید معاون رئیس جمهور رسیده ‌ـ‌ گاه به کمک کاغذبازی پیچیده اداری حاکم بر سیستم اداری در کشورمان ـ ‌در تابلو اعلانات نصب شده، حال آن که مدیران دانشگاه، سررسیدهای متفاوتی برای انقضای آن در نظر گرفته و ‌مراجعه نکردن دانشجویان در این مهلت را به منزله انصراف ایشان در نظر گرفته‌اند؛ مهلتی که‌ گاه در حد چند ساعت اعلام شده است!
کد خبر: ۳۵۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵ 28 October 2013
هرچند به فاصله یک روز از انعکاس نگرانی‌های دانشجویان دکترا نسبت به فراموش شدن یک ساله طرح ملی پژوهانه، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از اعلام مرحله هشتم این طرح خبر داد، ‌دغدغه دانشجویان هنگامی رنگ باخت که فراخوان این مرحله به دانشگاه‌ها رسید؛ فراخوانی که ظاهرا بسته به سلیقه مدیران دانشگاه‌ها ‌با تفاسیر متفاوتی همراه شده است!

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته، با اعلام رسمی فراخوان رسمی اعطای هشتمین مرحله پرداخت پژوهانه دوره دکترا در دانشگاه‌های مختلف، نگرانی‌ها نسبت به فراموش شدن طرحی که اجرای آن ریشه در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام و تصریح آن در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشت، برطرف شد.

این نگرانی از آنجا سرچشمه گرفته بود که بر خلاف روند سال‌های گذشته، که هر ساله در دو نوبت فراخوان اعطای پژوهانه در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، ‌از نیمه دوم سال پیش تا روزهای پایانی مهر ماه امسال، انتظار دانشجویانِ واجد شرایط دریافت این بورس بلاعوض برای اعلام مرحله هشتم راه به جایی نبرده و به ناامیدی گراییده بود.

این اتفاق که ظاهرا بی‌تأثیر از فرارسیدن موسم انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت نبود، هنگامی فرجام یافت که دکتر سورنا ستاری، جانشین دکتر نسرین سلطان‌خواه در سمت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان شد.

دکتر سیدمهدی سیدی، معاون علمی و پژوهشیِ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این باره گفت: با توجه به این که اجرای مرحله هشتم طرح اعطای پژوهانه رساله به دانشجویان دکترا مورد تأیید معاون [جدید] علمی و فناوری رئیس جمهور قرار گرفت، فراخوان این مرحله به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد.

وی در تشریح جزئیات این فراخوان گفت: دانشگاه‌ها موظفند تا زمان اعلام شده در فراخوان، نسبت به اعلام مشخصات دانشجویان دکترای واجد شرایط دریافت پژوهانه این مرحله که شامل دانشجویان ورودی مهر ۸۹ به بعد، که پیشنهاد رساله آن‌ها از ۱/۷/۱۳۹۱ لغایت ۱۵/۱۱/۱۳۹۱ به تصویب رسیده است، اقدام نمایند.

آنچه از سخنان سیدی بر‌می‌آید، مرحله هشتم پژوهانه به حل مشکل آن دسته از دانشجویان توجه دارد که باید در دولت گذشته در صف دریافت این بورس قرار می‌گرفتند، ولی به دلایلی‌ نامعلوم، با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده ‌بودند؛ اینجاست که همزمان با فراخوان مرحله هشتم، اعلام می‌شود که «به زودی» مرحله نهم نیز آغاز خواهد شد، تا مبادا این گونه پنداشته شود که شاید اجرای مرحله بعد هم ‌به فراموشی سپرده شود.

این در حالی است که ظاهرا هر چه تلاش مسئولان برای جبران مافات و به روز کردن روند پرداخت پژوهانه کارآمد بوده، ‌روند ابلاغ فراخوان به دانشگاه‌ها و شیوه اجرای آن در دانشگاه‌ها ‌با ابهاماتی روبه‌رو شده است که جا دارد ‌بررسی ‌و تصحیح شود.

این مهم هنگامی آشکار می‌شود که دانشجویان واجد شرایط گرفتن پژوهانه در دانشگاه‌های گوناگون نسبت به بی‌اطلاعی از فراخوان دوره هشتم و یا شرط و شروطی که مدیران دانشگاه برای اعطای آن گذاشته‌اند، ابراز نگرانی می‌کنند؛ از نصب نشدن فراخوان در تابلوهای آگاهی‌رسانی دانشکده تا تعیین مهلت‌های متفاوت برای تکمیل مدارک.

برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر روی آنها کلیک کنید

به عبارت بهتر، تازه یکی دو روز است فراخوانی که در بیست‌و‌سوم مهر به تأیید معاون رئیس جمهور رسیده ‌ـ‌ گاه به کمک کاغذبازی پیچیده اداری حاکم بر سیستم اداری در کشورمان ـ ‌در تابلو اعلانات نصب شده، حال آن که مدیران دانشگاه، سررسیدهای متفاوتی برای انقضای آن در نظر گرفته و ‌مراجعه نکردن دانشجویان در این مهلت را به منزله انصراف ایشان در نظر گرفته‌اند؛ مهلتی که‌ گاه در حد چند ساعت اعلام شده است!

کافی است نگاهی به تصاویر زیر بیندازید تا دستتان بیاید که وقتی فراخوان تأیید شده در بیست‌وسوم یک ماه، بیست‌وهفتم آن ماه فرستاده می‌شود، ممکن است مهلت در نظر گرفته شده برای دانشجویان هم مطابق با مفاد مندرج در آن نبوده و در هر دانشگاه به گونه‌ای متفاوت باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۴
بگویند نمیدهیم خیال همه را رحت کنند
با سلام و تشکر از تابناک بخاطر پیگیری مطالبات این قشر از جامعه
متاسفانه در حالی که داشتیم امیدوار می شدیم که پژوهانه میگیریم با ضرب العجل های عجیب و غریب که برای ثبت نام دیدیم یه جوارایی امیدمون به یاس تبدیل شد...
دانشجویان رشته ی دکتری!!!
ای بابا... از همون مرحله اول که n سال پیش بود تا حالا دارن 5 تومن میدن که حالا با کسر مالیات!! با هزار منت میخوان تو مدت 4 سال 4.5 بدن. تو این دوره زمونه این 4.5 چه دردی رو دوا میکنه؟
با سلام،
فقط همین رو میگم که خدا خیرت بده تابناک.حرف ما که به جایی نمی رسه شاید حرف شما روی کسی اثر کنه و جواب بده.
یک پژوهانه میخوان بدن اینقدر استرس به دانشجو میدن. آخه میشه توی چند روز کاری کلی مدرک رو که میگن فراهم کرد. تازه خیلی از دانجشویان الان فرصت مطالعاتی هستن و نمی تونن ثبت نام کنن و این نباید به منزله انصراف تلقی بشه.
در ادامه کامنت قبلیم،
همین مساله ساده نشون میده که اگر در همه دستگاهای اجرایی کشور نظارت مطبوعات وجود داشته باشه کسی نمی تونه زور بگه و تخلف کنه و حتی اگر بخواد این کار رو بکنه اینقدر براش گرون تموم میشه که دیگه تکرار نمی کنه. همون جوری که دقیقا بعد از خبر تابناک در مورد قطع پژوهانه اومدن و گفتن دوباره پژوهانه میدیم و ... . الانم تقریبا مطمینم فردا میان میگن 10 روز دیگه تمدید شد (یعنی امیدوارم). این قدرت رسانه در خدمت مردم است و نه در خدمت قدرت.
اما حتی شاید تابی بتونه خیلی از مسایل ریز رو همین ظوری دنبال کنه، این جوری مردم حس میکنن که این نشریه از خودشونه و مشکلتش همون مشکلات مردمه.
موفق باشید
چه کاریه ؟! از امریکا بورس گرفتم سالیانه 42000 دلار قراره بهم بدن. رشته مهندسی . به نظرتون چرا باید ایران دکتری بخونم ؟
حمل بر فخر فروشی نشه
واقعیت رو گفتم که مدیران بدونن یه جوون به چه دلایلی میزاره میره:)
ضمنا از پژوهانه، مبلغ 250 هزار تومان مالیات نیز کسر می کنند.
جالب اینجاست که پول را تماماً از وزارت خانه می گیرند و سه قسط می کنند و با گذاشتن شرایطی قسط سوم را به اکثر دانشجوها نمیدهند. خب اگر حق دانشجو نیست برگردانید وزارت علوم چرا باید سهم دانشگاه بشه که انگیزه داشته باشه برای ندادن؟
وزارت علوم رو نمی دونم اما تو وزارت بهداشت دادن این پول مفت به رزیدنتهایی که با یه طرح ساده و خیلی وقتها کپی از طرحهای کشورهای دیگه دارن دکتری تخصصی میگیرن ، ظلم به بیت المال هستش .
با سلام
من دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه شریف هستم
در دو سال اخیر هیچ یک از دوستانم پژوهانه وزارت علوم دریافت نکرده اند
با تشکر از شما
من از چهار سال پیش تا کنون دانشجوی دکتری در دانشگاه شهید چمران اهواز هستم و هیچگونه درآمدی ندارم و تا کنون هر بار به دلیل و تبصره ای برای دریافت پژوهانه واجدشرایط تشخیص داده نشدم!
از طرف دیگر برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور تقاضا کردم که ابتدا موافقت شد. اما پس از اینکه حدود یک و نیم میلیون تومان بابت تعهد و ضامن و هزینه ویزا و رفت و آمد مکرر به تهران هزینه کردم، حالا وزارت علوم به من می گوید ارز نداریم!
دردمان را به کجا بگوییم؟ تابناک حداقل این بار نظر مرا منتشر کن!
میخواهند پولش را بدهند به فوتبالیستها که بتوانند ژست موفقیت و مردمداری بگیرند.
میگن دانشجوی دکتری نباید کار کنه بعد اون وقت از کجا بیاره بخوره، والا به خدا دیگه روم نمیشه دستمو جلوی پدر مادرم دراز کنم از حق التدریس هم چیزی در نمیاد ساعتی 5 تومن می دن پول کرایه ماشین آدم هم نمیشه تازه بعداز یک سال اگه بدن. شرایطمون از حالت بخورو نمیر داره تبدیل شده به نخورو بمیر
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری