بازدید 31847
چگونه سایه انقراض بر سر گونه‌های نادر ایرانی گسترده‌تر می‌شود؟ (3)

اجرای یک طرح مشابه در ایران و روسیه با نتایجی به غایت متفاوت! +فیلم

گویی هرچه تبلیغ می‌شد که در سایه احیای ببر، خدمتی در حال شکل گرفتن است، خروجی ماجرا بی شباهت به رخ دادن خیانتی آشکار نیست چراکه نتیجه ندانم کاری مسئولانی که می‌بایست محافظ محیط زیست باشند، به حذف دو پلنگ از پهنه محیط زیست کشور انجامیده تا از هر طرف که به ماجرا بنگریم، دست کم نشانی از خدمت در آن دیده نشود!
کد خبر: ۳۵۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸ 19 October 2013
از سرنوشت پلنگ‌های زنده‌گیری شده ایرانی در قفقاز تا پیر ببر بیمار روسی که در تهران روی دست مسئولان مانده -و چه بسا به زودی بر اثر بی توجهی جانش از دست برود،- حکایت دردناکی است که می‌تواند آینه تمام نمای عملکرد فاجعه‌بار متولیان محیط زیست در سالهای گذشته باشد که قصد داشتند خود را رفیق قافله نشان دهند اما ...

اجرای یک طرح مشابه در ایران و روسیه با نتایجی به غایت متفاوت! +فیلم

ابتدا: احیای دو گونه منقرض شده با مبنایی دروغین

به گزارش «تابناک»، ماجرا زمانی کلید خورد که مسئولان سازمان محیط زیست که پاسداشت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را به نحو احسن به سرانجام رسانده و معضلات محیط زیست انسانی مانند انواع آلودگی‌های آب و هوا در سراسر پهنه جغرافیایی کشور را ریشه‌کن کرده بودند، از فرط بیکاری به دنبال احیای گونه‌های منقرض شده جانوری در کشور افتادند و برای شروع، به سراغ احیای نسل شیر ایرانی هم نرفتند که نسل آن در برخی باغ وحش های جهان یافت می‌شود بلکه احیای ببر مازندران را در دستور کار قرار دادند که هرچند گفته می‌شد پنجاه سال است نسل آن ور افتاده، شنیده‌‌ها حاکی‌ست در هفتاد سال اخیر چشم هیچ ایرانی به جمال آن روشن نشده است.

این اتفاق که به شکل عجیبی با تصمیم مدیران رده بالای روسی همزمان شده بود، منجر به تبادل دو قلاده پلنگ ایرانی با دو قلاده ببر سیبری شد تا هم مدیران روسی مدعی احیای نسل پلنگ منقرض شده قفقاز باشند و هم مدیران محیط زیستی کشورمان تلاش برای احیای ببر مازندران را آغاز کنند و در حرکتی همسان، مدعی شوند که با این تبادل، نسل منقرض شده احیا خواهد شد نه اینکه گونه‌ای دیگر از آن حیوان با ژنتیک متفاوت به بوم کشور وارد خواهد شد.

این مهم آنچنان در سخنان رئیس وقت سازمان محیط زیست انعکاس می‌یافت که گویی ببر سیبری تفاوتی با بزرگترین ببر جهان نداشته و «ببر مازندران، آن هم با صفات و ویژگی‌های ژنتیکی اصلی و اورجینال آن قابل احیا شدن است.»؛ ادعایی گزاف که ظاهرا مبنای پروژه احیای پلنگ قفقاز نیز بوده است.

اجرای یک طرح مشابه در ایران و روسیه با نتایجی به غایت متفاوت! +فیلم

بعد: تبادل پلنگ‌های زنده‌گیری شده از دل طبیعت با پیرببرهای ساکن قفس

این اتفاق در حالی رخ می داد که روس ها به شدت به دنبال انجام تبادل بودند و مقدمات اجرای آن را هم تمام و کمال فراهم آورده بودند در حالی که طرف ایرانی هیچ برنامه‌ای برای اجرای این کار نداشت تا در نهایت امر با اعمال فشار روس‌ها، دو قلاده پلنگ ایرانی از طبیعت زنده‌گیری شده و اوایل اردیبهشت ماه 89 با دو قلاده ببر سیبری که معلوم نبود از کجا آمده‌اند، مبادله شوند تا ببرهایی که با قفس بیگانه نبودند، تا آماده شدن محل در نظر گرفته شده برای رهاسازی در میانکاله، ساکن باغ وحش ارم شوند!

از اینجای ماجرا به بعد هم که حتما یادتان هست؛ بیماری مشمشه که معلوم نشد با این مهمانان به باغ وحش راه یافته یا در کنار دیگر بلایای باغ وحش، به این مهمانان سرایت کرده بود، ببر نر را به همراه تعدادی دیگر از حیوانات کشت تا پروژه عقیم شود؛ آن هم در شرایطی که آماده سازی زیستگاه‌ میانکاله با هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی در ایستگاه نهایی قرار داشت.

شاید همین هزینه بود که موجب شد مسئولان طرح انتقال چهار قلاده ببر دیگر را به ازای انتقال چند پلنگ دیگر در دستور کار قرار دهند ولی روس‌ها که خرشان از پل گذشته بود، با این درخواست مخالفت کردند؛ البته محمدی زاده علت را متفاوت توصیف می‌کرد: «نه پلنگ‌های ایرانی و نه پلنگ‌هایی که از ترکمنستان به طرف روسی داده شده، هیچ کدام موفق به جفت‌گیری نشده‌اند و روس‌ها تا زمانی که این پروژه به نتیجه نرسد، نیازی به تبادل مجدد ببر با پلنگ ایرانی نمی‌بینند.»

اجرای یک طرح مشابه در ایران و روسیه با نتایجی به غایت متفاوت! +فیلم

ادامه: چه کسی ایده تبادل حیوانات و احیای ببر مازندران را پروراند: ما یا روس‌ها؟

فارغ از آنکه روس‌ها سایت نگهداری پلنگ را تجهیز کرده و برای بالابردن احتمال موفقیت طرح خود، هم از نژاد پلنگ ایرانی و هم از نژاد پلنگ ترکمنستانی بهره گرفته بودند، وقتی گلایه ایشان به عارضه ای که در پنجه یکی از دو قلاده پلنگ دریافتی از ایران بروز کرد (روسها معتقد بودند پلنگ دریافتی از ایران، مصدوم بوده است؛ رویکردی مشابه مسئولان داخلی که از سلامت ببرهای دریافتی خبر نداشتند!) و هنگامی که اعلام شد ولادیمیر پوتین، نخست وزیر وقت از سایت نگهداری این گربه سانان تازه وارد بازدید کرده است، همه و همه خبر از آن می‌داد که ایده اصلی تبادل پلنگ و ببر از روسیه آمده است چراکه در مقابل این همه تدارک طرف خارجی و اهمیت موضوع برای سیاست مداران ایشان، ببرهای وارداتی تنها یک قفس دو در سه متری در باغ وحش نصیبشان شد.

این در حالی است که اگر این گمانه زنی صحت داشته باشد، آنگاه سخنان مسئولان داخلی در دفاع از این طرح بسیار زنننده جلوه گر شده و حتی دردناک به نظر می‌رسد چراکه رنگ و بوی توجیه به خود گرفته و به نوعی، مصادره طرح دیگران خواهد بود تا جایی که وقتی روس ها تمایلی به تبادل دوباره نشان نمی‌دهند، این طرح تفصیلی به ناگهان تمامی کارکرد خود را از دست داده و حتی سعی می‌شود بقایای برجای مانده از آن، من جمله ببر بیوه، معدوم شده یا دست کم به بهانه‌هایی مانند قرنطینه از دید عموم دور شوند!

اجرای یک طرح مشابه در ایران و روسیه با نتایجی به غایت متفاوت! +فیلم

سپس: پلنگ‌های ایرانی در اسارت زاییدند تا خدمت و خیانت همسایه شوند!

چند روز پیش رسانه‌های خبری روس اعلام کردند که با تولد دو توله پلنگ [ایرانی] در پارک ملی روسیه، پس از پنجاه سال زاد و ولد این گونه ارزشمند در آن سرزمین رقم خورده است؛ اعلام این خبر که با انتشار فیلم این رویداد در رسانه‌های سراسر جهان همراه بود، برای دوست داران محیط زیست در کشورمان به معنای کامل شدن شکست طرح بی پشتوانه‌ای بود که هم کلی هزینه برای‌مان به همراه داشت و سرانجام شکست خورد و هم به معنای کاستن دو پلنگ ممتاز و زادآور از محیط زیست کشورمان بود.

به عبارت بهتر، در این تبادل نه تنها ببری در کشورمان متولد نشد (احیای جواهر از دست رفته محیط زیست کشورمان، به کنار!) بلکه به شکلی کاملا آگاهانه، دو قلاده پلنگ بالغ ایرانی از محیط زیست کشورمان کم شد تا تنها دلخوش‌مان به زاد و ولد این گونه در روسیه، در امان ماندن نسل این گونه منحصر به فرد از خطر انقراضی باشد که روز به روز در حال گسترش است.

گویی هرچه تبلیغ می‌شد که در سایه احیای ببر، خدمتی در حال شکل گرفتن است، خروجی ماجرا بی شباهت به رخ دادن خیانتی آشکار نیست چراکه نتیجه ندانم کاری مسئولانی که می‌بایست محافظ محیط زیست و پاسدار تک تک گونه های آن باشند، به حذف دو پلنگ از پهنه محیط زیست کشور انجامیده است تا از هر طرف که به ماجرا بنگریم، دست کم نشانی از خدمت در آن دیده نشود.


دانلود

فرجام: نکند بار دیگر زیر بار ترکمانچای دیگری رفته باشیم؟!

اینکه چگونه یک طرح مشابه در ایران و روسیه نتایجی تا این اندازه متفاوت به همراه داشته، نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است اما این تبادل که به نظر می‌رسد ایده اولیه اجرای آن روسی بوده، می‌بایست از این رو مورد دقت قرار گیرد که مشوق مسئولان ایرانی برای پذیرش مفاد آن معلوم نیست؛ به عبارت بهتر، باید آشکار شود که چرا در شرط و شروط این تبادل، زنده گیری این ببرها از طبیعت، جوانی، سلامت، قابلیت زادآوری و امثال آنها لحاظ نشده و چرا احتمال خطایی برای این پروسه در نظر گرفته نشده است تا در صورت نیاز، تکرار تبادل در دستور کار قرار گیرد؟

آیا اینقدر ایده روس‌ها برایمان جذاب و چه بسا سخاوتمندانه بوده که هرچه گفته‌اند، بدون لحاظ منافع خودمان پذیرفته‌ایم یا اینکه بی تدبیری برخی مدیران منجر به شکل گیری قراردادی تا این اندازه یک سویه شده است؛ قراردادی که بی‌شباهت به قراردادهای گلستان و ترکمانچای نبوده و شاید اگر پیگیری آن در دستور کار قرار گیرد، رسوایی بزرگی برای مدیران سابق محیط زیست رقم بخورد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۳۹
واقعا برای چی گیر میدید؟
اینهمه پلنگو کشتیم حالا دوتاشونو اونا زنده نگهداشتن میگین نباید میدادیم؟ واقعا من موندم که اینکارو باید با ترکمنچای مقایسه کنیم؟
در ضمن حکومت تزاری از بین رفت
چرا از قراردادهای توتون و تنباکو و دارسیو ... که انگلستان نقش داشته چیزی نمیگید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خدا را شکر که لااقل نسل پلنگ ایرانی حفظ شد. همون بهتر که دادیم به روسها. لااقل اونها قدرشان را می شناسند.
واقعیت این است که این ایده یک ایده روسی بوده و ایران در چنین مواردی نه تنها سیاست خاصی ندارد بلکه یکی از ضعیف ترین کشورهای جهان است. محیط زیست در ایران یعنی دو نفر با تفنگ کلاشینکف راه بیوفتن تو بیابون تا شاید یه شکارچی غیر مجاز رو گیر بیارن و درگیر هیچ. اگر در کویر دومتر بیابان زدایی کنند متقابلا در شمال 10 متر را از دست داده اند. برای دومتر احیا سازی صد تا جشنواره و کنفرانس میزارن و برای از بین رفتن 10 متر صدایش را هم در نمی آورند.
طرف روس کاملا دارای برنامه و خط مشی بوده و میدانسته که هدفش احیای پلنگ است اما در مقابل ایران از برنامه و هدف فقط ذوق و رویا داشه.
در ضمن بی کفایتی ... و اصلا ربطی به گلستان و ترکمنچای ندارد. ناسلامتی ما در بسیاری از دانشگاههای مملکت دامپزشک فارغ التحصیل میکنیم نه برگ چغندر.
اتفاقا خیلی هم خوب شد که نسل پلنگ

ایرانی حفظ میشه

.... ببینم چند
سال دیگه چند تا پلنگ تو ایران باقی میمونه

قدر زر زرگر شناسد

قدر گوهر گوهری
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
میدونم که با حسن نیت فرمودید...اما تا چند سال دیگه بهش میگن پلنگ روسی...نه پلنگ ایرانی که بزرگترین زیرگونه پلنگ تو دنیاست...همون چیزی که سر شیر ایرانی اومد و الان میگن شیر هندی... و همه جا هم به این نام ثبت شده و به ما هم نمیدن...نمیدونم چی بگم....کاری هم از دستم برنمیاد...متاسف و متاثر شدم این خبر رو خوندم...
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
حالا گیرم که اسمش شیر هندی و پلنگ روسی باشد بهتر از این است که اصلا وجود نداشته باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ناشناس اول به اسم انها باشه ولی باز ادامه حیات بده بهتر است نکنه دوست داری یا ایرانی باشند یا کلا نباشند؟ نه عزیز اینها مال کل جهان هستند تازه نه فقط نسل فعلی ممکنه 10 نسل بعد کل مرز کشورها برداشته بشه و تازه ماندن انها فقط برای ما انسانها نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
مهم حفظ گونه است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حالا بگن پلنگ ایرانی. چی بهت اضافه میشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اگه پلنگها زنده بمونند چه اشكالي داره اسمشون رو ايراني بذاريم يا روسي
مهم اينه كه پلنگ ايراني زنده مونده
از پلنگها چه افتخاري نصيب ما مي شه؟
کلا از دست کشور دوست و برادر، روسیه و مسئولین .....، له له له له هستیم
هر گردی گردو نیست !!
خیلی هم ازین ترکمانچاى ناراحت نباشید؛حداقل ژن پلنگ ایرانی در روسیه میماند و اگر در نسلهای آینده آدمهایی بودند که دلشون برای این مملکت و حیات وحش آن میسوخت دوباره با کلک آن را بر مىگردانند
هیچ کشوری اندازه روسیه به ایران خیانت نکرده
کاش نویسنده این نوشتار متصدی وقت این سازمان بود.
هنگامي كه از اين سخنان ناخوشايند به گوش ايراني با غيرت مي رسد رعشه بر اندامش افتد.چه بايست كرد؟اين سخن ها و مقالات خيرخواهانه كه گه گدار از سرنوشت شومي كه در انتظار حيات وحش و دامنه ي محيط زيست كشور عزيز و پهناورمان مي باشد گفته و نوشته مي شود چه زماني به بار خواهد نشست خدا داند.
چرا بايست تيشه بر ريشه ي هر چه زيبايي در اين كشور است خورده شود تا آن هنگام كه كار از كار گذشته و كارد به استخوان رسيده، به خود آييم و دست و پاهايمان را گم كرده و به فكر چاره افتيم.
تا كي بنشينيم و دست روي دست گذاشته و نابودي يكي پس از ديگري اين گونه هاي با ارزش را ببينيم.
خوب راه چاره چيست؟
به گمانم كتاب هاي درسي و از كودكي آموختن يكي از بهترين راه ها باشد.بردن خانواده ها و تورهاي دسته جمعي مردمي به دل حيات وحش به گونه اي كه زيبايي هاي اين داده هاي خدايي را با عمق وجود درك كنند و بفهمند .
خروج از اين تئوري گرايي و حفظ محوري با چشاندن شيريني و زيبايي وجود اين پديده ها از راهكارهاي درخور به شمار مي آيد.ممنون از دلسوزي هاي بي شماري كه تابناك به خرج مي دهد.
کلا ما سیاستهامون به نفع روسهاست.
احیای ببر مازندران با ویژگی‌های ژنتیکی اصلی و اورجینال با استفاده از ببر سیبری اینقدر علمیه که میشه به مدیری که این رو مطرح کرده نوبل داد!
موندم چرا فرصت سوزی می کنیم و این اساتید رو به بنیاد نوبیل معرفی نمی کنیم؟!!!
روسیه موشکهای اس سیصد رو داد آخر؟ روسیه تو پرونده هسته ای چند سال ایران رو جلو انداخت؟ خدمات 400 سال اخیر روسیه رو بگو ببینم؟
باید خدا رو شکر کرد که نسل این ببر به دست روسها حفظ شد. وگرنه بدون شک همون دو قلاده هم در آینده ای نه چندان دور در ایران از بین می رفت.
پاسخ ها
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ببر نه، پلنگ عزیزم. ناشناسم. دلبندم
چقدر ما تنگ نظریم حال خدا را شکر که پلنگمون زاییده اگر مرده بود باید ناراحت می شدیم به هر حال موجود خدا در زمین خدا زیاد شده ما کهخودمون به منابع طبیعی مان اهمیت نمیدیم اقلا بذاریم بقیه خیرشون به این زبان بسته هابرسه
از همه اینها بگذریم من این سایتو که در ایران تاسیس کردنو از نزدیک دیدم به نظر من و اطلاعی که من دارم بیش از 800 ملیون هزینه داشته (نویسنده فقط به یک سایت اشاره کرده در حالی که دو سایت نگهداری ببر بوده که یکی نیمه کاره است)و جالب اینکه این سایت در مکانی بسیار بکر و در یک شبه جزیره احداث شده و این 800 ملیون قریب به دو ساله در حاله پوسیدنه ...که در این مقاله کمتر اشاره شده...
خواهشا این کلمه ترکمنانچای رو از اخبارت حذف کن !
اون پلنگ های بیچاره اینجا بودند اون 10 تا شکارچی با سگ هاشون تا حالا زنده نگذاشته بودند اونها رو.

اول باید فرهنگ و بستر استفاده از هر چیر به وجود بیاد و بعد تمنای وجود اون چیز رو داشته باشیم.
گفته میشه ببر ایرانی که منقرض شد عمدتا بخاطر کشتار یا شکار(نمیدونم کدوم واژه مناسب تره) بی رویه ای بود که سربازان روس در زمان اشغال ایران مرتکب شدن...(انشاالله که خیر کذبه و مغرضانه ست)...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
با كلمه كشتار موافقم چوت با امكانات امروز و 100 سال گذشته هيج نيازي براي شكار حيوانات نيست و نبوده تنها براي تفريح نسلهاي آينده رو از ديدن اين موحبتهاي الهي محروم ميكنيم
ریحانه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خود ایرانی ها هم کم شکار نکردن. خود ایرانی ها هم کم زیستگاهها رو خراب نکردن...عکساشون هست که شکار کردن با افتخار (و بی شرمی) زل زدن تو دوربین...عکسهای قدیمی و سیاه سفید. همین الان هر ماه یک پلنگ رو بر اثر بی برنامگی و اینکه جاده از وسط زیستگاهشون ساختیم از دست میدیم...40 تا پلنگ داریم...40 ماه دیگه چی ازشون باقی میمونه...ما بی برنامه و بی فکریم...تا کی میخوایم ندونم کاریمونو تقصیر کسی بندازیم و سر پوش بذاریم رو اشتباهاتمون؟
یعنی ما یه نفر نداشتیم که بفهمه این ببرا پیرند یا جوان.
اینهم شد حکایت سامانه موشکی S300 روسها که در اخر تحویل ندادن و گفتن اوراق کردیم.
«اینکه چگونه یک طرح مشابه در ایران و روسیه نتایجی تا این اندازه متفاوت به همراه داشته، نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است» هيچ نيازي به كار كارشناسي نيست. در آن جا كار را مي دهند به كسي كه لياقتش را دارد.
باید به حال زار محیط زیست گریست...
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
ما ایرانی ها تو هارت و پورت کردن تو دنیا اوّلیم. وقتی 2 تا حیوون زبون بسته رو نمیتونیم مدیریت کنیم (ولو با تقلید) واقعاً جای تأسفه.
این مقاله را خواندم متأثر شدم.
بنده خودم تحصیا کرده و تو دل جتگل های شمال بابل زندگی می کنم.
واقعاً درحق محیط زیست ظلم می شود و این کارکنان محیط زیست با چند مامور با این همه وسعت جنگل چکار می توانند بکونند بهترین گونه قرقاول و شوکای منطقه ما که بومی های منطقه اصلاً نمی توانند انرا از نزدیک هیچگی از دور نمی توانند ببینند.
کلا وضع باغ وحش های ایران افتضاحه،تقریبا یک سال پیش به باغ وحش رفتم،واقعا نمیدونید حیوانات تو چه وضع اسفباری بودند، ببر داشت ولی ببر نبودند چند تا موجود افسرده که حتی اندازه یه گربه هم قدرت نداشتند ،بوی وحشتناک و هر چیز بدی که فکرشو بکنید ،و تازه من شنیده بودم تنها لامایی که بشه تو ایران دید تو باغ وحش مشهد میشه دید اما فقط شتر های معمولی اونجا بودن!!
مقاله بسیار زیبا و افشاگرانه ای بود که باعث روشنگری می شود، دولت تدبیر و امید باید دلسوزانه بفکر حفظ این گونه های در حال انقراض باشد و مسئولین شایسته ای را به این منظور بگمارد بدور از پارتی بازی هر روز که تاخیر بیافتد خطر انقراض یک گونه دیگر بیشتر می شود، بجنبید یه کاری کنید.
باباجااااان بزار حداقل این یه جفت پلنگ برن روسیه ادامه نسل بدن تو ایران که باشن چون گلوله بیهوش کننده به خاطر تحریما وارد نمیشه ممکنه همشون با شلیک گلوله واقعی کشته بشن.
اتفاقا بد کاری هم نکردن. با این روند که تو ایران داریم پیش میریم فکر نکنم پلنگی تا 20 سال آینده باقی بمونه. حداقل شاید روسها از امانتهای ما درست نگهداری کنن اونوقت میتونیم بریم نوه های این پلنگها رو برای احیای پلنگ ایرانی بیاریم.
یکی از وظایف قانونی و اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفظ ذخایر ژنتیک ایران است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر