بازدید 15205

غذا مشکلاتی دارد که گفتنش نگران کننده است

کد خبر: ۳۵۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵ 13 October 2013
صبح امروز در همایش روز جهانی غذا، نگرانی‌هایی درباره غذاهای مصرفی مردم و سلامت آنها اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن قاضی‌زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس برگزار شد گفت: توسعه پایدار در گرو انسان سالم است و در قرن بیست و یکم سیاستمداران و دست‌اندرکاران توجهشان را به عوامل تأثیرگذار بر سلامت مردم معطوف کرده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان این که تغذیه نامناسب، مواد غذایی ناسالم و غیر استاندارد که منجر به کاهش سطح ایمنی بدن، اختلال در تکامل زیستی و کاهش بهره‌وری جوانان می‌شود از مشکلاتی است که امروزه مطرح است، گفت: مشکلات اصلی سیاست‌ها و مداخلات در سیستم‌های غذایی است که به ندرت با هدف اصلی تغذیه انجام می‌شود.

هاشمی درباره سوءتغذیه گفت: کاهش سوء‌تعذیه نیازمند همکاری همه جانبه و مدیریت منابع طبیعی است. دست‌یابی به غذای سالم جزو وظایف دولت‌ها و ارکان توسعه است و امنیت تغذیه و ایمنی غذا موضوعاتی است که در سلامت عمومی جامعه نقش دارد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه توجه به امر غذا نسبت به گذشته حساس‌تر شده، گفت: مواد غذایی با خطرات شیمیایی، فیزیکی و بیوتکنولوژی می‌تواند تاثیر ناگواری بر سلامت انسان‌ها‌ به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر بگذارد.

به گفته هاشمی، در مقوله ایمنی مواد غذایی، روش‌های بازرسی، کنترل سنتی و تخلفات به مهمترین مشکل ساختار سیستم ایمنی غذا در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

او همچنین تغییر در روش زندگی، تغییر الگوی غذا، تجاری شدن غذا، آلودگی محیطی و تغییرات آب و هوایی را به همراه افزودنی‌های غیر مجاز از چالش‌های جدی حوزه غذا برشمرد و گفت: در کشورهای اروپایی بیماری‌های ناشی از غذا که بیماری‌های مشترک دامی است بار زیادی را وارد می‌کند.در کشورهای اروپایی تا 30 درصد مردم از بیماری ناشی از مصرف مواد غذایی رنج می‌برند و 20 نفر در یک میلیون جانشان را از دست می‌دهند.

وزیر بهداشت سپس به وجود مواد شیمیایی در غذا که به عنوان خطری جدی محسوب می‌شود اشاره کرد و گفت: استفاده از آلرژن‌های غذایی در حال افزایش است و کمتر مورد توجه مسئولان سلامت کشورها از جمله کشور ما قرار می‌گیرد.

هاشمی همچنین گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان ارگان نظارتی با داشتن منابع اندک و ضوابط در تولیدات و واردات و با برچسب‌گذاری مواد غذایی به نظارت می‌پردازد. آنچه در دولت یازدهم پیگیری می‌شود این است که نظارت سازمان غذا و دارو دارای تعریف‌های جدید شود چرا که صادقانه و واقع‌بینانه باید اعتراف کنیم در موضوع غذا مشکلاتمان کم‌شمار نیست هر چند برشمردن آن‌ها باعث نگرانی در جامعه شود.

هاشمی ادامه داد: باید از ظرفیت شورای عالی نظارت و امنیت غذایی استفاده شود و با همکاری‌های بین بخشی مشکلات آینده را برطرف کنیم و بتوانیم با دستیابی به سامانه‌‌های الکترونیکی شفاف سازی و روان‌سازی را در امر تولید اجرا کنیم ضمن این که علاوه بر نظارت بر محصولات تولید شده باید قبل از تولید و ضمن تولید نگاه‌ها تغییر کند و از ظرفیت بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی استفاده کنیم.

وزیر بهداشت: خودم و فرزندانم فست فود نمی خوریم


هاشمی همچنین در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی غذا، به خبرنگاران گفت: دغدغه اصلی دولت و وزارت بهداشت، تامین امنیت و سلامت غذا است. شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم، اما این یک مشکل جهانی است و نباید سیاه‌نمایی کنیم. خوشبختانه در دولت جدید و به دلیل اهمیتی که رییس‌جمهور برای ارتباط دستگاه‌ها با انجمن‌های علمی، صنفی و بخش خصوصی قائل است، امید بیشتری داریم تا مواد غذایی که در آینده به دست مردم می‌رسد، ایمن‌تر باشد.

خبرنگاری از وزیر بهداشت درباره عادات غذایی‌ خودش پرسید. هاشمی در پاسخ گفت: من هرگز اهل خوردن فست‌فود نیستم و مصرف فست‌فود در منزل ما ممنوع است. تاکنون لب به سوسیس و کالباس نزده‌ام و فرزندانم معمولا بیرون از منزل غذا نمی‌خورند.

هاشمی گفت: مردم خودشان غذای سالم را می‌شناسند، البته ممکن است سلامت و استاندارد مواد غذایی مردم را نگران کند، در حالی که باید بدانند اگر محصولات غذایی تحت نظارت وزارت بهداشت تولید شده و استانداردها در آن لحاظ شده باشد، مشکلی سلامت آنها را تهدید نمی‌کند. سلامت مواد غذایی از دو مسیر وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کنترل می‌شود. البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی به نظارت دوگانه در این خصوص انتقاد دارند که انتقادشان هم وارد است، اما متاسفانه سیستم‌های نظارتی ما توانمند نیستند و دارای اشکالاتی‌اند که باید برطرف شوند.

بازنشستگی مدیر کل استاندارد تهران به دلیل اطلاع دادن آلودگی برنج‌ها


اما در این مراسم رییس کمیسیون بهداشت مجلس هم حضور داشت. حسینعلی شهریاری با بیان این که نفوذ مسئولان بالادستی باعث فشار و اعلام نشدن اطلاعات درست می‌شود، گفت: این موضوع طوری بود که برنج‌های وارداتی که اعلام شد آلوده نیست واقعیت نداشت.

او در ادامه درباره ماجرای واردات برنج‌های آلوده هندی که دو سال قبل اتفاق افتاد، گفت: دو سال گذشته نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی از هند سروصدا به پا شد اما نتیجه این شد که مدیر کل استاندارد تهران را بازنشسته کردند، چون اطلاعات درست از فلزات سنگین در برنجها داده بود.

شهریاری با بیان این که وظیفه داشتیم ما این اطلاعات را به مردم بدهیم، گفت: اطلاعات به دست آمده در مورد 13 نوع برنج آلوده توسط سازمان استاندارد جمع‌آوری شده بود اما آنها را مجبور کردند بگویند این برنج‌ها آلوده نیستند در حالی که واقعیت نداشت.

رییس کمیسیون بهداشت با انتقاد از ناهماهنگی‌های موجود گفت: ناهماهنگی بین سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌ها وجود دارد و باید طوری باشد که افرادی که راجع‌ به استاندارد‌ها حرف می‌زنند تحت تأثیر نفوذ دولتی‌ها نباشند و اگر این نهادهای نظارتی به صورت غیردولتی اداره می‌شد بهتر بود.

او همچنین با بیان این که درمورد محصولات پروتئینی و باغی مشکلات بسیاری داریم، گفت: در تولید بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها از کود‌ها و سموم شیمیایی غیرمجاز استفاده می‌کنند. سال گذشته وزارت بهداشت اطلاعاتی در این زمینه داد اما این که چقدر اجرایی شد مشخص نشد.

شهریاری با اشاره به سرانه انرژی دریافتی در کشور که به گفته رییس سازمان غذا و دارو 3 هزار کیلو کالری در روز است گفت: این طور نیست یک عده دچار پرخوری هستند و عده بسیاری دچار سوء تغذیه هستند. کودکانی داریم که سوء تغذیه دارند و دچار قد کوتاه هستند.

او همچنین به موضوع کمبود کالری اشاره کرد و گفت: کمبود کالری و پروتئین و همچنین مواد لبنی در کشور وجود دارد.

شهریاری همچنین با هشدار دادن نسبت به بیماری‌های مشترک دام گفت: این بیماری‌ها در غرب کشور مانند تب مالت از خطرات جدی است که روز به روز بیشتر می‌شود. برای این که کارخانجات شیر ما آلودگی میکروبی خود را پایین بیاورند کارهای غیرمجاز می‌کنند و زمانی که از مسئولان وقت پرسیدیم که از آب ژاول (وایتکس) استفاده شده و این شیرها مارک‌های معروف دارند اطلاع‌رسانی درستی نکردند.

شهریاری ادامه داد: به نظر می‌رسد باید تکلیف نظارت‌ها مشخص شود چراکه وجود دستگاه‌های مختلف در این حوزه باعث می‌شود زمانی که مشکلی پیش آمد آن را پاسکاری کنند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان حرف‌هایش گفت: نسبت به سلامت میوه، سبزی، لبنیات و گوشت مطمئن نیستیم و توصیه می‌کنیم فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس که در بازار موجود است را مصرف نکنند چرا که اطلاعات نگران کننده‌ای در این زمینه داریم مگر اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کند سالم است، هر وقت خودشان مصرف کردند ما هم مصرف می‌کنیم.

ایرانی‌ها روزانه 3 هزار کیلوکالری انرژی دریافت می‌کنند


رییس سازمان غذا و دارو هم در این مراسم با اعلام این که میزان انرژی دریافتی از سوی مردم ایران روزانه ۳ هزار کیلوکالری است و ۵۰ درصد مردم ما بیش از حد نیاز خود کالری دریافت می‌کنند، گفت: با توجه به این اعداد میزان دریافتی کالری از سوی مردم ما بالاتر از میزان توصیه شده است و با کمبود کالری و فقر انرژی درمانی روبه‌رو نیستند.

او اما نگرانی‌اش را درباره نوع غذا دانست و گفت: کاری که باید بکنیم این است که بیش از کمیت به ترکیب نوع غذا دقت کنیم چرا که رنجی که ناشی از غذا به سیستم وارد می‌شود با کشورهای فقیر که با کمبود کالری روبرو هستند در کشور ما متفاوت است.

دیناروند همچنین اعلام کرد که وزارت بهداشت از دو جنبه سلامت غذا را بررسی می‌کند؛ ارتقای سلامت مردم و نقش غذا در سلامت که تأثیر غذا و مخاطرات بر سلامت را بررسی کرده و همچنین تأمین غذا در حفظ سلامت انسان.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان این که نگرانی‌هایی در زندگی جدید داریم، درباره این نگرانی‌ها گفت: مردم ما مانند دنیا به سمت صنعتی شدن رفته‌اند و افزایش بیماری‌های قلبی و سرطان بخشی وابسته به شیوه زندگی و نوع تغذیه آنها است و با توجه به اینها نگرانی‌های جدی وزارت بهداشت در این حوزه طی چهار سال آینده برای کاهش مخاطرات پیگیری خواهد شد.

او همچنین گفت: مصرف روزانه نمک دقیقاً دو برابر میزان توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است و علاوه بر این دریافت غذاهای آماده، چرب و اسید چرب ترانس از مواردی است که نگرانی‌های وزارت بهداشت را در پی داشته است.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان حرف‌هایش گفت: به دلیل عدم هماهنگی سازمان‌های نظارتی کاستی‌هایی وجود دارد مانند باقی‌ مانده سموم در فرآورده‌های کشاورزی و کیفیت مواد اولیه در غذاهای فرآوری شده که گاهی در مرز دستگاه‌های نظارتی قرار می‌گیرد و ممکن است نسبت به آن غفلت شود اما این مساله جزو برنامه‌های چهار سال آینده است و نظارت‌های دقیق‌تری بر آن خواهیم داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی