بازدید 4508

پای مجسمه دزدها به شهرستان‌ها هم باز شد

کد خبر: ۳۴۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶ 06 October 2013
مجسمه ۲ متری اهواز دزدیده شد. یاد مجسمه‌های700 کیلویی تهران افتادیم که در روز روشن با جرثقیل قلوه کن و ربوده شد. سال‌ها از این موضوع می‌گذرد ولی خبری از دستگیری مجسمه دزدهای تهرانی نشد.

به گزارش فارس،  مجسمه سنگی و 2 متری حافظ شیرازی در وسط میدان کورش اهواز به سرقت رفت. انتشار این خبر یادآور داستان سرقت سریالی مجسمه های تهران شد.

در این یک باز زمانی مجمسه های تهران به سرقت رفت و خبری هم از  دستگیری سارقان نشد.

موضوع سرقت مجسمه های تهران به خاطره پیوست. پلیس وعده داده بود که سارقان را پیدا می کند ولی این امر رخ نداد. سال ها از این موضوع می گذرد ولی هنوز هیچ مجسمه ای پیدا نشده و سارقی هم دستگیر نشده است.

مجسمه 2 متری از وسط یکی از میدان های اهواز ربوده می شود؛ ارسلان شهلی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در این باره گفت: چند روز قبل سه مجسمه از مشاهیر ایران شامل حافظ، سعدی و مولوی را در مناطق مختلف اهواز نصب کردیم که این سه مجسمه هر سه از جنس سنگ بود ولی متأسفانه مجسمه حافظ از میدان کوروش شهر اهواز ربوده شده است.

وی با اشاره به تأییدهایی که پیش از نصب این مجسمه گرفته شده است گفت: مشکلی در خصوص نصب آنها نبود.

وی ادامه داد: سه مجسمه مشاهیر را در اهواز نصب کردیم و امروز با جای خالی مجسمه حافظ در میدان کوروش یا همان «کوی ملت» در اهواز مواجه شدیم که به نظر می رسد افرادی شبانه با استفاده از جرثقیل اقدام به سرقت این مجسمه یک تنی کرده اند.

پایان مجسمه‌ دزدی ها در تهران مشخص نیست اما برخی از مسئولان معتقدند که این کار یک سرقت معمولی نیست و به صورت سازماندهی شده این کار در تهران انجام شد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران معتقد است دزدیدن مجسمه‌های شهر اقدامی سازماندهی شده است و افراد عادی دست به این کار نمی‌زنند ؛ این کار به صورت باندی صورت گرفته است.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که اقدام شهرداری تهران در این زمینه چیست؟ گفت که مسئولیت امنیت شهر با پلیس است.

بر اساس این گزارش، بعد از سرقت مجسمه ها شهرداری مدتی جلوی نصب مجسمه های برنزی در تهران را گرفت و حتی بدل برخی از مجسمه ها را ساخت و قصد دارد که مجسمه های اصلی را به موزه ببرند .

مجسمه های که د رتهران به سرقت رفت به گونه ای نصب شده بود که امکان سرقت آنها نبود. روح ا...شمسی زاده ملکی گفت موقعی که مجسمه دادمان را نصب می کردم برای استحکام بیشتر میلگردی به طول یک متر در پایه قرار دادم تا به راحتی کنده نشود اما در بازدیدی که داشتم متوجه شدم کار قلوه کن شده است.

بر اساس این گزارش، عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران گفت که  پلیس در حال بررسی این سرقت هاست.

وی ادامه داد:  پلیس تاکنون چند  پرونده در مورد سرقت مجسمه ها از سطح شهر تهران دریافت کرده است.

حتی مسجد جامعی عضو شورای شهر در این باره معتقد است که دزدیده شدن سریالی مجسمه‌های سطح شهر لجبازی با میراث فرهنگی و مفاخر ایران است.

وی در ادامه گفت: برخی از مجسمه‌های ربوده شده مربوط به هنرمندانی است که در قید حیات نیستند.

به گفته مسجد‌جامعی، این مجسمه‌ها ارزش ریالی ندارند؛ بلکه ارزش آنها معنوی است، در واقع این آثار ارزش هنری جامعه محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش،  مجسمه‌های برنزی هنگام ساخت مخارج زیادی دارند به طوری که برای فرآیند ریخته‌ گری برنزی این آثار در حدود 5 تا 6 میلیون تومان باید هزینه شود اما برنز اسقاطی و ضایعات خام این مجسمه‌ها برای ذوب مجدد و فروش در بازار چیزی حدود 2 تا 3 هزار تومان برای هر کیلو خریدار دارد، بنابراین یک مجسمه 90 تا 100 کیلوگرمی حدود 300 هزار تومان فروخته می‌شود و با توجه به ریسک جدا کردن این مجسمه‌ها از پایه در برابر چشم مردم ، دوربین‌های مداربسته و ...به نظر کار عاقلانه‌ای نیست و به دردسر آن نمی‌ارزد.

البته نباید از این نکته غافل شد که از برخی از سرقت ها فیلم هم گرفته شده بود که باز نتوانستند از روی فیلم‌ها سارقان که ابزار کوچکشان جرثقیل بود را  پیدا کنند.

سرقت مجسمه های تهران به قدری تکراری و خسته کننده  شده بود که هرگاه از آنها درباره این موضوع سوال می‌شود، با بی‌حوصله‌گی اعلام می‌کنند، در مورد این موضوع تکراری سؤال نکنید.

بیش از از 12 مجسمه در کمتر از یک ماه، از شلوغ ترین نقطه های تهران ربوده شدند که وزنی بین 70تا700کیلوگرم داشتند و برای جداکردنشان از زمین، گاه حتی جرثقیل هم به کار رفته بود و عموم دزدی ها در برابر چشم نگهبانان پارک ها اتفاق افتاده بود اما با گذشت سال ها هنوز ابهام در سرتوشت این مجسمه ها وجود دارد.

با وجود سرنخ و فیلم های که از سارقان بود باز هم موضوع سارقان مجسمه های تهران بی نتیجه ماند و همچنان پرونده این سرقت در حال خاک خوردن است و تازه پای سارقان هم به شهرهای دیگر باز شده و مجسمه 2 متری را می دزدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار