بازدید 54612

آیا وهابیت در این نبرد بر ایرانی‌ها پیروز شده‌ است؟!

بخشی از رقابت بر سر قلب‌ها و مغزها، توانایی مدعیان در داشتن فکر و سخنی دلپذیر و بخش دیگر آن، توانایی آنها برای رساندن فکر و سخن خود به گوش مخاطبان است. یک مقایسه ساده نشان می‌دهد که عقب‌ماندگی ایرانی‌ها در برابر وهابیت به چه میزان عمیق شده است.
کد خبر: ۳۴۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹ 30 September 2013
نبردی که وهابیت در آن بر ایرانی‌ها پیروز شده‌ استیکی از بزرگ‌ترین برداشت‌ها از تفکرات سلفی و وهابی، مخالفت و دشمنی آنها با برخی مظاهر تمدن و فنآوری‌های جدید است. کمتر کسی است که خبری از تلویزیون شکستن در سایه تفکرات طالبانی در افغانستان تا فتاوا و دستورهای عجیب شبه‌مذهبی در سایه تفکرات عجیب‌تر این فرق نشنیده باشد.

به گزارش «تابناک»، به رغم همه این برداشت‌ها، ظاهرا وهابیون فاصله تکفیر دیگران تا استفاده گسترده از توئیتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی را بسیار سریع گذرانده‌اند. همین مثال باعث شده ‌که استفاده وهابیت از این ابزارهای جدید، موضوع پژوهش‌های گسترده دانشگاهی و سیاسی قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، نقش شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی و ماهواره‌ای در تحولات سال‌های اخیر کشورهای عربی ‌انکارناشدنی است. الجزیره نمونه‌ای جالب در این باره است، زیرا چنان در صحنه تحولات خاورمیانه مهم شده که مقامات سعودی، رقیب خود در تحولات منطقه یعنی قطر را تا حد یک شبکه تلویزیونی (الجزیره) با یکی، دو عامل دیگر خلاصه می‌کنند.

تحقیقات مبتنی بر اندازه‌گیری‌های فنی و تخصصی، نشان‌دهنده گستردگی استفاده از ابزارهایی چون توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب و افزون بر آن، محصولات شرکت اپل توسط علمای وهابی برای کنترل فضای فکری داخلی به نفع آل سعود و گسترش تفکرات وهابی در خارج از این کشور است.

بررسی‌های شرکت آمریکایی ConStrat نشان‌ می‌دهد، ‌افرادی چون عبدالرحمن السدیس، صالح الفوزان، سلمان العوده و عبدالعزیر بن باز فعال‌ترین این افراد به ویژه در توئیتر هستند که بیشتر محتوای تولید شده علمای وهابی در آن منتشر می‌شود.

تحقیق انجام شده بر پایه اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت، علمای وهابی را به چند دسته تقسیم کرده و فعالیت آن‌ها در فضای مجازی را در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، فرقه‌ای، مسائل نظامی و جهاد، سیاست داخلی و بین‌المللی ‌بررسی کرده است.

این تحقیق نشان داده ‌که محتوای مرتبط با مذاهب اسلامی و از جمله تکفیر آن‌ها و خشونت علیه دیگر فرقه‌ها و مذاهب نزدیک ۱۳ درصد محتوای تولیدی به زبان انگلیسی و 4 درصد محتوای عربی را شامل می‌شود. بیشتر این محتوا به اختلافات میان شیعه و سنی مربوط می‌شود و تقریبا هر چه ‌به شیعیان مرتبط می‌شود، توهین آمیز است. بخش بزرگی از این محتوا به دشمنی با ایران مربوط است. ۱۶ درصد محتوای تولیدی به زبان انگلیسی و یک درصد محتوای عربی نیز به مسائل نظامی و خشونت مربوط می‌شود.

در هفته‌های اخیر، فعالیت تأیید شده و نشده برخی مقامات ایرانی به موضوعی چالش‌برانگیز در صحنه سیاست ایران تبدیل شده ‌که در این میان، صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه با کمتر از ۳۵۰ هزار هوادار، پرمخاطب‌ترین صفحه است. برای مقایسه، می‌توان این صفحه را در کنار صفحات علمای سلفی و وهابی قرار داد تا میزان استفاده آن‌ها از این ابزارهای جدید را درک کرد.

حساب‌های کاربری مربوط به محمد العریفی، عائض القرنی و سلمان العوده از علمای سعودی در توئیتر به ترتیب حدود ۶.‌۷، ۴.‌۵ و ۳.‌۶ میلیون هوادار دارند. صفحه عائض القرنی در فیس‌بوک هم ۱. ۱ میلیون هوادار دارد؛ یعنی بیش از سه برابر تعداد هوادارانی که تاکنون محمد جواد ظریف در فیس‌بوک برای خود جمع کرده ‌و این در حالی است که این افراد، وب‌سایت‌های پرمخاطب با محتوایی ضد شیعی و به زبان‌های گوناگون و از جمله فارسی دارند و ویدئوهای سخنرانی خود را نیز به نحو گسترده‌ای در شبکه‌هایی مانند یوتیوب منتشر می‌سازند.

‌اکنون پرسش این است که آیا با خالی کردن صحنه از اندیشمندان و متفکران ایرانی، می‌توان در برابر این افراد صدای مردم ایران و اسلام خالی از تعصبات و انحرافات را به گوش دیگران رساند؟


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۸
انتشار یافته: ۱۲۶
"میدان جنگ"

یک جایی هست با اسم facebook که همه میان اونجا عرضه اندام می کنن، میگن ما اینقدر طرفدار داریم

ما اما به جای میدان جنگ اصلی (facebook) اومدیم واسه خودمون داخل کشور شبکه اجتماعی ملی و سایت های ملی درست کردیم که افکارمون رو ترویج کنیم، یعنی میدان اصلی جنگ رو ول کردیم تو کشور خودمون اندیشه مون رو ارائه می دیم و به به و چه چه هم می کنیم، این چه فایده داره، وقتی میدان جنگ یه جای دیگه است (facebook)، اما برخی فیس بوک را در حد زنای با محارم حرام می دانند!
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
احسنت .
حمید ن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
باسلام با حرفتون موافقم اما باید متوجه باشیم هرکسی نمیتونه جواب این گستاخها رو بده و باید از اندیشمندانی استفاده کنیم که بتوانند تحجر و افسارگسیختگی وهابیت را بخوبی به آنها و دنیا نشان بدهند خیلی باید ظریف و موشکافانه و عاقلانه این مهم را انجام داد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
حرف شما صحیح ولی اینطرف قضیه رو هم نگاه کنید که اگر رفع فیلتر شود با شبهات که مطرح میکنند ممکنه فکر و اعتقادات جوانان ما هم خراب شود.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
لایکه داداش
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
مرسی
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ما هنوز داخل رو نتونستیم درست کنیم، بیرون بماند ......
ناشناس
| India |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اگرچه فیسبوک از املاک علنی آژانس اطلاعات مرکزی امریکاست، اما با حرفتون موافقم! بهترین حالت اینه که مردم ما ضمن یادگرفتن نحوه حفاظت از خودشون در فضای مجازی، بطور گسترده وارد شبکه های اجتماعی ازجمله فیسبوک بشن تا دنیا با تصویر واقعی ایران و ایرانی آشنا بشه.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
با جنگیدن تو "میدون جنگ" موافقم، اما با جنگیدن تو "زمین دشمن" مخالفم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اما برخی فیس بوک را در حد زنای با محارم حرام میدانند.
این دروغ که فرمودید چه چیزی به استدلال شما اضافه میکرد. این دروغگوییست که ما را بدبخت کرده است. نه مجاز یا غیرمجاز دانستن فیس بوک یا ماهواره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
حمید جان فقط بحث جوابگویی نیست تو مقاله هم اشاره کرده که بحث ترویج افکار و رسوخ در قبل آدمهاست با استفاده صحیح از تکنولوژی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
امیر المومنین میفرمایند(کسی که در برابر حمله دشمن بخواهد در خانه اش دفاع کند شکست خواهد خورد)
اگر حرفی برای گفتن داریم باید در میدان آنها؛همانجایی که چند میلیون طرفدار آنها حضور دارند؛حرفمان را بیان کنیم.نه اینکه در شبکه یک و شبکه معارف و .. جاهایی که حتی یک وهابی هم لحظه ای در آن سپری نمیکند به نقد افکار آنها بپردازیم.
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آقا حسین که با جنگیدن در زمین دشمن مخالفی، کجا باید جنگید؟ مصداق عملی معرفی کن، سایت صدا وسیمای ایران خوبه؟ مال دشمن هم نیست، بعد هم مصاحبه پخش کنیم و به به و چه چه کنیم که چقدر موفق بودیم.


الان همه کشورهای دنیا تو فیس بوک می جنگن، تو می تونی به اسم اینکه اینجا زمین دشمنه بری یه زمین برای خودت درست کنی و اونجا بجنگی، ولی اونجا کسی نیست که باهاش بجنگی!
جالبه به فیسبوک ظریف هم گیر میدن بعضی از عناصر متحجر داخلی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
اون عناصر متحجر نیستند. آینده نگر و واقع بین هستند مثل شماها احساساتی و غیر منطقی به قضایا نگاه نمیکنند تمام جوانب مسئله رو بررسی میکنند سود و زیانش رو میسنجند و به این نتیجه می رسند که ضررش بیشتر از نفعش است.

فیس بوک محیط مسموم و آلوده ای است و خیلی از جوانان ما که متاسفانه از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند با کوچکترین شبهه ای فکرشان منحرف میشود.
البته درک و تحلیل اینگونه مثال برای امثال شما که دغدغه دینی آنچنانی ندارید سهل نیست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
خیلی از جوانان ما که متاسفانه از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند با کوچکترین شبهه ای فکرشان منحرف میشود.
علی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دوست ناشناس اونکه از لحاظ اعتقادی ضعیفه افراد ترسویی مثل شما هستن که به مذهب خودشم اعنماد نداره چون چیزی ازش نفهمیده. کورکورانه دنبالش میکنی و فقط میخای گوشاتو بگیری تا نشنوی
حرف حساب جواب نداره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
به اونا میگیم تکفیری اونوقت خودمون با تانک از روی ماهواره رد میشویم!
ما نشستیم توی صندوق درشم روی خودمون قفل کردیم.
خوب اگه اینجا ایران فیسبوک فیلتر نباشه طرفدارای آقای ظریف خیلی خیلی بیشتر خواهد شد
متاسفانه در ایران قدرت تحمل انتقاد بسیار پایین است . در فیس بوک بصورت انلاین دیدگاهها رد و بدل میشه . در اونجا مسئولین نمی تونن بی کفایتی خودشون رو لاپوشونی کنن .واسه همین هم از اون دل خوشی ندارن و فیلتر می کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دمت گرم
با سلام به همگی
هنر این نیست که از دشمنانمون فاصله بگیریمو اونا هرکاری دلشون میخواد بکنن
هنر اینه که از حرکتها وتفکرات دشمنمون به نفع خودمون استفاده وبهره برداری بکنیم
حالا چه فیسبوک باشه(شبکه های مجازی) و چه دشمنان واقعی باشن
با اولین حرکت اونا(ضد ایرانو ایرانی ها)در همون لحظه ی پیدایش مقابله کرد یعنی به نفع خودمون کارکنیم تا وانا مات بشن
به امید حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
از كي تا حالا سني مذهبها دشمنند ؟ يك كم سنجيده صحبت كنيد ميشه دقيقا وهابيت را توضيح دهيد ؟ تا ما هم بتونيم جواب بديم
حالا در کشور ما به فکر اینترنت داخلی - ایمیل داخلی و فیلتر کردن انواع و اقسام شبکه های اجتماعی هستند. آقایون چند وقته در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و بحث دهکده جهانی مطرح شده است.
تبلیغات یکی از عوامل خرید کالا توسط انسان.پس هر چی تبلیغات ما جهانی باشه اون همه بهتره.نمونش همون فیس بوک جهانی با اون میشه تمام تفکرات ضد شیعی که بر علیه شیعیان و ایران قرار داره تا حدی خنثی کرد.
خب دوستان عزیز! وقتی ما خودمون با دست خودمون جلوی ارتباطات اجتماعی و بین المللی رو مگیریم ، عاقبتش همین میشه !!!
پاسخ ها
الهه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
ببخشید اشتباهی منفی دادم!
مطلب خوب و منطقی‌ای بود. این گونه نوشتارها می‌تواند پاسخ منطقی به کسانی باشد که با فعالیت فیسبوکی و توییتری اعصای هیئت دولت مخالفند و رفع فییلتر فیسبوک را ضد امنیتی(!) می‌دانند.
من دوست دارم ببینم کسانی که یکی از ثقلین را رها کرده اند چه ایرادی به شیعه می گیرند و جوابشان را بدهم واگرایرادشان وارد باشد درصدد اصلاح بر آیم مثل فرقه مداحیسم که آبروی شیعه را با الفاظ کفر آمیز از بین می برد
هم فیس بوک خوبه و هم شبکه های اجتماعی داخل کشور، فقط باید بدانیم چگونه از آنها بهره برداری کنیم.
زمان پيروزي در جنگ با شمشير گذشته است اگر در كشتي وواليبال پيروز شديم مربي آن وراه روش وعلم روزيافتيم براي وجود چاقوكش نمي توان تيغ را از جراح گرفت فقه پويا ادمهاي پويا مي خواهد هرچند ب عده اي اينترنت را بد استفاده كنندودرحال حاضر كارشان رانيز با فيلتر شكن انجام ميدهند .پس لازم است.....
عاقبت فیلتر کردن فیس بوک همینه!
تمام حرفهاي اين سه شخصيت العريفي العودة القرني لزوما در مورد امور عقيدتي نيست اين سه نفر مهارت خاصي در امور روانشناسي دارند مثل القرني در كتاب لاتحزن كه به أموري مثل سرخوردكي اجتماعي و افسردكي ميبردازد يا العريفي كه بيشتر به امور جوانان مي بردازد در داخل سعودي هم خيلي إز علماي سنتي سلفي و حنبلي رابطه خوبي با اين سه ندارند
این که پیروز نشد
تو چین برید ببینید 1 میلیارد طرفدار ایت
پس اونها هر دو گروه شیعه و سنی را شکست دادند
ابلهان تابناک
فیس بوک یک مجمع جاسوسی است. من را خفه کرده اند که به فیس بوک ام سر بزنم و بیش از یکسال است که فیس بوک را بکلی رها کرده ام
پاسخ ها
مارک زوگربرگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
حالا تو رو خدا ه سر بزن میخوایم ازت جاسوسی کنیم چون برامون خیلی مهمی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
تابناک آیا توهین ها را نیز تایید میکنید ؟؟؟ من میدانم باید صحبت های مخالف را شنید ولی ابله که خط اول هستش توهین نیست؟؟
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
یه یارو مردنی ( مثل شما) با یه آدم قوی هیکلی بحثش شده بود. مردنیه مدام جز و ولز میکرد و بد بیراه میگفت. قوی هیکله هی گرزش رو میبرد که بزنه ولی پشیمون میشد. دوستش گفت چته؟ طلسم شدی؟ یارو گفت: آخه کجاش بزنم که نمیره.
آقای عزیز، بله فیس بوک محل جاسوسی برای سیا آمریکاست. اما جاسوسی برای اطالاعاتی که شما وارد کرده اید. این اطلاعات ممکن از شجره نامه حضرتعالی شروع شود تا تمام تجربیات زندگی. فیس بوک تیغ دولبه است. جاسوسی به این معنا نیست که وقتی شما خوابید یکی بیاد بیرون بره سراغاسناد و مدارک شما. اگر نگران آدرسان منزلتان هستید نگران نباشید، به محضی به اینترنت متصل شوید مکان شما لو میرود. اصلا فرکانس موبایل شما جای نقطه به نقطه شمارا نشان میدهد. مگر پیامبر برای تبلیغ به میان اشد الکفار نمیرفت؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
بهتر که رها کردید.شما با این ادب تو فیس بوک بیشتر ضد تبلیغید!
afsane
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
توی عاقل مگه چه مطلب شاهکاری تو فیس بوکت داشتی که خفت کردند تا سر بزنی. اینقدر خودتو تحویل نگیر
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
چارچیز آمد نشان ابلهی
با تو گویم تا بیابی آگهی
عیب خود را ابله نه بیند در جهان
باشد اندر جستن عیب کسان
تخم بخل اندر دل خود کاشتن
وانگه امید سخاوت داشتن
هر که خلق از خلق او خشنود نیست
هیچ قدرش بر در معبود نیست
هر که او را پیشه بدخویی بود
کار او پیوسته بدرویی بود
خوی بد بر تن بلای جان بود
مردم بدخو نه از انسان بود
بخل شاخی از درخت دوزخست
وان بخیلک از سگان مسلخست
روی جنت را کجا بیند بخیل
پشه افتاده اندر پای پیل
باش از بخل بخیلان برکران
تا نباشی از شمار ابلهان
علی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
واسه شما هنوز خیلی زوده تا بعضی چیزا رو بفهمی.. به نظر من دوستان جوابشو ندن تا توی دنیای خودش حال کنه طفلی
به جای یاد دادن فرهنگ استفاده وسیله ایی وقتی میان اونو ممنوع می کنند همین مشکلات پیش میاد
اساسا پارادایم جبهه فیسبوک را چقدر موثر میدانید آنهم در برابر پارادایمهای دیگری زمینه تفوق ملت ما را فراهم میکند؟ مگر تا الان حرکت رو به جلوی ما ( هر چند برخی بگویند اندک) با این موازین سنجیده شده است؟
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
"پارادایم جبهه فیس بوک"! نه می دونی پاردایم چیه، نه جبهه و نه فیس بوک، وگرنه این ترکیب مضحک رو نمی ساختی.
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
درسته. اتفاقا ما هم چند تا اساس مارک پارادایم داشتیم توی فیس بوک آگهی زدیم و فروختیم و بدهکاریمون رو دادیم تا کسی علیه ما جبهه نگیره. دیدی من هم با کلمات بلدم جمله بسازم؟!
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
خدا خیر ت بده پارادیم یعنی فلسفه علم. معنای عامی یعنی سرمشق. ترکیب این جبهه و پارادایم یعنی چی آخه؟ بعدش فیس بوک یه جریان نیست که جبهه داشته باشه ببم. فیس بوک ابزاره یعنی خودش نوعی مهمات جنگیه. بعدشم دیپلماسی فیس بوک سرمایه گذاری بلند مدت هست. یعنی صبر در مقابل نتیجه. ولی باید در جواب عرض کنم این نوع عملکرد آقای ظریف موازنه هست. متاسفانه فکر شما در برابر حرکت رو به جلو داخلی است و در مقایسه با توان خرید و درکل سیر شدن شکمان با حقوق دریافتی است. از نظر شما تا زمانیکه زنده اید (حتی با نان و پیاز) حرکت رو به جلو انجام داده اید و دولت را حمایت کرده اید. اما اوضاع خارجی را مد نظر قرار نمیدهید. فی المثل در جنگ سوریه شاید اگر دیپلماسی ایران در میان کشورها نفوذ بیشتری داشت (که عملا جای ایران را در این مدت اسراییل اشغال کرد. لطفا تحقیق بفرمایید و به اظهارات دولتمردان قبل بسنده نکنید چون بقال نمیگه ماست من ترشه) جلو نفوذ وهابیها به سوریه گرفته میشد. مثلا ترکیه به خاطر منافع خودش که از رابطه با ایران بدست آورده حاضر نبود محل تجمع تکفیری ها شود. یا عربستان کمک مالی کمتری میکرد.
مهدي
| United States |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
من كه نفهميدم؟؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
مرحبا حسین آقا . چرا برای ابراز وجود همین جوری الکی کلمات رو پشت هم ردیف میکنیم بدون اینکه معنی اونها رو بدونیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
حسین جان ، دلبندم اتفاقا چارچوب فکری افرادی که تعامل و تقابل با دشمن را از دریچه این ابزارها میسنجند مورد نظر نویسنده بوده و اتفاقا خوب هم گفته . جبهه قرار دادن فیسبوک خودش یک پارادایم است که بعضی اساسا قائل به آن نیستند و برخی بشدت طرفدار آن هستند.
خدایا ما را از دست کوته فکران نجات بده
عالی
پاسخ ها
کوروش از سنندج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
حسین عزیز ای کاش پارادایم را توضیح می دادی نه اینکه اینجوری جواب می دادی پارادیم یعنی نظم ذهنی یا چشم انداز کلی که جهت گیری یک طرز فکر یا رشته را مشخص ی کند.
تا زمانیکه به جای حل مسئله به پاک کردن صورت مسئله ها دل خوش باشیم ، از این بیشتر سرمون میاد . این تازه اولشه، با این روال روزی برسه که در جمع مسلمانان جایی برای ما پیروان علی (ع) نباشه!
پاسخ ها
معینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
اگر پیروعلی (ع) بودیم دنیا راهی نداشت جز اینکه ما را برچشم خود جادهد. جامعه ما را آنالیز کن و پیرو علی(ع) ها را بمن نشان بده!
دیروز 347 دستگاه تریلر و 120 تن داروی قاچاق
کشف کردند. دریک طرف جامعه کارگرداریم بیست سال است در جائی کار میکند، ماهی 80 هزارتومان میگیرد و هیچ کاغذی از کارفرمای خود ندارد، اشخاصی هم هستند که ارزش وسائل سواری شان از 4 میلیارد تومان تجاوز میکند. امری که سرسوزنی ریا و دروغ درآن باشد نهایتاً ناکام میشود و این نه عرض بنده که سنت خداوند تبارک و تعالی میباشد.
علی تهران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
الانش هم جایی برای ما نیست ؟؟؟؟؟؟
فيسبوك يعني دهكده جهاني! يعني وقت تلف كردن، يك ساله ازش استفاده نميكنم،
البته براي تبليغات و موارد بالا بهتر است انديشه مندان جهان تشيع داشته باشند تا بتوانند در دهكده جهاني سهمي را از ان خود كنند،
اصولا بیشتر دولتمردان ما سرنا رو از سر گشاد می زنند. دنیای وسیع اطلاعات جهانی رو ول کردند و محکم درش رو با فیلترینگ و ... بستند، اونوقت نگران "فرهنگ سازی" در داخل کشور هستند. حالا اینها خبر ندارند که توی ایران بیشتر مردم حداقل اصول رو قبول دارند، این جاهای دیگه دنیا هستند که لازم است به آنها در ارتباط بود. بهانه هایی مثل جاسوسی و غیره هم معنایی نداره. این یک جنگ اطلاعاتیه و مسلما توی هر جنگی خطراتی هست. کار امروز ما مثل اینه که در زمان جنگ، رزمنده ها تصمیم میگرفتند جبهه رو ول کنند توی تهران بجنگند چون خطری نداره! توی این یک هفته که سایت CNN رفع فیلتر شده، نمیدونید جواب چند نفر از مخالفان کشور رو دادم.
در آمریکا بیشتر رسانه‌های گروهی امثال فیسبوک و یوتیوب و دیگر سایتها تحت کنترل صهیونیستها هستند .. هیچکدام از آمار و ارقامی که شما مشاهده می‌کنید در فضای آزاد و بیطرف به دست نیومده ، همه نتیجهٔ دخالت صهیونیستها برای بر هم زدن افکار عمومی‌ استفاده میشه! اگر انگلیسی‌ بلد باشید و کامنتها رو بخونید, متوجه میشید که صهیونیستها و وهابیها در افکار عمومی‌ منزوی شدند نه ایرانیها یا شیعه‌ها !
سر خودمان را مثل کبک کردیم تو برف. با محصور کردن, جامعه بزرگ و اندیشمند نمیشه. اگر قرار بود بشه الان شوروی و کره شمالی سرامد کشورهای دنیا بودند.
نه فقط در مواردی مثل فیس بوک و توییتر که صد البته در سیاست ها و مدیریت صدا و سیما بسیار نیازمند تجدید نظر اساسی هستیم. با این درشکه لنگ در این مسابقه هیچ حرفی برای زدن نداریم. آنقدر دروغ و چرندیات شنیدیم که دیگر تحمل یک دقیقه برنامه های صدا و سیما را ندارم غیر ایرانی ها که هیچ.
ما شیعیان با بنزینهای الوده هموطنانمان را به سرطانهای مختلف دچار میکنیم و شیعه روز به روز بیمارتر و ضعیفتر میشود
برادر من مشکل از خودمون هست ، الان شما این همه مسجدی که قدم به قدم میبینی چند تا جوون رو میبنی به وجدانت رجوع کن و انصافا بگو جوونای امروز ما چرا دین گریز شدن
باید به این مرد هم دقت کنید که از بین طرفداران میلیونی وهابیون در فیسبوک, میانگین چند نفر کامنت میذارن... این چیزیست که در صفحه اصلی آقای ظریف کاملا قابل مشاهده است.
بیش از 250.000 نفر طرفدار داره ولی نزدیک به 200.000 نفر براش کامنت میذارن.
طرفدار اگر صرفا لایک کنه که کاری انجام نداده... باید نظرش هم درج کنه. خوشبختانه جناب ظریف از این مزیت برخوردار هست
برخي از اين شخصيت عا وهابي نيستند ميشه گفت سلفی هستنذ اما تکفیری و وهابی نیستند
باسلام.ای مسلمانان به داد خوزستان برسید که این سلف نامیمون از فقر و بی سوادی عده ای از مردم در آنان رخنه کرده و مع الوصف عده ای زیادی به این مذهب روی آورده اند
عالی بود تابناک جان ! دستت درد نکنه! کاش دولت روحانی یوتیوب و فیسبوک را باز و آزادمیکرد. به خود خدا میشود خیلی اساسی خودمان را و کشور و مذهب مظلوممان را به جهانیان معرفی کنیم بدون اینکه هزینه ای داشته باشه و نیاز به تانک تو خیابون واسه خورد کردن ماهواره باشه . این بزرگترین کار فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی است.
هرچه از نظر جغرافيا يى مسلمانان به غرب نزديكتر ميشوند از تكنولوژى بهتر استفاده ميكنند، در اينجا كابران فيسبوك با جان كندن يك عكس دانلود ميكنند،
اینکه فیسبوکو فیلتر میکنن به این معنیه که توان پاسخگویی و نقدو ندارن
همین که ایرانی ها مذهبی غیر از دیگر کسورها دارند علامت ونشان پیروزی انهاست چون دنباله روی اسلام بوده اند نه دنبال عربیت
همان بهتر که تو جهل مرکب بمانید...
باسلام با حرفتون موافقم اما باید متوجه باشیم هرکسی نمیتونه جواب این گستاخها رو بده و باید از اندیشمندانی استفاده کنیم که بتوانند تحجر و افسارگسیختگی وهابیت را بخوبی به آنها و دنیا نشان بدهند خیلی باید ظریف و موشکافانه و عاقلانه این مهم را انجام داد .
با خوندن مطلب تون متاسف شدم چون ما انقلاب کردیم که تفکر حاکم کنیم حالا عرصه جهانی رو ول کردیم هیچ در داخل هم با معضل تفکر مواجه شدیم
سلام
سوال ؛ شما گفتيد طالبان در أفغانستان تلويزيونها را شكستند ! چند روز قبل در شيراز باتانك از روي ديشهاي ماهواره رد شدند !! حالا بين تلويزيون و ماهواره چه تفاوتي هست ! ايا موضوع نفس عمل است يا نوع وسيله !!
این سه شخصیت واقعا موفق هستن. حتی در میان جوامع عربی نسبتا مدرن مثل تونس هم طرفدار دارن. خوب برین ببینین چیکار کردن؟
طبق آیات قرآن سپاه شیطان در اکثریت است.........
خداوند به ظالمان قدرت می دهد تا مردمان را بیازماید پس هر کس به اندازه توان باید با شیطان درون و سپس با شیطان بیرون مبارزه کند.....
در این نبرد نرم آنانی برتری دارند که دسترسی آسان دارند باید حصارها را شکست تا صدای رسای ملت ایران را به گوش جهانیان رساند محدودیت رسانه ای باعث شده تا اکنون تکفیری ها بر رسانه های فراگیر اشراف پیدا کنند و صدایشان اکنون یکطرفه است .
اگر من پنبه توی گوشم کنم صدای دشمنم خفه نمیشه
با سلام خدمت برادران اهل تشیع.
برای من همیشه جای تعجب است که برادران اهل تشیعمان از سخنان این افراد و استدلالشان خبر ندارند و فقط به این اکتفا می کنند که اینها وهابی هستند و دشمن اهل بیت(ع). بارها از دوستان سوال کردم که وهابی چیست ؟ چه می گویند؟ استدلالشون چیه؟ خطای کارشون طبق قرآن کجاست؟ اما واقعا بالای 90 درصد افراد جوابی ندارند و خود این جهل مخالف منهج قرآن و حتی اهل بیت (ع) است.
بعد از 30 سال فهمیدیم کارامون مشکل داره..
وقتی سایت تابناک خودمون روفیلترمیکردن صحبت ازفیس بوک شایدوقتی دیگر!
چه بسا جمعیت کمی بر جمعیت زیادی پیروز شوند به اذن خداوند متعال... قرآن کریم آیات پایانی سوره بقره
تابناک عزیز در کربلا هفتاد و دو نفر که همه شهید شدند و تعدادی زن و کودک هم اسیر شدند... اما پس از هزار و چهار صد سال اندیشه حسین ع دنیای شیاطین را تیره و تار می کند
اگر منظور شما از ایران ، آن قرائتی است که حضرت امام از اسلام داشتند ، دیدید که چگونه جوانان را متحول کرد و در دنیای اسلام شور آفرید و دنیا را تکان داد - اما اگر منظور شما از ایران قرائت اصول گرایان از اسلام است ، که دیگر نیازی به دشمنی وهابیت نیست خود به خود باعث شکست می شود
متاسفانه متاسفانه و باز هم متاسفانه وهابیت در خیلی زمینه ها بر ایرانی ها پیروز شده است من خودم از اهل سنت جنوب ایران هستم و وقتی میبینم چگونه این تفکر در بین اهل سنت رسوخ کرده و میکند و از این مردم استفاده ابزاری میکنند تا در مقابل هم وطنان و هم زبانان خود بایستند بی نهایت از عاقبت این بازی خطر ناک انها با افکار مردم میترسم در حالی که وقتی ما ها به کشور های جنوبی همسایه ایران پا می‌گذاریم به چشم یک غریبه نگاه میکنند و ما را که مثلا با انها هم مذهب هستیم مجوس و اجنبی میخوانند خلاصه کلام انها از یک طرف ما را هر چند سنی هستیم از خود نمیدانند و از طرفی سعی دارند ما را با ترفند های گوناگون در برابر هموطنان و هم زبانان خود قرار دهند تا به اهداف خود برسند خلاصه در این بین فقط ایرانی است که بازنده است چه شیعه و چه سنی!!!!!!!
برادر من اینا قابل قیاس با هم نیستند. یه عده شخصیت های سیاسی و دیپلماتیکند، یه عده شخصیت های فرهنگی و مذهبی. ظریف چه دخلی به شیخ وهابی داره ؟!
باید از امثال مرادی ها، پناهیان ها، نقویان ها، رفیعی ها و... پرسید چرا در فضای مجازی نیستید ؟!! (پررنگ نیستید)
مهمترین دلیلش اینه که این سایت ها در ایران فیلتر هستند و بیشتر جوانان دسترسی به این سایت ها را نداردن
فیسبوک همین الان هم ازایران کم عضونداره.بیشتر کسانیکه ععضوند برای روابط بی معنی در فیسبوک حاضرند
بنظر من باید روحانیون و سیااسیون انقلابی در فیسبوک فعال بشن و جواب سوالات اعراب را به زبان عربی و دقیق بدهند و و و
وهابیون جهانی می اندیشندولی ما محدودوداخلی می اندیشیم وادعای جهانی داریم.این همه محدودیت هم ملت وهم دولت رادربرابردنیا عاجزوناتوان می سازد.ومثل جوجه ای قبل ازبدنیاآمدن درداخل تخم خواهیم مرد
بسیار بی انصافیست سر کار تابناک ملتی را با زنجیر بسته بفقر کشانده ارتباتش را با دنیا قطع نموده انوقت توقع فکر کردن هم دارید دست شما درد نکند
با سلام-کسانی که فکر میکنند عاقل هستند و فیسبوک پایگاه جاسوسی است بهتر است در این فکر خود تردید کنند وسایل بسیار بهتری برای خرابکاری وجاسوسی جود دارد که اگر دشمن یکی از انها را روزی استفاده کند مملکت را فلج میکند برای مثال تصور کنید که فقط 2 روز شبکه بانکی کشور مختل شود میدانید که چه بلوایی خواهد شد؟انها به سادگی اب خوردن میتوانند این کار را انجام دهند و در این اصلا شک نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ساده نباش دوست من . ابزار جاسوسی تنوع دارد و اتفاقا مدتی است کاملا نهان و نرم افزاری شده است
به نظر من ما در كشورمان اومديم براي خيلي چيزها از جمله فيس بوك مانع گذاشتيم بدون اينكه فكر كنيم كه يه روز بايد اين مانع رو برداريم اونقدر اين سد رو بزرگ و عميق درست مي كنيم كه بعدا نمي توانيم مانع رو برداريم. عزيزان همه چيز در دنيا نسبي هست اگر چيزي امروز برخلاف منافع ما هست اين نسبيه شايد فردا ما بتوانيم از همان راه به منافع برسيم بزرگان قوم ترا به خدا مسوليت پذيرتر رفتار كنيد تا بعدها دچار مشكل نشويم.
با نظرات دوست عزیز محمد جعفر کاملا موافقم. یاد یکی‌ از داستان‌های ملا ناصرالدین افتادم، تو خونه تاریک انگشترشو گم کرده بود، ولی‌ چون هوای بیرون روشنتر بود تو حیات دنبالش می‌گشت...
این کم کاری علمای شیعه وتوجه کمتر آنها به خارج از جامعه شیعیان را می رساند.متاسفانه اکثریت توجه دانشمندان وعلمای شیعه متوجه داخل جامعه شیعیان وفارغ از بسط سریع فرق انحرافی دیگر که مورد توجه استعمارگران غربی جهت ایجاد تفرقه در جوامع مسلمان هستند می باشد.علما ومحققین تشیع باید با برگزاری مناظرات رودررو در تلویزیون با علمای وهابی وسایر فرق اسلامی نسبت به اثبات حقانیت شیعه اقدام نمایند در غیر اینصورت آنان یکطرفه به قاضی رفته وراضی برمی گردند وخود را حق مطلق ودیگران را مشرک وکافر ومرتد ورافضی می پندارند.
از علمای فعلی ما تا مسئولان نهادهای رسمی ما به مونولوگ عادت کرده اند. به همین دلیل، اساساً هیچ گونه آمادگی برای گفت و گو ندارند. گفت و گو و پاسخگویی نیازمند مطالعه، تحقیق و زحمت زیاد است؛ بنابراین، به جای همه اینها، نفی و انکار و فیلنر کردن و بسنن راحت ترین راه است. مهم نیست که با این شیوه، فرصتها و امکانات از دست می رود و به رقبا واگذار می شود. افزون بر شبکه های اجتماعی، در حال حاضر شبکه های ماهواره ای زیادی نیز از سوی وهابیون، بهاییها و مسیحیان به نفع خود و علیه اسلام و شیعه تبلیغ می کنند و ما هم با پشم بستن بر همه اینها و البته فیلتر و پارازیت، درواقع، سر خودمان را زیر برف کرده ایم. چون اساساً مرد میدان این صحنه نیستیم. ما از قضای باز هراس داریم چون خودمان ضعیفیم. و البنه به مدد قدرتی که در دست داریم، فقط می توانیم فیلتر و چارازیت را فعال کنیم. دعا کنیم که خداوند اسلام را از دست ما نجات دهد.
آقا جون من خوب اونا علماشون اومدن ماهم علمای خودمون برند اینجوری اسلام ناب روهم بهتر میشه نشون داد
با سلام
بسیار درست و سنجیده گفتید. توجه داشته باشید عربستان با سرمایه گذاری وسیع در حال اشاعه وهابیت است و عملاً اغلب تازه مسلمانان چون از طریق تبلیغات و فعالیت عربستان مسلمان می شوند؛ در وهله اول افکار وهابی دارند. خودم دوستان تازه مسلمانی در برزیل داشتم که ما را کافر می دانستند و با بحث فراوان کمی به غلط بودن این تفکر پی بردند اما وقتی منابع برای مطالعه می خواستند متأسفانه منابع موثق و با ارزش به زبان انگلیسی از تعداد انگشتان هم فراتر نمی رفت اما آنها هر روز می توانستند مدرکی برساخته از افکار وهابیت مبنی بر بطلان شیعه بر روی اینترنت ارائه دهند. ایران در این زمینه بسیار مک کاری کرده است؛ در حالیکه کتابهای شهید مطهری و دکتر شریعتی و دکتر بهشتی؛ امام موسی صدر و سایر دلسوزان آگاه می تواند روشنگر راه حق جویان بی تعصب در سایر نقاط جهان باشد. ما گنجینه بزرگی داریم که دیگران را از آن محروم کرده ایم
چه بهتر بود علمای بزرگ شیعه اعم از آیات بزرگوار آملی ، مکارم ، همدانی و همه مراجع و متفکران بزرگ شیعی هم و غم خود را در دنیای مجازی برای رفع فتنه وهابیت مینمودند و مطمئنا با هزینه ای ناچیز زیر سایه عنایات صاحب الامر بسیاری از این توطئه ها خنثی می گردید.
آقایان ما با این وضعیت نمی توانیم بگوییم شیعه هستیم زیرا شیعه بودن شرایط خاص داره که ماها بنا به عللهای غیر شرعی و عرفی حاضر نیستیم خودمان را با آن وفق بدهیم پس ماها فقط طبق فرموده امام جعفر صادق(ع) می توانیم بگییم ما طرفداران ائیمه هستیم تا کارهای ناشایستمان و .... به نام شیعه تمام نشود ولذا ما هم افراط تفریط داریم که آنها انگشت روی این مسائل گذاشته اند امید وارم جوابگوی درستی در مقابل افکار عمومی باشیم
بابا تويتر رو اعراب خريدند! اين اعداد رو باور نكنيد!
با سلام
مطلب بسیار با اهمیتی بود. ممنون از اطلاع رسانی شما.
ما عادت داریم برای بگذاریم مسائل به بغرنج ترین وضع برسد و بعد چاره اندیش کنیم!
یادتون نره در ایران فیس بوک فیلتره پس نمیتوان از یک وسیله غیر مجاز انتظار براورد خواسته این چنینی داشت پس ابتدا به امر فیس بوک را آزاد کرده و سپس آمار گیری نمائید.
در حقيفت فيلتر كردن فيس بوك تير خلاصي بوده است بر انديشه ايراني و شيعه. خدا باعث و باني اش رو به راه راست هدايت كنه
الان داشتم با ADSL 512 خودم فایل 3 مگا دانلود می کردم براورد زمان دانلود را نوشت 15 دقیقه اونوقت انتظار دارید"انحرافات را به گوش دیگران رساند"
سوال:
اگر در صدر اسلام فيسبوك و تويتر و ماهواره و...بود ايا آن بزرگواران ديگر براي ترويج اسلام دست به شمشير مي بردند؟
عبدالعزیر بن باز كه مردده و هيزم جهنم شده كى فيسبوك زد؟
یک بام و چند هوا داشته و داریم آخه
مسلمانان در همه دنیا بجان هم افتاده اند و یکدیگر را میکشند در حالی که چه شیعه چه سنی همه به یک قران واحد خدای واحد و پیامبر واحد اعتقاد دارند سران مذهبی کشورهای اسلامی بدون نفرت و برای حل مشکل مسلمین همه دور هم جمع شوند و با توافق هم و با گذشت قوانین یکسانی برای تمام کشورهای مسلمان بنویسند قوانینی با توجه به حال و روز دنیا و حال مردم این کشورها تهیه کنند که این کشورها همه باهم یک قانون را اجرا کنند و این مسلمان کشی تمام شود همه به هم احترتم بگذارند به کشور هم رفت و امد کنند خدا هم از این صلح راضیتره تا این کشتار بدون وقفه مسلمانان بدست هم
بله برنده نشده کامل داره میشه
نه تنها با محدود کردن اینترنت و شبکه های اجتماعی حق جواب دادن فرزندان این مرز و بوم به تندروها و وهابیون را از خود سلب کرده ایم که با اینکار به ورظه عقب افتادگی و جهل سوق میخوریم. مگر این انقلاب به خاطر پر کردن فاصله علمی و عملی بین غرب و ایران اتفاق نیفتاد؟؟پس چرا با دست خودمان گور خودمان را میکنیم؟؟
اگر فیسبوک رفع فیلتر بشه همه مشکلات حل میشه
دوستان عزیز به این نکته توجه داشته باشید که فیسبوک و امثالهم زمین بازی دشمنه. اگه کمی عاقلانه فکر کنیم متوجه میشیم که اونا اینهمه هزینه نمیکنن تا ما تو این شبکه ها با دوستامون ارتباط داشته باشیم...
نهایت بازی تو زمین دشمن هم گل به خودیه...
والسلام
این چه مقایسه احمقانه ای هست؟؟؟
اون ها از علمای دینیشون هستن
مگه ظریف چه شخصیتیه؟؟؟یا نماینده شیعه هست؟
تازه فیس بوک فیلتر هست و خود ایرانیا هم زوری دسترسی دارن
ای وای بر ما طالبانی که دماغ دختر ها رو به خاطر درس خوندن میبرید به ارزش و جایگاه رسانه های اجتماعی پی برده و دغدغه دولت ما جمع کردن کروات ها و قلیون هاست
اول باید افراد خودمون را تربیت کنیم برای این جبهه ها(فیس بوک و ....) و بعد تعداد لایک ها رو بشماریم.
علایق وقتی رو به ابتذال میره ما صفحه بسازیم،فیلتر رو برداریم و هر کاری بکنیم فایده نداره.
قطعا چاقو مضرات بیشماری داره و بسیاری از قتلها با همین وسیله اتفاق میافتد ولی باور کنید هنوز هم برای قطعه قطعه کردن کوشت و ... از چاقو استفاده می کنیم.
اگر فیسبوک در مملکت ما آزاد بود الان طرفداران صفحه رئیس جمهور و آقای ظریف میلیونی شده بود.
من يك ايراني عرب از خوزستان هستم يك بار كه درحال چت بودم با يك وهابي متعصب برخورد كردم.همين كه خود را از ايران معرفي كردم شروع كرد به فحاشي وناسزا گويي به خانواده ام ومسئولين جمهوري اسلامي ايران من با خونسردي با اوصحبت كردم وحقايق را با دليل ومنطق بيان كردم وباور بفرماييد يعد از نيم ساعت شروع به معذرت خواهي وطلب حلاليت كرد. و بر روح امام(ره) فاتحه خوان. نتيجه اينكه اين شبكه ها تاثير زيادي براي نشان دادن حقانيت اسلام وجمهوري اسلامي دارد.
دشمن ما از خود ما هر لحظه بين ما بود.
دوست داشتم در میدان مجازی فیس بوک با دشمن دست وپنجه نرم کنم . اما چه باید کرد. ک سیم خاردار دور اون میدون کشید شده و ما را به زمین های خالی وخاکی مجازی هدایت میکنند. که حتی یک دشمن هم نیست
با سلام
شبکه هایی نظیر فیس بوک بستری است که ما بتوانیم اولا داشته های فرهنگی و آموزه های خود را به همه عرضه کنیم ثانیا با استدلالهای منطقی و محکم از خود در برابر هجمه های مختلف دفاع کنیم که البته این مهم میسر نمی شود مگر اینکه زمینه را برای ورود خبره های آشنا با مسایل علمی و آگاهان به فضاهای مجازی و متخصصین امر مهیا کنیم.
ابتدا باید به جایی برسیم که شبکه های تلویزیونی برون مرزی در ایران هم پخش بشه بعد قدم های بعدی را بر می داریم الان مخاطب خارجی فهمیده تر است و لایق دیدن شبکه های برون مرزی سیما مردم که به این حد از تفکر هم نرسیده اند نباید انتظار فیس بوک داشته باشند
خشونت و دشمنی پیروزی نیست
خبرسازی با انفجار بمب باعث مراجعه به سایت میشه تا علت پیگیری بشه، به مفهوم طرفداری نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی