بازدید 86831
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ شهریور ماه

سکه در پایین‌ترین قیمت سال۱۳۹۲، تولید ۳۶ خودرو تعطیل

اخبار اقتصادی از بهای ارز و سکه تا آمار تولید خودرو، آینده روابط ایران با غرب و روسیه، ماجرای فیسبوک مقامات و ادامه دعوای جناح‌ها بر سر وزارت علوم و توصیه به دولت برای معرفی نکردن توفیقی، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۴۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸ 15 September 2013
ایران سوت پایان «مذاکره برای مذاکره» را کشیداخبار اقتصادی از بهای ارز و سکه تا آمار تولید خودرو، آینده روابط ایران با غرب و روسیه، ماجرای فیس بوک مقامات و ادامه دعوای جناح‌ها بر سر وزارت علوم و توصیه به دولت برای معرفی نکردن توفیقی، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.

سکه در پایین‌ترین قیمت سال۱۳۹۲، تولید ۳۶ خودرو تعطیل


روزنامه اعتماد در تحلیل وضعیت این روزهای بازار ارز و سکه نوشته است: دور شدن منطقه از شرایط جنگ و عقب نشینی آمریکا از مواضع نظامی علیه سوریه در هفته گذشته، موجب کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و داخلی شده، اما دو روز پایانی هفته گذشته، روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی شدت قابل توجهی گرفته است.

هر اونس طلا طی این دو روز حدود ۵۰ دلار ارزان شد تا سقوطی کم سابقه را تجربه کرده باشد. این شاخص جمعه گذشته به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد: هر چند شب همراه روز اندکی قیمت‌ها تقویت شد و به ۱۳۲۹ دلار رسید، با این حال، صبح دیروز سقوط ۲۱ دلاری دیگری در این بازار رقم خورد تا اونس طلابه ۱۳۰۸ دلار برسد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که روز جمعه بازار ایران در تعطیلی به سر می‌برد و به این ترتیب، تاثیر این سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی، دیروز در بازار داخلی خود را نشان داد. فعالان بازار پیش بینی می‌کنند تا این موضوع موجب شکسته شدن خط یک میلیون تومان در قیمت سکه تمام بهار آزادی شود. هر چند که آغاز قیمت گذاری سکه در بازار نشان می‌دهد که مقاومت نرخ‌ها هنوز درهم نشکسته است: به گونه ای که سکه بهار آزادی با ۱۱ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۴ هزار تومان رسیده است. این در شرایطی است که روند تغییرات قیمت دلار هم در بازار ایران طی روزهای گذشته نزولی بوده است و کاهش التهاب سوریه موجب ادامه این رویه در روزهای آتی خواهد شد.

آرمان هم توقف تولید ۸ خودرو در ایران را مورد توجه قرار داده و نوشته است: روند توقف تولید خودرو کماکان ادامه دارد. روز گذشته بار دیگر اعلام شد میزان تولید در بخش سواری نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد کاهش یافته و تولید خودروهای سوزوکی گرندویتارا و توجوی هاچ‌بک قطع شده است. چندی پیش نیز خبر‌ها حاکی از توقف تولید خودرو براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرداد‌ ماه امسال در ۳ شرکت خودروسازی راین، خودروسازی مدیران و کرمان‌موتور و همچنین توقف تولید می‌نی‌بوس و میدل‌باس بود. خودروسازی راین محصولاتی چون وولیکسC۳۰، خودروسازی مدیران انواع محصولات ام‌وی‌ام و کرمان‌موتور انواع محصولات لیفان و جک را تولید می‌کرد که با توقف تولید مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع می‌نی‌بوس و میدل‌باس در مرداد‌ ماه امسال با افت ۱۰۰ ‌درصدی از ۳۶ دستگاه در مرداد‌ ماه سال ۹۱ به صفر رسیده است. تولید انواع این محصولات در ۵ ‌ماهه نخست امسال نیز با افت ۷۵ درصدی از ۱۰۳ دستگاه در ۵ ‌ماهه نخست سال ۹۱ به ۲۵ دستگاه کاهش یافته است. همین‌ طور در بخش سواری شاهد کاهش ۲۰درصدی تولید نسبت به ماه قبل بودیم که از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی می‌توان به قطع تولید خودروهای سوزوکی گرندویتارا و توجوی هاچ‌بک و همچنین کاهش قابل توجه تولید خودروهای پژو پارس خراسان، تندر۹۰ ایران خودرو و رنو مگان اشاره کرد. در مردادماه سال ۱۳۹۲ مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۳ درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با کاهش ۳۲ درصدی مواجه شد.

به گزارش ایلنا، در ماه اخیر ۹۹ درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است. این گزارش‌های کاهش تولید خودرو در حالی است که ایسنا نیز گزارش داده که تولید برخی خودرو‌ها افزایش یافته است. طبق این گزارش، براساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مردادماه امسال تولید ۴ خودروی سواری داخلی با رشد همراه بوده است. در این مدت تولید رانا با رشد ۷۲۷ درصدی از ۲۴۹ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۱ به ۲۰۶۱ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۲ افزایش یافته است. تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولیدی ایران خودرو خراسان نیز با افزایش ۳۷ درصدی از ۷۲۷ دستگاه در مرداد ماه سال ۹۱ به ۱۰۰۱ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۲ رسیده است.

مرداد ماه امسال تولید پژو پارس معمولی نیز با رشد ۶۴ درصدی از ۲۱۹ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۱ به ۳۶۱ دستگاه در مرداد ماه امسال رسیده است. تولید خودروی تیبا نیز با رشد ۳۹ درصدی از ۱۶۳۹ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۱ به ۲۲۹۰ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۹۲ افزایش یافته است. از دیگر سو در جدید‌ترین رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی، این خودرو‌ها همچنان با کیفیت پایین عرضه می‌شوند. به گزارش ایسنا، بر این اساس باکیفیت‌ترین خودروی سواری تولیدی در مردادماه امسال که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد، نیسان تیانا با ۸/۲ نمره منفی بوده است. پس از آن مگان با ۷/۱۹ نمره منفی در رتبه دوم رده‌بندی قرار دارد. رتبه سوم نیز در اختیار پارس تندر با ۷/۲۰ نمره منفی است. ۲خودروی تندر ۹۰ تولیدی پارس خودرو و ایران‌خودرو به ترتیب با ۲/۲۱ و ۴/۲۱ نمره منفی در رتبه‌های چهارم و پنجم رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مرداد ماه قرار دارند.

نیویورک، ظریف، اشتون و سرنوشت پرونده هسته‌ای؛ همه چیز به ۲۳سپتامبر بستگی دارد


روزنامه ابتکار، امروز به بررسی سرنوشت پرونده هسته‌ای در هفته‌های آینده پرداخته و نوشته: در حالی که قرار است وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده با کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک ملاقات کند تا مقدمات دور تازه مذاکرات تهران و ۱+۵ فراهم شود، منابع خبری از تغییرات در تیم آمریکا در زمینه امور ایران پیش از احیای مذاکرات خبر دادند. باراک اوباما، مشاور ایران کاخ سفید را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه این کشور در زمینه امور نظامی سیاسی منصوب کرد.

منابع خبری غربی گزارش داده‌اند که قرار است محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تاریخ ۲۳ سپتامبر با کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک ملاقات کند. اگرچه تاریخ ۲۳ سپتامبر را هنوز سخنگوی اشتون تأیید نکرده است اما اصل برگزاری این دیدار در این روز یا یکی دو روز قبل یا بعد از آن قطعی است و همگان آن را مقدمه از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ می‌دانند. مقامات آمریکایی و اروپایی امیدوارند که دو مذاکره کننده ارشد هسته‌ای قادر باشند در خصوص تعیین زمان و مکان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) به تفاهم برسند و احتمالا این زمان در ماه اکتبر تعیین خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ توافق کرده‌اند که در تاریخ ۲۶ سپتامبر و پس از ملاقات ظریف و اشتون نشستی را در مورد ایران در نیویورک برگزار کنند. البته هنوز وزارت خارجه آمریکا این خبر را تأیید نکرده است. المانیتور در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: برگزاری این دیدار به تصمیم و توافق ظریف و اشتون بستگی دارد و حتی احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای نمایندگان ایران و ۱+۵ در نشست روز ۲۶ سپتامبر یعنی سه روز بعد از دیدار دو طرف وجود دارد.

در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، روحانی و ظریف با رهبران دو کشور عضو ۱+۵ یعنی روسیه و چین در بیشکک گفت‌و‌گو کردند. بر پایه گزارش‌ها اصلی ترین موضوع مذاکرات پرونده هسته‌ای بود. همچنین قرار است ظریف در نیویورک دیدارهای جداگانه‌ای با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش داشته باشد. اما به طور طبیعی هیچ ملاقاتی با مقامات آمریکایی برنامه ریزی نشده و ظریف در گفت‌و‌گو با پرس تی وی این نکته را خاطرنشان کرده است. منابع غربی می‌گویند، ممکن است جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف سرزده در راهرو‌ها با یکدیگر ملاقات داشته باشند اما این یک دیدار برنامه ریزی شده نخواهد بود.

در همین حال، المانیتور در گزارش دیگری نوشت: مقامات آمریکایی در حال آماده کردن خود برای ملاقات با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اواخر ماه میلادی جاری هستند تا درباره ترتیبات لازم جهت از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران به توافق برسند. مقامات غربی منتظرند ببینند پس از احیای مذاکرات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چه واکنشی به پیشنهادات ۱+۵ نشان خواهند داد.

آرمان هم سفر پوتین به ایران را در سایه کدورت‌ها و دلبستگی‌ها مورد توجه قرار داده و نوشته: تهران در آینده نزدیک میزبان عالیترین مقام یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان خود خواهد بود؛ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه؛ کسی که نام او در فضای سیاسی ایران احساساتی متناقض را بر می‌انگیزد. برخی با آوردن نام او یاد مدل پوتین-مدودف می‌افتند و نقض عهدهای مکرر روسیه در قبال ایران، عده‌ای دیگر نیز او و کشورش را با حمایت‌های سرسختانه از ایران در برخی مجامع بین‌المللی به یاد می‌آورند. حالا این رئیس‌جمهور درخواست همتای ایرانی خود برای سفر به تهران را پذیرفته و دو طرف منتظر هستند که تنها زمان این دیدار مشخص شود.

نام ایران و روسیه در سال‌های اخیر ابتدا بر سر مسأله هسته‌ای کشورمان و سپس بر سر مسائل منطقه خاورمیانه و از جمله بحران سوریه پیوندی جدی‌تر با هم خورد. این پیوند در دوران ۸ ساله محمود احمدی‌نژاد که سیاستی غرب گریز را در صدر دستور کار دیپلماسی بین‌المللی خود قرار داده بود، دو چندان تحکیم شد. دولت بعد از محمود احمدی‌نژاد اما با رویکرد خارجی متفاوتی بر سر کار آمده است؛ رویکردی که بیشتر به دنبال حل منازعات خارجی با غرب و کشورهای منطقه است و این در نگاه اول می‌تواند به فاصله گرفتن ایران از روسیه و چین تعبیر شود. در چنین شرایطی بعد از دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای در پایتخت قرقیزستان، منابع خبری روسی از قول دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کردند که پوتین در پی دعوت رسمی حسن روحانی از او، مترصد سفر به تهران است و زمان انجام این سفر نیز قرار است از طریق کانال‌های دیپلماتیک هماهنگ شود. اکنون رئیس دولتی، میزبان قطب اصلی ائتلاف کشورهای «شرق» خواهد بود که ۴ سال پیش عنوان کرده بود، تکیه بیش از اندازه دولت احمدی‌نژاد به کشورهای شرقی سازنده نیست و این نگاه «شکست» خورده است.

پوتین در حالی خود را آماده سفر به ایران می‌کند که مجموعه‌ای از دلخوری‌ها و دلبستگی‌ها روابط ایران و روسیه را پیچیده کرده است. روسیه همواره در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ از موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای حمایت کرده است و حتی سال گذشته با برگزاری نشست مسکو راسا تلاش مجدانه‌ای را برای ادامه مذاکرات و فرار از بن‌بست در این خصوص انجام داد. در خصوص مسأله سوریه نیز مواضع دو طرف طی مدت آغاز و بالا گرفتن بحران در این کشور نزدیکی کاملا محسوسی با یکدیگر داشته و باعث شده تا مثلث ایران، روسیه و چین به عنوان مهم‌ترین حامیان دولت بشار اسد مطرح باشند. این اما تمام زوایای روابط ایران و روسیه نیست. در آن سو نقض پیمان روس‌ها در جریان اتمام کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر یا تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به کشورمان مسائلی نیز میان دو طرف ایجاد کرده است.

حمله به مسئولان فیس‌بوکی‌


قانون، وضعیت فیس بوک مسئولان دولتی و واکنش مقامات قضایی را مورد توجه قرار داده و نوشته: امروز یک ماه از شروع به ‌کار رسمی ‌دولت می‌گذرد. در این مدت دستگاه دیپلماسی کشور چنان با سرعت به سمت حل و فصل چالش‌های ایران با جهان خارج رفته که برای کار‌شناسان تعجب برانگیز است‌. غربی‌ها از اقدامات ظریف و روحانی شگفت زده شده‌اند. در این مدت پالس‌های مثبت بین ایران و غرب رد و بدل شد‌، بر آتش هولوکاست به بهترین نحو آب ریخته شد و در مناقشه سوریه تیم دو نفره ظریف و روحانی به همراه همکاران ایشان پروژه‌ای را مدیریت کردند که سرانجام به تأخیر و شاید هم ممانعت از جنگی حتمیمنتهی شد. اما این همه کار دیپلمات‌های ایرانی نیست‌. آقای وزیر به محض اینکه از مجلس رأی اعتماد گرفت صفحه خود در فیس بوک را فعال کرد‌. مخاطبانش از حدود ۱۰ هزار نفر به سرعت به بالای ۱۰۰ هزار رسید‌. در شبکه اجتماعی (توئی‌تر) بود که در اقدامی‌مشابه شعبده بازی آب بر آتش هولوکاست ریخت‌. در تهییج افکار عمومی‌علیه جنگ در سوریه از فیس‌بوکش استفاده کرد‌. خلاصه این که در ماشین و خانه برای مردم و جوانان استاتوس گذاشت‌. استاتوس‌هایی که ده‌ها هزار لایک خورد و هزاران دیدگاه داشت!

واقعا وزارت امور خارجه با دم و دستگاه عریض و طویلش چگونه می‌توانست این همه مخاطب داشته باشد. با اینکه ظرفیت فیس بوک هر روز برای دستگاه دیپلماسی و مملکت فرصت آفرین بود‌، دیروز گروهی نا‌شناس بر صفحه ظریف حمله کرده و با هک کردن آن برای ساعاتی نگرانی آفریدند‌. هک کنندگان نا‌شناس پیامی‌درباره انتخابات سال ۱۳۸۸ بر صفحه ظریف گذاشته بودند‌. این اتفاق دقیقا ساعاتی بعد از آن رخ داد که عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته بود که فیس بوک به نیابت از CIA وظیفه جمع‌آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را برعهده گرفته است. در حالی‌ که این ‌روز‌ها حضور وزرای دولت روحانی در فیس بوک زمزمه‌های رفع فیل‌تر از این شبکه اجتماعی را به راه انداخته بود دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه آب پاکی به دست کاربران فیس بوک ریخت و نه تنها رفع فیل‌تر را غیرممکن دانست بلکه با صهیونیستی خواندن این شبکه به مخاطبان هشدار داد.

مشاور قضایی دادستان کل کشور همچنین اظهار داشت: شاید اطلاعات یک یا چند فرد از شهروندان عادی یک کشور به تنهایی بی‌اهمیت به نظر برسد و برای دشمن ارزش چندانی نداشته باشد اما اطلاعات جمع کثیری از شهروندان یک کشور و تحلیلی که از پردازش این اطلاعات به دست می‌آید ارزش شگفت انگیز و حیاتی دارد.

وی افزود: در صورتی که این اطلاعات به دست دشمن برسد، آن کشور در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت، علاوه بر این حتی اطلاعات شخصی یک فرد خاص نیز (مثلا در شرایطی که این فرد یکی از دانشمندان یا نخبگان علمی‌یا یکی از مسئولان سیاسی یا نظامی‌کشور باشد) می‌تواند برای سرویس‌های جاسوسی دشمن اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

دانشگاه‌ها زمین اختلاف و درگیری


دانشگاه‌ها همچنان محل اختلاف و درگیری است. قانون در حواشی تغییرات در دانشگاه آزاد سراغ صادق زیباکلام رفته و از زبان وی در مطلبی با تیتر «دانشگاه آزاد را تصاحب کرده‌اند» نوشته است: دانشگاه آزاد فارغ از عملکرد دانشجو یک مشکل بزرگ دارد. آن مشکل هم این است که این مرکز آموزشی از بدو تاسیس یک واحد خصوصی بوده ‌است در سال ۹۰ توسط دولت مصادره شد. درست است که از برخی امتیازات دولتی استفاده کرده‌ است اما تمام درآمدش از طریق شهریه دانشجویان بوده‌است. وی در ادامه افزود: اقدام دولت دهم درباره این مرکز آموزشی کاملا غیر قانونی بود و به گونه‌ای تصاحب آن محسوب می‌شود. این دانشگاه هیأت امنا دارد و آن‌ها مسئولیت اداره آن را دارند. زیبا کلام در ادامه با اشاره به دلیل اقدام دولت گفت: بر فرض که فعل خلاف قانونی در این دانشگاه انجام شده‌است، باید مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی کنند و مجرمان را محکوم کنند اما نمی‌توانند آن را تصاحب کنند. این استاد دانشگاه در پایان گفت: بهتر است روال دانشگاه آزاد دوباره به شرایط قبل خود بازگردد حتی اگر این با عزل فرهاد دانشجو امکان پذیر شود.

کیهان هم واکنش‌ نمایندگان به عزل و نصب‌ها در وزارت علوم را مورد توجه قرار داده و نوشته: در واکنش به اقدامات پرسش برانگیز سرپرست وزارت علوم و اعتراض برخی از نمایندگان به معرفی احتمالی جعفر توفیقی به‌ عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، نایب‌رئیس مجلس تأکید کرد، وی نمی‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

در همین رابطه، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سه وزیر پیشنهادی در اواسط مهر ماه به مجلس معرفی شوند، اظهار داشت: با توجه به اینکه، مهر ماه باید مدارس فعالیت خود را آغاز و دانش‌آموزان به مدارس بروند، حدس من این است که آقای روحانی معرفی وزیر را به بعد از ایام بازگشایی مدارس واگذار می‌کنند.

وی با بیان اینکه علاقه مند هستیم که وزرای پیشنهادی روحانی برای وزارت‌خانه‌های علوم، آموزش و ورزش این بار از مجلس رأی اعتماد بگیرند، گفت: توصیه ما به آقای روحانی این است که ملاحظه مجلس را بکند و افرادی را به مجلس معرفی کند که مجلس بتواند به آن‌ها رأی اعتماد بدهد.

باهنر درباره احتمال معرفی توفیقی به ‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به فارس گفت: امیدواریم آقای روحانی، آقای توفیقی را معرفی نکند، چون بعید می‌دانم مجلس به توفیقی رأی اعتماد بدهد.

بهار احتمال معرفی توفیقی برای وزارت علوم را از زاویه‌ای دیگر تحلیل کرده و نوشته: تمامی اصولگرایان مانند یکدیگر فکر نمی‌کنند به‌طوری‌که احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس درباره گزینه تصدی وزارت علوم گفت: «برای این وزارتخانه نمی‌توان یک اصولگرا را انتخاب کرد، البته باید از اصلاح‌طلبی استفاده کرد که پایبند به انقلاب و اصول نظام باشد».

وی افزود: «آقای روحانی هم نسبت به استدلال خیرخواهان بی‌عنایت نیست، در انتخاب وزرا نباید سختگیری بیش از حد کرد، زیرا دکتر روحانی اصولگرا نبوده و اطرافیان ایشان هم افراد خاصی هستند. اصولگرایان توقع معقول داشته باشند، البته اگر کسی مشکل جدی داشت، ما می‌ایستیم، کما این‌که جلوی احمدی‌نژاد هم ایستادیم و چهار وزیر نفت را ردصلاحیت کردیم»

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تأیید صلاحیت توفیقی از سوی مجلس گفت: «ایشان اظهار داشتند که نه قبل از ۲۶ خرداد و نه بعد از آن، حرفی درباره تقلب و فتنه نزده‌اند، تنها روز بیست و ششم در مسجد دانشگاه تهران سخنرانی کرده‌اند که آن هم از سر عصبانیت بوده است (به تعبیر من). آقای توفیقی با برعهده گرفتن ریاست ستاد دکتر عارف قصد داشت در مقابل تحریم‌کنندگان انتخابات ایستادگی کند، زیرا او نظام و انقلاب را قبول دارد».

معاون پارلمانی وزارت علوم نیز در این ارتباط از جلسات رایزنی جعفر توفیقی با نمایندگان مجلس در دفتر کار وی خبر داد و درباره سخنرانی مورد انتقاد این گزینه تصدی وزارت علوم در سال ۸۸ گفت: «این سخنرانی موجب کاهش تنش‌ها و دفع افسد به فاسد شد، دکتر توفیقی به دعوت رییس دانشگاه که نماینده دولت است در آن جمع حضور یافته بود.» به گزارش مهر، سعدالله نصیری قیداری از ابهام فضای مجلس برای رأی اعتماد به توفیقی خبر داد و در تشریح فضای مجلس برای این رأی اعتماد گفت: «نمایندگان در طول این هفته به صورت انفرادی در جمع‌های دو تا پنج نفره برای دیدار با دکتر توفیقی به وزارت علوم آمدند و تا امروز با حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از نمایندگان با آقای توفیقی و بنده دیدار داشتند. حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها به دلیل تعطیلی مجلس فعلا امکان‌پذیر نیست، البته تعطیلات حق نمایندگان است. برداشت ما این است که با توجه به این‌که حقایق و واقعیت‌ها به نمایندگان منتقل می‌شود فضای مجلس برای رأی اعتماد به دکتر توفیقی رو به بهبود است».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۸
انتشار یافته: ۴۲
واردات خودرو آزاد یشود هم از دست این صنعت بی کیفیت داخلی رها میشیم و هم مصرف سوخت پایین میاد و آلودگی هوا کم میشه و ایمنی مردم افزایش .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
من هم یه ماشین می خرم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
ملت مصرف گراي اجنبي پرست.
صدرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
با آزاد شدن واردات خوردو شرکت های خودرو سازی داخلی ورشکست می شند و صدها هزار نفر کارگر بیکار میشند...
از طرفی در این شرایط تحریم واردات خودرو باعث خروج سنگین ارز از کشور و کاهش توان مالی کشور برای تامین کالاهای ضروری مردم میشه...
بحث کیفیت خودرو های وارداتی و الودگی و کاهش مصرف سوخت رو همه قبول داریم اما مشکلاتی داریم که این امر رو امکان ناپذیر می کنه.
باور کنیم که با وجود خیل عظیم نخبگان و جوانان ایرانی اگه کمی همت کنیم و به جای خودخواهی و شخصی نگری به فکر کشور و مردم باشیم خیلی راحت این صنعت رو هم می تونیم مثل صنایع هسته ای و هوافضا به اوج برسونیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
پژو 206 حدود 12 سال است در اين كشور توليد مي شود، ولي باز كمتر كسي است كه بتواند درست و حسابي تعميرش كند.
دوست دارم واردات خودرو به اصطلاح آزاد شود تا وقتي در به در دنبال قطعه و تعميرگاه هستي، بنشينم و حسابي بهت بخندم!
بهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
مهندس ناشناس اگر واردات خودرو آزاد شود ... واردات قطعه با کیفیت هم صورت میگیرد
نوريان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
آخه چرا جوك ميگيد؟!!؟ ارزونترين ماشين خارجي با تعرفه تك رقمي در كلاس A با اين قيمت دلار حدود 45 ميليون در مياد . شما رو نميدونم ولي 90% توليد خودرو كشور در بازه قيمتي زير 35 ميليونه . پس لطفا آدرس غلط نديد . بايد فشار آورد تا اين خودرو سازهاي داخلي كيفيتشون رو بالا ببرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
درسته خودرو كلاس A ، نه خودرو كلاس c به قيمت 35 ميليون
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
خیلی از کلمه اجنبی بدم میاد احساس میکنم این جمله را باید افراد ترسو بزنند خجالت نمیکشی این کلمه رو میگی اقای ناشناس ،
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
مطمئنا با آزاد شدن واردات خودروهاي خارجي، شركتهاي داخلي نه تنها ورشكست نمي شن بلكه با حمايت دولت به خودشون مي آن و كيفيت و قيمتشان را اصلاح مي كنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
فقط ورود خودروی چینی ممنوع!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
حرف صدرا را تایید میکنم
فراموش نکنید طی سالهای نه چندان دور کل صنعت نساجی مون رو با سیاستهای غلط از بین بردیم و الان لباسها مون وارداتی هستند و ما که یه زمانی تولید کننده بزرگی در زمنینه پنبه و پشم و منسوجات بودیم الان وارد کننده شدیم و خیل عظیمی از هموطنهامون بیکار شده اند که هنوز هم نتونستن زندگی شون رو سرو سامون بدن
سکه و ارز پایین اومده ولی خبری از ارزانی اجناس نیست هیچ تورم سیر سعودی خودش را همچنان ادامه میده
پاسخ ها
davood
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
سعودی نه صعودی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
منظورت سير صعودي بود؟!
ما واين همه ارزوني محاله!!!
همین دیروز بود که مسیج فروش خودروی کرمان موتور برام اومد اونوقت میگین تولیدش متوقف شده!جالبه ها!
مثلث ایران، چین، روسیه!!! اونوقت ما کدوم ضلع مثلثیم و مثلثش از چه نوعیه؟!
خونه را دریابید
بی داد می کنه متری 8 تا 10 میلیون
این مردم و این دولتی که من میشناسم دلار اگر 1200 هم بشه قیمت اجناس مثل اون سالهایی که قیمت دلار همینقدر(1200) بود نمیشه اینقدر دلیل و برهان میارن که قیمت ها رو پایین نیارن مخصوصا قیمت خونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
مشخص است که دیگر قیمت دلار پایین نخواهد آمد؛ فقط اگر وضعیت اقتصادی بهتر شود قدرت خرید مردم بالاتر رفته و افزایش قیمتن دلار به این طریق جبران می شود.
منتظر نزول قیمت سکه تا 950- 900 هزار تومان هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
سکه پایین اومدنش به اقتصاد ما کمک نمیکنه..مهم تثبیت نرخ ارز و ثبات اقتصادیه
در حال حاضر بهترین موقعیت برای تصمیم گیری در مورد مساله ای است که باید سالها پیش اخذ می شد . اینکه صنعت خودرو سازی ما در کورس رقابت با سازندگان شرق آسیا با فاصله ای زیاد از آنها حرکت میکند بر کسی پوشیده نیست ، رسیدن به آنها مستلزم سرمایه گذاری بسیار زیاد و صرف زمان بیشتری است .
چنانچه بخواهیم بر اساس برنامه ای که بر توسعه پایدار کشور را به پیش ببریم باید مرکز ثقل تولیدات کشور کشاورزی باشد ، که امنیت غذایی و استقلال واقعی در سایه سار این برنامه بدست خواهد آمد . حال اگر بخواهیم اینگونه عمل کنیم آن موقعیت مناسب که در صدر این نوشته از آن یاد شد اینست که قسمت اعظم صنعت خودروسازی را به سوی تولید ماشین آلات کشاورزی و بخش کوچکی را به سوی تولید خودروهای بسیار ارزان سوق دهیم ، این تصمیم گیری چنانچه با فکر اخذ شود موجب برطرف شدن بسیاری از معضلات فعلی و خلاصی ملت میگردد .
بهتره به جاي اين همه هزينه و يارانه كلا صنعت خودرو با اين وضعيت تعطيل بشه و كل بودجه و امكانات و نيرو هاي ان صرف بخش كشاورزي بشه كه خيلي مهمتر و استراتزيك هم هست
راه ایران و غرب آسان نخواهد بود. امروز ایران مذاکره کنندگان حرفه ای و توانایی دارد .. در غرب هم غالب دولتها پی مصالحه اند ...دو طرف هم مشکلات اساسی و سنگین و هم برگهای برنده ای دارند..مهمترین عامل توفیق صبر و پایداری مردم پشت دولتست تا نتیجه بگیریم. نباید انتظار معجزه شش ماه و یکساله داشت...
سالانه 26000 هزار نفر در جاده ها مي ميرندكسي پاسخ گو نيست كه يكي از دلايلش نداشتن كيفيت و كميت مناسب ماشينهاي توليد داخلي مي باشد به نظر شما چند درصد به اين موضوع ارتباط دارد وچند درصد به جاده ها وچند درصد به رانندگي ما...
با تامل بر پيشرفت كشورهايي كه زماني به گرد ايران هم نمي رسيدند(هند،مالزي،تركيه و. . . )اين نكته روشن مي شود كه اين كشورها با بهره گرفتن از تجارب كشورهاي ديگر روي توانمندي ها و پتانسيل هاي مناسب كشور شان انرژي گذاشته و برنامه ريزي كرده اند حال ما با اين وضع صنعت وتحريم هاي قطعا در صنعت خودرو توفيقي نخواهيم داشت پس بياييم روي پتروشيمي ،كشاورزي، توريسم و . . . كه كشورمان ژتانسيل در اين زمينه دارد سرمايه گذاري كنيم
چرا تاریخ ها را به میلادی می نویسید. 23 سپتامبر یعنی کی؟فارسی را فراموش نکنیم.
روسیه همواره در حق ملت ایران جفا کرده
تا وقتی واردات خودرو آزاد نشه محله کیفیت خودروها بالا بره . این حرف امتحانش را پس داده .
اینقدر تنگ نظر نباشید . کشورهای بزرگ تولید کننده خودرو هم واردات خودرو دارند . مگه توی ژاپن همه مردم ماشین ژاپنی سوار میشن ؟
متاسفم / کاهشی تولید خودرو یعنی بی کاری و فلاکت هزاران کارگران کارخانجات تولید خودرو و قطعه ساز به همراه خانواده هایشان . و نابودی صنعت
دولت باید با بکمکشان بیاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
کی گفته که ماحتمابایدخودروتولیدکنیم ؟مگر کشورهای پیشرفته همشون خودروتولید میکنند؟هرکشوری پتانسیلی داره چرا به کشاورزی ودامپروری که ضروریترین نیازهرکشوری است نمیپردازیم که هم نیازمون روتامین کنیم وهم باپول صادرات آن محصولات، بهترین خودروهاراواردکنیم؟
برادران عزیز
خودروسازی موتور محرک صنایع یک کشور محسوب می شود صنایع فولاد پتروشیمی رنگ نمد لاستیک همه بواسطه خودرو سازی فعال هستند ضمن اینکه بابت هر خودرو 5 نفر را می توان دارای شغل کرد
یادمان نرود زمانیکه بحران اقتصادی در آمریکا بود در سال 2009 در کشوریکه تجارت آزا د و اقتصاد آزاد بود اوباما از جنرال موتورز حمایت کرد و نگذاشت برشکست شود بحث مشکل کیفی خودرو مربوط است به چند خودرو قدیمی
می دانیم تندر 90 و مگان و 206 آلودگی ندارند و ماشین های با کیفیتی هستند
خودرو آزادشود
اگر تحريمها برداشته شود قيمت خودرو ارزان ميشود وتوليد كننده داخلي مجبوربه توليد قطعات با كيفيت ميشود زيرا مسئله مسئله رقابت است اگر نتوانندبا شركتهاي خودروساز خارجي رقابت كنندبايد از صحنه توليد خارج شود اين يك اصل تجارت است
من موافقم ، ولی نه به صورت گسترده فقط به اندازه ای که خودرو سازان داخلی وادار به نوآوری، کم کردن هزینه تولید ، افزایش بهره وری و البته ارتقاء کیفیت خودروهای تولید داخل گردند. بایستی با صبر و مطالعه تصمیم گیری شود.نه با عجله باید به فکر کارگران زحمتکش صنعت خودرو سازی هم باشیم.
به نظر بنده با توجه به پیشینه و فرهنگ این مرز و بوم و همچنین شرایط اقلیمی کشور از نظر وسعت و چهار فصل بودن و ...بهتر است سرمایه های کشور جهت توسعه بخش کشاورزی فعال گردد بگذارید خودرو توسط ژاپنی ها که متخصص این کار شده اند و از نظر اقلیمی شرایط مناسبی جهت کشاورزی ندارندتولید شودضمنا با نگاه واقع بینانه می توان دریافت که بحران جهانی آینده در بخش کشاورزی و غذا می باشدنه تولید خودرو ضمن اینکه به نظر بنده کشور صادر کننده محصولات کشاورزی و غذایی قدرت چانه زنی بیشتری در اقتصاد جهانی دارد
همه چیز درست می شود. اینقدر همدیگر را نگران نکنید.
راستی تابناک عزیز بودجه امسال چی شد
عقل کل!چیه ایران خودرویا سایپا شبیه جنرال موتورزآمریکاست که با هم مقایسه می کنی؟
اگر بر روي خودروي ملي كار ميكردند الان با تحريم به اين روز نمي افتادن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر