بازدید 30753
از وزیر با سابقه تا مشاور احمدی‌نژاد و یک استاد دانشگاه؛

سازمان محیط زیست در یک قدمی شناخت رئیس جدید

اگر بدانیم که وی روزگاری در پیش‌بینی امروز، فریاد بر‌آورده که «مسئولیت نا‌شناسی خودمان در قبال آب، دشمن به مراتب بزرگ‌تر از دشمنان برای ثبات ایران است»، حق خواهیم داد که انتصاب او به سمت رئیس سازمان محیط زیست، اعتماد به فردی است که نه تنها درد امروز را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده، بلکه می‌تواند با تکیه بر این دور‌اندیشی، افق دید سازمان پاسدار میراث‌های تجدید‌ناپذیر کشورمان را روشن‌تر از همیشه تصویر کند.
کد خبر: ۳۴۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷ 28 August 2013
پس از مطرح شدن نام‌های بسیاری برای انتصاب در سمت رئیس سازمان محیط زیست، از معصومه ابتکار، اصغر محمدی فاضل، محمد رضا تابش گرفته تا فاطمه هاشمی، دکتر مسعود سلطانی‌فر و حتی محمد باقر قالیباف، اکنون گزینه‌هایی نهایی برای تصدی‌گری این کرسی خالی مانده دولت یازدهم، در حالی معرفی می‌شوند که با توجه به سابقه ایشان، به نظر گزینه نهایی قابل حدس است.

به گزارش «تابناک»، ریاست سازمان محیط زیست از معدود پست‌های بر زمین مانده دولت یازدهم است که با توجه به جایگاه بالای این مقام به عنوان معاون رئیس جمهور، تعیین نشدن آن تا به امروز هم جای ابهام خواهد داشت؛ به ویژه که مشکلات کنونی محیط زیست در کشورمان، ‌گاه آنقدر کلان و حیاتی هستند که مانند ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه، در نخستین نشست هیأت دولت مطرح ‌و روی آن بحث و بررسی شده است.

این در حالی است که تاکنون این دیرکرد در راستای انتخاب بهترین گزینه برای این پست خطیر تفسیر شده تا اعلام سه گزینه نهایی برای تصدی‌گری این پست، به معنای احتمال قریب الوقوع انتصاب یکی از ایشان بوده و بررسی کارنامه کاری این گزینه‌ها، بهترین راهکار برای حدس رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور باشد.

سازمان محیط زیست در یک قدمی شناخت رئیس جدیددکتر عیسی کلانتری، نخستین گزینه‌ای ا‌ست که برای تصدی‌گری این پست از وی نام برده می‌شود. او که سابقه دو دوره وزارت کشاورزی در دولت‌های هاشمی رفسنجانی را در کارنامه دارد، متولد۱۳۳۱ شهرستان مرند (استان آذربایجان شرقی) است و پس از ادغام وزارت‌خانه کشاورزی و جهاد سازندگی، از سال ۱۳۸۱با تشکیل خانه کشاورز، دبیر کلی آن را عهده‌دار شده و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.

او فارغ‌التحصیل کار‌شناسی زراعت، اصلاح نباتات از دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه، فوق‌لیسانس فیزیولوژی زراعی از دانشگاه نبراسکا و دکترای فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکاست که به لحاظ تحصیلات و رویکردهایش ‌در کارنامه کاری، گزینه بسیار مناسبی در تصدی‌گری ریاست سازمان محیط زیست به نظر می‌رسد.

شاخص‌ترین رویکرد زیست محیطی که از کلانتری در اذهان مانده‌، اشاره به شدت گرفتن بحران آب در کشورمان است که امروزه و در اثر بی‌توجهی به هشدارهایی از این دست، نه تنها در قالب «بحران محیط‌‌ زیستی با محوریت آب» متجلی شده و خشک شدن امثال دریاچه ارومیه و هامون را رقم زده‌‌‌ که لطمات جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی وارد آورده تا با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه کشورمان‌ در قالب بحرانی به شدت فراگیر متجلی شود.

بدین ترتیب اگر بدانیم که روزگاری دکتر کلانتری در پیش‌بینی وضعیت امروز، فریاد بر‌آورده که «مسئولیت نا‌شناسی خودمان در قبال آب، دشمن به مراتب بزرگ‌تر از دشمنان برای ثبات ایران است»، حق خواهیم داد که انتصاب او به سمت رئیس سازمان محیط زیست، اعتماد به فردی است که نه تنها درد امروز را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده، بلکه می‌تواند با تکیه بر این دور‌اندیشی، افق دید سازمان پاسدار میراث‌های تجدید‌ناپذیر کشورمان را روشن‌تر از همیشه تصویر کرده و امید را در دل دوستداران بوم ایران روشن‌تر از هر زمانی ترسیم کند.

سازمان محیط زیست در یک قدمی شناخت رئیس جدیددر کنار نام کلانتری، از دکتر علی محمد نوریان نیز نام برده می‌شود که در آستانه شصت سالگی است و در سابقه کاری‌اش، حضور طولانی‌مدت در سمت معاونت وزیر راه و ریاست سازمان‌های هواپیمایی کشوری و هوا‌شناسی در دولت‌های گوناگون ثبت شده، ولی ارتباط وی با سازمان محیط زیست، به ماجرایی نه چندان خوش در سال ۸۸ باز‌می‌گردد که وی به سمت معاونت محیط زیست انسانی این سازمان منصوب شد و به فاصله کوتاهی استعفا داد.

با این توضیح درخواهید یافت که چرا این سابقه ناخوش توصیف شده، ‌ولی بد نیست ‌بدانید دلیل استعفای نوریان، اختلاف‌نظر وی با محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس پیشین سازمان گفته شد تا انتصاب وی به سمت مشاور احمدی‌نژاد در زمینه‌های هوا‌شناسی و تغییرات اقلیمی، از جمله ابهامات پاسخ نیافته پیرامون دولت دهم باشد، چراکه عجیب است کسی از سمت معاونت معاون رئیس جمهور (رئیس سازمان محیط زیست) به دلیل اختلاف نظر انصراف داده و بلافاصله به سمت مشاور رئیس جمهور در زمینه‌ای منصوب شود که به نظر در حیطه عملکرد سازمان محیط زیست قرار دارد و عجیب‌تر آن که این تناقض بزرگ با سکوت رئیس‌جمهور و معاون و مشاور وی تا پایان دولت تداوم یافت.

بدین ترتیب هرچند شنیده می‌شود که برای تصدی‌گری پست ریاست سازمان، از نوریان نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها برنامه خواسته شده، ‌به نظر نمی‌رسد از این مدیر که در بسیاری دولت‌ها بوده و به نوعی رکورددار ثبات مدیریتی در کشور است، در سمت رئیس سازمان بهره گرفته شود، هرچند برخی این انتصاب را تا آنجا حتمی می‌دانند که با مراجعه به صفحه ویکی پدیای دکتر نوریان، او را رئیس سازمان خوانده و زمان نصب وی به این سمت را نیز مرداد ماه ذکر کرده‌اند!

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

گفتنی است که نوریان در پانزدهمین کنگره هواشناسی جهانی که با حضور رؤسای سازمان های هواشناسی188 کشور در سال 1386 و در ژنو سوئیس برگزار شد، به عنوان معاون اول سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شد.

سازمان محیط زیست در یک قدمی شناخت رئیس جدیداما سومین و آخرین گزینه معرفی شده برای تکیه بر کرسی ریاست سازمان محیط زیست، نیره خوش خلق سیما، دارای مدرک دکترای فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه هیروشیمای ژاپن است که در کنار کسوت تدریس در پژوهشکده بیوتکنولوژی با درجه استادیار، در سوابق وی ریاست بخش فیزیولوژی گیاهی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و معاونت اداری و مالی و قائم‌مقامی این پژوهشکده را نیز به چشم می‌خورد.

وی که عضویت در سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین در کمیسیون هماهنگی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی را عهده دار است، به تازگی در زمره گزینه های مطرح برای این پست معرفی شده و سابقه مدیریت کلان در این سطح را ندارد ولی از این رو که برخی نسبت به انتخاب نشدن وزیر زن، گلایه هایی را مطرح می‌کنند، شانس وی را برای نشستن بر کرسی معاونت رئیس جمهور زیاد ارزیابی می‌کنند ولی این فرضیه از آن رو مردود خواهد شد که دولت مردان، تاخیر در انتصاب رئیس این سازمان مهم را یافتن  بهترین گزینه بیان کرده اند تا اتخاذ سیاست ورود زنان به هیات دولت برای رفع دلگیری برخی، بی اساس به نظر برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۴۱
این چه تیتریه؟
"سازمان محیط زیست در یک قدمی شناخت رئیس جدید "
کسی که در وزارت کشاورزی یا راه مسئولیت داشته، نمیتونه گزینه مناسبی برای مسئولیت محیط زیست کشور باشه. برخلاف سایر بخشهای دولتی محیط زیست صرفاً به مدیر احتیاج نداره بله کسی رو لازم داره که شناخت درستی از این بخش بخصوص در تعامل با سایر بخشها (نیرو، راه، صنعت، معدن، گردشگری...) داشته باشه.
با دورود
به نظرم دکتر کلانتری بهترین گزینه برای این سازمان هستند. دانش این کار را هم دارند.
البته تابناک یادت رفت، ایشان در دولت اول اقای خاتمی هم ۴ سال وزیر کشاورزی بودند.
پاسخ ها
لرستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
باور کنید من تعجب کردم دکتر کلانتری در لیست وزرا نبود به نظرم حالا که در لیست وزرا نبوده بهترین شخص برای محیط زیست است
دکتر نوریان به روز ترین مدیر در این حوزه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
جناب دکتر نوریان انصافا بسیار با هوش ، معتدل , مدبر هستند و فراموش نکنید که ایشان معاون اول سازمان هواشناسی جهانی WMO بودند.
محیط زیست ایران خصوصیات منحصر به فردی دارد در ناحیه خشک و نیمه خشک شکننده و ناپایدار و در اقلیم مرطوب ونیمه مرطوب مورد تحدید زمین خواران و سوداگران، جنگل تخریب می شود ، منابع آب خشک می شود و کویر به شدت در حال گسترش است. فردی می تواند سکاندار این سازمان باشد که با محیط طبیعی مانوس باشد ، فارغ التحصیل جغرافیا آن هم از نوع سیاسی اش ،
اگر ابتکارنباشد...بهترین گزینه کلانتری است.
فقط خدا کنه نوریان نشه
خانم خوش خلق سیما استاد نمونه ای هستن,یه مدت افتخار همکاری باهاشون داشتم.ایشون سال ها قبل و در دهه 90 میلادی مدرک دکترا گرفتن و بسیار خوش اخلاق و جدی و پرکار هستن.به نظر من گزینه خوبی هستن
آخه کی حوصله دردسر داره؟
طرفداران محیط زیست می خواهند خانم ابتکار به این سمت گمارده شوند.کسانیکه در وزارت جهاد کشاورزی هستند نمی تواننند در این شرایط کار کنند.
نام من نبود ولی
هيشكي بيشتر از من عاشق محيط زيست ني پس چرا هيشكي به من پيشنهاد نداد؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
من دوست دارم همسرم آینده ام عاشق محیط زیست باشه!
ح . ن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
بخاطر سواد آبکی (هیشکی) (نی)
چرا هیچکدوم تخصص محیط زیست ندارند!!!!!!!!!!1
خدا کنه هرکی میاد به درد کارکنان محیط زیست هم رسیدگی کنه که با تمام سختی کار، هیچ کجا دیده نمیشن.
نوریان مدیر با تدبیر و با هوشیه ....
منم فوق لیسانس زراعت دارم و هم عاشق محیط زیست و هم عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
با این اوصاف میتونیم!!!!!!!!!!!!!!!
با داشتن اين همه مهندس و دكتر محيط زيست چرا بايد كشاورزي ها بيايند اينها ده درصد فارغ التحصيلان محيط زيست بر كار اشراف ندارند
مسخره بازی در نیارین کی گفته چون خانمها تو کابینه حضور کم رنگ دارند باید رئیس سازمان زن باشد؟؟؟؟؟؟دیوار کوتاه تر از محیط زیست پیدا نشد؟؟؟؟خانم خوش خلق توانایی این پست به هیج عنوان ندارد من نمیدونم چرا ایشان را جزو افراد اصلی آوردند؟؟من قصد توهین به این خانم را ندارم/جناب آقای روحانی اعضای کابینه را با دقت انتخاب کردند که بهترین کارایی داشته باشند ایشالا با انتخاب رئیس برای این سازمان مهم کار را تمام می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
به نظرم کاملا توانمند این کار هستند. یک نیروی متخصص و تازه نفس و خوشفکر.
دكتر شمس اردكاني مي گويد به پاس اخطار تاريخي دكتر كلانتري در دشمن شناسي(بحران كمبود اب)،روزي مجسمه كلانتري را جلوي مجلس نصب مي كنند و زيرش مي نويسند:كان رحمة الله عليه نذيرا مبينا.
دكتر نوريان انسان شريف و متخصصى است. تجربه هاى اجرايي فراوانى هم دارند و انسان بسيار معتدل و دوست داشتنى هم هستند. چرا ايشان نه!؟
به دکتر کلا ننری مبارک
از جمله شروط موفقیت رییس سازمان محیط زیست قدرت چانه زنی و اقتدار در برابر زیاده خواهی ها است که از این نظر آقای دکتر کلانتری بهترین گزینه هستند
بزرگترین مشکل سازمان محیط زیست دریافتی بسیار پائین پرسنل آن است به طوریکه چرخ زندگی کارمندان آن نمیچرخد هرکس رئیس محیط زیست کشور بخواهد بشود باید بتواند ابتدا حقوق محیطبانها را اصلاح نماید.
دكتر كلانتري بهترين گزينه از بين گزينه هاي موجود.به اميد موفقيت ايشان
به نظرمن خانم دکتر ابتکار با اون سابقه درخشان خودش و پدرش در این پست گزینه مناسبی است که نباید فراموش بشه و باید از تجربیات وی در این پست مهم استفاده شود
با حضور دكتر كلانتري ، جايگاه و اهميت واقعي محيط زيست احيا و با تجربه مثبتي كه طي سالها وزارت و صدارت داشته اند با شناختي كه از موقعيت و تهديدهاي واقعي زيست محيطي كشور دارند با تدبير و پشتكار زمينه هاي بست و توسعه و اشتي مردم با محيط زيست را فراهم خواهند كرد .لنشالله
باسلام
من مدتی در خدمت مرد بزرگ عرصه کشاورزی فعالیت کردم و اطمینان دارم که ایشان می توانند با رویکرد دید خارج از محدوده واقعه کار بزرگی انجام دهند
بدون شك بهترين گزينه و شايد تنها گزينه ى مطلوب بعد از خانم ابتكار عيسى كلانترى هست.سابقه،تعهد،توانايى ايشون بر كسى پوشيده نيست و ضمنا يك اصلاح طلب آذرى هستن كه اين ميتونه به توجه بيشتر ايشون در مورد درياچه ى اروميه ختم بشه
پرفسور نوریان بهترین گزینه است .ایشون در سطح دنیا و اروپا یک فرد صاحب نظر علمی و شناخته شده هستند
لطفا اين نظر و درج كنيد.
ضمن تاييد نظر ناشناس ٢١:١٦ بايد اضافه كنم اين سازمان از نظر ماهيتي با ديگر سازمان ها متفاوت است در اين سازمان ديدگاه ها بيشتر بايد حول حفاظت باشد ولي در يك سازمان يا وزارت خانه مثل كشاورزي ديدگاه ها بيشتر حول توليد و بهره برداري است كه اين دو با هم در تضاد مي باشد لذا از إفرادي استفاده شود كه داراي ديدگاه نزديك تري به اين هدف باشند.
با سلام به دکتر کلانتری
واقعا بهترین گزینه واسه محیط زیستحح
با سلام
با اینکه نمیشه گفت زمان کمی از به دست گیری دولت یازدهم آقای دکتر روحانی می گذرد ، اما به عنوان یک متخ صص محیط زیست باید بگویم گله ها بسیار فزون ات و ما و تمام اعضای جامعه بر این نظر که محیط زیست را باید به دست محیط شناس وکسیکه می داند با حیات وحش و مناطق ذخیره گاه ها چگونه تعامل ایجاد نمود سپرد هم عقیده ایم و از اینکه دکتر کانتری سابقه درخشانی دارند شکی نیست اما نکته قبل تامل نداشتن دید و سوی محیط زیستی است که به نظرم اگر نه تنها دکتر کلانتری بلکه هر انتصابی که در حیطه درک تخصصی موضوع صورت نگیرد مشکلات مدید ادامه پیدا خواهد کرد .واقعا کشور ما متخصص و مدیر محیط زیست نداره ؟!!بخدا نیروی اعتدالی و کارکشته متخصص و مرتبط دور و برمون رو گرفته امیدواریم این انتصاب ها با ارج نهادن به نطر جامعه و متخصصین دلسوز این سازمان مظلوم صورت گیرد .
ساعی و سربلند باشید
بنویس محیط زیست/ بخوان زندگی
عزیزان احساسی عمل نکنید اقای دکتر نوریان شایسته ترین هستند بروید عملکرد ایشان را در همان دوره ی کوتاه حضورشان در محیط زیست بررسی کنید متوجه خواهید شد روحانی مچکریم
برای محیط زیست شکننده ایران که از دو جهت مورد بی مهری است یکی خشکسالی ها و بحرانهای آبی و دیگیری سوداگران وزمین خواران ، لذا مرد بزرگی چون دکتر کلانتری که هم با محیط طبیعی ایران مانوس است و هم مرد با تجربه و مدبری است بهترین گزینه برای مدیریت محیط زیست ایران است.
خدا کنه کسی بیاد که به فکر محیط زیست مملکت وپرسنل زحمتکش و محیطبانان بیچاره باشه که شبانه روز کار میکنند و ماهی 600 هزار تومن می گیرند
باید برای محیط زیست یک رییس عاشق به طبیعت و با تجربه اتخاب کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها