بازدید 38266
تریبون تلویزیون در رمضان دست چه اشخاصی بود؟

پامنبری میلیونی، منبرنشین میلیونی می‌خواهد

به ظاهر‌ حضور ‌روی آنتن برای سخنرانان مذهبی نیز یک رانت شده که بسیاری از مشهور‌ترین و مقبول‌ترین چهره‌ها در این حوزه، از آن بی‌بهره‌ یا کم‌بهره‌اند؛ اما گروهی دیگر فرصت سخنوری را پیدا کرده‌اند، ولو این که مخاطب طالب برنامه مذهبی در رمضان نیز گریزان شود.
کد خبر: ۳۳۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۶ 01 August 2013
ماه مبارک رمضان، یکی از بهترین فرصت‌های پیش روی تلویزیون برای توسعه معنویت در عمومی‌ترین سطح ممکن است و مخاطب رسانه ملی نیز بیشترین ظرفیت پذیرشش را دارد، اما آیا ظرف مناسبی در این هفته‌ها در نظر گرفته شده بود یا فرصت پیش آمده با انتخاب‌های اشتباه تحلیل رفت و کمترین بهره‌برداری ممکن صورت پذیرفت؟

به گزارش «تابناک»، واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، در حالی می‌گذرد که عملکرد صداوسیما در این روزها از جهان گوناگون ‌‌نقد ‌می‌‌شود؛ اما از یک زاویه، نقد‌ها وارد نمی‌شود و آن هم کیفیت برنامه‌های مذهبی است که برای این روزها طراحی و پیاده‌سازی شد و ظاهراً در نقدهای وارده فاقد کمترین درجه‌ای از اهمیت شناخته می‌شود.

رسانه ملی در ماه رمضان بر خلاف دیگر مناسبت‌ها، این فرصت را دارد که مخاطب وسیعی جذب و برای مخاطبانش، خوراک فکری تهیه کند و این انحصار همچنان از آن حیث باقی است که شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه مذهبی به تولید برنامه نپرداخته‌اند و خوشبختانه هنوز لازم نیست برای نقد کارکرد مدیران صداوسیما، از برنامه‌های مذهبی ماهواره، نمونه‌ای آورد.

با وجود این انحصار که تضمینی وجود ندارد تا ابد استمرار داشته باشد، تلویزیون در رمضان ۱۴۳۴ هجری قمری نتوانست انتظارات را برآورده سازد و بیشترین بهره‌برداری را به ویژه در نمایش تولیدات مذهبی یا دارای مضامین مذهبی متفاوت و منحصر به فرد داشته باشد و حتی در برخی بخش‌ها کف انتظارات نیز برآورده نشد.

پامنبری میلیونی، منبرنشین میلیونی می‌خواهد
وقتی پامنبری‌ها چند میلیون نفر می‌شوند، مسئولیت منبرنشین چند برابر می‌شود؟

از مهم‌ترین این بخش‌ها نیز برنامه‌هایی بود که ‌مستقیم و آشکار ‌به برنامه مذهبی شامل یک سخنرانی یا گفت‌و‌گوی مذهبی قابل ارزیابی می‌پرداخت و طبیعتاً حفظ مخاطب در چنین برنامه‌هایی به مراتب دشوار‌تر از برنامه‌هایی است که در لایه‌های زیرین تلاش می‌شود، پیام‌های مذهبی داده شود و در سه دهه اخیر، تنها شمار محدودی از سخنرانان، توانسته‌اند با اطلاعات وسیع و خلاقیت در طرح موضوع، مردم را با خود همراه کنند.

این دشواری از آن جهت مورد تأکید است که مردم ایران حضور فعالی در هیأت‌های مذهبی دارند و گذر سال‌ها و نشستن پامنبرهای گوناگون محفوظات ایشان را گسترده ساخته و بنابراین سخنران حاضر در برنامه‌های مذهبی تلویزیون می‌بایست برای میلیون‌های بیننده‌ای که به تماشایش نشسته‌اند، حرف‌های تازه‌ای داشته باشد که جزو سخنان بسیار معمول مطروحه در منابر تلقی نشود.

بیان چنین سخنان نیز افزون بر آن که به طرز بیان و جاذبه گفتاری نیاز دارد، مستلزم ده‌ها ساعت مطالعه به ازای هر ساعت حضور در این جایگاه است و به عبارت ساده‌تر وقتی پامنبری جمعیتی میلیونی می‌شود و از دایره محدود یک هیأت به چنین گستره و تنوعی سوق می‌یابد، منبرنشین میلیونی نیز نیازمند است که در حد این میلیون‌ها شنونده و بیننده، سخنانش را بیان کند و آنچنان گفتارهای بکری باشد که تنها اندکی از این خیل جمعیت‌ شنیده باشند.

با این حال، ماه مبارک رمضان بیش از آنکه با انتخاب سخنرانان گزیده و برجسته که جاذبه گفتارشان برای میلیون‌ها بیننده تلویزیون ملموس باشد، بعضاً از سخنران‌هایی به خصوص در برنامه‌های گفت‌و‌گومحور یا در وقت اذان و سحر بهره برد که علاوه بر آن که برای بسیاری مخاطبان گمنام بودند، ‌توانمندی بهره‌برداری از این ظرفیت را نیز نداشتند و در واقع از حداقل‌ها در این بخش بهره می‌بردند تا بابت از دست رفتن چنین فرصتی افسوس خورد.

متأسفانه در منصفانه‌ترین برداشت نیز، حضور برخی از این سخنرانان عزیز که هرچند شخصیت محترمی دارند اما ‌معلومات یا مطالعه مناسب و یا فن بیان ویژه برای خدمت گرفتن از معلوماتشان در راستای مخاطب میلیونی تلویزیون ندارند، معنای خوبی ندارد و ظاهراً حضور ‌روی آنتن برای سخنرانان مذهبی نیز یک رانت شده که بسیاری از مشهور‌ترین و مقبول‌ترین چهره‌ها در این حوزه، از آن بی‌بهره‌ یا کم بهره‌اند اما گروهی دیگر فرصت سخنوری را پیدا کرده‌اند، ولو اینکه مخاطب طالب برنامه مذهبی در رمضان نیز گریزان شود.

انتظار زیادی نبود که دست‌کم در ایام ماه مبارک رمضان و ‌در چینش سخنرانان مذهبی، تریبون به بسیاری از چهره‌های پرسابقه سپرده می‌شد که گفتارشان بر دل می‌نشیند و هیچ سخنرانی‌شان مشابه سخنرانی پیشین نیست. چنین منبری‌هایی که قدر مخاطب را دریافته‌اند و با دست پر، صدایی رسا و گفتاری روان در محضر میلیون‌ها ایرانی سخن می‌گویند، جایشان در تلویزیون‌‌ و جای بخشی از مخاطبانش نیز مقابل گیرنده‌های تلویزیون خالی بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۳۸
با سلام در صورت امكان رضايت و يا عدم رضايت مردم را در مورد عملكرد صدا و سيما در ماه مبارك رمضان وحتي قبل از آن از طريق نظر سنجي ، ارزيابي كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
ما خوراک فرهنگی رسانه میلی را نمی خواهیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
خود صدا وسیما این کار را خواهد کرد
نتیجه هم اینه که 98 درصد مردم راضی بودن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
مگه تاثیری هم داره؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
قبل پخششون برادر ضرغامی نظرسنجیاشو چاپ کرده گذاشته توی کشوی میزش !! کدوم نظرسنجی برادر من؟



امسال ماه رمضان، وقت سحر و افطار فقط باید دائما کانال عوض میکردیم! دریغ از کانالی که بتونه 30 ثانیه آدم رو پای خودش نگه داره

سحر که کانال 1 خواب بود، کانال 2 برنامه کودک داشت! ، کانال 4 و 5 هم .... ، یه کم کانال 2 بود که به آدم چیزی اضافه میکرد


افطار هم که صدا و سیما میرفت پیشواز افطار و علیخانی رو ول میکردن تا شو اجرا کنه !!
سلام چرا با با اینکه عملکرد احمدی نژاد اینهمه مورد نقد قرار گرفته اما عملکرد زرقامی هیچگاه بطور جدی نقد و ارزیابی نشده ؟ آیا ایشان قابل نقد نیست ؟ یا کسی جسارت نقد ایشان را ندارد ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
آقا رضا جان ضزغامي بگو خب !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
زرقامی؟!!!!!! یا ضرغامی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
19 بیشتر دقت کن : ضرغامی
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
رضا جان مدرسه که میرفتی املا چند میگرفتی عزیزم؟
ویشاندی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
خیر قابل نقد نیست. شما فقط میتوانید منتخبین خود مانند رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را نقد نمایید. حدود خود را رعایت کنیم.
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
ضرغامی، نه زرقامی مجید جان...
طاها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
ضرغامی عزیز جان
آفرین به چشم تیزبین تابناک. متاسفانه در ماه مبارک رمضان سیما کمتر سخنران توانمند را دعوت کرد. اگر برنامه هفته ای معرفت استاد ارجمند دکتر دینانی در روزهای جمعه هم نبود فکر کنم خسره الدنیا و الاخره بودیم. رسانه ملی جای رفیق بازی و بده بستان نیست. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
موضوع رفیق بازی نیست بلکه موضوع این است که :صدا و سیما هر روز بایدها و محدودیت های بیشتری برای خلق برنامه برای خود خلق می کند.
به کجا میرویم
من فکر می کنم در این مورد هم باید شبکه های ماهواره ای پیش قدم بشن تا این عزیزان صدا و سیما به خودشون بیان
چرا اينقدر مبهم و بسته غير مشخص گزارش ميديد.نترسيد كسي نمخورتتون!
چه اشکالی دارد تلویزیون به افراد جدید هم فرصت بدهد.
صدا و سیما فقط زرقامی نیست یک باند بزرگ هستند که بر سر تقدیرات فرهنگی و عقیدتی و باورهای این مردم نشسته اند و هر کاری که خواستند می کنند. اگر صدا و سیما اصلاح شود مملکت اصلاح می شود.
نابودی یک دینُ وقتی است که دولتی بشود.
با سلام اندر حسنات بعضی از اقایون مبلغ بگم که شب بیست ویکم ماه رمضان بعد از سر گذاشتن قران رفت روی منبر وپشت تریبون گفت حضارمحترم هر کدام از شما که امشب گریه نیفتادید معلومه که طلبیده نشده بودید وبخشیده نشدید لذافکری بحال خودتون بکنیدواعجا همون موقع داشتم این ایه رو میخوندم که خدا در برابر گناه بندگانش بسیار بردبار وبسیار امرزنده است خواهش میکنم مبلغین محترم کمی دقت کنند نباید مردمو ناامید کرد
دو نکته
اولا صدا و سیما دارای یک ضعف ساختاری است و آن اینکه هیچ رقیب قانونی ندارد واگر نبودند همین شبکه های ماهواره ای بنده عجیب نمی دیدم ما هنوز از لحاظ ساختار و فرم در دهه شصت باشیم
دوم مشکل برنامه های مذهبی فراتر از این است من یک برنامه مذهبی چالشی به یاد ندارم حداکثر چالش در برنامه هایی مانند این شب ها ممکن است دیده شده باشد که آن هم به زعم من نمی توان نام چالش بر آن نهاد آیا واقعیت خارجی هم همین طور است آیا در بیرون هر گفتاری به این سادگی که کارشناسان محترم برنامه های مذهبی پاسخ می دهند قابل حل است یا باید به جواب های سطحی همچون نبود عناد و... دست آویز شد با کمال احترام این رویه غلط در تمامی حوزه های آموزش معرفتی ما حکم فرماست چه مدرسه و چه حتی دانشگاه اصل بر منولوگ است مگر در موارد نادر همین امر سبب می شود بیشتر برون داد معرفتی ما غیر از رویه های رایج تولید شده باشد جمع دوستان جویای علم و طلبه اصطلاحا پای کاری و عالم بزگواری و... که در همه این مواردیک رویه غیر عمومی و محلی است...
مگر ديگر صدا و سيما هم بيننده اي دارد شما بيطرفانه اخبار راديو را در ساعت 14 گوش كنيد همينطور تحليلهاي بعد از خبر را .همه اش از مشكلات اقتصادي كشورهاي اروپايي ميگه و از ركود اقتصادي آنها وقتي گوش كرديد و احساس كرديد در كشور سوئد و سويس زندگي مي كنيم و هيچ مشكلي در مملكتمون نيست شارژ ميشيد و رييس جمهور محترم را بهتر درك مي كنيد كه همه اش از شاد بودن و بهار صحبت مي كند
جانا سخن از زبان ما می گویی
به نظرم در کل خوب بود نمره 20 نبود اکا زیر 15 هم نمیشه
خصوصاً که بعضی سخنرانان یا مداحان دافعه زیادی دارند
برنامه های معنویشون عوض جاذبه دافعه داره و وقتی نگاه میکنی حوصله ات سر میره
بادقت به سریالهای تلویزیون خصوصا طی چند ساله اخیر مسئولیت ضرغامی سیاست ایرانی ستیزی کاملا مشهود میباشد درتمام سریالها ادم های منفی سریال دارای اسامی ایرانی و آدم های خوب سریال دارای اسامی مذهبی میباشند
همین سخنرانهای ضعیف را مشهور میکنند و بعدا به خاطر شهرتشان هر منبری را یک میلیون پول میخواهند
متن جالبی بود انشا....گوش شنوایی باشد
چرا به سخنرانی های قبل از سریالها اشاره نمی شود؟
کسی که فن بیانش از ایت الله قراتی در طرح مفاهیم دینی بیشتر باشه داریم ایشون از جمله افرادی است که قبل از افطار برنامه دارند
البته به کلیت صدا سیما ایراد وارده ولی ...
لطفا یه نظر سنجی درباره برنامه های صدا سیما در ماه مبارک برگزار کنید. جدا به چه دلیل با این همه بودجه و امکانات و فضای بزرگ و ساختمانهای متعدد و 40-50 هزار نفر نیرو، این سازمان قدرت جذب مخاطب نداره.
اکثرا به طرح وتفسیر موضوعاتی پرداخته میشود که دغدغه فکری ادم 1400 سال پیش بوده است موضاعتی از قبیل اثبات توحید ومعادومثلا روزه باید شامل همه ابعاد شود حداقل اینکه به زمان امروزی هم بیان نمیشوند....
این همه تلاش و برنامه ریزی شده برای ماه رمضان اونها به چشم نمی آیند فقط ضعف حضور سخنرانان مذهبی این قدر به چشم میاد که متهم بشوند به رانت؟...
قبل پخششون برادر ضرغامی نظرسنجیاشو چاپ کرده گذاشته توی کشوی میزش !! کدوم نظرسنجی برادر من؟



امسال ماه رمضان، وقت سحر و افطار فقط باید دائما کانال عوض میکردیم! دریغ از کانالی که بتونه 30 ثانیه آدم رو پای خودش نگه داره

سحر که کانال 1 خواب بود، کانال 2 برنامه کودک داشت! ، کانال 4 و 5 هم .... ، یه کم کانال 2 بود که به آدم چیزی اضافه میکرد


افطار هم که صدا و سیما میرفت پیشواز افطار و علیخانی رو ول میکردن تا شو اجرا کنه !!
سلام همین الان در نظر سنجی شرکت میکنیم
عملکرد صدا و سیما مورد قبول است +
عملکرد صدا و سیما مورد قبول نیست -
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی