بازدید 69606
یازدهمین و آخرین دادگاه کهریزک؛

هم مرتضوی عذر خواست و هم حیدری‌فر

سرانجام پس از گذشت یازده جلسه از دادگاه، دو متهم پرونده از یکی از شکات عذر خواستند و حلالیت طلبیدند؛ آن هم در شرایطی که به تازگی اعلام شده، یکی از شکات از شکایتش علیه یکی از متهمان صرف‌نظر کرده؛ گذشتی که از نظر دیگر شاکیان و متهمان و وکلای ایشان بی‌تأثیر است؛ اما عجیب‌ترین نکته حاشیه‌ای دادگاه امروز، پاسخی است که متهم ردیف دوم درباره سرنوشت عکس‌های ادعایی‌اش گفت.
کد خبر: ۳۲۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰ 22 May 2013
در حالی که قرار بود دادگاه کهریزک در ده نشست به پایان برسد، در پایان نشست پیش تمدید آن به درخواست مرتضوی اعلام شد تا صبح امروز با حضور قاضی مدیرخراسانی رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان  تهران و چهار قاضی مستشار، یازدهمین نشست محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک آغاز به کار کند.

به گزارش «تابناک»، نشست امروز در حالی آغاز شد که به دلیل ناتمام ماندن دفاعیات آخر سعید مرتضوی، متهم ردیف نخست پرونده، شنیدن باقی مانده سخنان وی ابتدا در دستور جلسه قرار خواهد گرفت و پس از آن فرصت در اختیار متهم ردیف دوم و وکیل وی و در پایان، فرصت به وکیل مدافع متهم همیشه غایب دادگاه، قاضی حداد خواهد رسید.

این در حالی است که با توجه به زمانی که مرتضوی صرف ارائه دفاعیات اولیه خود کرده بود، ممکن است امروز نیز دادگاه به پایان نرسد، به ویژه آن که شاکیان و وکلای ایشان، همواره اذعان داشته اند ‌این متهم جدای از پرگویی، بارها و بارها مطالبش را تکرار کرده و از طرح مطالب نامرتبط استقبال می‌کند.

رضایت جوادی فر تأثیری در روند دادگاه ندارد

سید حسن کمالی، وکیل خانواده مرحوم محمد کامرانی درباره نقش رضایت یکی از شکات از یکی از متهمان گفت: نظر آقای جوادی فر درباره اعلام رضایت از سعید مرتضوی محترم است و شاید در جریان رسیدگی به این پرونده همه شکات به نتیجه واحدی نرسند.

وی افزود: در موضوع اتهام معاونت در قتل در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا تنها به قتل مرحوم کامرانی اشاره شده ‌و اتهام معاونت در قتل آقایان روح‌الامینی و جوادی فر در دادسرا مطرح بوده و در این دادگاه بررسی نشده است. به همین دلیل اعلام رضایت آقای جوادی فر در رسیدگی در دادسرا مطرح می‌شود و تأثیری در روند دادگاه ندارد.

مرتضوی در آخرین دفاعیاتش به موضوع جدیدی اشاره نکرده است

کمالی در خصوص دفاعیات مرتضوی نیز گفت: شاید آقای مرتضوی دلش بخواهد خیلی صحبت کند؛ اما اگر دادگاه دفاعیات او را کافی بداند کفایت به دفاع را اعلام کرده و متهم دیگر برای آخرین دفاع در جایگاه حاضر می‌شود.

وکیلی خانوادگی کامرانی خاطرنشان کرد: روند رسیدگی به پرونده خوب بوده و نمی‌توان گفت جلسات دادگاه طولانی شده است.

کمالی در خصوص زمان صدور حکمی اظهار داشت: وقتی رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کند، موظف است بنا بر قانون در مدت یک هفته رأی خود را صادر کند.

وی درباره آخرین دفاعیات مرتضوی نیز گفت: آقای مرتضوی تاکنون در آخرین دفاعیات خود به موضوع جدیدی که در روند رسیدگی تأثیر داشته باشد، اشاره نکرده و همچنان هیچ مسئولیتی را ‌گردن نمی گیرد.

برای دفاع حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارم

علی‌اکبر حیدری‌فر، متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود به دادگاه کهریزک اظهار داشت: امروز دفاعیات مرتضوی تمام می‌شود و من در قالب لایحه‌ای دفاعیات خود را آغاز می‌کنم.

وی افزود: تاکنون تصمیم قاضی بر این بوده که شهود من به دادگاه احضار نشود.

حیدری‌فر در خصوص مدت زمان لازم برای دفاع، گفت: من حداقل به دو جلسه زمان نیاز دارم.

پرونده‌ام به دادسرا رفته؛ با قاضی مدیرخراسانی توافق کردیم!

این متهم درخصوص پرونده‌ای که قاضی مدیرخراسانی به دلیل مصاحبه‌های غیر قانونی وی تشکیل داده، گفت: پرونده به دادسرا رفته اما مصاحبه من در پاسخ به صحبت‌های پدر کامرانی بود، چرا که به رغم اینکه دادگاه تذکر داده بود مفاد جلسه را بیان نکنیم وی علاوه بر صحبت، اقدام به نشر اکاذیب کرد.

حیدری‌فر افزود: کامرانی گفته که کهریزک غیرقانونی بوده در صورتیکه اینگونه نبود بلکه سلیمانی گفته بود قانونی است اما نظارتی بر این زندان صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: ما با قاضی مدیرخراسانی توافق کردیم که اگر طرف مقابل مصاحبه کرد ما نیز ظرف 5 دقیقه بعد در دفاع از مطالبی که آنها ارائه می‌کنند مصاحبه می‌کنیم.

تنفس در دادگاه؛ دفاعیات قاضی حداد ارائه شد

در شرایطی که دادگاه با گذشت چند ساعت از شروع به تنفس رفت، محمد اصلانی، از وکلای متهمان در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: امروز صبح من به عنوان وکیل آقای حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد آخرین دفاعیات را مطرح کرده و لایحه 12 صفحه‌ای را به دادگاه تقدیم کردند.

وی افزود: پس از دفاعیات من آقای مرتضوی در جایگاه حاضر شد و نزدیک دو ساعت از لایحه آخرین دفاع خود دفاع کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون دادگاه تنفس اعلام کرده و قرار است پس از تشکیل دوباره جلسه محاکمه آقای مرتضوی لایحه 37 صفحه‌ای خود را بخواند.

احتمال دارد دادگاه امروز هم به پایان نرسد!

اصلانی درباره احضار شهود به دادگاه گفت: آقایان مرتضوی و حیدری فر خواستار حضور شهودی در دادگاه برای ارائه توضیحاتی بودند که رئیس شعبه با این درخواست مخالفت کرد.

وکیل حداد ادامه داد: احتمال دارد امروز دفاعیات متهمان به پایان نرسد و دادگاه یک جلسه دیگر تشکیل دهد.

تأکید بر عدم تأثیر رضایت جوادی فر بر دادگاه

وی در خصوص اتهام متهمان پرونده نیز اظهار داشت: هر سه متهم پرونده با اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی روبرو هستند. البته آقای مرتضوی با اتهام معاونت در قتل در مورد مرحوم کامرانی روبرو است.

وی افزود: در خصوص اتهام معاونت در قتل مرحومان روح الامینی و جوادی فر پرونده ای در دادسرا مطرح بوده و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

چرا ادامه دفاعیات مرتضوی بعد از دفاعیات متهم سوم ارائه شد؟

در شرایطی که نشست قبل با ناتمام ماندن دفاعیات مرتضوی، متهم ردیف اول به پایان رسیده و به نظر می‌رسید ادامه ارائه دفاعیات این متهم در ابتدای جلسه امروز در دستور کار دادگاه قرار بگیرد، سخنان وکیل مدافع متهمِ همیشه غایب نشان می‌دهد که این روند رخ نداده است.

این در حالی است که بر خلاف روند دادگاه در جلسات قبل، حتی ارائه دفاعیات متهم ردیف دوم نیز به تعویق افتاد و همه این اتفاقات عجیب یک دلیل ساده بیشتر نداشت و آن اینکه متهم ردیف اول و متهم ردیف دوم با تأخیر به دادگاه رسیدند تا وکیل متهم ردیف سوم (که موکلش هرگز به دادگاه نیامده است)، تنها فرد حاضر از طرف متهمان در آغاز جلسه رسیدگی بوده و ارائه دفاعیات وی به ناچار زودتر به انجام برسد!

عذرخواهی حیدری فر و مرتضوی در آخرین جلسه دادگاه

با پایان یافتن نشست دادگاه، پدر مرحوم محمد کامرانی در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: در دادگاه امروز اتفاق جدیدی افتاد و آقایان مرتضوی و حیدری فر با ابراز ندامت در مورد مرگ محمد من، معذرت و پوزش کردند که ای کاش این اتفاق در جلسات قبل رخ می داد. امیدوارم این تصمیم به پشیمانی باز هم در آنها بیشتر دیده شود.

وی افزود: ما غیر از این چیز دیگری نمی خواهیم. در جلسه امروز قاضی ختم جلسه را اعلام کرد اما ختم دادرسی اعلام نشد.

وی در خصوص احتمال رضایت او با توجه به اظهار پشیمانی متهمان گفت: این موضوع مستلزم روندهای بعدی دادگاه می باشد. آقایان روح الامینی و جوادی فر نیز نسبت به اتهام معاونت در قتل از سوی مرتضوی در این پرونده اعتراضاتی داشتند که این موضوع در دادسرا در حال رسیدگی می باشد.

وی در خصوص علت عدم حضور روح الامینی در جلسه امروز اظهار داشت: وی به دلیل مسافرت نتوانست در جلسه امروز حاضر شود.

آیا عذرخواهی متهمان دلتان را آرام کرد؟

کامرانی همچنین در خصوص زمان صدور حکم نیز اظهار داشت: بر اساس قانون، حکم حداکثر تا 10 روز پس از ختم رسیدگی صادر می شود.

وی در پاسخ به این ‌که آیا عذرخواهی متهمان ذره ای دلتان را آرام کرد یا نه، گفت: محکومیت و حتی قصاص ایشان هم نمی‌تواند دل ما را آرام کند بلکه دل ما را می‌خراشد. ما قسی القلب نیستیم و نمی‌خواهیم اتفاق تلخی که فرزندانمان دچار آن شدند برای هیچ کسی تکرار شود.




ختم جلسه اعلام شد نه ختم دادرسی

علی شهبازی، وکیل حیدری فر در پایان دادگاه اظهار داشت: ختم این نشست دادگاه اعلام شد اما آخرین دفاعیات حیدری‌فر در جلسه بعدازظهر امروز مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به پایان یافتن آخرین دفاعیات مرتضوی و مطرح شدن آخرین دفاعیات حیدری‌فر امروز، آخرین جلسه خواهد بود. البته فرصتی تا روز دوشنبه در اختیار موکل بنده و آقای مرتضوی قرار گرفته است تا لایحه دفاعیه نهایی‌شان را تقدیم دادگاه کنند.

شهبازی افزود: در نشست امروز هم موکل بنده، آقای حیدری فر و هم آقای مرتضوی از خانواده کامرانی به دلیل اینکه نمی‌بایست فرزند ایشان که دانش آموز بوده به کهریزک منتقل می‌شده، عذرخواهی کرده و حلالیت طلبیدند.

وی درباره اعلام نشدن ختم دادرسی گفت: وقتی ختم دادرسی اعلام نشده است به این معناست که اگر قضات لازم بدانند، نشست دیگری برگزار خواهد شد و اگر تشخیص بدهند که نیازی به این امر نیست، ختم دادرسی را اعلام کرده و برای صدور حکم وارد شور خواهند شد.

حیدری فر: یک هفته فرصت خواستم که موافقت نکردند

متهم ردیف دوم پرونده که پیش از دادگاه اعلام کرده بود دست کم به دو جلسه زمان برای ارائه آخرین دفاعیاتش نیاز دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: امروز علی الظاهر پایان دادگاه را اعلام کردند. من فرصت یک هفته ای خواسته بودم که با آن موافقت نشد.

حیدری فر افزود: از دادگاه خواسته بودم که 21 شاهد معرفی شده ام را احضار کند که با این درخواست هم مخالفت شد. البته امروز ختم جلسه اعلام شد نه ختم دادرسی و ممکن است نشست امروز آخرین جلسه نباشد.

وی افزود: شهودی که به درخواست آقای روح الامینی به دادگاه احضار شده بودند، شکات بنده بودند و نمی‌توانستند علیه بنده شهادت بدهند و علاوه بر آن درباره موضوعاتی سخن گفتند که در کیفرخواست ذکر نشده و موضوع کیفرخواست نبود. اتهام بنده مرتبط با بازداشت موقت است که پنج شاهد آوردند که درباره موضوعی نظر دادند که رای راجع به آن صادر شده است.

تصاویر منتفی شد؛ سوال نکنید!

حیدری فر در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت تصاویر که ادعا می کرد به دادگاه ارائه داده، گفت: موضوع تصاویر منتفی شد؛ البته نمی‌گویم تصاویر را به دادگاه ارائه نکرده ام اما در این باره سوال نکنید.

بیشتر مطمئن شدم که مرتضوی در اتهام معاونت در قتل مداخله داشته است

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مرحوم جوادی فر که اعلام رضایتشان از مرتضوی بابت معاونت در قتل، جنجالی ترین نکته نشست قبلی دادگاه بود، با وجود نیمه تمام رها کردن نشست قبل، در نشست امروز حضور داشت و در پایان دادگاه به خبرنگاران گفت: اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و بازداشت غیرقانونی از جنبه عمومی جرم بررسی می‌شود. اما در خصوص اتهام معاونت در قتل که مربوط به آقای مرتضوی است در حالی که وی مدعی است در این کار هیچ مداخله ای نداشته اما طی این چند جلسه گذشته من بیشتر مطمئن شدم که وی در این اتهام مداخله داشته است.

38 ساعت سرنوشت ساز برای جان باختگان کهریزک

وی افزود: مرتضوی مدعی است روز شنبه و یکشنبه مرخصی گرفته و این در حالی است که وی 21 تیر ماه سال 88 قبول کرده در جلسه کمیته سیاسی وزارت اطلاعات حضور داشته است. در این روز به وی اعلام شد که بازداشت شدگان را از کهریزک انتقال دهد و مرتضوی باید آنها را به اوین منتقل می‌کرد.

وکیل خانواده جوادی‌فر خاطرنشان کرد: صبح روز بعد نیز دبیر شورای امنیت بر انتقال بازداشت شدگان از کهریزک تأکید کرده بود اما ساعت 11 روز 23 تیر ماه 88 بازداشت شدگان از کهریزک منتقل شده‌اند؛ یعنی در انتقال آنها 38 ساعت تأخیر وجود داشته است.

جنبه عمومی جرم می‌بایست رسیدگی شود

نیکبخت خاطرنشان کرد: هفت نفر از پزشکان نیز در دادسرای نظامی علت تامه قتل قربانیان را در اثر ضربات بر نسوج نرم بدن آنها اعلام کردند که این ضربات 72 ساعت قبل از فوت رخ داده بود. اگر این تأخیر در انتقال صورت نمی پذیرفت قتلی نیز رخ نمی داد.

وی تأکید کرد: با توجه به این استنتاج تأخیر 38 ساعته در خارج کردن متوفیان از کهریزک از موجبات قتل است و این نظر وکالتی من در مورد معاونت در قتل است.

وی افزود: تأخیر 38 ساعته علت مرگ قربانیان بوده است. حال آنکه براساس ماده 612 قانون مجازات اسلامی در صورت رضایت شاکی به اتهام قتل عمدی و معاونت در قتل از جنبه عمومی رسیدگی خواهد شد.

پایان پیام./

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار