بازدید 75975
کار فیروز کریمی نه پسندیده بود و نه اتفاقی؛

دکتر زیباکلام: ما نژاد پرستیم

ماجرا در وهله اول اینقدر سخت و بغرنج می‌نماید که برخلاف رویه همیشگی تلویزیون، توهین‌ها و فحش‌های کلام فردِ بد ماجرا بدون جایگزین شدن با صدای بوق پخش شده و البته نه ناظر پخش و نه هیچ ممیزی دیگری هم مانع این اتفاق نمی‌شود تا همه ملت با جزئیات در جریان ماوقع قرار گرفته و لابد سرتکان دهند که چه بر سر مربی نام‌دار فوتبال کشورمان آمده که با علم به اینکه زیر ذره ‌بین است، آشکارا حرکت نژادپرستانه بروز می‌دهد؟!
کد خبر: ۳۱۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸ 09 May 2013
بیایید همین ابتدای کار صفمان را از هم جدا کنیم؛ آنهایی که ممکن است استثنا باشند و به تبع آن مصداق این مطالب قرار نمی‌گیرند یک طرف، و آنهایی که معتقدند برای آغاز شدن فرایند درمان باید پذیرفت که بیمار هستیم، طرف دیگر؛ و البته روی سخن ما با دسته دوم است.

به گزارش «تابناک»، اگر قصد داشته باشیم شاذ ترین اتفاقی که در هفته سپری شده با آن مواجه شدیم را جدا کنیم، حتما در میان اخباری همچون قهرمانی استقلال و سپاهان، ناکامی پرسپولیس و خداحافظی دو ستاره‌اش، آغاز دادگاه مهدی هاشمی، تداوم دادگاه کهریزک، آغاز نام نویسی از کاندیداهای ریاست جمهوری و بسیاری اتفاقات ریز و درشت دیگر، با پدیده ای مواجه خواهیم شد که دست کم در عالم اخبار داخلی مشابه نداشته و استثناست؛ سخنان نژادپرستانه یکی از مربیان لیگ برتری درباره یک مهمان خارجی!

حتما از چند و چون ماجرا خبر دارید چراکه سپری شدن یکی از فوتبالی ترین هفته های یک سرزمین فوتبال دوست به معنی به تماشا نشستن اکثریتی برنامه محبوب فوتبالی تلویزیون (همان 90) خواهد بود و همه این گزینه‌ها یک معنی بیشتر نخواهد داشت و آن چیزی نیست جز تعجب از دیدن فیلمی که در آن فیروز کریمی در حالت عصبانیت شدید، نه تنها از دست دادن با بازیکن سیاه پوست و خارجی تیم حریف امتناع می‌ورزد، بلکه او را با الفاظی شبیه "آدمخوار" مشایعت کرده و در نهایت تلاش می‌کند که به او آداب نزاکت بیاموزد که "اول بزرگ‌تر دست می‌ده نه کوچیکتر"!

این قصه نامرتب و زشت (که اکنون بار دیگر در جریان جزییات آن قرار گرفته‌اید!) در وهله اول اینقدر سخت و بغرنج می نماید که دست اندرکاران برنامه برخلاف رویه همیشگی توهین ها و فحش های کلام فرد بد ماجرا را با صدای بوق جایگزین نکرده و البته ناظر پخش و هیچ ممیزی دیگری هم ورود نکرد تا همه ملت با جزئیات در جریان ماوقع قرار گرفته و لابد سرتکان دهند که چه بر سر مربی نام دار فوتبال کشورمان آمده که با علم به اینکه زیر ذره بین است، از یک سیاه پوست برای شاگردانش لولو ساخته و آشکارا حرکت نژادپرستانه بروز می دهد؟!

کار فیروز زشت و چه بسا کارِ زشتِ انتشار این زشتی از منظر پیشگیری، موجه باشد اما با این فرض هم هنوز یک نکته مغفول مانده و آن هم چیزی نیست جز این حقیقت که چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما هم مانند فیروز کریمی نژاد پرستیم؛ شاید باورش سخت به نظر برسد اما باور کنید این گونه است.

اکنون که بحث را بدون خجالت پیش آورده‌ایم و برخلاف بسیاری نقدها، بی تکلف پیش رفته‌ایم، شاید بد نباشد برای گواه آوردن نیز به جای واکنش گرفتن از کارشناسان و مولفان، به سراغ نقطه نظراتی از ایشان برویم که پیشتر ارائه کرده‌اند و طبیعتا نه متاثر از کار فیروز کریمی است و از حب و بغض‌های این روزها نشات گرفته است.

ماه‌ها پیش، دکتر صادق زیباکلام در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها میهمان غرفه «تابناک» بود و به فراخور موضوع داغ آن روزها، سبک زندگی، گفت‌وگویی با او داشتیم چراکه او با نگارش کتاب «ما چگونه ما شدیم»، یکی از صاحب نظران آسیب شناسی جامعه ایرانی در این زمینه است. از او پرسیدیم: اگر بخواهید مهم‌ترین ایراد "ما" [ایرانی‌ها] را بگویید، پاسختان چیست؟

دکتر زیباکلام: اگر بخواهم ایرادهای "ما" را بگویم، اولین و مهم‌ترین آن این است که ما نژاد پرستیم؛ بغض و کینه و نفرت داریم از اعراب، بغض و کینه و نفرت داریم از افغانی‌ها، برای خودمان خیلی دسته گل های الکی می‌فرستیم؛ مثل: «ملت بزرگ ایران»، «ملت قهرمان ایران»، «ملت شجاع، سرافراز و ...» که به نظر بنده همه قلابی هستند!

و دست بر قضا با مثالی فوتبالی ادامه داده و می‌‌گوید: نژاد پرستی ما و بزرگ پنداشتن خودمان بسیار وحشتناک است؛ از خدای دو جهان می‌خواستم که به کره ببازیم [اشاره به دیدار رفت ایران مقابل کره جنوبی در مسابقات انتخاباتی جام جهانی برزیل که با پیروزی یک بر صفر ایران به اتمام رسید] چراکه وقتی می‌بریم، تمام آن چیزهایی که به خودمان می‌گوییم را باور می‌کنیم، درست مثل معتادی که با کشیدن مواد نشئه می‌شود.

با این حساب شاید بد نیست که وقتی از کوبیدن فیروز کریمی فارغ شدیم، به خودمان مراجعه کرده و ویژگی‌های نژاد پرستانه خودمان را نیز شناسایی کنیم تا شاید این پایش ما و شما در نهایت موجب پایش جامعه‌مان شود؛ با این تذکر که اگر بدی را منکر شویم، شرط اول درمان که پذیرش بیماری‌ست محقق نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۸۶
انتشار یافته: ۱۷۴
البته از اعراب نفرت داريم وهم از افاغنهبه خاطر جناياتي كه مرتكب شدهاند گذشتگان كرده اند اينها ميكشنند البته ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
شاهد از غیب رسید...
ناشناس
| China |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
پس ایرانی ها هیچ وقت جنایت نکردن!!!عجب! پس این همه کشورهایی که هخامنشیان فتح میکردند همه با دغوت نامه خود آن کشورها بوده و کشت و کشتاری هم صورت نمی گرفته!!!
مرد حسابی، حواست هست چی میگی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
شرم اوره!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
دوستان عزیز ادم خوب وبد در همه جای دنیا وجود دارد د ر همه جا
ارتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
هر كس مسئول اعمال خودش است نه پدرانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
ناشناس 2 بهتره مطالعه کنی بعد نظر بدی در مورد هخامنشیان.
از تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
بنظر من اصل منظور آقای زیبا کلام این است که در ایران مردم بدون اندیشیدن و بدون استفاده از از شواهد و اسناد معتبر اظهار نظر می کنند و پیش از سخن گفتن و رفتار کردن وقت خود خود را برای مطالعه و کندوکاو صرف نمیکنند در نتیجه سخن مردم و تصمیم گیری مردم نادرست خواهد بود. هم میهن گرامی شما چه اندازه درباره کم و کیف جنگها و نبردهای هخامنشیان مطالعه کرده ای و چه اسناد معتبری را در این زمینه خوانده ای که چنین اعتقادی داری؟؟؟
ناشناس
| Australia |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
در زمان هخامنشی ها در ایران دموکراسی بوده و اون موقع تمام سرزمینها ایرانی بودندو نیازی به جنایت نبوده.بعدا ایران مورد تجاوزات قرار میگره.ملت ایران یک ملت صلح جو است و بنا بر اسناد تاریخی 40 درصد خشکی های کره زمین شامل کل آسیای میانه قفقاز و خاورمیانه و بخشهای دیگری از اروپای شرقی متعلق به ایرانیان است.
محمدل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
در تاریخ جهانگشایان تنها پادشاهی که بدون خونریزی فتح میکرد کورش کبیر بود .
تنها پادشاهی که نه دین و نه حقوق مردم را ضایع نمی کرد. یه کم مطاله کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
کاری که کورش را بزرگ نموده کشور گشائی های او نبوده زیرا بیشتر از او در تاریخ تجاوز و فتوحات شد. بزرگی او برای منش و روش فرمانروائی اش در ازادی دین و فرهنگ مردم سرزمین های فتح شده بود. دین و ایین خودرابه انان تحمیل نمیکرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
دولت های عرب و نه مردم آنها رو اگه همین الانم رها کنی چیزی از ایران نمیذارن بمونه ولی مردم افغانستان قضیه شون فرق میکنه، اونا در آینده یکی از نماینده های زبان و فرهنگ ما خواهند بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
آقای دکتر در مقایسه با کشورهای دیگر ما نژاد پرست نیستیم
mortexa
| Australia |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
واقعا ببین مخاطب تان چه کسانی هستند.
کلام صادق ،زیباترین کلام...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
همه در برابر خدا برابر جزء در درجات ایمان.... ان اکرمکم عند الله اتقاکم
نباید عقیده یک نفر را به تمام ایرانیان تسری داد. یک مربی فوتبال یک حرکت زشت انجام داده. آیا حق داریم بگوییم نژادپرستیم؟؟ وقتی اخبار تجاوز و سرقت می شنوید حق دارید بگویید تمام مردم ایران متجاوزند یا سارق هستند؟ اگر ایشان فکر می کنند ما نسبت به اعراب بد رفتار کرده ایم نظرشان راجع به رفتار اعراب با ایرانیان چیست؟ چندین مرتبه در سفر حج که رفته بودم شاهد توهین افرادی از عربستان و اردن و لبنان به ایرانی ها بودم. شاید ایشان هم که به سفر حج رفته اند زبان عربی را نمی دانستند که متوجه نظر اعراب در مورد خودشان نشدند. البته باز هم تکرار می کنم که ایرانی ها نظر بدی نسبت به اعراب یا هیچ قومیت دیگری ندارند و نمی توان مردم شریف ایران را متهم کرد. شما فکر کنید که به همین تعدادی که افغانستانی در ایران است، ایرانی در افغانستان وجود داشت. آیا ایرانیان می توانستند به همین سادگی در آنجا زندگی کنند؟؟؟ ملت قهرمان ایران با شما هستم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
یک مربی فوتبال؟!
همه ما به اعراب می‌گوییم ملخ خور، افغانی‌ها را مسخره می‌کنیم، ترک‌ها را تحقیر می‌کنیم. به لرها می‌خندیم، ...
ملت قهرمان؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
شما بروید ببینید در ترکیه چه برخورد زشت و بدی با افغانها میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
ملت قهرمان! ملت شریف!
وقتی ریا و دروغ کار هر روزمان است
وقتی در ورزشگاه ها گوشهایمان را باید بگیریم
از کدام شرافت می گویید
وقتی هر روز به یکی با تحقیر ترک و لر وبلوچ و زابلی و رشتی و... می گوییم، این ملت قهرمان؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
این که به عربها میگیم ملخ خور خیلی نمیتونه دلیل نژاد پرستی باشه،این جز اختلافات و درگیری هاییه که بین ملل و اقوام همسایه تو اکثر جاهای دنیا هست،اگه به سایت العربیه عربی سری بزنید وقتی یه مطلبی در مورد ایران نوشته کامنت ها رو نگاهی بندازید میبینید توصیف های به مراتب توهین آمیز تری نسبت به ملخ خوری که ما میگیم به کار میبرن که مودبانه ترینش مجوسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
دوست عزیز زیاد جدی نگیر بعضی از ایرانی ها یک ژست روشنفکری رو ترجیح میدن به همه چیز .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
داداش من اینجا صحبت از شخصیت و منطق اجتماعی یه ملته و الا معلومه که همه قاتل نیستن. چندتا کتاب تاریخ و جامعه شناسی بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
الحق که درست میگی ناشناس!!
اتفاقا ما ایرانی ها باید اعتماد به نفسمون رو بالا ببریم.
تا با یه سفر ترکیه و دبی رفتن اینقدر در اون فرهنگ دست و پا شکسته غرق نشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
چرا به جای فکر کردن فرافکنی می کنید.ممکنه خیلی ها خیلی کارها بکنند دلیل نمیشه که ما هم همون کارو انجام بدیم.کاری یا درسته یا غلط.صرف نظر از سایر عوامل.
نوشته تان عالی بود (y)
رفتار آقای فیروز کریمی واقعا شرم آور بوده. تاسف بار است.
بله کاملا صحیح.و البته متاسفم . خودم را میگویم. به ادعای خودم یکی از روشنفکرترین ها هستم که همیشه حامی ضعیف تر ها حامی حقوق صد درصدی زنان و کودکان بوده و هستم ولی هیچ وقت خودم را در مورد رنگین پوستها ازمایش نکرده بودم. تا اینکه اینجا در کشور دیگر جایی که مردمانی از هزاران نوع و رنگ با هم در مسالمت زندگی می کنن تلنگری خوردم که چرا ما ایرانی ها برای این لحظه ها تعلیم داده نشده ایم..مثلا وقتی حتی لیوان ابی از یک گارسون کاملا سیاه پوست میگیرم ته وجودم به چیزی مثل مطلوب نبودن و شاید تمیز نبودن فکر می کنم.. به قول نویسنده ابتدای کار صفمان را جدا کنیم از استثناها اما این چیزی که من میبینم و در بسیاری از ایرانی ها هست همین نوعی نگاه نژادپرستانه حالا شاید نه در این نوع ابتدایی و فحاشی به رنگین پوستها،اما در قومیت و نژاد و حتی در ملیت و زبان وجود دارد. شاید تنها راه درمان تمرین و اموزش باشد.حتما اگر فیروز کریمی را هنگام صرف غذا در یک روز ارام افتابی در رستوران ببینید و نظرش را در مورد حقوق سیاه پوستها بپرسید ،او هم مثل بسیاری حاضر است حتی جانش را یرای دفاع حقوق انسانها چه سیاه و سفید بدهد اما در ضمیر ناخوداگاه بسیاری از ما ایرانی ها همان هست که گفتم.باید احترام گذاشتن را تمرین کنیم.
پاسخ ها
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
احسنت. کاملا موافقم.
انصافاً راست گفته !
واسه سوسمار خوردن عربها، اه اه و ویش ویشمون گوش فلک رو کر میکنه، اما منظره کریه و چندش اور کله پاچه خودمون رو نمی بینیم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
کله پاچه خیلی جاها از جمله آلمان هم طرفدار داره و خورده می شه... کشورهای همسایه که دیگه گفتن نداره...
اما سوسمار خوری صرفا بخاطر اینکه عرب هستند نیست که ما ایراد می گیریم... کما اینکه نسبت به چینی ها هم همین حس رو داریم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
شما از یک خارجی بپرسید سوسمار روترجیح میده یا گوسفند.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
کله پاچه خط قرمز منه بهش توهین نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
بین خوردن کله پاچه سوسمار وگوسفند فرقی نیست !؟
واقعیت اینجاست که ما ایرانی ها کاری با دیگر نژادها نداریم اما مثل این که ان ها به ما کار دارند!
فقط کافیست سیری در تاریخ ایران بکنید و ببینید اعراب،افغانی ها و حتی روس ها و انگلیسی ها چه بلاهایی که سر ایرانی جماعت نیاورده اند.چپاول کردن ثروت های سرزمینی ایران،حمله و تجاوز به شهرهای ایران،تحقیر کردن ایرانیان،تجاوز به ناموس ایرانیان،ترور و کشتن شخصیت های بزرگ علمی و دینی ایرانیان و ده ها مثال دیگر.
من نمی گویم به نژادهای بیگانه بد بین باشیم و با ان ها بد برخورد کنیم اما حداقل به ان ها خوش بین هم نباشیم و ان ها را قاطی خودمان نکنیم.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
ما حق داریم که از اعراب متنفر باشیم بخاطر جنایاتی که در کشور ما انجام دادند. کاش فقط تاریخ بدرستی نوشته شده بود تا ایرانیان می فهمیدند که اعراب چها که بر سر نیاکانشان نیاوردند!
البته درحال حاضر ما ایرانیان عیب های بزرگی داریم که متاسفانه هرگز در فکر اصلاح آنان نبوده ایم ونیستیم و فقط به فرهنگ خودمان چقدر که نمی بالیم بی آنکه بفکر برطرف کردن عیب هایمان باشیم!
زمانی ایرانیان دروغ نمی گفتند ولی متاسفانه اکنون اکثرا در فکر دروغ گفتن و کلاه سر دیگران گذاشتن هستیم و فقط منتظریم که کمی بنزین ، دلار و .... گران شود تا ما هم به بهانه آن چند برابر خرید اجناسمان را بفروشیم!!! تف بر این فرهنگ!! واقعا که بی اصالت شده ایم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
کاملا درست است.ایران همواره از بیگانگان آسیب دیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
نادر شاه چه بلایی سر هند آورد که به اسم کافر تمام معابدشون رو غارت کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
دوست گل من... نادرشاه ترک بوده .. نه فارس...
ناشناس
| Kenya |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
این درسته که اعراب،افاغنه،روسها و انگلیسیها و من اضافه می کنم ترکها و آمریکاییها را که چه بلاهایی را سر ما آوردند ولی نگاهی را که ما الان به یک افغان داریم با نگاهی که به به بک انگلیسی و آمریکایی داریم کاملا متفاوته. پس این برخورد ما با اینها بخاطر سابقه عملکردشان نیست بلکه ریشه در خیلی چیزهای دیگری دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
نادر شاه ایرانی بوده.می فهمی ایرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
به نظر می رسه واحد های درسی تاریخ مدرسه هیچ تاثیری در سواد تاریخی ما نداشته!
از انصاف نگذریم، درست میگه ، کنار نقاط قوت همیشه نقاط ضعف هم هست. این مساله که اشاره شد یکی از آن نقاط ضعف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
میشه لطفا نفاط قوت را نام ببرین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
اونوقت نقاط قوت کدومن؟
من هم به سخنان ایشان باور دارم-وقتی در یک استادیوم، از 100 هزار نفر اقلا هشتاد هزار نفر انواع و اقسام الفاظ رکیک را بصورت ناجوانمردانه نثار داور و بازیکن حریف و حتی خودی می کنند و ما مثل آب خوردن می گوییم تعداد معدودی تماشاگر نما، راه را بیراهه رفته ایم. تنها زمانی امکان اصلاح شدن وجود دارد که اشکال را بپذیریم- کاش زمانی برسد که به جای اینکه خودمان از خودمان تعریف و تمجید بیهوده بکنیم، مردم دنیا ملت ایران را به اخلاق مداری، مردم دوستی، صلح جویی و با فرهنگی بشناسند.
البته همه مامیدانیم که ادمخوار واقعی ادمهایی هستند که از کیسه ملت صاحب ماشینهاوخانه های چند هزار میلیون تومانی شده اند آنهم برا در اختیار داشتن کمتر از 6دقیقه یک عدد توپ فوتبال در یک مسابقه 90دقیقه ای البته اون حرفه ای هاش 6دقیقه دارند والا بقیه 2یا 3 دقیقه هم ندارند اینها 76999600 نفر را تو دیگ جوشان فوتبال در طی یک فصل میپزند پخته نپخته میل میکنند امید وارم کسی نگوید تو هم عرضه داری بخور چون اصولا خوردن گوشت انسان حرام است وگوشت حرام هم بی غیرتی به بار می اوردو...هزار درد دیگر خداوندا به فریاد برس به کجا میرویم چنین غافل !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
بدبخت ملتی که غصه اش فوتباله امیدوارم بفهمیم غرور و عزت ما به برد تیم فوتبال نیست..شرک که میگن همینه
كار كريمي زشت بود ولي كار فردوسي پور در أشاعه أن زشت تر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
اتفاقا باید رفتارهای نادرست را نشان داد تا متوجه ایرادها بشویم و خود را اصلاح کنیم. با مخفی کردن هیچ مشکلی حل نمی‌شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
فردوسی پور عاشق حاشیه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
با سرپوش گذاشتن روی اشتباهات مشکلی حل نمبشه.
ما ایرانیها چمونه؟ باید مداوا بشیم خیلی مشکل داریم. در برابرآسیاییها و سیاه پوستان اعتماد به نفسمون بالاست ,خودمونو دست بالا میگیریم, فخر فروشی میکنیم. از اونورهم در برابر اروپاییها خودمونو میبازیم, کم میاریم, اعتماد به نفس نداریم...ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
شاید شما باشی اما من نیستم
نه من نه دوستان و بستگانم خود را نه از کسی کوچکتر نه بزرگتر می دانیم
بزرگی و کوچکی به دانش و فرهنگ است نه زیستگاه
شاید شما اینچنین که گفتید باشید
مگر شک داشتی موقعی با بزرگ نمایی تاریخ وتحریف تاریخ ملت فارس را نژادبرتر تصور می کنند نمونه اش هنر نزد ایرانیان هست بس ویا شلیک تیر ارش کمانگیر از فلان کوه به کوه دیگر نزدیک 2000کیلومتر برد داشته هست ادم نژاد پرست با توهم زندگی می کند وافکار مریض خود برای نابودی دیگران فکر می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
بله شما %100 از تهران هستی!!!!..تا جایی که من میدانم پانترکها در تحریف تاریخ مشهور هستند نه ایرانیان.مصراع هنر نزد ایرانیان است و بس به تنها معنا ندارد و کلمه"بس" به مصراع بعدی مربوط میشود.کمی سواد هم خوب چیزیست اقای محسن از تهران!!!در ضمن "پارس"درست است نه فارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
من پیشنهاد میکنم شما به جای دیدن کانالهای ماهواره ای ترکزبان که همواره درصدد ساختن تاریخ ساختگی برای خود و خراب کردن تاریخ کشورهای همسایه هستند کمی کتاب تاریخ از منابع بیطرف مطالعه کنید تا کمی از دشمنی با ملت فارس دست بردارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
هرچی باشیم از پان ترک ها بهتریم
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
میشه تنها یک نمونه از به قول خودتون بزرگنمایی و تحریف تاریخ که توسط پارسیان انجام شده است را بگویید تا ما هم بدونیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
هنر نزد ایرانیان است و من بهش اعتقاد دارم... هر شهری توی ایران به اندازه یه کشور هنر داره... هر شهری که توی ایران بری اونقدر آثار دستی و هنر دارن که نمیشه حتی شمرد... اما شما چندتا از هنرهای دستی انگلیس رو نام ببر... چند تا از هنرهای فرانسه رو نام ببر... مطمئنا به اندازه یه شهر ما ندارن... اما ایران اونقدر هنر داره که واقعا نمی شه اسم همه رو گفت و البته متاسفانه خیلی ها هم ناشناخته مونده... مشکل ما اینجاس که کل اروپا و امریکا رو یه کشور می بینیم و می گیم ببینین چقدر هنر دارن... اما اگه تک تک کشورها رو بررسی کنیم کدوم کشور اندازه ما هنر داره؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
تابناک این نظر رو پاک کن انتشار این نظر یک توهین و نقد نابجا به یک نژاد ایرانیه
برای رای جمع کردن راه های زیادی هست نه اینکه ادای روشنقکرا رو در بیاری از این نظرات مهمل پخش کنی
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
یابا جان اسطوره ای مثل آرش چه ربطی به نژادپرستی داره اگر همین افسانه ها هم نبود که تا حالا حتی یک وجب از این خاک باقی نمونده بود. دریغ از یک ذره وطن دوستی منظورم وطنی شامل همه اقوام ایرانی است.
مهمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
ببین واکنش ها رو به یه نظر، بیچاره فیروز کریمی جلو این آقایون کم میاره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
حالا این نظر چه ربطی به ترکها داره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
دوست من شما تفاوت اسطوره و تاریخ را نمی دانید؟؟؟خواهسمندم کمی بیشتر در این زمینه بخوانید، ما ایرانی هستیم و زبان مشترکمان فارسی ست، کافی ست کتاب های تاریخ جمهوری آذربایجان را بخوانید تا معنای توهم را با گوشت و استخوان خود درک کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
دیگه کجای کمان آرش نژادپرستیه من نمی دونم
ناشناس
| China |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
خطاب به آن دوستي كه گفته "كدام كشور به اندازه ما هنر دارد"؟! و گفته "شهرهاي ما آنقدر هنر و صنايع دستي دارند كه نمي شه گفت!!" توصيه مي كنم به چند تا كشور اروپايي يا دست كم آسيايي درست و حسابي برود و كمي چشم و گوشش را باز كند تا بفهمد هنر يعني چه و اين كه هنر فقط نزد ايرانيان نيست و بس!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
شهرام دمت گرم.زنده باد ایران و هرکسی که عاشق ایرانه.ایرانی که از همه ی اقوامش تشکیل شده
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
تابناک لطفا چاپ کن

آقا محسن یاد بگیر

1- ما در ایران چیزی به نام ملت فارس نداریم ، بلکه فارس زبان داریم و همه اقوام ساکن در ایران ملت ایران هستند و هویت ایرانی دارند .

2- آرش یک شخصیت تاریخی نیست بلکه یک شخصیت اسطوره ای و افسانه ایست که در شعر و ادبیات شاعر انعکاس داشته و نه در تاریخ ایران

3- تاریخ ایران تا آنجا که مورخین خودمان نوشتند که معلومه ولی از تاریخ ایران باستان نوشته مکتوبی بجز کتیبه های تاریخی سنگی به جا نمونده و جزئیات تاریخ باستان ما بر گرفته از کتب مورخین یونان باستان و رمی ها و مصری هاست .
که همه اینها رقبای تاریخی ما بوده اند و آنطور که از نوشته ها مشخص هست به ایران آنروزگار به چشم دشمن مقتدر و متمدن نگریسته اند .

بهتره کمی به تاریخ خودمون احترام بگذاریم و همینطور به همدیگه و این دلیل نمیشه که چون یه مربی فوتبال حرف مفتی نثار یک بنده خدا کرده ، کسی بیاد همه ایرانی ها رو نژادپرست خطاب کنه
مسلم لک زبان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
برادر عزیزم محسن جان کاش پیش از نوشتن این چند جمله ناروا بیشتر فکر میکردی . من خودم فارس زبان نیستم ولی خودم رو یک فارس یعنی یک ایرانی میدونم و به داشتن اسطوره ای همچون آرش ، رستم و ... که هیچکدوم از کشورهای همسایه همچین اسطوره هایی ندارن افتخار میکنم
صرفنظر از حرکات کریمی که جای ایشان در این صنف نمی باشد. اتفاقا آقای زیبا کلام درست نگفته اند. من چند سالی است فکر می کنم علت نفرت اعراب از ایرانیها چیست حالا با این حرف آقای زیبا کلام مواجه شدم که عکس سوال من می باشد. ما از اعراب نفرت نداریم شما نگاه کنید تنها چیزی که اعراب را میتواند متحد کند ضدیت با ایران است. حتی اسرائیل هم نمیتواند اعراب را متحد کند.
افتخاراتی که به نظر بنده هم همه قلابی هستند
جماعت به خودتون بیاین
واقعا رفتار ما ایرانیها اصلا کانالیزه و قانون مند نیست.هر کی به هرکیه.رانندگیمون.فوتبالمون.سیاستمون.اقتصادمون.خرید کردنمون.تجارتمون.قضاوتمون همش و همش نسبی و متغییره.
همین جمله ایشون نمونه بارز نژادپرستی که به همه ایرانیها برچسب نژادپرستی می زنند.

این ما هستیم که وسط شهر از کلاه خود سربازان همسایه طاق نصرت ساختیم و سران کشورهای منطقه زیرش عکس یادگاری گرفتند؟ این ما هستیم که اسم دریا، کوه یا خلیج آنها را عوض کردیم حالا هم هر دوسه ماه یکبار دور هم جمع می شیم واسه جزیره هاشون بیانیه می دهیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
کجا گفته همه ایرانیها چرا تحریف میکنی. زورت اومد ؟
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
معلوم هست چی داری میگی؟
دریا، کوه یا خلیجشون؟
حرفی از ایشان به خاطر دارم .ما به پادشاهان خود افتخار میکنیم اما تار موی رسول خدا را به هزار داریوش و کوروش نمیدهم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
جمله قشنگیه ،نشنیده بودم
آقای زیبا کلام زیبا گفتید. اگر خودمان را با اروپا مقایسه کنیم که میلیون ها ازما را جای داده اند آیا خارجی در جامعه ما جایگاهی دارد. این ملت به چه چیزش مینازد به وجدان کاری اش!؟ به کوچه اش؟ به خیابان هایش؟ به محله اش؟ به شهرش؟ به استانش؟ به کشورش؟ این مردم تنها به خانه اش می نازد و به خود خواهی اش که همه چیزرا برای خود و خانه خود می خواهد. آیا حاضر است یک متر عقب نشینی کند تا کوچه اش ماشین رو شود. آیا محله هایش معماری و هارمونی دارد یک خانه 2 طبقه کنارش 10 طبقه کنار آن 5 طبقه و خیابان عین آدم کچل می ماند. پناه بر خدا که کی متحول شویم و شروع با کار کنیم و خودبینی و نژادپرستی را کناربگذاریم و واقع بین باشیم.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
حقیقت تلخه ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
من به کشورم مینازم


از نظر شما من نژادپرستم؟؟!!
آقای زیبا کلام نون رو به نرخ روز میخوره ، هر چند گاهی با جملاتی دل آزار ملت را آزرده میکند ، مگر میشود ملت ایران کینه و دشمنی اعراب خونخوار را فراموش کنند یا افغانها را ، ایشون وقتی به اعراب میرسه انگار اجداد ایشون عرب بوده پاک دل باخته انان میشود ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خویش باید همواره افتخار کنیم همانگونه برخی شناسنامه برای خویش درست کردند و دکانی زدند و کسب درامدی در پی بی هویت کردن ملت بزرگ ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
نقش آقای زیبا کلام فقط آینه است که عیبهای ما رو نشون میده ،تو دوست نداری میتونی آینه رو بشکنی ...
آقا محسن فکر میکنم شما با فرهنگ اساطیری ملل مختلف آشنا نیستی که این چنین اسطوره های ایران زمین را زیر سئوال میبری با کمی مطالعه متوجه میشوی که ملل دیگر از اروپا گرفته تا شرق دور اسطوره هایی بسیار غلو آمیز تر از اسطوره های ایرانی دارند اسطوره ها متعلق به سرآغاز تشکیل یک کشور میباشد و اکثرا غلو امیز میباشد ولی خالی از حقیقت هم نیست .
در اینکه اکثریت ایرانیها در برابر ملل دیگری که به لحاظ سطح فرهنگ از دید ما ، احساس خود برتر بینی دارند شکی نیست و از طرف دیگر به مانند آب فرهنگ ملل برتر باز هم به دید خودمان برتر را پذیرا شده و از خود فرنگی ها فرنگی تر میشویم
و این خصوصیت خود بزرگ بینی در تمامی امور ما ریشه نموده از تفاوت بین محله گرفته تا شهر و کشور .ولی باید بین غرور ملی داشتن با نزاد پرستی تفاوت فائل شویم
ما نژاد پرست نیستیم. شما را نمی دانم. اما حتما ملت ایران را بزرگ می دانم.
من نژادپرست نیستم و به همه آدم ها احترام می ذارم... به شدت مخالف پیامک های توهین آمیز به قوم های دیگه هستم و همه رو دوست دارم اما این دلیل نمی شه به نژادم افتخار نکنم... و اعتقاد دارم کاری نیست که ایرانی جماعت، از هر قوم و نژادی، نتونه انجام بده... یه علم، یه تکنولوژی، یه فناوری رو نام ببرین که ایرانی ها توش موفق نباشن... ایرانی یعنی همه مردمان کشورم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
آخه این نظر رو چرا منفی دادن؟؟؟!
یعنی بعضیا به ایرانی بودن خودشون افتخار نمیکنن؟؟؟؟!!!!!!!!!
1.جناب آشنا و ناشناس فکر میکنید بلایی که به قول شما عرب و افغان و روس بر سر مردم ایران آوردن امثال آقامحمد خان و نادر با بقیه ملل نکردن؟ فکر میکنی بهترین توضیح برای این فجایع در تقابل نژادیه؟
2.جناب ناشناس گیرم دیگری چنان کوته فکره به دلیل تفاوت نژادی با شما برخورد نامناسبی داره، بهتر نیست به جای اینکه ما از اونها تاثیر بگیریم با رفتاری متمدنانه بزرگ منشی رو نشونشون بدیم؟
3.ولی به گمان این کمترین ما بیش از اینکه نژادپرست باشیم "دیگری کش"یم.دیگری یا رنگش با ما متفاوته یا شکل چشمهاش یا زبونش یا مذهبش یا لهجه ش یا حتی طرز لباس پوشیدنش
ما ایرانی ها با خودمان هم مشکل داریم. چه برسد به رفتارمان با خارجیا.
لر، کرد، ترک، رشتی و ... خودتان بهتر میدانید، که چه صفاتی را به هم نسبت میدهیم. مشکل جامعه ماست. چونکه شکاف های اجتماعی بین ما زیاد است. اینها عقده ما ایرانی هاس. عقده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
نه داداش
در همه کشورها مردم مناطق مختلف واسه هم جک می سازن
یک سر بری می بینی
اگر بیماری رو هم خوب نشناسیم نمی تونیم درمانش کنیم. نژاد پرستی همه جا یک شکل و یک نوع نیست. در تمام کشورها نژاد پرستی هست اما اکثرا این نژادپرستی بیش از آنکه مربوط به نژاد باشه به وضعیت اجتماعی و مالی گروه های مردم بستگی داره. پیشرفت و پسرفت کشورها به شدت روی دید دنیا نسبت به ملت اون کشور تاثیر میذاره

نوع دیگری از نژادپرستی در واقع اثر نزدیکی زیاد و رقابت و کنش بین ملت های همسایه است. این هم در همه جای دنیا هست بین انگلیسی و ایرلندی ٫ اس‍‍پانیایی و کاتالان ٫ چینی و کره ای ، فیلی‍پینی و ژاپنی... و البته ایرانی و عرب . هم رقابت و نفرت هست و هم تعامل و آمیزش و زندگی کنار هم . اما شاخصه های اصلی نژاد پرستی که قابل سنجش باشند ایناست : جدایی مدارس‌ ، محله ها وسایل حمل و نقل و یا دوری و خود داری بخش قابل توجهی از مردم از همزیستی و کسب و کار با نژاد دیگر. وجود گروه ها و احزاب سیاسی با فلسفه برتری نژادی . درگیری و ضد و خورد و حملات نژاد پرستانه . قوانین تبعیض آمیز و تاثیر نژاد در موفقیت تحصیلی و شغلی و غیره

اگر معیارها و مصداق های عملی رو مشخص نکنیم به نتیجه هم نمی‌رسیم .
مصداق دیگری از نژاد پرستی شدیدتر آن است که اینقدر جک و لطیفه و دستمایه استهزا برای سایر اقوام کشور خودمان درست می کنیم! یعنی ما حتی به خودمان هم رحم نداریم.
بی خود هم گردن انگلیس و ... نیاندازیم، متاسفانه ملت خودخواه و فردگرای ما عادت کرده که دیگران را به استهزا بگیرد و خودبزرگ بین باشد. حتی اگر این دیگران همسایه و دوست خودش باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
دوست گرامی. جک و لطیفه گفتن برای اقوام مختلف، نه مصداق نژآد پرستی است و نه منحصر به ایران. اگر تنها به چند کشور دنیا مسافرت کوتاهی کنید، خواهید دید که در همه جای دنیا وجود دارد. البته نمی خواهم بگویم که کار خوبی است. ولی مقصودم این است که اسم این «نژاد پرستی» نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
دوست عزیز اروپا رفته اگه این جوکها توهین به قومیت و افراد و نژاد پرستی نیست پس چیه؟!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
بلی، هر جا یک قوم خاص به بقیه اقوام جوک بسازه مصداق کامل نژادپرستیه
جناب دکتر زیبا کلام با همه ی احترامی که برای شما ونظرتان قائلم اتفاقا با این نظر شما مخالفم . مردمان اروپا وآمریکا تمام ملت های دیگر را غارت می کنند می برند کشور خودشون می خورند خیلی از مردم ما کشور خودمان را غارت می کنند می برند بیرون ویلا وزمین وکارخانه می خرند حاضر نیستند ذره ای در کشور خودمان سرمایه گذاری کنند کجای این نژاد پرستیه. همان فوتبال هم که می گید دیدید تا کم می آریم حریف رو تشویق می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
اینی که شمااشاره می کنید آب درهاون کوبیدن است دوست عزیز این عده ای که شما اشاره میکنید که سرمایه اشان رابه خارج می برند وآنجا سرمایه گذاری می کنند تعدادشان بیش از 1000 نفر نمی شود واینها هم شناخته شده اند بقیه ملت توانایی ساخت یک خانه محقر کوچک در روستاههای دور افتاده را هم ندارندحالا چه برسد به جایی که تو خارج سرمایه گذاری کنند.
حالا یه نفر اومد یه اشتباهی کرد چرا ما باید تاییدش کنیم؟

از آقای زیبا کلام بیشتر انتظار داشتم!
همه افراد محترم هستند
جک گفتن اصلا مصداق نژاد پرستی نیست این گونه جک ها در بین تمامی ملل مختلف دیده میشه مثلا آمریکایی ها از لهستانی ها در جک های خود استفاده می کنند.شما فیلم borat را دیده اید دیدن این فیلم کمدی را به شما توصیه می کنم این فیلم راجع به فردی قزاقستانی است که بیشترین شوخی ها در این فیلم با این فرد میشود این فیلم یکی از محبوبترین فیلم های کمدی در امریکا بوده و هرگز مصداق نژاد پرستی نبوده.
پاسخ ها
بیکارترین مرد زمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
چون امریکایی ها و اروپایی ها هم اینکارو میکنن یعنی درسته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
جوک گفتن نه تنها نشانه نژاد پرستی است بلکه در قران نیز عملی قبیح شمرده شده است. ... لایسخر قوم بقوم عسی ان تکونو خیرا منکم ...
باارزش ترین ادب حفظ جوانمردی وادب مایه کمال مردم است
ادب مایه شرافت است فرزندادب باش نه فرزندپدرفرزندادب زنده کندیادپدر
نژاد پرستی با آزادی قابل جمع نیست
اگه آزادی میخواهیم نباید نژاد پرست باشیم
نباید از اینکه کسی دینش با ما متفاوت است یا از قومی دیگر است کمتر از خود بدانیم چه افغانی چه عرب چه ترک چه فارس
به همه اصول آزادی پایبند باشیم
گفت که اقوام روزگار به اخلاق زنده اند
قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است
(سعدی _ خداوند رحمتش کند_)
یکی از بهترین نوشته های تابناک
ممنون
کاملا موافق نظر دکتر زیبا کلام عزیز هستم
اگر افتخار به ایران و ایرانی و تاریخ و فرهنگش نژادپرستی است!! بنده مهران طبیب زاده با افتخار اعلام میکنم که یک نژاد پرستم و با اعراب هم تا قیامت میانه خوبی نخواهم داشت....ملتی که عزت نفس و اعتماد به نفس خودش را از دست بده محکوم به نابودی است آقای دکتر ! زیبا کلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Kenya |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
آقا مهران چرا فقط با اعراب؟ نگاهی به تاریخ بیانداز ببین دیگر ملتها چه بلاهایی بر سر ما نیاورده اند.
چه حرف مجانیی! حالا دکتر احساسی رو درون خودشون حس می کنند نباید فکر کنند که بقیه مردم هم اینطور. من به شخصه هر جا بوده از اهالی افقانستان حمایت کردم. اصلا هر فردی که نگاه اسلامی رو مقدم بر نگاه قومی و ملیتی بداند فارغ از نژاد پرستی خواهد بود.
یکی از بهترین مقالاتی بود که تا حالا خونده بودم، مخصوصا دو پاراگراف آخرش خیلی ملموس بود.
واقعا عجیبه اکثرا ناسیونالیستی رو با نژاد پرستی یکی گرفتن!!!
من یک استاد دانشگاهم ، از تمام طیف های اقوام ایرانی دوستهای دارم از هیچ عرب و افغانی بدم نمیاد و اتفاقا خیلی هم به افغانها احترام میزارم، ولی چیزی که من رو متاسف میکنه این تحقیری که ما به خدمون میکنیم هست ٬آخر کدام ملت بزرگی نسبت به خودش اینقدر زشت نظر میده، برید همه دنیا رو ببینید بعد علیه ملت و تاریخمون نظر بدین. راستش، این نظرات نشانه انحطاط است ٬ متاسفم. برای همه.
من از اعراب متنفرم ولی نه از همشون
مثلا از اعرابی که خون مردم و تو شیشه کردن
از اعرابی که برخوردهای زشت و زننده بر علیه ایرانی ها انجام می دهند
از اعرابی که ایرانی ها رو به جرم ایرانی بودن گردن می زنند!
...
از نظر شما من نژاد پرستم؟(خوب هستم و از این موضوع هم ناراحت نیستم)
اما بحث رنگین پوستی اصلا جداست و من هیچ برتری نسبت به افغانی ها یا سیاه پوست ها در وجود خودم و یا در وجود هیچکس نمی بینم!
این چیزی عادی است که از کسی که حقت و می خوره متنفر باشی
از 10 تا نظرم 3-4 تاش منتشر می شه بازم خوبه که این همه نظر و می خونید شما هم یک شبکه اجتماعی راه انداختید واسه خودتون،می تونید این اطلاعات و بفروشید!!!
اقای زیبا کلام، نژاد پرستی در همه ی کشور ها هست، در انریکا، در اروپا ،و.و.و. تاریخ امریکا را که خوانده اید? انگلیس، فرانسه ایرلند، اسکاتلند چی? ایران را چه? خوانده اید? در هر جامعه ای شما چنین افرادی را پیدا می کنید. کار ایشان زشت بود درست، چه ربطی به من و دیگران دارد که این گونه نیستند? در مورد عرب ها، از ان ها نژاد پرست تر ، کمتر کسی را می توان یافت. به تاریخ یورش انها به ایران نگاهی بیندازید که ما را عحم و هنوز عجم می خوانند و موالی. می دانید که معنی هر دو واژه چیست. در مورد شوخی با زبان ها و قوم ها، این هم در همه ی کشور ها است. امریکا یی ها خودشان، لهجه ی جنوبی هممیهنانشان را دست می اندازند، انگلیسی ها هم ، و کشور های دیگر،ولی بدانید که در زیر این شوخی ها، ذره ای ، در بیشتر کسانی که ان را می سازند، نیت توهین نیست، کما این که در هنگام جنگ و یا توهین به ایرانی که شامل همه ی قومیت ها می شود، همه یکپارجه و یک صدا، با هم هستند. این که افغان ها را مثال می زنید، باز هم مانند عرب ها، ریشه در تاریخ پر از فراز و نشیب ما بر اثر یورش ها و کشتار ها دارد و یا مهاجرت بی روی ه انها که از پاییترین لایه های اجتماعی،امده اند و جنایت و گرفتاری های که درست می کنند، نشات گرفته، وگر نه، بسیاری از انها هم مورد کمک و مهر مردم ایران قرار گرفته اند ، گروهی هم با رفتارنادرست با انها بر خورد می کنند، پس باز هم نمی شود، این ها رااگر هم خودمان را به گفته ی شما تحویل می گیریم برای کلی دانست و یک جامعه را داوری کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
در امریکا، در اروپا ،و.و.و هست ولی چون اونا خیلی باحال هستن پس ایرادی نداره؟
تازه فکر کنم بخاطر بعضی معذورات کل واقعیت را ایشان متذکر نشده اند! اگر کمی با وجدانمان به خودمان نگاه کنیم متوجه دهها عیب و ایراد اساسی میشویم. 1 هیچگاه بهتر از خودمان را نمیتوانیم ببینیم! 2 تا جایی که جوگیر نشویم به کسی کمک نمی کنیم! 3 خیلی وقتها گذشت نداریم ، اینو در نحوه رانندگی کردنمان ببینید 4 تا پول نداشته باشیم قابل احترام نیستیم! 5 به پایین دستمان به دیده تحقیر نگاه میکنیم! 6 براحتی به این وآن تهمت میزنیم! 7 در هر موردی خودمان را قاضی به حساب می آوریم! 8 در زندگی شخصی افراد سرک میکشیم! 9 تنها به قاضی رفته و خودمان را محق میدانیم! 10 تا زور بالا سرمان نباشد خیلی کارها را انجام نمیدهیم! 11 پا را فرا تر از گلیم خودمان دراز میکنیم! 12 بدون چشمداشت کاری برای کسی انجام نمیدهیم! 13 ، 14 ، 15 ، 16 ، ووووو کمی به وجدانمان رجوع کنیم و ببینیم آیا 95 در صدمان اینطور نیستیم! شاید پدران و مادران ما در گذشته کمی متفاوت تر از امروز بودند! اگر تعجب کنید و این موارد را قبول نداشته باشید، این هم از خود خواهی یمان است! !!!
به نظر من کلا تنفر داشتن چیز خوبی نیست.در دین ما به ما نیاموحته اند که تنفر بورزیم
با شعار با فرهنگ دادن کسی بافرهنگ نمی شود. ما با فرهنگیم برای اینکه همیشه جق دیگران را مثلا تو خیابون رعایت می کنیم یا از ماشین آشغال رو بیرون پرتاب نمی کنیم.... برای پی بردن به فرهنگمان فقط کافیست با ماشینتنان یه دوری بزنید کنار جاد ه ها تو طبیعت
.کوه. همه جا پر آشغاله. لابد اینها کار ما نیست کار اعراب یا اروپایی هاست. قشنگ یادم میاد بعد از بازی ایران و کره اندک تماشاگران کره بعد از بایان بازی با وجود اینکه باخته بودند زباله های رو سکو ها را جمع می کردند...
آقای زیباکلام کمی عربی یاد بگیرید و تلویزیون های اعراب را نگاه کنید. آنگاه خواهید دید چه کسانی از ما نفرت دارند. و تنها جرم ما فقط ایرانی بودن و شیعه بودن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
چون اون ها نژادپرستن ما هم باید باشیم؟
این که ما عربها رو آدم حساب نمی کنیم نژادپرستی نیست وطن پرستیه کافیه فرصتی به دست بیارند بعد می بینید چه بلایی سرمون میارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
فرض کنیم که عربها همیجورین که میگی.اگر کسی با تو دشمن باشه دیگه آدم نیست؟این اسمش وطن پرستیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
به يك كشور عربي سفر كن ، ببين تورا آدم حساب مي كنند ؟
استاد عزیز اینکه ما نژادپرستیم دلیل بر عدم نژادپرستی دیگران نیست ، به نظرم اتفاقا نژاد اروپایی نژادپرست ترین انسانها هستند منتها با زیرکی باطن خود را در حرکات سخیف ظاهری آشکار نمیکنند . فارس و عرب و ترک و افغانی و کرد و بلوچ و ... را به جان هم میاندازند تا خود آقایی کنند ، تا بوده همین بوده .
این کار اقای کریمی اشتباه است شکی درش نیست اما نژاد پرستی نیست این حرف ایشان که اول بزرگ دست میدهد طبق فرهنگ ماست درست یا غلط نباید خودمان را ببازیم یا از این ور بیفتیم یا از انور ایشان ناراحت بودند و در حالت ناراحتی هم کسی حق نداره اصول را زیر پا بگذارد ولی در نظر بگیریم که در محکوم کردن هم افراط وتفریط نکنیم
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید دکتر واقعا نژاد پرست از خودمون وجود نداره در داخل کشور همه خودشون رو بخاطر اینکه تهرانین یا ترکن یا لرن یا عربن به دسگران ارجح تر میدونن اگه رفتی 1 جا مسافرت باید حواست باشه نفهمن مسافری وگرنه همه چیز رو چند برابر بهت قالب میکنن مسخرت میکنن -به چشم اجنبی بهت نگاه میکنن اینا همه نشونه نژادپرستیه که همه کتمان میکنن
الکی میگگگگگگگگه!
با سلام عرض خسته نباشید برای تمام مجموعه تابناک
سخن بنده شاید طولانی باشد ولی لطفا تا اخر بخواندید.
چند درصد ایرانی ژاپنی ها را مردمان بدی می دانند؟چند درصد ایرانیان آلمانها و کشورهای اسکاندیناوی را مردمان با هوشی نمیدانند؟
چه تعداد ایرانی به پایمردی ویتنام در برابر امریکا احسنت نمی گوید؟ چند ایرانی مرحوم گاندی را مردی از جنس انسانی از انسانهای فرهیخته نمی شمارد؟ چرا باید فکر کنیم که ایرانی ها همواره در مورد سیاه پوستان افریقا از آنها دفاع در قبال مظلومیتشان جزوی از افکارشان نیست؟
چه تعداد ایرانی استقامت مردم سن پترزبورگ را در حصر آنها توسط آلمانها نمی ستایند؟و.......مثالها زیاد است و مجال کم.
اما......چند نفر ایرانی هنگام ورود توریستی از اروپاو آسیاو هندو استرالیاو......استقبال گرمی از آنها ندارند؟ در حالیکه شاید هنوز هم چندی از این کشور ها نقاطی دیگر از جهان را تحت استسمار دارند؟ رفتار ما با اسیران عراقی در جنگ 8 ساله چگونه بود؟
من آذری هستم. می دانید مردم شمال عراق هنگام ورود به کشورشان به محظ ورود به کشورشان نمکدانی را که از آن در سال 1369 نمک خوردهاند نمی شکنند و به اصرار ما را دعوت به خانه خود می کنند.
ما در شهرمان ارومیه قومیتهای بسیاری داریم که تا کنون من ندیده ام به هم اخم کنند.
می دانید رادیو عربستان در جنگ علیه ما چه می گفت؟ حتما میدانید.
من در کرخه خدمت سربازی کردم. عرب زبانهای بسیاری در کنار دشتستانیها به شادب زندگی می کنند.
قصد در یاد آوری تاریخ قدیم ندارم که چون خوهید فرمود " از فضل پدر تو را چه حاصل ".
مگر نه اینکه وقتی بصره در تیر رس توپخانه ما قرار گرفت امام دستور دادند حتی حق شلیک یک گلوله به بصره را ندارید؟ بعد از شکست صدام مجسمه هائی در سواحل دجله به سمت ایران با بازوانی ساخته نشد. صدام خود با زبان در محاکمه اش گفت که ایران و ایرانیان بزرگترین دشمن اعراب خواند.
مگر طالبان سفارت ما را نکوبید و ما تا مرز رفتیم ولی حمله نکردیم.
گفتید کله پاچه.....بنده دامپزشک هستم در دروس دانشگاهی به ما آموختند چه میشود خورد و چه نمی شود.
هندیان مار هم می خورند ولی آیا اهانتی از ما از این بابت به آنان می شود؟
سرخپوستان امریکای جنوبی از برگ درخت کوکا که کاملا مخدر است بصورت معمول استفاده می کنند ما آنها را همه مردمانی افیونی می دانیم؟
واپه " پهلوانی " در هیچ زبان و مملکتی معادل ندارد ( شاید سامورائی در ژاپن به نوعی ). کدا م پهلوان نژاد پرست بوده و هست؟
فرافکنی هم تاکتیک خوبی در بیان اختلاف نظر نیست که بگویم حال تمام آنان در بالا ذکر کردم به همان نسبت نسبت به ما چه نظری دارند و هنگام داشتن شانس حضور در کشورشان حتی به عنوان میهمان به چه چشمی ما را می بینند.
خود تاریخ ما و آنچه بر سر ما آورده شده می دانید. دلایل تان را نشنیده قبول دارم ولی لطفا تعمیم به اندک جماعتی و برحه زمانی بسیار کوتاهی نکنید. 40 سال پیش کار گران ما در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کار می کردند و هیچ چیزی از انها در مورد میزبانانشان نشنیدم.
به علم تلاش صبر و فکور بودن چه مللی غبطه می خوریم یا شاید نمی خوریم؟
جناب دکتر من کوچکتر از شما هستم ولی واکنشی و به این سرعت تعبیر از خصایص ایرانیان از شما بعید است.
بهتر نیست واژه غرور یا وطن دوستی را به جای آن جمله بکار ببرید؟
عیوب بسیاری داریم که اگر نگوئید خود ایرانیان ازعان به آن دارند اجحاف کرده اید.

قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس

که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست

دو بار فکر کردن و با تأننی پاسخ دادن بیشتر زیبنده یک استاد دانشگاه است. با تمام این تفاصیل شخصا شما را استادی فکور و از سرمایه های ایران می دانم. امیدوارم سخنم را به دل بد نگیرید.
متشکرم

(تابناک عزیز لطفا درج کن)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
این گفته زیباکلام مال چند وقت پیشه شما اشتباه متوجه شدید که واکنش سرعتی بوده لطفا خبرها رو تا اخر بخونید!
فکر کنم بزرکترین مشکل الان ما اینه که واقعیات رو قبول نمی کنیم.یا نمی خوایم اصلا ببینیمش یا میکم اصلا همین چیزی وجود نداره.در واقع یه نوع خود سانسوری میکنیم.یه معتاد خودش آخرین نفر که قبول میکنه معتاد ولی وقتی که کار از گذشته و وقت مرگه.
واقعا متاسفم ما ایرانی ها وقتی بخواهیم شخصی رو نابود بکنیم دیگه هیچ رحمی به طرف نمی کنیم . آقای فیروز کریمی رو همه می شناسند شخصیتی شوخ دارد و فیلمهای متعددی که گویای شخصیت شوخ او است در اینترنت وجود داردواز روحیه طنز وی همین بس که از نشریه گل آقا جایزه گرفته است . به طور قطع وی در آن لحظه شوخی کرده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
اتفاقاً حالت ایشان بسیار عصبانی و جدی بود.
آفرين، مقاله خوبي بود. به أميد خواندن مقاله هايي بيشتر از اينگونه كه موجب آگاهي و رشد فكري هرچه بيشتر خوانندگان گردد. سپاس
شاید اینطور باشه ولی بازهم وضعمون حداقل توی اینزمینه از بقیه کشورها بهتره!
اینکه در حال حاضر فرهنگ جامعه ما دچار مشکل شده درسته ولی دلیل نمیشه همه چیز رو قاطی کنیم وبعضی ها هم تاریخ گذشته دور ونزدیک رو با هم قاطی کنند همه چیز رو تحریف کنند؛ اون آقایی که از کشور گشایی هخامنشیان نوشته درست تاریخ رو مطالعه نکرده که ایرانیان هرجا رفتند فرهنگ و تمدن به اونجا بردن و ملت هارو تحقیر نکردن ؛ اهرام مصر رو حاکمان مصری با برده داری ساختند ؛ دیوار چین رو با بیگاری ؛ ولی تخت جمشید رو با پرداخت منظم دستزمزد به کارگران و سرکارگران ایرانی وخارجی ؛ الآن اگر از عرب متنفریم برای این است که توهین ها وناملایمات ایشان را به صورت مستمر وجاری می بینیم (قضیه کشتار زائرین ایرانی در حج و برخوردهای زشت و تحقیر آمیزشان در مناسک حج )اگه از افاغنه بد گویی شده به خاطر جنایاتی است که انجام می دهند در حالی که آزادانه در کشور زندگی و رفت و آمد می کنند نگاهی به صفحات حوادث مجلات بزنید نگاهی به استانهای شرقی ما بزنید که اشرار مسلح افغانی تا چند سال پیش چه جنایاتی با مرزنشینان این استانها انجام می دادند حتی به اسم دین ؛ تجاوز به پیرمرد و بچه و....تااینکه توسط نیروهای مسلح ما سرکوب شدند؛ نگاهی به تاریخ معاصر آمریکا که سرزمین آمال و آرزوهای قشر روشنفکر جامعه ماست بزنید و ببینید که این سرزمین روی خون بالای صد میلیون سرخپوست بنا شده ؛ پس بیخودی خودمان را تحقیر نکنیم تااین وسط یک عده از همین بیگانگان که از مواهب جامعه ما خیلی راحت وارزان استفاده می کنند سو ء استفاده کنند ضمن محکوم کردن هرنوع نژاد پرستی که مخصوصا در اسلام محکوم است و می گوید برترین انسانها با تقواترین آنها هستند .
آقای زیبا کلام مردم ما نژاد پرست نیستند . آنها مسلمانند و اسلام مخالف نژادپرستی. بزرگترین نژادپرستی تاریخ این روزها در غرب روی می دهد. نگاهی فقط به فوتبال اروپا همین موضوع را ثابت می کند. اقای دکتر ارادت دارم اما دقت کنید مردم ما نژادپرست نیستند شاید شما.........
خيلي خوب گفتيد آقاي دكتر زيبا كلام . متاسفانه تبعيضها بيداد مي كنه . اي كاش مردم فارس زبونم بدونند مملكت فقط مال اونا نيست . ايران موقعي ابهت عزت و احترام خواهد داشت كه تمامي اقوام اعم از تركها كردها بلوچ ها لرها گيلگي ها وعرب ها در كنار هم اين مملكت رو آباد كنند حيفه كه ايران با اين همه قدمت و تمدن بزرگش اسير اين چند دسته گيها بشه.
تابناک از انتشار این خبر ممنون و امیدوارم این موضوع به طور کامل تحقیق بشه و این مریضی رو بوسیله رسانه ها برطرف کنیم وقتی نظرات بالا رو میخونیم به درستی سخنان آقای زیبا کلام اعتقاد پیدا میکنیم در حال حاضر نمیشه کتمان کرد که این مریضی موجب اختلاف بین مردم نژادهای مختلف میشه و صحنه های واقعا ناراحت کننده ایی رو بوجود میاره و نمونه آن استادیومها و هواداران هستند که چه بی احترامیهایی به عرب ترک و لر و ... میکنند
با سلام
همه نظرات دوستان رو مطالعه کردو.کاری به بد یا خوب این عمل ندارم اما چیزی که میتوان مورد بررسی قرار داد اینه که در کتابهای مدیریتی که از غرب به ما رسیده و با افتخار هم عنوان میکنیم دوره های مدیریتی آنچنانی را با صرف هزینه ای بالا گذراندیم و به آن افتخارم می کنیم چیزی فراتر از همین مسایل نیست بطور مثال اینجوری بشین قاشق رو چجوری بگیر چطوری دست بده و هزاران مورد اینجوری.به نظر من این مربی عزیز درسهایی که یادش دادن رو خوب یاد گرفته.اما این درسها اونایی نیست که پیامبر اسلام گفته بقول دوستمان در مرحله اول باید قبول کنیم مریضیم از نوع مریضی خود بزرگ بینیو این شاید در قریب به اتفاق افراد وجود دارد .به زبان میاریم تکرار میکنیم عزیز ترین افراد نزد خدا باتقوا ترین آنهاست اما در عمل غرور تکبر و هزار مریضی دیگر رفتارمان رو تغییر میدهد.برای اثبات حرفم جکهایی که برای اقوام مختلف ایرانی گفته میشه و همه ما میخندیم مگه ما نمیگیم مسلمانیم و برادر دینی .چرا به هم میخندیم ؟چون مریضیم .مریض غرور و خود برتر بینی .این قصه سری دراز دارد اما روش چیه و راه درمان.که حضرت علی (ع)یادمان داده:آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند. پس باید تمرین کنیم خوب باشیم به بقیه کار نداشته باشیم و مقایسه نکنیم.روز خوش
من پارسم به پارسی بودن خود افتخار میکنم برای حفظ ایرانشهر میکشم وکشته میدهم اگر بیگانه به دعوت من ودر کشورم میهمان است خوش آمده ولی اگر او یا فرهنگش به زور ودروغ وارد شده با شیران ایران طرف است. اسم این را هرچیز که می خواهید بگزارید.
با سلام
بحث جالبی بود، تا اندازه زیادی در مردم تمام دنیا بنا به تجربه شخصی ام این دیدگاه وجود دارد. اما شاید ما بتوانیم با ملت خود که دارای انواع تیره ها هستند به درستی برخورد کنیم بعدا با دیگران.
تجربه بنده در اکثر نقاط دنیا با ایرانی ها حرف آقای دکتر را باید قبول کرد
جزء معدود مطالب مفیدی بود که تو این سایت خوندم (البته منظورم مطالب تحلیلی بود نه خبری).
ولی جناب تابناک، شما یک نگاهی به آرشیو هاتون بندازید و ببینید در راه از بین بردن این فرهنگ تو ایران فعالیت کردید یا در را دامن زدن به آن؟؟
من برای آقای زیباکلام احترام خاص قائل هستم ولی باید عرض کنم این بغضها وبدو بیراهها درسطح مامردم (عوام)نیست بیشتر توجامعه روشن فکری است وما ،مردم همه دنیا رو دوست داریم چون اگرتوجه کنی این رفتارها وافکار زشت از گروههای خاص می باشد نه عموم مردم-حب وبغض ما مردم نسبت به کسانی است که شان واحترام ما رو تخریب می کنندکه امکان دارد آن کسان در مملکت خودمان هم باشد درنگهتان تجدید نظر کنید.
همچین از نژاد پرستی ایرانیان حرف میزنه,انگار اعراب و یا ترکها ما روی سرشان گذاشته اند و حلوا حلوا میکنند.در جنگ دوم جهانی 500 هزار یهودی لهستانی را در مملکت خودمان قبول کردیم,بدون اینکه خون از دماغشان بیاد و یا 6 ملیون افغانی را در مملکت پناه دادیم در صورتی که خودمان با عراق در جنگ بودیم و 450 هزار کرد و 500 هزار مسلمان عراقی را پناه دادیم.آیا این نژاد پرستی است؟حرف زیاد دارم ولی موقعیت نیست.
آقا اینجا چه خبره، هر کی به ایرانیا بد و بیراه میگه همه بهش مثبت میدن هر کی هم تعریف میکنه همه بهش منفی میدن!!! من یه پرسشی دارم؟ این مردمی که انقدر از خودشون ناراضی اند و عزت نفس خود را کاهش می دهند چگونه می توانند نژاد پرست باشند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
یکی یه چیز گفته همه جو گیر شدن.
حرفهای آقای زیبا کلام تصورات شخصی‌ ایشان است و هیچ مبنای علمی‌ ندارد. ایشان مگر نظر سنجی علمی‌ کرده است که این خصوصیت را به کل یا اکثریت ملت نسبت میدهد؟ ایرانیها از افغانی ها اصلا متنفر نیستند چون آنها از خود ما هستند و در گذشته یک ملت بودیم و تاریخ مشترکی داشتیم . آنها فارسی زبان هستند و با ما میراث فرهنگی‌ مشترکی دارند مانند تاجیکستان .
آقای دکتر!، نژاد رو با زبان یا محل زندگی‌ یا شکل و قیافه اشتباه گرفته. آیا ما در ایران نژادهای مشخص و متفاوتی داریم؟ منظورم در داخل ایرانه مثلا نژاد زرد یا ژرمن یا اسکیمو! آیا افراد در ایران بر اساس نژادشون از حقوق متفاوتی برخوردارند؟ آیا در قانون اساسی‌ و قوانین مدنی اسمی از نژادها و حقوق متفاوت آنها هست؟آیا در ایران آپارتیت نژادی داریم؟ متاسفانه ``رشنفکرهای!`` این جمعه فرق مسخره کردن رو با نژاد پرستی‌ نمیدونن (البته مسخره کردن و تخریب شخصیت یک بیماری اجتماعیه که باید بهش پرداخت)
آقای زیبا کلام شما حتمامسافرت خارجی رفتین واگرخیلی واقع بین باشین و کمی دقیق همه سفارتهای ایران تقریبا به شما توصیه میکنند کنارریل قطار نایستیدچون به جرم مو مشکی و مسلمون و تروریست...شمارو هل میدن به زیرقطار.ورادفرودگاه عربستان و کشورهای عربی که میشین چه توهینهایی که نمیکنن(اثرانگشت و عکس قرنیه...).هرکشوری کوچکترین اتفاقی میوفته اول مسلمونا در مظان اتهام هستن اینا اسمش چیه؟این رفتاراباعث نمیشه ایرانی عقده به دل بگیره؟
مااگه خودبزرگ بین هستیم به خاطرپیشینه بسیارقوی کمی حق داریم نه؟خیلی بی انصافیه که نمونه های کوچک این جامعه رو به کل تعمیم بدیم.
همین تاریخی که از جنگ گفته از پند هم صحبت کرده اگر ایران نادر شاهی داشته که تجاوز گر بوده و غارت میکرده کنارش سعدی و حافظ و ابوعلی سینا و... هم داشته اما افسوس که فقط اسماشونو بلدیم .
تن آدمی شریفست به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشمست و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
خور و خواب و خشم و شهوت
شغبست و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت
مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی
که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت
اگر این درنده ‌خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت
رسد آدمی به جایی که بجزخدا نبیند
بنگر که تا چه حدست مکان آدمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پای ‌بند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیت
من فکر میکنم که همه پدیده ها نباید سیاه و سفید دید. رفتار ایرانیات غیر قابل پیشبینی و اغلب بر اساس احساسات لحطه ای است.
همین کسی که به اعراب لقب سوسمار خور میدهد وقتی به کشور عربی مسافرت میکند متوجه میشود که تعمیم این القاب درست نیست. بله بعضی اعراب از سوسمار خور هم کمتر هستند و بسیاری از آنها از بعضی ما ایرانیها برتر.
همین آقایی که در فوتبال توهین نژادی مرتکب شده، چه بسا اگر با سیاه پوست آفریقایی دیگری در شرایط دیگری ملاقات میکرد بسیار محتمل بود که او را تعزیز و اکرام و حتی بیشتر حد معمول در تعارفات ایرانی غرق مرحمت کند...
دوستان، هم ایرانی ادم کش و به فرهنگ در کشور داریم و هم ادم با فرهنگ و موجه. اما هر دو گروه ابه شدت احساستی هستند و نتیجه رفتارشان را بر حسب طبقه بندی قبلی ایشان نمیتوان پیش بینی کرد.
تایید صحبتهای آقای زیبا لام فیلم مستند سیما درباره شیعیان در اروپا بود که با یک سیاه پوست در انگلستان مصاحبه کرده بود. وی به وضوح از رفتار و تمسخری که در قم و اصفهان با وی شده بود بعنوان نژاد پرستی یاد کرد بطوریکه نظیر آن را در لندن ندیده بود. بگذیم که پخش ان از سیمای ما بعید بود
من سالهاست در اصفهان و كنار محله ارمني هاي عزيز زندگي مي كنم هيچوقت هم مشكلي بين ما نبوده است الا وقتي آدمهاي با تعصب سياسي به مسائل ورود مي كنند
جالبه که تحقیر چندین دهه ای هم وطنان ترک، لر، کرد، رشتی و ... در سکوت ادامه داره و تحقیر یک غیر هموطن در بوق و کرنا گذاشته می شود. از همان دوران بچه گی ایرانیان می آموزند که چطور به هموطناشون و همسایه هاشون تو هین کنن و در عین حال خودشونو برتر از دیگران بدونن
ما متاسفانه به همه عیب می کنیم و خودمون رو فراموش کردیم گذشته هر چه بود گذشته الان ما چی هستیم آیا نه اینکه از تمام دنیا با این همه دانشمند و نخبه و ذخایری که ما داریم عقب هستیم چرا ؟ چون ما فقط در گذشته هستیم . ول کنید این حرفا رو اشتباهمون همین جاس.
اصلا ما چه کار بقیه داریم مگه تمام کشورهای عربی یا کشورهای اروپایی یا ژاپن و چین و کره الان بهتر و راحتر از ما زندگی نمیکنن ما باید فقط به فکر خودمون باشم متاسفانه داخل خود کشورمون قومیتها رو مسخره میکنن ولی در حالی که ما هممون ایرانی هستیم مگه غیر از اینه.همه ما آدمای روی زمین انسان هستیم و باید به همدیگه احترام بذاریم.
ماها اکثرا خودپرستیم
پاش بیفته همه رو فدای خودمون میکنیم
باید بپذریم که طی چند دهه گذشته متاسفانه تفکر ایرانی دچار دو نوع عقده مزمن شده که به عنوان یک بک گراند تمامی جوانب زندگی ما رو تحت تاثیر قرار داده: یکی عقده خود کمتر بینی نسبت به هرچه غربی و بوی غربی داشته باشه که از پوشش و تیپ و مدل طراحی خونه و غذا و.. هرچی فکر کنید. دنبال نزدیکتر کردن خود به اونها هستیم که مثلا با کلاستریم!‏ دومی عقده خود بزرگتر بینی نسبت به هرچه همسایه هایمان مثل اعراب دارند میباشد که در برخی موارد این خودبرتر بینی شامل هرچه رنگ وبوی اسلامی دارد هم میشود. که این دومی خطرناکتر است. باید بدانیم راه حل رسیدن به توسعه پایدار حرکت در جهت عکس این دو تفکره.
اگر دشمنی با اعرابی که ایران را زیرو رو کردند و تمام کتابها و کتابخانه های ان را سوزاندند و مردهایش را قتل عام کرده و زن و بچه ها را به بردگی بردند اسمش نژادپرستی هست ؟! من خود را یک نژادپرست میدانم . ولی این نژادپرستی نیست بلکه نفرتی است که در طول صده ها در دل ما ایجاد شده زیرا آنها هنوز هم اگر فرصتی پیش بیاید از انجام مجدد ان ترسی ندارند
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
دوست من نمی‌توان کل افراد یک قوم را به خاطر کاری که برخی از آن‌ها مرتکب شده‌اند دشمن داشت.

مثل این است که بگوییم چون نادرشاه در هند کشتار کرده من با ایرانی‌ها دشمنم.

در ضمن قضیهٔ کتابسوزی هم مدرکی در کتاب‌های تاریخی معتبر درباره‌ش وجود نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
این همه ملت به ایران حمله کردند و این همه ملت که ایران به آنها در طول تاریخ حمله کرده و تاراج نموده، خوب چرا این وسط فقط به اعراب گیر داده شده؟؟؟؟ دلیل خاصی داره؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
اگر به جملات آخر توجه کنی متوجه میشوی که دلیل از این خاص تر وجود ندارد ....... آیا مردمان مغولستان یا مقدونیه یا ... مثل اعراب هنوز هم با ایرانیان دشمنی دارند ؟!!!!! بدبین نباش
به نظر من زیباکلام حقیقتی رو گفت که خیلی ها جرات ابرازش رو نداشتند دستش درد نکنه
افتخار ملی یک چیزه و نژادپرستی چیز دیگه!
در هرصورت کار آقای فیروز کریمی خیلی زشت بوده که جریمه سنگینی هم براش درنظر گرفته شد.
نرمي زحد مبر كه چو دندان مار ريخت
هر طفل ني سوار كند تازيانه اش

تواضع خوب است ولي بيشتر از اندازه خواري است پس اتحاد و درك و مهرباني بيشتر و احترام بهمديگر عشق است نه كوبيدن همديگر براي خوش آمد ديگران بعضي از دوستان دچار خود كم بيني شده اند وقتي ملت خودرا را در برابر ديگر ملل مقايسه كنيد متوجه طبع بلند و تسامح و تحمل با هر آنچيزي كه با فرهنگ ما و عرف و شرع ما در تضاد است كاملا بچشم ميايد ودر اكثر كشور ها ايرانيان از فرهيخته ترين و با سواد ترين مهاجرين هستند ايرانيان بمثابه نگيني بر حلقه كشور هاي خاور ميانه است قدر خود را بدانيد و اينقدر سمپاشي نكنند بعضي دوستان
ما باید قبول کنیم این درست که کشور ما دارای فرهنگ کهن و چند هزار ساله می باشد ولی در حال حاضر دچار سردرگمی فرهنگی شده،و تک تک ما باید سعی کنیم بهتر از این چیزی باشیم که هستیم...و یادمان باشد در آینده قضاوت خواهیم شد...
بله کاملا درست میگن جناب زیباکلام....
اگه به نفس کلمه "جوک" توجه کرده باشید جوک در انگلیسی به معنی شوخی، لطیفه هست ...
اتفاقا در ایران ما خیلی وقت ها جوک رو به معنی واقعیش استقاده نمیکنیم...
بله من خودم کشورای زیادی رو سفر کردمو خیلی جاها دیدم که به هم دیگه جوک تعریف می کنن...
ولی تو ایران ما جوکهای توهین آمیزمون رو با پیشوند "یه روز یه لره" یا "یه روز یه ترکه" و غیره شروع میکنیم که به نظر من اصلا جوک نیست...
و این جز خود برتربینی کسی و یا کسانی که چه جک رو درست میکنن و یا جوک رو تعریف می کنن نیست...

همه ملت ها و نژادها یکی هستند و هیچ برتری نسبت به هم ندارن .. .
سلام ودرودبه همه عزيزان دوستان بياييدهمديگر رابيشترتحمل كنيم كار وعمل خوب خوبه مهم نيست إز كي سربزنه كاروعمل بد هم بده حتي اگر ازنزديكترين شخص به خودمان هم باشه بايدگفت كه بده پس كاربدخودمان را اينگونه توجيه نكنيم درود بر تفكراتي شبيه تفكرات اقاي زيباكلام چراكه وقتي دردرابشناسيم درمانش آسانتره
كاملا درست است
آقاي دكتر اينكه بي مها با همه را متهم به نزاد پرستي مي كنيد كاش يك ذره هم به جنايات آمريكاواروپاييها در افغانستان- عراق- كشتار مسلمانان در آفريقاونقاط ديگر دنيا هم اشاره مي كرديد.در فوتبال اروپا وديگر كشورها مگر از اين رفتار نژاد پرستانه به چشم نمي خورد.در ايتاليا بالوتلي كه بازيكن تيم ملي آن كشور هم هست بارها توسط تماشاگران در استاديوم ها بر عليه او شعار نژاد پرستانه سر داده وميدهند.آقاي دكتر اينقدر با عجله وشتابزده قضاوت نكن.واقعيت ها رادر دور بر خود ببينيد.ايران داراي مردم بزرگ وبا ريشه اي است. بله بغض وكينه براي هركس در هرجا كه منافع وعابروي مردم ما را به خطر بياندازد مايه افتخار است.
پاسخ ها
farzad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
آقاي دكتر كه نگفت در ديگر كشورها نژاد پرستي نيست .ايشان وضعيت كشور ما را ميفرمايند.بودن نژاد پرستي در ديگر كشورها اين مجوز را به ما نميدهد كه ما هم داشته باشيم.
ما نژاد پرستيم بله درسته. ولي اين نژاد پرستي نه قراره تا ابد ادامه داشته باشه نه از اول وجود داشته. دو دليل اصلي واسه اين حسي كه دوستان به درستي در مورد گرفتن ليوان آب از گارسون سياه پوست به ما ايرانيا دست ميده وجود داره ١- كم ارتباط بودن اكثر ما ايرانيها با رنگين پوستان دنيا . همه ميدونن كه غربيها چه بلاها كه بر سر سياه پوستان نياوردن كه به اين درجه از تحمل و روشنفكري ساختگي رسيدن. ٢- وقتي ملتي به يك سري از آرزوهاش نميرسه به شدت سرخورده و آرمانگرا ميشه و اگه توانايشو داشته باشه از خودش واكنش نشون ميده همون بلايي كه بعد از جنگ جهاني اول سر آلمان آوردن و تحقيرش كردن آلمان ها هم تمام اروپا رو به آتش كشيدن . اميدوارم دشمني و تحقير ايران در خاورميانه تا اين حد پيش نره. البته نميدونم ما پتانسيل واكنش به اين همه دشمني رو داريم يا نه ولي نيم ميليون جوون ايراني رو واسه آبرومون داديم و حسابي سينه هامون از بغض دشمنان پره.
آقایون و خانمها
حالا دکتر زیبا صادق کلام یه چیز گفت. شما کوتاه بیاین.
دوستان گرامي ايرانيها نژاد پرست نيستند و البته نظر آقاي زيبا كلام صرفا جامعه شناسانه بوده . اساسا نژاد پرستي يا ريسيست مفهوميست كه از قرن ١٨ به بعد به واسطه فلسفه هاي غربي وارد جهان شده و هيچ ربطي به ايران نداره اينكه ايراني ها نسبت به اعراب واكنش نشان مي دهند صرفا به خاطر خاطره تاريخي ست ولي مثلا امروز ما با مغولها يا يوناني ها مشكل نداريم مغولها و يوناني ها به مراتب هجوم خصمانه تري به ايران داشتند . رفتارهاي مشابه انسانها الزاما ريشه مشترك نداره و ميتونه يك رفتار مشابه از چند انسان علتهاي متفاوت داشته باشه گواه حرف من سازشكار ترين مردم جهان در سراسر دنيا ايرانيها هستند مثلا مهاجران ايراني را با ديگر مهاجرهاي جهان مقايسه كنيد ترك ها ، عربها ،چيني ها، روسها و .... همه. به صورت گروهي و جدا از فرهنگها در كشورها ثالث زند گي مي كنند و معمولا اين نوع رفتار هماهنگ مانند نوع پوشش مدل موي سر كه در بين ايشان شايع است در بين ايراني هاي مهاجر كمتر ديده مي شود و ايرانيها بيشتر ترجيح مي دهند با آن جامعه به طور كامل هماهنگ شوند از طرف ديگر جالب است بدانيد كه اگ امروز شما آمريكا را يك كشور با بيشترين مهاجر و تنوع فرهنگي بدانيد بايد بگويم ايران داراي بيشترين تنوع فرهنگ و نژادي در سراسر دنياست
سلام
اقای ناشناس که میفرمایی اعراب و افغانیها به ایران تجاوز کردن
اعراب درست چون تحت حکومت ایران نبودند و حمله به این خاک وقتی از جانب غیر باشه تجاوزه
اما درمورد افغانیها که الان به چشم بادامی های هزاره تعبیر میشن اشتباه سخن گفتی
اولا محمود افغان از قوم پشتون افغانستان بود که به ایران حمله کرد نه هزاره شیعه
دوما حمله محمود صرفا و صرفا و صددرد یک شورش داخلی بود چنانکه قوم قاجار قدرت ایران رو در دست گرفت یا قوم افشار و خیلی از اقوام این خاک
به گفته کارشناس تاریخ معاصر ایران اقای خسرو معتضد رجوع میکنم که شدیدا تاکید بر این داشتن که گرفتن ایران به وسیله محمود افغان یک شورش داخلی بود نه یک هجوم داخلی.
اطاعاتت رو کامل کن بعد نظر بده برادر
نظر دادن مدام ملاک حقانیت نیست به جای اینکه در همه مطالب سایت نظر بدی یکم مطالعه بنما
نظرمو بزار تابناک هیچوقت یه طرفه نباش
لاحول و لا قوه الا بالله
نژاد پرستی و کبر و غرور و خود پسندی ، بسیار زشت و ناپسند است و نشانه رذایل اخلاقی است . ( البته اگر از جانب غیر ایرانیان ، مخصوصا مخالفان ما باشد ؛ وگرنه از جانب ما ، نشانه فضایل والای اخلاقی است ) !!!
" هنر ، نزد ایرانیان است و بس . " !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر