بازدید 53301
«پنجمعه» با «تابناک»

به ملکه خیره شوید و اجرای شهرام ناظری در پاریس را تماشا کنید + فیلم

فیلم تحسین شده «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در پیشنهاد هفته پیشین «تابناک» بود اما واقعیت آن است که این فیلم ارزش تکرار پیشنهاد تماشایش را داد... شهرام ناظری در این کنسرت به همراه گروه فردوسی به اجرا می‌پردازد که بخش عمده‌ای از قطعات آن به مولوی خوانی و شاهنامه خوانی اختصاص خواهد داشت.
کد خبر: ۳۱۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۹ 09 May 2013
در سومین هفته اردیبهشت ماه، هرچند فضای فرهنگ نیز متاثر از رسیدن فصل انتخابات با برنامه های مناسبتی و دیدوبازدیدهای فرهنگی-سیاسی همراه شده اما همچنان می توان آخر هفته را با برنامه‌های فرهنگی پشت سر گذاشت و اینک درعصر پنجشنبه و جمعه پیش رو بخشی از برنامه هایی که برای آخر هفته‌تان می‌توانید درنظر بگیرید را تقدیم حضورتان میکنیم.

به گزارش «تابناک»، تب انتخابات ریاست جمهوری در حالی به فصل اعلام حضور کاندیداها رسیده که حوزه فرهنگ نیز تحت الشعاع این رویداد سیاسی قرار گرفته و گروهی ار اهالی فرهنگ و هنر این روزها به شدت مشغول شرکت در نشست های کاندیداهای ریاست جمهوری یا فعالیت های جنبی برای این کاندبداها هستند.

با این اوصاف اطلاعیه هفته پیش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره صدور سریع مجوز برای اجرای خوانندگان در ستادهای انتخاباتی معنای پررنگ تری می یابد و بعید نیست برخی کاندیداها با چنین رویکردهایی وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری شوند.

این هفته نیز همچون هفته پیشین، پیشنهادات مطروحه در دواردهمین «پنجمعه» تنها در تهران تمرکز ندارد و به کنسرت و برنامه های بزرگان موسیقی ایران زمین در شهرستان ها نیز مربوط می‌شود؛ اجراهایی که در روزهای اخیر مجوزهایش صادر شد و در این آخر هفته برگزار می‌شود.  با این حال، پیشنهادات این هفته محدودتر از  هفته قبل است و این دقیقاً متاثر از سرعت پایین اینترنت و عدم امکان دریافت برنامه های این آخر هفته است.

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم و محصولات فرهنگی روز است و در عین حال بازگشتی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، پیشنهاد شود و قطعاً در سال ۱۳۹۲ با رویکردی متفاوت، با همراهی مخاطبان فرهیخته تابناک، به بالا بردن سطح این بخش پرداخته می‌شود.


صدای شوالیه در شیراز میپیچید، نوای مشکاتیان منتشر شد

ابتدا باید اشاره ای داشته باشیم به کنسرت فرمان فتحعلیان که ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ ساعت ۲۱ سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود و فرصت لازم برای فراهم سازی شرایط حضورتان در این کنسرت فراهم است.

تازه‌ترین کنسرت گروه موسیقی کامکارها نیز همین پنجشنبه و جمعه در تالار حجاب شهرکرد برگزار می‌شود. در این کنسرت، قطعات اجرا شده در کنسرت قبلی‌ ان گروه در برج میلاد تهران اجرا خواشد.

در این کنسرت که در دو بخش فارسی و کردی برای علاقمندان ارائه خواهد شد، در بخش نخست به اجرای قطعات فارسی اختصاص دارد که در مقام افشاری و نوا قطعاتی را اجرا می‌شود. در بحش دوم نیز شاهد اجرای قطعات کردی و تک‌نوازی سنتور و کمانچه هم از بخش‌های دیگر این کنسرت خواهید بود.

آثار اجرا شده در این کنسرت که پیش از این در سالن همایش برج میلاد با استقبال علاقه‌مندان هم مواجه شد دارای ویژگی‌ها و تکنیک‌های متفاوتی است که می‌تواند مخاطبان را جذب کند.  بعد از لغو کنسرت شیراز گروه کامکارها که قرار بود اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در تالار حافظ شیراز اجرا شود، این تازه‌ترین کنسرت گروه در سال جاری است.

پشنگ کامکار (سنتور)، ارسلان کامکار (عود و همخوان)، اردشیر کامکار (کمانچه و همخوان)، اردوان کامکار (سنتور)، بیژن کامکار (دف و خواننده)، هانا کامکار (دف و همخوان)، قشنگ کامکار (سه تار و همخوان)، ارژنگ کامکار (تمبک) و نیریز کامکار (تار) به عنوان اعضای گروه موسیقی کامکار‌ها در اجرای شهرکرد به عنوان اعضای گروه کامکارها حضور خواهند داشت.


همچنین کوارتت زهی اروند در روزهای 19 و 20 اردیبهشت ماه آثاری ماندگار از آهنگسازان بزرگ جهان را بر صحنه تالار رودکی اجرا خواهد کرد. در این برنامه­ کوارتت "اپوس 18 " شماره چهار در دو مینور اثر بتهوون و کوارتت "آمریکایی" در فا ماژور اثر آنتونین دورژاک اجرا خواهند شد. هم­چنین کوارتت زهی شماره 2 اثر هرمز فرهت آهنگساز ایرانی ساکن ایرلند یکی دیگر از قطعات اجرایی این برنامه خواهد بود.

کوارتت‌های زهی که به معنای نواختن یک قطعه توسط چهار تن است، همواره یکی از استانداردترین شیوه‌های اجرا در موسیقی غرب است که براساس آن قطعات ماندگار و ارزشمندی نوشته و اجرا شده است. کوارتت زهی اروند هم در این سال‌ها تلاش کرده با توجه به ظرفیت‌های بالای این شیوه اجرا، برنامه‌های مختلفی را به مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی ارائه دهد.

همچنین سالار عقيلي با گروه وزيري طي روزهاي 20 و 21 اردي بشهت ماه روي سن  تالار وحدت مي رود. از آخرين روزهاي همكاري سالار عقيلي و كيوان ساكت بيش از يك دهه مي گذرد و حال پس از گذشت اين همه سال، ان دو هنرمند تصميم گرفته اند بار ديگر خاطره روزهاي خوب و پر كار آن سالها را تكرار كنند. سالار عقيلي با بيان اين خبر كه با گروه وزيري به سرپرستي كيوان ساكت اجراي برنامه خواهد كرد، گفته است: اين همكاري بعداز سالهاي طولاني، اتفاق خوبي است كه با اجراهاي غير منتظره اي از موسيقي استان خراسان همراه خواهد بود.

وي در پاسخ به اينكه چرا چنين حجمي از مخاطب و تماشاچي را در سالن همايشهاي برج ميلاد دور هم جمع نكرده گفت: برنامه تالار وحدت پيش از اين توسط كيوان ساكت هماهنگ شده بود و من زمان اين برنامه ريزي در ايران نبودم. اما اين كنسرت را اتفاق خوبي در برنامه هاي خودم مي دانم. ضمن اينكه برنامه هايي كه قصد اجراي آنها را داريم به راحتي در تالار وحدت قابل اجرا هستند و نيازي به سالن برج ميلاد نيست.

وي كه طي روزهاي اخير در بزرگداشت سعدي با گروه «راز و نياز» روي سن تالار وحدت و نيز در آرامگاه سعدي اجراي برنامه كرده بود و در روز 12 اردي بشهت نيز ساخته هاي خودش را بر روي اشعاري از سعدي در دستگاه نوا، آواز دشتي و مركب خواني به اجرا در آورد، درباره گروه «راز و نياز» گفت: خوشحالم گروه «راز و نياز» كه با تركب سه نفره من ، پيانوي حرير شريعت رضوي و تنبك آرش فرهنگفر شكل گرفت، توانست حرفي براي گفتن داشته باشد و امروزه بتواند كنسرتهاي درخور توجهي برگزار كند. چرا كه از ابتدا هم هدف ما اين بوده كه توانايي اجراي هر برنامه اي را داشته باشم. به همين دليل اين گروه را در دو بخش ادامه داديم  به اين ترتيب كه برنامه هاي بزرگتر را با گروه 15 نفره و برنامه هاي كوچكتر را با گروه 9 نفره اجرا مي كنيم.

در موسیقی پاپ نیز «احسان حق شناس» که سال گذشته آلبوم «فرکانس» را در بازار موسیقی کشور منتشر کرد، در روز 26 اردیبهشت در سالن اریکه ایرانیان تهران به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این برنامه قرار است نخستین برنامه ای در ایران باشد که در آن از پرده های نامرئی استفاده شده و نمایش های تصویری روی این پرده ها به صورت 3D پخش می شود.

از محتوای دیگر این اجرا هنوز اطلاعات بیشتری به بیرون درز نکرده و گفته می شود این خواننده برای برنامه اش ماجراهای تصویری دیگری را نیز تدارک دیده تا برنامه ای در خور را برای دوستدارانش بروی صحنه ببرد. رهبری ارکستر حق شناس در این اجرا را «بهنام کریمی» بر عهده دارد و این برنامه ساعت 21:30 روز پنجشنبه 26 اردیبهشت برگزار خواهد شد.


اما در شهرستان ها؛ شهرام ناظری خواننده مردمی کشورمان در ادامه تور کنسرت‌های خود پس از رشت، راهی شیراز خواهد شد تا برنامه‌ای را ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به روی صحنه ببرد. شهرام ناظری در این کنسرت به همراه گروه فردوسی به اجرا می‌پردازد که بخش عمده‌ای از قطعات آن به مولوی خوانی و شاهنامه خوانی اختصاص خواهد داشت.

این کنسرت در مجتمع فرهنگی گردشگری سرزمین سبز صدرا (ابتدای ورودی شهر صدرا به سمت چپ، باغشهر گلبهار، خیابان فاخته ۲) و از ساعت ۲۰ آغاز خواهد شد.در این کنسرت قطعاتی چون قفل زندان (مولانا)، شیدا شدم (مولانا)، من چه دانم (مولانا)، راست بگو نهان مکن (مولانا) و بخش‌هایی از شاهنامه به اجرا در خواهد آمد.

فرید الهامی (آهنگساز - تنبور)، فرنود الهامی (تنبور)، صابر نظرگاهی (تار)، سعید نایب محمدی (عود)، یونس پاکنژاد (کمانچه)، شهریار نظری (دف) و فرهاد صفری (تنبک)، شهرام ناظری را در این اجرا همراهی خواهند کرد.

در میان آثار موسیقی در قالب لوح عرضه شده، پیشنهاد تهیه گلچینی از آثار زنده‌یاد محمد نوری در قالب 5 سی‌دی  را می‌توان داد. در این آلبوم اجراهای متفاوت از برخی قطعات مشهور و ماندگار محمد نوری فراهم آمده است، قطعاتی که نوری در بیشتر آن‌ها از آهنگسازی دوست دیرینش محمد سریر بهره برده است.

«شالیزار»، «یاد اون روزا بخیر»، «در شب سرد زمستانی»، «ای وطن»، «پشت دریاها»، «عاشقانه»، «دلاویزترین» و قطعات بسیار دیگری در این اثر شنیده می‌شود. علیرضا میرعلی‌نقی هم در بخشی از مقدمه این مجموعه نوشته است: «این آلبوم کارنامه یک عمر خوانندگی محمد نوری نیست. گلچینی است از باغ رنگینی که صدا، شخصیت و حوصله او در زمانی بیشتر از 50 سال آفرید.»

آخرین آلبوم تصویری زنده‌یاد ایرج بسطامی نیز به آهنگسازی حسین پرنیا توسط انتشارات آواز بیستون منتشر شد. آلبوم‌های "گلپونه‌های 1 و 2" اثری متشکل از آخرین کنسرت زنده‌یاد ایرج بسطامی است که زمستان 78 توسط گروه همایون به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا در کرج اجرا شد.

این کنسرت با همکاری گروه همایون در دو دستگاه "شور" و "همایون" اجرا شده که در آلبوم اول دستگاه همایون برای مخاطبان ارائه شد و با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد. در این آلبوم هم که تا 45 روز آینده عرضه می‌شود اجرای این کنسرت در دستگاه شور به صورت تصویری برای ارائه در بازار آماده شده است.


باز هم به تماشای «ملکه» بنشینید!

فیلم تحسین شده «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در پیشنهاد هفته پیشین «تابناک» بود اما واقعیت آن است که این فیلم ارزش تکرار پیشنهاد تماشایش را داد تا یکی از معدود فیلم‌های جدی ژانر جنگی و از معدود آثار قابل قبول فارابی در سالهای اخیر است و روایتی متفاوت پیرامون دفاع مقدس دارد، جزو آثار ماندگار در این حوزه باشد.

بر اساس خلاصه داستان «ملکه»، این فیلم به روزهای پایانی جنگ میپردازد، روزهائی که رکود بر جبهه های جنگ سایه افکنده بود و هر آن ممکن بود دشمن تا بن دندان مسلح آخرین ستونهای پایداری رزمندگان را در هم شکند و دگربار به میان شهرها و روستاهای کشور سرازیر گردد. آخرین روزهای قبل از قبول قطعنامه ۵٩٨ برای جبهه نشینان روزهای سخت و پر التهابی بود.




آنچه در این زمان برای رزمندگان مانده بود چیزی جز سلاحهای سبک و چند قبضه خمپاره انداز نبود و این در حالی بود که میدانستند دشمن در روزهای آخر جنگ به تجدید قوا پرداخته و لحظه به لحظه قوی تر گشته است."ملکه" داستان همین رزمندگان نگران است، آخرین بازماندگان نیروهای دفاعی ای مستقر در پالایشگاه از کار افتاده آبادان، اما همین پالایشگاه از کار افتاده در خود ابزارهائی برای دفاع دارد که گاهی میتواند بر لشگرهای بسیار قویتر نیز چیره شود.

همچنین می‌توانید به سینماتک قلهک بروید و در شنبه آتی به تماشای «اینک آخرالزمان» ساخته مل گیبسون و «سرآغاز» اثر مهم کریستوفر نولان بر روی پرده این پردیس سینمایی نشینید. یکشنبه پیش رو نیز در این سینما «هفت سامورایی» اثر تحسین شده آکیرا کوروساوا، دوشنبه هفته آتی «قهرمان» ساخته ژانگ ییمو، سه شنبه 17 اردیبهشت ماه لبوفسکی بزرگ اثر برادران کوئن و در نهایت «جویندگان» اثر مشهور جان فورد در این سینما روی پرده خواهد رفت.


مجسمه سازی با تنه های درخت را از نزدیک تماشا کنید

عصر روز شنبه (14 اردیبهشت‌ماه) نمایشگاه گروهی عکس «چشم‌های شیشه‌ای»، در گالری شماره 1 خانه عکاسان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه با هنرمندی آرش اسدی،‌ افسانه خرم‌منش، امیرسعید امین‌زاده، پریسا رجبی، راحله صبوحی، رکسانا علایی، ساناز کیا، سینا مهاجرانی، فرشته حسینی مقدم، محمد افراش، نیلوفر ماه‌زاده از فارغ‌التحصیلان خانه عکاسان، در گالری شماره 1 خانه عکاسان ایران و با نمایش نزدیک به 80 اثر در ابعاد 70*50 و با موضوع آزاد (مستند، معماری، رنگ و...) آغاز شد.

این نمایشگاه تا پایان روز 25 اردیبهشت‌ماه، شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 الی 19 در معرض دید عموم خواهد بود. هنر دوستان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری شماره یک خانه عکاسان ایران واقع در انتهای خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه‌هنری مراجعه کنند.

همچنین پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی با چوب از 14 اردیبهشت ماه در پارک نوروز واقع در بوستان آب و آتش افتتاح شد؛ برنامه ای متفاوت که پیشنهاد می کنیم تماشایش را از دست ندهید. این سمپوزیوم به صورت غیر رقابتی با هدف توسعه هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران و فضاهای شهر تهران از طریق فراهم آوردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری، تعمیم نگاه زیباشناسانه در جامعه، تبادل تجربیات، اطلاعات و مهارت‌ها، در زمینه مجسمه‌سازی شهری در میان هنرمندان و آشنایی شهروندان با مراحل اجرای آثار هنری، برگزار می‌شود.

چوب‌های استفاده شده در این سمپوزیوم چوب‌های درخت‌های خشک‌شده جنگل‌های شمال هستند. این چوب‌های بزرگ از درختان راش که قبلا بریده شده بود، تهیه شده است. ما برای سمپوزیوم چوب‌هایی با ابعاد خاص می‌خواستیم که با پیگیری در چوب‌بری‌های شمال کشور، چند ماه پیش آنها را یافتیم و بعد از خریداری در مبدا آنها را به تهران منتقل کردیم. 

بر این اساس شورای انتخاب آثار پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران متشکل از سیمین اکرامی، کورش گلناری، محمدحسین عماد، محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده و ریما اسلام مسلک، آثار محمد مروستی، مرضیه میرمطهری، مهدی رنگچی، مهدی آشوری، فاطمه مجیدی، سمانه ریحانی، علی وزیری، پژمان علومی، مرتضی باقری مصلح آبادی و رضا حسن زاده را برای حضور در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران انتخاب کردند.

همچنین پیش از این آثار هفت هنرمند بین المللی پتر پتروف (Petre Petrov)، رومن میدو دیمیتروف (Rumen Mihov Dimitrov) نیکولای یو تو (NIkolay Yotov) هر سه از بلغارستان، فرناندو آلوارز پرز (Fernando Alvarez Perez) از اسپانیا، لنی راتناساری ویچرت (Lenny Ratnasari Weichert) از اندونزی، کریستین ری (Christian Rey) از اروگوئه، گواجاردو روبیو (Mauricio Guajardo Rubio) از شیلی؛ برای حضور در این رویداد هنری انتخاب شده بود.

نمایشگاه نقاشی‌های امید بنائی در گالری «آرته» با عنوان "شادی ایران" نیز از 20 اردیبهشت ماه به مدت ده روز برگزار می‌شود. افتتاحیه این نمایشگاه از جمعه 20 اردیبهشت - ساعت 16 تا 21- خواهد بود و در سایر روزها ساعات 16 الی 20 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری محسن نیز شما را به دیدن نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین بیانی با عنوان "بابیلُن سیستم" دعوت می‌کند. این نمایشگاه که ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ از ساعت 16 افتتاح و تا 21 پابرجا خواهد بود، تا اولین روز خرداد ۱۳۹۲ برقرار است و در تمام ایام هفته ها به جز پنج‌شنبه‌ها، به نشانی بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ میزبان نمایشگاه بین المللی در دسترس است.



در سومین سالگرد گالری شیلا نیز این نمایشگاه میزبان نمایشگاه گروهی غزاله اخوان، شیرین آزادی، طاهره افضلی، گیلدا تیره گل، نسیم پیرهادی، شبنم جهانشاهی، محسن جمالی نیک، حسین چراغچی، مژگان حبیبی، رامینا داراب پور، فاطمه ژاله، لیلا عبدی، نسرین عیوضیان، حمزه فرهادی، هدی فرهانیان، الهام فاطمی، فرزانه کلانتری، پگاه لاری، فرهاد مفوز، سعید محمدزاده نودهی، بهمن محمدی، فربد مرشدزاده برگزار خواهد شد.

همچنین شاهد نمایش آثاری از هانیبال الخاص، احمد امین نظر، عربعلی شروه، جمال الدین خرمی نژاد، عباس درگی، حمیدرضا جهانی و چیدمان عاطفه خاص و هنر اجرای میترا سلطانی نیز در این نمایشگاه به طور همزمان خواهیم بود. گالری شیلا در خیابان ولیعصر، بالاتر از طالقانی، کوچه گیلان، پلاک 2، واحد 1 واقع است.

گالري لاله نیز میزبانی نمایشگاه گروهی «نقاشی شاهنامه» به یاد عربعلی شروه است که در ان آثاری از سیروس آقاخانی، صدیقه آل داوود، هانیبال الخاص، رضا افسری، امیرحسین بیانی، فریبا بهمنی، فریماه تابعی، علی رضا جدی، جمشید حقیقت شناس، آیدین خان کشی پور، خسرو خسروی، لیلی درخشانی، نازیلا سمیعی، عربعلی شروه، شیوا شروه، ترانه صادقیان، آرزو صفایی، کیوان عسگری، یعقوب عمامه پیچ، محمدرضا فیروزه ای، حمزه فرهادی، نیلوفر قادری نژاد، مرضیه قره داغی، همایون موسوی، ناصر محمدی، عطیه مرکزی، علی ندایی، جعفر نجیبی، احمد وکیلی، داور یوسفی، رضا هدایت، مائده هدایت به نمایش در خواهد آمد.

این نمایشگاه که روز جمعه 20 اردیبهشت 1392 از ساعت 16 تا 20/30 گشایش خواهد یافت، تا 21 اردیبهشت تا 6 خرداد در دسترس و در سایر از روزها به جز روز افتتاح از ساعت 9 تا 19 به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله در دسترس عموم است.

نمایشگاه نقاشی شیرین شاهرودی نیز تحت عنوان «آب باد برگ» به میزبانی گالری کاوه از ۱۹ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود. گالری کاوه  واقع ظفر، فرید افشار، دولتشاد غربی، پروین، کوچه‌ی تایباد، شماره 2 در دسترس عموم است.



نمایشگاه آثار استادان زنده‌یاد «محمود جوادی‌پور»، «احمد اسفندیاری»، «منصوره حسینی» نیز سه تن از پایه‌گذاران و جریان‌سازان نقاشی نوگرای نوین در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثار این هنرمندان طی چند دهه و در طیف وسیعی از تکنیک‌ها و گرایش‌ها به همراه وسایل شخصی، آثار، اسناد و کتب مرتبط با آنان ارائه خواهد شد.

این سه استاد فقید که هر سه در شمار درگذشتگان سال ۱۳۹۱ بوده‌اند نقش و جایگاه شایانی در تحول و تکامل تاریخ نقاشی نوگرای معاصر ایران از دهه‌های ۲۰ و ۳۰ را به نام خود ثبت نموده‌اند. مراسم بزرگداشت این ۳ هنرمند، یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۶ در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و بعد از مراسم بزرگداشت نمایشگاه آثار این ۳ استاد نقاشی ایران، ساعت ۱۸ در نگارخانه خیال موسسه صبا گشایش می‌یابد.

برای بازدید از این نمایشگاه که تا ۲۳ خرداد همه روزه به جز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ لغایت ۱۸ باز است، میتوانید به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنید.

هیأت انتخاب دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران؛ متشکل از دکتر اصغر کفشچیان مقدم، مصطفی اسدالهی، جمشید حقیقت‌شناس، دکتر نظام‌الدین امامی فر، محمدرضا قربانی و عطیه مرکزی، با بررسی هزار و شش اثر رسیده به دبیرخانه؛ ۱۸۰ اثر را برای بخش نمایشگاهی و مسابقه این دوسالانه انتخاب کردند.

دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران که از 22 تا 31 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، شامل چهار بخش؛ مسابقه و نمایشگاه «طراحی برای دیوارنگاری شهر تهران»، بخش مسابقه و اجرای کارگاه (صنایع معماری تزیینی و سنتی)، بخش کارگاهی و نمایشگاه مروری بر آثار گرافیتی و سه بعدی و بخش پژوهش وهمایش علمی – تخصصی است.

بخش مسابقه و نمایشگاه «طراحی برای دیوارنگاری شهر تهران» به دو صورت «مروری بر آثار یک دهه اخیر» و مسابقه «طراحی برای دیوارنگاری‌های شهر تهران» برگزار می‌شود. همچنین در بخش کارگاهی، نمایشگاه مروری بر آثار گرافیتی در نظر گرفته شده است و بخش نقاشی سه بعدی نیز در دو شاخه نمایشگاهی وکارگاهی برگزار می‌ شود. بخش پژوهش وهمایش علمی- تخصصی دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران، نیز با هدف برخورداری از نظر کار‌شناسان و محققان برای تقویت بنیان علمی و نظری، آسیب‌شناسی و یافتن راه کارهای فنی، اجرایی، علمی و نظری در زمینه دیوار نگاری شهری برگزار خواهد شد.

همچنین به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس، نمایشگاه سومین جشنواره عکس ایران‌شناسی، 17 اردیبهشت‌ماه سال جاری، رأس ساعت ۱۵ بعدازظهر، در محل بنیاد ایران‌شناسی آغاز شد. در این نمایشگاه آثار برگزیده عکاسان شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره با موضوع طبیعت گیاهی و جانوری خلیج فارس (انواع گیاهان و جانوران از جمله آبزیان و پرندگان دریایی و گیاهان و جانوران ساحلی، هرگونه موجودیت طبیعی و البته غیر انسانی در خلیج فارس) با تمرکز بر روی زیست گیاهان و نباتات در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

گسترش اطلاعات تصویری محیط زیست و دانش جغرافیای طبیعی و طبیعت‌شناسی کشور، انعکاس تصویری طبیعت و محیط زیست خلیج فارس، ایجاد زمینه مشارکت عامه مردم در ثبت تصویری سرزمین ایران، از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه به شمار می‌آید. این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه (به جز روز جمعه)، از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعداز ظهر، در بنیاد ایران‌شناسی به نشانی خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی دایر است.

از دیگر برنامه های مهم این هفته به کنفرانس علمی پروفسور آنتونینو ساجو antoninosaggio (مدیر گروه دکتری دانشکده معماری ساپینزای رم) و پروفسور لوچو والریو باربرا lucio Valerio barbera (صاحب کرسی معماری یونسکو در دانشگاه ساپنزا) میتوان اشاره کرد که به همت مرکز معماری حوزه هنری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، دانشکده معماری دانشگاه سوره، موسسه آموزش عالی علاء الدوله سمنانی، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، دانشکده معماری سمنان و دانشگاه ساپینزای رم برگزارمی شود.

عناوین اصلی این سمینار را تحت عناوین فرایند طراحی پیترآیزنمن، تاثیر انفورماتیک در شکلگیری فضاهای معماری معاصر، نقش جوزپه ترانی در شکل گیری معماری مدرن ومعماری مدرن وهویت فرهنگی (اتوبیوگرافی معماران کشورهای اسلامی) اعلام شده است.

زمان برگزاری این سمینار‌ها روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت موسسه آموزش عالی هنر شیراز، یکشنبه ۲۲ اردیبهشت دانشکده معماری سوره تهران، دوشنبه ۲۳ اردیبهشت پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، سه شنبه ۲۴ اردیبهشت دانشگاه سمنان وچهارشنبه ۲۵ اردیبهشت موسسه اموزش عالی علاء الدوله سمنانی می‌باشد.


این هفته بیش از یک کتاب بخرید

پیشنهادات این هفته مصادف با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب است که شلوغ ترین روز و آخرین روزش را پیش رو دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم این هفته بیش از یک کتاب خریداری کنید. «تابناک» در این زمینه بسته پیشنهادی را پیش رویتان قرار داد که بد نیست پیش از رفتن به نمایشگاه، مطالعه اش کنید.

در نهایت با اشاره به این موضوع که قرار بود این هفته اثری از استاد مشکاتیان و همچنین برنامه های وسیع فرهنگی دیگری در «پنجمعه» پوشش داده شود و به واسطه مشکلات اینترنت در دسترس قرار نگرفت، دعوت تان میکنیم تا به تماشای قطعه اجرای استاد شهرام ناظری در کنسرت پاریس بنشینید.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۴
جالب بود، خسته نباشید
شهرام نظری یک هنرمند جاودانه است. ...یاد استاد شجریان هم به خیر. ...نوای ربنایش...هنوز بوی رمضان می دهد شه
JALEBE KHASTENABASHI
موسیقی عرفانی فقط درفرهنگ ایرانیان هست بس
تابناک جان ممنون.خیلی عالی بود
واقعا شهرام ناظری چقدر افت داشته از قدیم تا حال !!
آتش در نیستانش کجا و این جنگ سازها کجا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
قربون تو برم موسیقی شناس تا حالا کجا بودی!!!!
از استاد شجریان چنتا کار فاخر بذارید لطفا
بسیار ممنون .کاری عالی فارغ از همه سیاست بازی های این روزها .
حقا این ابتکاری زیبا برای زدوذن زنگار دلها بود.

تشکر
لذت بردم
ممنون از فیلمتان اما در خصوص مجوز برای اجرای اواز در ستادها اصلا کار درستی نیست و عوام فریبی از طرف کاندیدا هاست که دولت نباید به ان تن دهد اجرای اواز جاش ستاد تبلیغاتی نیست ستاد تبلیغاتی محلی است که کاندیدا باید راهکارها وبرنامه های خود را برای مردم تبیین کند نه اینکه اواز بخوانند و شام بدهند وچه وچه
خیلی ماه بود
خیلی خوب بود. ولی طولانی بود ، زیاد.
کاش در 2-3 خبر مرتبط به هم آنها می گذاشتید. بخشی موسیقی، بخشی فیلم و بخشی گالری ها و ......
حوصله زیاد می خواست خواندن این متن خوب.
من عاشق این بخشم:)
ممنون
چند شبه در برنامه رادیو7 شبکه آموزش آقای سراج تشریف میاره،کاش شراطی فراهم میشد که میراث داران واقعی این هنر باعظمت مثل استاد ناظری با مردم در ارتباط نزدیکتری باشن .
از چنین بخشی در تابناک بیخبربودم وباسپاس از شما آن را به دوستانم پیشنهادخواهم کرد
متشکریم از طرفداری تابناک عزیز از هنرمندان اصیل ایرانی و کمک به توسعه هنر با ریشه و هویت موسیقی ایرانی
خدا مشکاتیان را هم قرین رحمت خود گرداند. آمین
مرحبا بر استاد ناظری نازنین و تابناک خوش سلیقه
ضمن عرض ادب و احترام ، بی نهایت از این بخش که ویدیوهای زیبایی از بزرگانی چون شهرام ناظری لحاظ می کنید سپاسگزارم و برای زحمت کشان تابناک آرزوی موفقیت روزافزون دارم بی شک در فرهنگ سازی صحیح در جامعه رسانه ای نمره خوبی دارید و مخاطبان قدر زحمات شما عزیزان را بخوبی می دانند تشکر میکنم اوقات خوبی داشته باشید
این اهنگ و اواز از استاد به بهترین شیوه بیانگر پریشانی عاشق برای معشوق است
از زیباترین مولوی خوانی های اخیر استاد ناظری بود ممنون.
عاشق صدایتم استاد همیشه زنده باشی
سپاس عالی بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان