بازدید 29337

چرا نباید درباره مدل سربازی اظهارنظر کرد؟!

بحث در مورد خدمت سربازی چه از سوی رئیس جمهور مستقر و چه از سوی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری قاعدتا در شورای امنیت ملی و با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و با بررسی همه جوانب و در نهایت با تصویب رهبر انقلاب انجام می شود. لذا سخن گفتن از تغییر در خدمت سربازی با رعایت همه ملاحظات ستاد کل نیروهای مسلح، نهادهای قانونگذار و در نهایت مشروط به تایید رهبری، می تواند کمک کننده به کارامدتر شدن این موضوع برای کشور و جوانان باشد.
کد خبر: ۳۱۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶ 27 April 2013
سخنان چند روز گذشته  یکی از مسئولان محترم  ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه «از کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌خواهیم در مورد مدل سربازی که از حیطه ریاست‌جمهوری خارج است، اظهار‌نظر نکنند؛ محل بررسی مدل‌های مختلف سربازی، ستاد کل نیروهای مسلح است و این مسأله همواره در این ستاد ‌بررسی و ارزیابی ‌می‌شود»، سخنی منطقی است که البته می شود در مورد آن توضیحاتی ارائه کرد. 

اول اینکه ستاد کل نیروهای مسلح مسئول کارشناسی کلیه امور مربوط به نیروهای مسلح است و اینکه هر اظهار نظری که درباره مسائل نظامی می شود حتما باید نظرات آنان نیز گرفته و لحاظ شود منطقا معقول است.

دوم اینکه بحث در مورد خدمت سربازی چه از سوی رئیس جمهور مستقر و چه از سوی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری قاعدتا در شورای امنیت ملی و با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و با بررسی همه جوانب و در نهایت با تصویب رهبر انقلاب انجام می شود. لذا سخن گفتن از تغییر در خدمت سربازی با رعایت همه ملاحظات ستاد کل نیروهای مسلح، نهادهای قانونگذار و در نهایت مشروط به تایید رهبری، می تواند کمک کننده به کارامدتر شدن این موضوع برای کشور و جوانان باشد.

شاید بد نباشد به جای این بحث‌ها به قیاس شرایط خدمت وظیفه در کشورمان با‌ دیگر کشور‌های جهان نشسته و از اینکه نسبت به بسیاری کشور‌ها، جایگاه خوبی در باب مدت زمان خدمت، سن مشمولیت، شرایط خرید خدمت و... نصیبمان نمی‌شود؛ خرسند نباشیم.

ردیف

نام کشور

مدت خدمت سربازی (ماه)

محدوده سنی مشمولیت خدمت (سال)

توضیحات

1

اتریش

6

18 تا 35

مدت خدمت اجباری از سال 2007 از 8ماه به 6 ماه کاهش یافته است / افرادی که قادر به خدمت در ارتش نیستند، به خدمت اجتماعی (به مدت 9 تا 12ماه) اعزام می‌‌‌شوند.

2

بلاروس

12-18

18 تا 27

خدمت برای افرادی که دارای تحصیلات عالی نیستند ۱۸ ماه و برای کسانی که تحصیلات عالی دارند ۱۲ ماه است.

3

برمودا

38

18 تا 32

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر / دفاع از این کشور به عهده انگلستان است.

4

برزیل

9 تا 12

18 تا 45

شرایط معافیت گسترده است. در این کشور حتی برای ورود به دانشگاه نیز می‌توان از معافیت دائم برخوردار شد.

5

شیلی

-

-

خدمت لغو شده ولی دولت اختیار دارد در صورت نیاز دوباره اجرایش کند.

6

چین

24

18 تا 22

خدمت در این کشور زن و مرد نمی‌شناسد اما با توجه به جمعیت بسیار زیاد و شمار بالای افرادی که برای پیوستن به نیروهای دفاعی داوطلب می‌شوند، کمتر خدمت اجباری صورت می‌گیرد.

7

قبرس

24

18 تا 50

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر

8

دانمارک

4-12

18 تا 27

معمولا طول خدمت 4 ماه است / معادل 6 ماه خدمات اجتماعی

9

مصر

14-48

18 تا 30

از وضعیت بعد از انقلاب مصر خبری در دست نیست.

10

اریتره

16

18 تا 40

دولتش در دستگيری سربازان فراری مشهور است.

11

اوکراین

18

18 تا 27

قرار بود تا سال 2010 حذف شود.

12

ترکیه

6 تا 15

20 تا 41

روند کاهش مدت خدمت و تسهیل شرایط فروش خدمت در دستور کار قرار دارد.

13

کره جنوبی

24-27

20 تا 30

سربازان فراری زندانی می‌شوند.

14

لبنان

12

18 تا 30

مقرر شده بود که تا سال 2007 خدمت‌اجباری حذف‌شود.

15

مالزی

3

18 به بالا

انتخاب 20 درصد بصورت قرعه کشی

16

مکزیک

12

18 به بالا

قرعه کشی

17

نروژ

12

18 تا 44

معمولا بعد از 28 سال به خدمت فرا خوانده نمی‌شوند. فارغ‌التحصیلان هنرستان، در دوره نظامی کار آموزی می‌کنند.

18

روسیه

24

18 تا 27

ترکیبی از نیروهای اجباری و قراردادی (بیش از 70 درصد نیروهای قراردادی هستند) / برنامه‌های برای کاهش خدمت به مدت 1 سال در نظر دارند / سن پایان مشمولیت عملا بسیاری را از سربازی معاف کرده است.

19

سنگاپور

24

18 تا 21

هر فرد پس از انجام خدمت باید تا ده سال و هر سال به مدت 40 روز در آموزش‌های دوره احتیاط شرکت کند. / خدمت تا سال 2005 سی ماه بود.

20

سوئیس

260 روز

19 تا 49

معادل 390 روز خدمات اجتماعی / طی 22 سال پس از خدمت، 10 دوره متناوب برای تجدید آموزش فراخوانده می‌شوند / زنان می‌توانند بطور داوطلبانه خدمت نمایند.

21

تایوان

16

19 تا 35

قرار بود به 12 ماه تقلیل پیدا کند.

22

آلمان

9

18 تا 49

اگر فردی قادر به خدمت نباشد، می‌تواند خدمت اجتماعی (بین 9 تا 18 ماه) زنان نیز می‌توانند به خدمت اختیاری بروند.

23

سوئد

7 تا 17

19 تا 49

زنان نیز می‌توانند به خدمت اختیاری بروند / هر سال عملا کمتر از یک سوم 19 ساله های مشمول به خدمت اعزام می‌شوند. مردان می‌‌توانند خدمت غیرنظامی (با مدت بیشتر) را انتخاب نمایند (مانند مامور آتش نشانی)

24

لهستان

9

18 تا 49

در سال 2005 طول مدت خدمت سربازی از 12 ماه به 9 ماه کاهش یافت.

25

بلغارستان

9

18 تا 49

به زودی خدمت اجباری به پایان خواهد رسید.

26

ونزوئلا

تا 24

18 تا 34

یکی از دلایل معافیت در این کشور، همجنس بازی است!

27

ایران

24

18 تا 50

مدت خدمت به تازگی (بیش از یکسال) افزایش یافته است / اکنون مدت سربازی 21 ماه است که برای سربازان امریه تا 24 ماه هم می‌رسد.


جدول برگرفته از سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعمال تغییرات لازم (بروز رسانی شده)


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۳۷
انتشار یافته: ۵۴
تو رو خدا این طرح رو پیگیری کنید به خدا خیلی از مشکلات و دغدغه جوونا حل میشه.
پاسخ ها
آریابان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
خدمت مقدس سربازی ، برای توانمند کردن نهاد حکومتی یک تمامیت ارضی در رویاروئی با هر گونه بد اندیشی احتمالی بیگانگان به کیان آن می باشد و همۀ آنانی که در آن مجموعه زندگی می کنند (و به ویژه مردان) ، باید با فرا گرفتن آموزه های جنگاوری ، آمادگی لازم را برای "روز مبادا" و پاسداری از میهن و داشته ها ، بیابند؛
بدیهیست هیچ عُذر و بهانه ای از هیچ کس ، برای سر باز زدن از انجام خدمت زیر پرچم ، پذیرفته نیست. از اینروی ، اینکه شماری از پسران ، با هر دلیل و راهکاری!!! از فراگیری فنون دفاعی بی بهره بمانند (و دیگران جور آنان را بکشند!!!) و در زمان نیاز مُلک و میهن به خدمات آنان ، نیز نتوانند به همراه دیگران ، در ایفای نقش و انجام وظایف ملی ، مشارکت داشته باشند ، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛
جا دارد با توجه به بالا بودن زمینه و توان فراگیری سریع جوانان امروز کشور ، موضوع کوتاه کردن دوران خدمت سربازی (همچون بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا) ، در دستور کار مسئولین قرار بگیرد و مثلا به عوض آنکه یک جوان مدت 24 ماه از جوانی خود را در شرایط دشوار سربازی بگذراند ، 8 جوان دیگر هر یک به مدت 3 ماه یا 6 جوان به مدت 4 ماه درپادگان ها به فراگیری همه فنون نظامی بپردازند؛ به نحوی که در این راهکار به دلیل بهره وری بهینه از همه مدت دوران سربازی ، در مجموع همه جوانان کشور ، بدون هرگونه استثنائی ، برای خدمت به مام میهن ، به هنگام ضرورت ، آمادگی لازم را بیابند تا در صورت نیاز در کنار اندیشۀ مترقی نوین یعنی " سربازی حرفه ای " ، به کشور خدمت کنند ؛
آیا ذره ای منطق می توان یافت در این راهکار ، که مثلا یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ( در هر رشته ای که باشد) مأمور شود که درآشپزخانه سربازخونه بر دیگ و قابلمه نظارت کند ، یا در درب پادگان ، آمار ورود و خروج خودرو ها را ، تهیه نماید ، یا در خیابان ها برای رانندگان متخلف ، برگۀ جریمه بنویسد ، یا....... ؟!؟!؟!؟
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
آریابان عزیز، آموزش رزم با دو سال عقب انداختن یک جوان از بازار کار و زندگی و ازدواج خیلی فرق می کنه.
دوره آموزشی میتونه کافی باشه. دوم ابنکه بسیاری از دوستان تحصیل کرده با دانش و انگیزه می خوان کار کنن. اما بعد از دو سای خدمت سربازی عملا اون انگیزه و دانش مستهلک شده. شما اگر در کشورهای پیشرفته دنیا دقت کنید می بینید شرکت های بزرگ، سود ده و کار آفرین رو دانشجو ها و فارغ و تحصیل ها تاسیس کردن و راه انداختن
اپل - ماکروسافت ....
واقعا كه طرح خيلي خوبيه مطمئنم كه تمام جوونها استقبال مي كنن
اگه این طرح اجرا بشه خیلی خوبه واقعا یک روح تازه به جوانان این کشور می بخشه فکر کنید 21-24 ماه سربازی بدون هیچ بهره خاصی چه بر سر جوان می آورد، به خدا تن پرور نیستم حاضرم جانم برای کشورم بدهم!
اقا تو این بحران اجتماعی و اقتصادی دیگه نمیدونم این سربازی چیه. به خدا جوونامون دارن از فشار زندگی دق می کنن
چنان با پیشنهاد سردار رضایی برخورد میکنند که انگار نعوذنبالله قصد دخل و تصرف در احکام و قوانین الهی را داشته و سربازی جزو اصول محکمه مذهب است .
در این وضعیت بد اقتصادی چرا 2 سال عمر خود را به بطالت بگذرانیم ؟!!!!!!
امیدوارم این طرح اجرا بشه تو سن 30 سالگی یکی از مشکلات ازدواج نکردنم همین سربازی نرفتن هست مجبورم بخاطر شرایطی که دارم....امیدوارم مسئولانی که خیر و صلاح جوانان رو میخواهند به این امر بیشتر رسیدگی کنن و دنبالش رو بگیرن
زنده باد دکتر
اگه نمیشه خدمت اجباری رو لغو کنن و یا مدتش رو کم کنن حداقل حقوق سربازها (بخصوص متاهلین) رو زیاد کنن، بنده در 26 سالگی بعد از 5 سال ازدواج و گرفتن مدرک کارشناسی ارشد باید 24 ماه با ماهی 70 هزار تومن برای شهرداری به عنوان امریه کارکنم! یکی به ما بگه تو این اوضاع نابسامان اقتصادی چطور باید هزینه های زندگی رو تامین کنیم؟!
از ما که گذشت ولی بقیه گناه دارن
سردار کمالی میگه قانون جدید بی عدالتی رو از بین برده
این عدالته که یه فوق لیسانس تو سال 90 ، 15 ماه خدمت بکنه و یه فوق لیسانس دیگه سال 91 ، 21 ماه؟
این عدالته که یه نفر سال 90 معافیت کفالت بگیره ، یه نفر دیگه با همون شرایط سال 91 نتونه ؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
راست میگه اگه قانون قانونه باید برای همه اجرا بشه 70% ازدواج ها به خاطر همین سربازی عقب میفته نمونه اش میشه همین جامعه ی بی بند وبار الآن من جوون 25 ساله چه گناهی دارم که هیچ کس زنم نمیشه به خاطر سربازیم
من یک جوان هستم،بزرگترین مشکل ما جوانان خدمت اجباری سربازی است،چرا باید دو سال از بهترین و طلایی ترین لحظات عمر خود را بیهوده در خدمت سربازی طی کنیم در صورتی که می توانیم به فعالیتهای علمی و اقتصادی بپردازیم،موضوع خدمت اجباری خیلی از جوانان را سرخورده و زندگی آنان و خانواده هایشان را دچار مشکل جدی کرده است
امروزه کشوری قدرتمند است که از لحاظ علمی و اقتصادی قوی باشد از لحاظ نظامی هم می دانید که سرباز وظیفه از پس هیچ کاری برنمی آید و باید نیروهای نظامی حرفه ای و از لحاظ تجهیزات پیشرفته و قوی باشند،سربازی اجباری جز اینکه وقت و انرژی و انگیزه جوانان را بگیرد و هزینه اضافی به دولت تحمیل کند فایده ای ندارد
از آقای رضایی خواهش می کنم در صورت پیروز شدن یا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری موضوع لغو خدمت اجباری را با جدیت و قوت پیگیری کند تا بزرگترین مشکل نسلهای جوان در این کشور برای همیشه از بین برود
لغو خدمت سربازی اجباری یکی از بزرگترین گامهای تاریخ کشور خواهد بود که باعث پیشرفت شگرفی خواهد شد و همچنین باعث پیشرفت و شادابی و سر زندگی و رضایت تمام جوانان و خانواده هایشان خواهد شد
بار دیگر از شما خواهش میکنم این موضوع را پیگیری کنید به خدا قسم خیلی از جوانان و خانواده هایشان دچار مشکل و گرفتاری شده اند خیلی مشکلات برای خانواده ها و خود جوانان پیش آمده
در ضمن باید به این نکته اشاره کنم مشکل بیکاری مشکل اصلی نیست بلکه خدمت اجباری سربازی عامل اصلی است زیرا خدمت اجباری عامل اصلی بیکاری و مشکلات روحی و رفتاری و تحصیلی جوانان است
بودجه ازکجا میاد؟؟
آقای رضایی واقعا طرح عالی رو پیشنهاد دادند من مدتهاست به این موضوع فکر میکنم که چرا باید یک سرباز لیسانس روزی 8 ساعت در یک تقاطع نظاره گر ماشین ها باشه و کار مفیدی انجام نده ؟؟
چرا نباید ازینها در سازمانهایی که کمبود بودجه و نیروی کار دارند استفاده کرد ؟
به نظر می رسد با توجه به افزایش درصد تعداد افرادی که با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری به خدمت اعزام می شوند، مسئولان مربوطه بایستی هر چه سریعتر یا خود راهکاری اندیشیده و یا اینکه فراخوانی اعلام کنند تا بهترین پیشنهادها در جهت استفاده بهینه از این نیروهای تحصیلکرده به عمل آید.
من خدمتم به تازگی تموم شده

رفتم و تموم شد
ولی ازتون میخوام این طرح رو پیگیری کنید ...

17 ماه رفتم خدمت و الان بدون هیچ دستاورد خواصی . احساس میکنم معلومات دانشگاهیم هم از یادم رفته !
پاسخ ها
sajsd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
واقعا حرف درستی زدی.
وقتی دوسال از تخصصت دور باشی بخدا دیگه توی محیط کار(البته اگه خوش شانس باشی وپیداکنی) بازدهیه کامل رو نداری واین خودش لطمه ای به مملکتمونه.
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
عین من ، من تو دوره خدمت انگار همه چیز یادم رفته حالا که دارم ارشد میخونم اینو میفهمم
تابناک واقعا عالی میشه اگه همینجور پیگیر باشی بقیه خبرگزاری ها هم کم کم میان به این سو و گزارش درباره این موضوع میذارن مسئولین هم مجبور میشن فکری در این رابطه بکنن انشاالله زمان پسرم که چندسال اینده هست دیگه خبری از خدمت اجباری سربازی نباشه.
الان کل زندگی شده سربازی !
به تازگی این مسئله در مجلس مطرح شده است که حقوق سربازی اجباری طبق قانون کار و به میزان حداقل پرداخت گردد، اگر این قانون تصویب شود نیاز به اجباری بودن از بین میرود و با این همه بیکاری حتما داوطلب خدمت دائم زیاد میشود . و تنها میتوان دوره سه ماهه آموزشی را اجباری نمود.
فدات شم امار بگیرید به این سرباز چقد پول میدن، هفتاد درصد حقوقش رو به عنوان مالیات می گیرند و آخر سر ماهی 40 هزارتومان میدن بهش، پول ده تا بستی دومینو هم نمیشه، مسخر نیست به خدا...
برادر عزیز آقای رضایی حتی اگر رییس جمهور و یا کاندیدای ریاست جمهوری هم نباشد باز هم به عنوان یک کارشناس خبره و با تجربه همراه با کارنامه ی درخشانی که داره باز هم می تونه اظهار نظر کنه و پیشنهاد بده. اتفاقا در شرایط حاضر و با توجه به کاندیداتوری ایشون نشون دهنده ی اینه که برنامه ی کامل و جامعی داره.
تورو خدا مشکل سربازی که برای تحصیل کرده های فوق لیسانس و دکتری کابوسه رو حل کنید
من یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق روزانه یکی از دانشگاه های دولتی تهرانم
سال 90 رفتم خدمت تا اینکه ارشد قبول شدم
اما الان دوباره که میخوام برم خدمت اولا باید 21 ماه خدمت کنم یعنی 4ماه بیشتر از قبل ثانیا به دلیل سابقه خدمت بهم امریه نمی دن در حالی که 2 سال به سنم اضافه شده و در یکی از بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کردم
الان افسردگی گرفتم , به جای اینکه بتونم از راه علمی به کشور و آینده خودم خدمت کنم باید به خاطر سربازی که هیچ فایده ای جز تلف کردن عمرم نداره افسرده شم
سربازی برای تحصیل کرده های کارشناسی ارشد و دکتری یعنی فراموش کردن تمام چیزایی که خوندن و این یعنی اتلاف سرمایه های ملی
هیچ کشوری تو دنیا با جووناش این طور رفتار نمکنه
پاسخ ها
ییس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
کلاس نیا الان دیگه همه ارشد و دکترا دارن و بیکار.لااقل برو سربازی وقت بگذره.
من به دلیل مشکلات شخصی که داشتم توی دبیرستان به مشکل برخوردم ،ولی الان دوباره دارم ادامه میدم و سعی دارم درسم رو تموم کنم،ولی این سربازی همش تو فکر منه و مشکل ساز
من خودم سربازی رفتم در رشته کامپیوتر و در مقطع کارشناسی درس خواندم و معدل 18 را کسب کردم اما بعد از خدم بیشتر چیز های که فرا گرفته بودم از یادم رفتن و حال بیکارو اسو پاس در خیابان ها متر بدست گرفته خیابان متر میکنم حال یک سوال جواب گوی من کیست
منم خدمت رفتم 4 ماه تموم شده قبلش کار داشتم یه پولی داشتم قرار بود با 3 نفر از دوستای دانشگاهم شریک شم که 2 نفرمون رفتیم خدمت زوری .حالا من بیکارم بعد خدمت اون دوستم تازه رفته سر کار ولی اون که نرفته سربازی با همون پولی که همه قرار بود شریک شیم کار کرده خونه ماشین گرفته ولی ماااااااااااااااااااابا کارت پایان خدمت 100تومنم نمیدن.تازه دیگه با اون پول هیچ کار نمشه کرد......آدم به کی بگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این همه سختی که هیچ دردی نمخوره.هر چی هم تو دانشگاه خونده بودیم پر.
آقا به فكر باشيد. به خدا قسم كلي زندگي ها به خاطر اين سربازي ها به هم ريخته و كلي ازدواج ها عقب افتاده است.
آقا تو رو خدا یه فکری به حال این مدت طولانی سربازی بکنید به خدا من دارم ارشد برق میخونم الان 25 سالمه تا درس و سربازی ام تموم بشه میشه 28 سالم بهدش کی کار کنم کی ازدواج کنم به خدا داره از زندگی جوونی آدم و عقب میندازه واسه همه شده دقدقه . تو رو خدا مدیریت کنید.
به نظر می رسد کسانی هستند که سن آنها دیگر از سن سربازی گذشته است اما بخاطر عدم رفتن به سربازی نمی توانند ازدواج کنند با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر زیاد شدن جمعیت شاید با معاف کردن تا متولیدن 1360 که در حال حاضر 32 سال دارند کمکی برای رفع این مانع کرده باشند تا جوانانی در این سن وسال بتوانند بدون دغدغه ازدواج کنند.
واقعا هر چه بگويد وقتى اجبارى است بد است
سلام من دانشجوی ترم7هستم یک سال دیگه اگه دانشگاه دولتی قبول نشدم باید برم سربازی چون پول دانشگاه آزادو ندارم از الان شبا همش تو فکر سربازیم خیلی میترسم یکی از دوستام شیراز خدمته وقتی میبینمش همش ناله میکنه و از بدی اونجا میگه از این میگه که اونجا باهات برخوردخوبی نمیکنن و از طرف دیگه با این مشکلات اقتصادی که گریبانگیر جوونا شده خدمت اجباری نباید محلی از اعراب داشته باشد پیشنهاد آقای رضایی خیلی خوبه باید سربازی حرفه ای مدتش کمتر با حقوق و مزایا و احترام بهتر و مناسبتر باشه امیدوارم این حرفا شعار خالی نباشه
یکی از دلایل عمده عقب موندگی کشور ما در علم و تکنولوژی همینه
یه نگاه که بندازید می بینید که دانشجویان ما تعداد بسیار بالایی مقالات علمی و ابتکارات دارند اما بعد از اون همه اینها با همین خدمت اجباری نابود می شه. چراکه اگه این افراد حتی علم اون دوران خودشون رو داشته باشند به دلیل 2 سال دوری از علم دیگر قادر به انجام کارهای به روز نیستند. البته نا گفته نباشد که عده زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما برای فرار از همین سربازی کشور را به بهانه ادامه تحصیل ترک می کنند و دیگر به آن بر نمی گردند.
خود من هم همین برنامه را دارم و اقدامات لازم رو هم انجام داده ام!!!
با اضافه كردن مدت سرباز ي مي خواهند تا حدودي آمار بيكاري نيروهاي فعال كاري را بالا ببرند
خدمت زورکی نه به درد فرد میخوره نه به درد حکومت...اولا زمان خدمت در ایران بالاست دوما دژبان دم در رو بی سواد میزارن که به سربازهای دارای تحصیلات گیر بیخود میدن این کار هم بده سوماً قانون 24 ساعته در حال تغییره در ایران بنده چند ماه خدمت کردم بعد کارشناسی ارشد قبول شدم بعد 2 سال پدرم60 ساله میشد باید معاف میشدم واسه همین تشکیل خانواده دادم حالا میکن شده تک فرزند سن پدر65سال یعنی معاف نمیشم پس به ناچار سرباز فراری میشم در حالی که بی گناه هستم کلاً ایراد زیاد داره به امید روزی بهتر
متاسفانه طولانی بودن و غیر تخصصی بودن سربازی در کشور ما به جای اینکه باعث عشق در جوانان به نظام و کشور بشود ممکن است نتیجه معکوس بدهد ، مسلما افرادی مانند آقای رضایی که طرح های جدید و جایگزین را مطرح میکنند از دلسوزان کشور هستند و نیت خوبی دارند.
من متاهلم 7 ماه خدمت قبلی دارم قانون به تازگی کفالت65 سال شده برای تک فرزند در حالی که تا پارسال 60 ساله تک فرزند معاف میشد چرا باید شرایط فرق کنه؟؟؟با این وضع معشیت و مخارج زندگی به خاطر قانون لحظه ای چطور ادامه خدمت بدم؟؟؟؟تن پرور نیستیم منه لیسانسه یا فوق لیسانسه از کارمون بزنیم بریم خدمت با ماه ای حداکثر100هزار تومن؟؟؟؟بابا متاهلیم قانون جدید در به درمون کرده اصلاح باید بشه قانون
با کم شدن جمعیت وتک فرزندی کلا یه تغییراتی حاصل خواهد شد و احتیاج نیست کسی کاری انجام بده
فقط میگم مرحبا به این نواوری و اندیشه خوب با وجود اینکه به رضایی در سال 88 رای ندادم اما برای تفکر اقتصادیش بیشتر از هرکس دیگه ای تو مملکت بهش امتیاز میدم امیدوارم جامعه همیشه از تفکر چنین افرادی بهره مند باشه
تابناک جون مگه همه نمیگن این مملکت واسه ماجووناست؟؟؟؟؟خب بیا لطف کن توی صفحه اصلیت لینک نظرسنجی درباره این موضوع رو بذار.مطمئنم ب دادمون میرسن
تابی خواهشا نظرمو بذار
به ما که نمیرسه ....... تا اون موقع ما رفتیم و تمومش کردیم ..
خیلی طرح خوبیه، خواهشاً دنبال کنید. به نظر من وجود خدمت اجباری خیلی از منابع کشوررو به هدر میده و به بسیاری از جوانان تحصیلکرده ما استرس وارد می کنه و راندمانشون رو پایین میاره و همه اینها باعث ضربه زدن به اقتصادمون میشه، بنابراین جای چنین طرحی واقعاً تو کشورمون خالیه و باعث آسیب پذیری کشور شده است. شما در نظر بگیرید که وقتی یه جوون میاد و مدرک فوق یا دکتری می گیره چقدر هزینه برای این جامعه داره؟حالا اگه دو سال هم به خدمت بره و باز هم یک سری هزینه گزاف رو وارد می کنه یعنی عملاً تا 30 سالگی هیچگونه بازدهی برای این مملکت نداشته و حالا ممکنه که اونهایی که از شرایطی برخوردار هستند و بتوانند به خارج بروند که عملاً یگر هیچگونه فایده ای جز هزینه برای این مملکت نداشتن. پس باید در مورد این چنین طرحهایی باید به طور جدی فکر کرد.
خدمت سربازی مساویه با هدر رفتن2 سال از بهترین دوران زندگی .
خدا پدر حاج محسن بیامرزه.
من 29 سالمه. اگر نظام وظیفه معاف نمی کنه حداقل دست از سر ما برداره.آقایون که کمبود نیرو دارند چرا پارسال نزدیک 1 میلیون نفر مشمول غیر غائب را برای دو برادری و سه برادری و ... معاف کردند.
ما جوونای کشور ،آرزو امید و تغییر داریم،این کاری که ستاد نیروی مسلح انجام میده، چیزی جز افسردگی و عقب افتادگی ازهمه جنبه ها برای قوت جوونی نمی کاهد، خواهشا مسولان به فکر این موقعیت زمانی هم برای ما جوونا باشین که خیلی از استعدادهامون رو دارین ازبین می برین، بعد آمار ندین که سن ازدواج، بیکاری، افسردگی، فساد اخلاقی،فرار،بالا رفته... به درد و فکر فرداها و آینده درخشان ما جوونا و کشور باشین... لطفا...
من الان دانشجو هستم
خدا میدونه چه شغل هایی رو دارم از دست میدم چون خدمت سربازی ندارم !!!
هرجا برای استخدام میرم میگه سربازی نداری مدرک بگیرم برم سر بازی بیام میشه 27 سالم
شما حساب کنید 30 باید کار کنم که باز نشست بشم 57 سال
کی از زندگیم لذت ببرم ؟؟؟؟
الانم که بیپولم - توی 30 سال هم که باید بدهکار دولت و بانک باشیم تا بتونیم یه خونه یه پراید سال 1400 داشته باشیم !!!!
حقیقتاً فاصله ای که سربازی بین دوره تحصیل در دانشگاه و شغلم اندخت، باعث شد که دیگر آن تمرکز و نشاط لازم را در محل کار نداشته باشم. زیرا توی دوره سربازی دائم به فکر کوتاه ماندن موی سر، این که کسی زیراب اونیکی رو نزنه و از این این تیپ مسائل ابتدائی و پیش پا افتاده بودیم. قبول دارم شاید این مسائل برای یک نوجوان 18 ساله که در محل زندگی اش سرگرمی دیگری نداشته، جذاب و جالب باشد ولی برای من با 28 سال سن و فوق لیسانس و فکر شغل آینده و تشکیل خانواده و مسائلی از این قبیل اصلاً جذابیت نداشت و متاسفم که بگویم دوره سربازی (به جز 2 ماه آموزشی) برایم فایده ای نداشته. امیدوارم حداقل شرایطی فراهم شود که سربازی هر فرد متناسب با حرفه اش باشد چه از نظر مدت زمان چه از نظر نوع خدمت، تا کمی از احساس کسالت اجتماعی که گریبان گیر جامعه ما شده است کاسته شود.
برمودا و بلاروس شدن کشور؟
واقعا حرف خوبی هست که قانون خدمت سربازی تغییر کنه.به نظر من و خیلی از جوان ها نباید از 1 سال دیگه بیشتر باشه.من خودم الان سرباز هستم و خدمت شده 21 ماه،بیچاره شدمه!!!!لطفا حتما پیگیری کندی%
ما جونا چه گناهی کردیم که باس دوسال از عمرمونو تلف کنیم که چی واسه مملکت خدمت کردیم. اوضاع اقتصادی نابسامانی که کشور داره خرج دادن زندگیی سخت شده ازدواج ها عقب می افته و....خیلی چیزای دیگه . مگه عمر ما چقدره مگه چقدر میخوایم تو این دنیایه کثیف زندگی کنیم .مسعول هام که قربونشون برم همش درگیر این قضیه اند.من جون نمیخوام برم سربازی باید به کی بگم آخه دوست ندارم؟حقوق میدین سربازی حقوق بالا ببینید اونایی که خدمت کرده اند هم میان.این مسعول هام که به درد مردم نمیخورد واسه بچه هاشون معافی که گرفتن والسلام .وه این است زندگی کردن ما جونا هه.
من یک جوان متاهلم که به دلایلی تا کنون نتوانسته ام به سربازی بروم. به نظر شما الان درست است که بروم به سربازی که ماهی چندرقاز حقوق به او با هزار منت می دهند. خیلی ماشاالله اوضاع اقتصادی خوبی ساخته اند که این انتظارها را هم دارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار