بازدید 36274
«پنجمعه» با «تابناک»

در روز سعدی شیرازی، میهمان حنجره محمد معتمدی باشید + فیلم

پیمان معادی، رضا عطاران، حبیب رضایی، مهناز افشار، کمال تبریزی، مرضیه برومند، بهران رادان و... با عکس‌ها و فیلم‌های کوتاهی در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران حضور دارند... اگر دریابید همسفرتان در یک قایق نجات یک ببر است، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ اگر این سفر بیش از ۱۵۰ روز به طول بینجامد چه می‌کنید؟!... مهمترین نمایشی که این روز‌ها، «سه گانه اورنگ» با بازی گلاب آدینه، پیام دهکردی و... است...
کد خبر: ۳۱۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰ 17 April 2013
در آستانه روز شیخ اجل سعدی، برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت این شاعر بزرگ ایران زمین در نظر گرفته شده تا یاد این شاعر پارسی بار دیگر مرور شود و از مهمترین این برنامه‌ها، اجرای ویژه محمد معتمدی، خواننده سنتی کشورمان در تالار وحدت است؛ رخدادی که یکشنبه هفته آینده، مصادف با نخستین روز اردیبهشت ماه می‌توانید آن را تجربه کنید.

به گزارش «تابناک»، به رغم آن که یازده روز از آخرین روز تعطیلات نوروزی می‌گذرد، هنوز بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی آغاز نشده و نهادهای فرهنگی نیز فعالیت‌های جدی‌شان را آغاز نکرده‌اند که احتمالاً این مسأله به میزان تأمین اعتبارات نیز بازمی‌گردد. با این حال، هیچ‌ گاه فعالیت‌های فرهنگی کامل توقف‌پذیر نیست و در آخرین هفته فروردین ماه می‌توان تجربه‌های تازه‌ برای پایان هفته پیش روی پیشنهاد داد؛ تجربه‌هایی که بهترینشان البته به نخستین روزهای هفته آتی منتهی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه این هفته، فرصتی برای تجربه تئاترهای روی صحنه است، همچنین می‌توانید به آلبوم موسیقی تازه منتشر شده رضا صادقی گوش کنید، بخشی جالب از یکی از کتبی را که احتمالاً در کتابخانه‌تان خاک می‌خورد، بخوانید یا با خرید این کتاب، کتابخانه‌تان را به اثری مهم و ضروری برای هر ایرانی مزین سازید و البته اگر حس و حالی بیش از این داشتید، سری به گالری‌ها و بوستان‌ها بزنید. اگر حوصله نیز نداشتید، یک فیلم بلند‌ ببینید و اگر در این حد نیز حوصله نداشتید، خلاصه‌‌ همان فیلم را می‌توانید در «سی دقیقه» تابناک نگاه کنید!

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم روز است و در عین حال بازگشتی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، پیشنهاد شود و قطعاً در سال ۱۳۹۲ با رویکردی متفاوت، با همراهی مخاطبان فرهیخته تابناک، به بالا بردن سطح این بخش پرداخته می‌شود.


روز استاد سخن را با شصت نوازنده و یک خواننده در تالار وحدت بگذرانید

نخستین پیشنهاد در «پنجمعه» این هفته، آخرین گزینه‌ای است که به لحاظ زمانی می‌توانید دسترسی داشته باشید. استاد سخن و شیخ اجل سعدی در یک دهه اخیر همواره در یک روز از سال مورد تقدیر قرار می‌گیرد تا خدمات این شاعر بزرگ شیرین سخن در نثر و نظم‌بخشی به ادبیات فارسی از نظر‌ها دور نماند.

این رویداد برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ رخ داد که مرکز سعدی‌شناسی ایران برای اولین بار، روز یکم اردیبهشت ماه را روز سعدی اعلام نمود و در اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی، ‌‌روز سعدی نامگذاری شد و همین نام‌گذاری، زمینه‌ساز تدارک برنامه‌های سالیانه به همین مناسبت شده است.



در همین زمینه، ارکستر ملی ایران در روز بزرگداشت سعدی، اجرای ویژه‌ای را به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی در تالار وحدت به روی صحنه می‌برد. ارکستر ملی متشکل از شصت نوازنده در این اجرا که یکشنبه هفته آینده مصادف با نخستین روز اردیبهشت به وقوع می‌پیوندد، برخی از آثار منتشره با صدای محمد معتمدی را اجرا می‌کند و قطعه «ماه فرو ماند از جمال محمد (ص)» نیز در میان آن‌هاست.

اگر امکان نشستن در صندلی‌های محدود تالار وحدت را نیافتید و یا به موسیقی سنتی رغبتی ندارید، می‌توانید سراغ آلبوم تازه رضا صادقی با نام «همین» بروید که به تازگی منتشر شده و دست‌کم به زعم پیگیران آثار این خواننده، آلبوم تازه از کیفیت بالاتری نسبت به چندین آلبوم اخیرش برخوردار است.



در کنار این‌ها می‌توانید سری به مراسم رونمایی آلبوم «ردِ انگشتان من» بزنید که مروری بر ویولن نوازی‌های علی جعفری‌پویان در آثار فریدون شهبازیان، محمدرضا درویشی، مجید انتظامی، ناصر چشم‌آذر، کارن همایونفر، بهرام دهقانیار، فردین خلعتبری، داریوش تقی‌پور، امیر بکان، علی صمدپور، حمیدرضا دیبازر، فرهاد هراتی، محمدمهدی گورنگی، آریا عظیمی‌نژاد، آرمان موسی‌پور، بهزاد عبدی، علی‌رضا شیبانی، محمد فرشته‌نژاد، سعید ذهنی، کیوان هنرمند، فرزین قره‌گوزلو، میلاد موحدی، امین هنرمند، پویا باباعلی، مانی جعفرزاده، امیرعلی رزاقی و احسان غلامی‌بیرق‌دار است؛ آلبوم «ردِ انگشتان من» ساعت ۱۷ روز پنجشنه ۲۹ فروردین در خانه هنرمندان رونمایی می‌شود و از آغاز اردیبهشت ماه نیز در دسترس عموم است.


هم نشینی ببر و انسان را در قایقی وسط اقیانوس ببینید

اگر قرار باشد با کشتی حامل حیوانات وحشی یک باغ وحش، مسیر هند تا کانادا را با گذر از اقیانوس‌های عظیم بپیمایید و در ‌این راه با غرق شدن کشتی توسط توفان، به تنهایی مجبور به مدیریت خود برای رسیدن به ساحل شوید، چه خواهید کرد؟ اگر دریابید همسفرتان در این قایق‌نجات یک ببر است، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ اگر این سفر بیش از 227 روز به طول بینجامد چه می‌کنید؟!

این پرسش‌های عجیب، بخشی از رخدادهایی است که در فیلم «زندگی پی / Life Of Pi» ‌خواهید دید؛ فیلمی که برنده بیشترین جوایز اسکار ۲۰۱۲ - چهار جایزه - شد. کلودیو میراندا بحق برای این فیلم اسکار بهترین فیلمبرداری را برد و جلوه‌های بصری این فیلم که به فیلمبرداری گره خورده نیز مستحق اسکار بود و مایکل دانا هم برای این فیلم، برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن شد.



درباره این که آیا چهارمین اسکار این فیلم، یعنی اسکار بهترین کارگردانی نیز مستحق زندگی پی بود، تردیدهایی است و اسپیلبرگ برای لینکلن و هانکه برای عشق استحقاق بیشتری نسبت به آنگ لی با زندگی پی داشتند، هرچند جلوه‌های بصری و کیفیت هوش ربای این فیلم، باعث چنین تصمیم گیری از سوی رأی دهندگان شده است.

با این اوصاف، اگر فردا به خروج از منزل ‌نمی‌اندیشید و در پایان هفته، قصد دیدن فیلمی را داشتید، پیشنهاد می‌شود این اثر را ببینید و اگر دسترسی نداشتید یا حوصله دیدن نسخه کاملش نبود، می‌توانید نسخه با‌کیفیت پایین‌تری را با مزیت خلاصه‌سازی، روز جمعه در قالب «سی دقیقه» در تابناک ببینید.

هنرنمایی گلاب آدینه و پیام دهکردی را از دست ندهید

هنوز داغ زلزله بوشهر فروکش نکرده بود که زلزله هفت و نیم ریشتری سیستان و بلوچستان را لرزاند، ولی خوشبختانه عمق ۹۵ کیلومتری محل وقوع زلزله و موقعیت جغرافیایی مناطق زلزله زده، باعث شد تا کمترین صدمات انسانی وارد شود و ماجرای این زلزله قربانیانی ‌‌نداشته باشد و همین ‌فضا ‌را برای ‌جمع‌آوری کمک‌ها به مردم بوشهر‌ و همچنین ‌پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان فراهم می‌سازد.

به همین مناسبت، پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲، کافه کتاب لاله زار از ساعت ده تا یازده‌وسی دقیقه میزبان نمایش نامه‌خوانی به یادبود زلزله زدگان بوشهری است و نمایشنامه خوانی «مهمانسرای دو دنیا» بر اساس متنی از اریک امانوئل اشمیت صورت خواهد پذیرفت. کارگردانی این نمایش را سارا حدادی بر عهده دارد و فهیمه معین، امین جلالی، سارا حدادی، آریا دلفانی، آذین قاسمی، مهرزاد جعفری به نقش خوانی خواهند پرداخت.



همچنین نمایش «لامپ» نوشته و کار سیاوش پاکراه که قرار است از روز پنجشنبه بیست‌و‌نهم فروردین ‌ماه، هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت ۲۰ در تالار حافظ اجرا شود، روز یکشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه به نفع زلزله‌زدگان استان بوشهر اجرا می‌شود.

«لامپ» که پیش از این در جشنوارهٔ سی‌ویکم تئا‌تر فجر روی صحنه رفته، ماجرای دو بازمانده پس از نابودی زمین است. هر دو معلق؛ یکی در آسانسور و دیگری در وان حمام. این دو به تنهایی زندگی می‌کنند اما در ‌‌نهایت با هم روبه‌رو می‌شوند. پایان نمایش را بیننده بنا بر آنچه در نمایش دیده، برمی‌‌گزیند؛ پایانی امیدوارکننده یا نومیدانه.

به این دو نمایش، نمایش «چشم‌هایی که مال توست» با بازی بهاره رهنما و نیز کار نسیم ادبی را ‌باید افزود که برای زلزله‌زدگان بوشهر اجرا می‌شود. این نمایش که پیش از این در تالار «گوشه» فرهنگسرای نیاوران اجرا شده بود، ساعت ۲۰ روز ۳۱ فروردین برای کمک به زلزله‌زدگان بوشهر اجرا می‌شود. بینندگانی که علاقه‌مند به کمک به هموطنان زلزله زده خود باشند، می‌توانند علاوه بر خرید بلیت، کمک‌های خود را به نیروهای بهزیستی که روز یاد شده در فرهنگسرای ارسباران هستند، اهدا کنند.


اجرای گلاب آدینه در «سه گانه اورنگ»

اما شاید مهمترین نمایشی که این روز‌ها می‌توانید ‌ببینید، نمایش «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی است که از بیستم فروردین ۹۲ تا بیستم اردیبهشت ۹۲ هر روز یک اجرا در ساعت ۱۹ خواهد داشت. این نمایش بر پایه متنی از علیرضا نادری، محمد امیر یاراحمدی، نیما نادری نوشته شده و هر نویسنده یک اپیزود از این نمایش نود دقیقه‌ای را به نگارش درآورده و شاهد ادبیات تا اندازه‌ای متفاوت در هر اپیزود این نمایش خواهید بود.

با ‌وجود این، آنچه این متون و مجموعه نمایش را پراهمیت‌تر ساخته، مجموعه بازیگرانش بوده و بازی گلاب آدینه، پیام دهکردی، مریم سعادت، عماد سالکی روی صحنه تئا‌تر که آنقدر کنجکاوی را بر‌می‌انگیزد که پایان هفته‌تان را صرف لذت بردن از هوای پارک هنرمندان و در ‌‌نهایت دیدن این تئا‌تر کنید.



همچنین می‌توانید به دیدن نمایش «این نوبت از کسان» در تالار استاد انتظامیِ خانه هنرمندان بروید. این نمایش که ظاهراً به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌پردازد، کاراکتر کلیدی داستان «خشنودیان» تلفنچی دکتر مصدق است و بر پایه نوشته ایثار محبوب و با کارگردانی حسین ذوقی و بازی محمدرضا نجفی روی صحنه رفته و شاید این پایان هفته، آخرین فرصتی باشد که امکان دیدنش را خواهید داشت.

عکس‌ها و فیلم‌های مهناز افشار، کمال تبریزی، رضا عطاران و پیمان معادی و... را ببینید

اگر این آخر هفته در پی دیدن آثار هنری هستید، نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ سیدعلی رفیق در گالری هو، ‌پیشنهاد خوبی است. این نمایشگاه که روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه افتتاح می‌شود و تا هشتم اردیبهشت برقرار خواهد بود، ساعت پانزده تا بیست‌ هر روز برای بازدید آماده است. گالری هو به نشانی خیابان فلسطین، نبش کوچه شهید حجت دوست، پلاک ۴۱۰، طبقه چهارم قابل دسترسی است.



همچنین نگارخانه ایست روز جمعه ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان پرفورمنس و چیدمان محمد رضایی کلانتری با نام «و گوارایی بی‌گاه خطا، بوی تباهی‌ها، گردش نیست...» خواهد بود؛ نگارخانه ایست در میدان ونک، خ شهید خدامی، پلاک ۴۰، زنگ دوم واقع است.

گالری راه ابریشم نیز میزبان نمایشگاه گروهی عکس و ویدیو با آثاری از مهسا بیگلو، ستاره سنجری، مهسا علافر، صدف یزدانی و... است. این نمایشگاه که از ۲۳ فروردین آغاز شده تا دوم اردیبهشت ماه استمرار خواهد داشت و شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹ و پنجشنبه و جمعه نیز ۱۷ تا ۲۰ باز است. راه ابریشم به نشانی خیابان لواسانی غربی (فرمانیه)، بین شهروند و خیابان آبکوه، شماره‌ ۱۰۳ در دسترس است.



و در پایان این که می‌توانید سری به نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران بزنید که از چهارم تا ششم اردیبهشت ماه در پردیس سینما ملت برگزار می‌شود. بنا به آخرین آمار دبیرخانه ۳۴ هزار عکس و نهصد فیلم مردمی که با تلفن همراه عکاسی و تصویربرداری شده به جشنواره رسیده ‌و ‌به ظاهر برخی هنرمندان صاحب نام سینما نیز آثاری ارائه کرده‌اند که احتمالاً در میان آثار برگزیده قرار خواهند گرفت.

پیمان معادی، رضا عطاران، حبیب رضایی، مهناز افشار، کمال تبریزی، مرضیه برومند، بهران رادان و... با عکس‌ها و فیلم‌های کوتاهی در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران حضور دارند که البته گفته می‌شود برای حضور در این جشنواره تشویق و دعوت شده‌اند و این سینماگران بر مبنای همین تشویق‌ها در این جشنواره حضور یافته‌اند.


نمک دست پخت سعدی را بچشید
تقریباً همه ما بخش‌هایی از گلستان و بوستان را خوانده‌ایم؛ اما اگر این کتب را در قفسه‌های کتابخانه شخصی‌مان داشته باشیم، احتمالاً مدت فراوانی است که سرکی به آن نکشیده‌ایم. یکم اردیبهشت ماه، فرصت مناسبی برای مرور دوباره آثار شیخ اجل است و البته اگر فرصت کافی یا حوصله به اندازه برای مطالعه اشعار گیرای این شاعر پارسی را ندارید، می‌توانید بخش بسیار کوچکی از دیوان سعدی را ‌‌به نام «خبیثات و مجالس الهزل» بخوانید.



این بخش که به هَزْلیّات سعدی معروف است، ‌جذابیت خاصی برای مخاطب عام دارد. خود سعدی در مقدمه این بخش گفته است: «الهزل فی الکلام، کالملح فی الطعام / هزل در کلام همچون نمک برای غذاست».

هزلیات سعدی شامل سه بخش است. تعدادی قطعات پراکنده و دو حکایت به نظم (شعر)، فصل نخست آن را تشکیل می‌دهد. بخش دوم که به نثر است، المجالس فی الهزل و المطایبات نام دارد که خود شامل سه مجلس شبیه وعظ است که به طنز و هزل آمیخته است. بخش سوم یا المضحکات شامل لطیفه‌هایی به نثر زیبای سعدی است.

البته درباره برخی از این حکایات و اصالتشان به عنوان نوشته‌های سعدی، بحث‌هایی مطرح است، به ویژه که برخی شوخی‌های صورت پذیرفته در این بخش، بیش از اندازه عریان است و سپردن این بخش کتاب به نوجوانان نیز توصیه نمی‌شود!



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۰
دست شما درد نکند از این موسیقی زیبا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
سر شما درد نکنه
عالی بود.تابناک عزیز اگر هر روز یک کنسرت را توی سایت بزارین عالیتر میشه.
این تصنیف حدود سی سال پیش توسط گروه شیدا با صدای شجریان اجرا شد.
آدم وقتی چنین سرودهای جاودانی رو با صدای یه نفر دیگه میشنوه یه جوری میشه!!
ای کاش آقای لطفی که گروه شیدا رو بازسازی کرده اند در ساختن تصنیف های جدید هم ذوق آزمایی میکردند.
در اینکه بازسازی نسبتا موفقی بوده شکی نیست ولی جای اجرای بی نظیر استاد شجریان را برای ما نمی گیرد انتخابهای دیگری از محمد معتمدی می گذاشتین
بزرگداشت شیخ اجل سعدی گرامی باد. ( ضمن اینکه نویسنده محترم گزارش، القاب رو اشتباه نکنید، حکیم فردوسی رو استادسخن می نامند.)

و ای کاش روز عطار نیشابوری هم ( سه روز پیش ولی اصلش 25 فروردین که مقارن با شهادت شد) یادی از این شاعر و عارف بزرگ ومظلوم که هنوز مهجور مونده میکردید، که به نوعی مولانا و حافظ وسعدی هم وامدار تفکروآثار او بودن.
---------------
زندگی پی رو هم که همین ایام عید تلویزیون گذاشت به همین زودی تکرارش رو میذارن دوباره؟
----------------------
و تشکر بابت پیشنهادهای موسیقیایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
استاد سخن سعدی است، نه فردوسی....

والا زندگی پی رو هم ما ندیدم تلویزیون نشون بده. احتنمالاً ماهواره و تلوثیزیو نرو اشتبلاه گرفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
استاد سخن سعدیست پیش همه کس اما

دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو
آفرین به این خبررسانی فرهنگی عالی. پیشنهاد می کنم هر هفته روزهای چهارشنبه چنین مطلبی منتشر کنید.به نظرم در جامعه ای که فقط قشری خاص به دنبال تفریحات فرهنگی می روند، چنین صفحه ای می تونه در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بسیار بسیار مفید باشه. باز هم ممنون از اطلاعات داده شده.
خیلی کار زیبایی بود مقاله تون. من هرهفته مجبورم کلی سایت زیر و رو کنم تا برنامه بچینم که چیکار کنم. اما با مقاله هیجان انگیز کارم راحت شد. بهتره سینمای ایران را هم توش بگنجونید. من برای آخر هفته تماشای دوباره فیلم لیلا اثر آقای داریوش مهرجویی رو تو برنامه خودم گذاشتم.
آفرین به این سلیقه
خیلی عالی بود...کاش استمرار داشته باشه همیشه
محمد جان امیدوارم در صحنه های بین المللی بدرخشی
اين که اثر استاد شجريانه!!!!!!!!!!!!
هرکس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی

دیوانه عشقت را جایی نظر افتادست
کانجا نتواند رفت اندیشه دانایی
این اطلاع رسانی واقعاً عالی است و اگر استمرار داشته باشد مزید امتنان خواهد بود
درود بر ایران درود بر هنر ایرانی و هنرمندان ایران دوست
خیلی ممنون بابت مقاله..امیدوارم هر چهارشنبه همچبن مطالبی رو اینجا ببینیم و راحت تر بتونیم برنامه ریزی کنیم
خيلي زيباست ممنونم
دست مریزاد به این هنرمند جوان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی