بازدید 29495
تکرار جنگ زرگری دولت؛

با ۲۵ درصد هم دولت هنوز بدهکار کارمندان است!

جنگ زرگری که اکنون دولت بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارمندان به راه انداخته است، روز به روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. نگاهی به تلاش دولت برای انحراف اذهان و افکار عمومی جامعه در این باره، نشان می‌دهد که دولت چند هدف مهم را در ایجاد جنجال بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارمندان مد نظر دارد.
کد خبر: ۳۱۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴ 16 April 2013

جنگ زرگری که اکنون دولت بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارمندان به راه انداخته است، روز به روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. نگاهی به تلاش دولت برای انحراف اذهان و افکار عمومی جامعه در این باره، نشان می‌دهد که دولت چند هدف مهم را در ایجاد جنجال بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارمندان مد نظر دارد.

به گزارش «تابناک»، در حالی دیروز رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سخن از احتمال منتفی شدن افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در صورت رد کلیات بودجه ۹۲ به میان آورده ‌که حتی میزان ۲۵ درصدی که اکنون دولت برای افزایش حقوق‌ها در نظر آورده، نیز به لحاظ قانونی‌ ایراد دارد.

بنا بر این گزارش، بر پایه ‌قانون برنامه پنچم توسعه، هیأت دولت مکلف است که حقوق کارمندان و کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری را هر ساله متناسب با نرخ تورم کشور افزایش دهد؛ اما این کار‌ چند سال پیاپی است که انجام نمی‌شود.

در همین باره، امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: دولت بر پایه قانون خدمات کشوری و قانون برنامه، موظف است ضرایب حقوق را متناسب با تورم در نظر بگیرد، ولی متأسفانه چند سال است ‌این کار را انجام نداده است.

وی اشاره کرد‌: بنا به قانون مجلس، هر میزان که تورم افزوده شد، باید متناسب با آن حقوق کارمندان افزایش پیدا کند و این اتفاق در چند سال گذشته رخ نداده و ۲۵ درصدی هم که دولت برای این منظور پیشنهاد کرده، حتی متناسب با تورم موجود که ۳۰ درصد در سال ۹۱ اعلام شده، نیست و امیدواریم در بررسی بودجه به آن توجه شود.

این در حالی است که دولت پیش از این، ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت را معادل ۲۰ درصد در بودجه ۹۲ پیشنهاد داده بود که پس از آن رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد ۵ درصد دیگر به این رقم افزود، ولی با همه این تفاسیر، هنوز حقوق کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم کشور (۳۱.‌۵ درصد، بنا به آمار منتشره از بانک مرکزی) افزایش نیافته است.

از سویی، دیروز رحیم ممبینی با تهدید ضمنی مجلس به منتفی شدن بحث افزایش حقوق و دستمزد در صورت رد کلیات بودجه ۹۲ توپ را در زمین مجلس انداخته بود و با گروکشی معیشت کارمندان دولت برای تحت فشار گذاردن مجلس شورای اسلامی، گویا در صدد بود ‌«با یک تیر دو نشان» را زده باشد:

نخست این که مجلس را مجاب به تصویب کلیات بودجه کرده و دوم آن که از برد تبلیغاتی برای دولت درباره خصوص افزایش حقوق سال ۹۲ تا آنجا که می‌شود، بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر، اینگونه به نظر می‌رسد ‌در حالی که کلیات بودجه در مرحله بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد، دولت تلاش در آن داشته تا با راه انداختن مباحثی اینچنینی فضای افکار عمومی را از عدم افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به اندازه نرخ تورم کشور، که البته رویه چندین و چند ساله این دولت است، به کلی منحرف ساخته و به عبارتی، افکار عمومی جامعه را به مرگ گرفته تا در ‌‌نهایت به تب خوشایندی رضایت دهند.

نکته دیگر در این میان آن است که در زمانی دولت اقدام به افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد کارمندان می‌کند که شائبه انتخاباتی بودن این کار بسیار قوت می‌گیرد. جالب‌تر آن که دولت خواهان افزایش حقوق کارمندان از آغاز سال بوده، حال آن که در سه ماهه نخست سال باید از تنخواه سه دوازدهمی برای پوشش هزینه‌های خود استفاده کند که مجلس بر مبنای بودجه سال ۹۲ در اختیار دولت گذارده است.

اما این کار، ‌امکان افزایش حقوق و دستمزد‌ها را در آغاز سال عملا غیر‌ممکن می‌سازد و انتقادات نمایندگان مجلس به موضع دولت نیز از همین ناحیه بوده است.

آن گونه که از شواهد و قراین پیداست، گویا دولت با راه انداختن جنگی زرگری با مجلس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در صدد است با استفاده ابزاری از قشر کارمند و زندگی آن‌ها، چند هدف را ‌همزمان عملیاتی کند:

نخست: بهره‌برداری تبلیغاتی از افزایش حقوق و دستمزد با پیشنهاد ۲۰ درصدی و سپس افزودن ۵ درصد دیگر به این رقم.

دوم: در فشار گذاردن مجلس برای تصویب کلیات بودجه‌ای که سر و ته آن هنوز مشخص نیست و آنقدر ارقام آن غیر شفاف و نا‌مشخص است که کمیسیون تلفیق‌، کلیات آن را رد کرده است.

سوم: انداختن توپ افزایش حقوق و دستمزد به زمین مجلس. در صورتی که رقم پیشنهادی دولت تصویب شود، دولت مدعی خواهد شد که در برابر مجلس برای عدم افزایش حقوق و دستمزد مقاومت کرده و در غیر این صورت، تقصیر عدم افزایش حقوق و دستمزد را به گردن نمایندگان خواهد انداخت.

چهارم: از همه مهمتر، منحرف کردن ذهن افکار عمومی در جامعه از تخلف قانونی مبنی بر عدم افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با افزایش نرخ تورم کشور و به مرگ گرفتن کارمندان تا رضایت دادن آن‌ها به تب.

این در حالی است که بی‌گمان باید گفت، دولت در سال‌های اخیر، همواره از مر قانون تخلف کرده ‌و با عدم افزایش متناسب حقوق و دستمزد کارمندان دولت به اندازه و متناسب با نرخ تورم و ایجاد جریان‌هایی برای انحراف افکار عمومی، این مهم را در دستور کار خود نیاورده است. در حالی که اکنون باید از دولت پرسید که چرا حقوق کارمندان دولت جز در سال انتخابات ۸۸ هیچ ‌گاه به اندازه نرخ تورم افزایش نداشته است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۱۶
انتشار یافته: ۳۴
پارسال حقوق معلمها 5درصد افزایش یافت خداوکیلی انصاف بود نمیدونم چرا هیچ کس پیگیرش نشد که بابا تورم مگه 5درصده .حالا میگن 25درصد ولی تورم ...درصده فقط تاسف
پاسخ ها
معلم دومی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
ای بابا برادر من ! آثای رئیس جمهور به فکر مدیریت جهانی هستند و ما معلم ها رو بعدا مدیریت می کنند. 8 ساله ی آقای احمدی نژاد تمام شد و ابشون هنوز مدیریت جهانی رو بعهده نگرفتن !!!
کارگران برن بمیرن دیگه، چطور واسه کارگر گنجشک روزی اینقد دفاع نکردین کارمند که با هزار دوز و کلک به عنوان پاداش و سه ماه و تولد ائمه و هزار بند و تبصره دیگه یه چیزی میگیرن ولی کارگر بدبخت با حداقل درآمد که هر روز هم تهدید به اخراج میشه چه گلی باید سرش بگیره فقط موقع رای دادن به یاد ما هستین تابناک جان تو هم از همون قماشی چرا در مورد کارگران هیچی نمی نویسی
پاسخ ها
كارمند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اگه وضعيت حقوق پايين اكثر كارمندان دولت (بغير از كارمندان شركتهاي دولتي )را ميديد اينجوري فكر نمي كردي" كارمندان دولت الان دارن تبديل ميشن به قشر فقير جامعه....
البته كارگراني كه حداقل حقوق ميگيرن هم واقعا در مشكل هستن...
ببخشید شما معلوم است از این آب گل آلود چه ماهی می خواهید!!!
افزایش حقوق پیشکش! از افزایش مجدد قیمت ها پیشگیری کنند!
یه معادله ساده:
هر سال نرخ تورم از نرخ افزایش حقوق بیشتره
در نتیجه:............
ماهیه بنفش
افزایش حقوقی که طبق تورم سال قبل انجام میشه نتیجه آن کاهش قدرت خرید کارگر و کارمند میشه اونم در صورتیه که تورم سال قبل صد در صده ولی افزایش حقوق با هزار اما و اگر بیست و بنج درصد
دوستان ساده دل اصولا"قبل از انتخابات همه مهربون میشن .کارانه میدن یارانه میدن حقوق زیاد می کنن. وام میدن .سبد کالا میدن چلوکباب میدن چک پول میدن دست تکان میدن وعده میدن وعید میدن خلاصه همه چی میدن هرچی نمی دن پولشو میدن .اصولا" نمودار افزایش حقوق با انتخابات هماهنگی معناداری داره امممما خرشون که از پل گذشت .سالهای بعد حسابی از خجالتمون در میان
تنها مردم هستند كه تاوان كشمكش سياسي و بي تدبيري آقايون رو ميدن.
تورم 110 درصده نه 30 درصد
اینقدر سنگ کارمندها را به سینه نزنید رئیس جمهور را عشق است
انانكه بايد بفهمند مي فهمند
این 25 درصد فقط یک شو هست. وارد فرمولهای محاسباتی که میشه به 10 -11 درصد بیشتر نمیرسه. جالبه ماکه اینهمه درس خوندیم 10 درصد افزایش داریم اما کرایه تاکسی ها 30 افزایش داره! ... چیکار دارید میکنید با قشر تحصیل کرده کارمند ؟؟؟ به کجا دارید میبرید جامعه رو .....
آفرین به اینکه هفدهم نشست هیات دولت و تصویب افزایش 25 درصد حقوق هیجدهم صدور و امضای ابلاغهای افزا یش و نوزدهم پرینت ابلاغها در دست باز نشستگان
اول بفرمائید بر اساس قانون مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام می کند یا بانک مرکزی ؟
اگر مرکز آمار ایران باشد 40% استو
اگر بانک مرکزی باشد بیش از 30% است حدودا 32% است ولی آنچه به نظر می رسد اعلام نرخ تورم از لحاظ قانونی مرکز آمار ایران است.
چرا ميگيد 25 درصد ؟ 25درصد فقط براي حداقل حقوق ها است. به ما كه اندكي حقوقمان بيشتر از حداقل است فقط 10 درصد افزايش اعمال كرده اند. لطفا اگر قرار است همه 25درصد افزايش يابد اطلاع رساني كنيد تا ماهم پيگير حق و حقوق خود باشيم
حقوق كارمندان در سال يكبار اندكي افزايش مي يابد ولي افزايش قيمتها در سال چند بار چند برابر افزايش مي يابد اگر متوجه شدي صلوات بفرست
کلک رشتی به ما زدن ازیکطرف حقوق زیاد شده طرف دیگر اضافه کار را برداشتن که همان شده حقوق پارسال شایدم کمتر
ببخشید قلاب ماهی گیری دست کیه؟؟؟؟
یکی هم به فکر این قراردادی های معین باشد موقع پاداش میگن کارگر هسید موقع عیدی میگن کارمند هسید قراردادی ها بدبخت تر از کارگران هستند مسئولان هم به فکر خودشان هستند .
افزایش حقوق بیخیال اصل حقوق را بدهید قسط ها عقب مانده است
امسال حقوق کارمندای دانشگاه صنعتی اصفهان از حقوق سال 90 هم کمتر بود. آره پایه حقوق رو زیاد کردن اما با کم کردن اضافه کار و خارج از شمول عملا حقوق سال 91 از حقوق سال 90 هم کمتر بود.
به نام نامی حق .که حقیقت از آن اوست وبس..
احتراما باید عرض کنم که خلایق هر چه لایق .سال گذشته بعد از آن که حقوق فرهنگیان 5 درصد افزایش پیدا کرد ..با نوشتن توماری خواستار پی گیری ان توسط نماینده شهرمان شدیم .اما از 1100 نفر فقط 12 نفر امضا کردند وهمه می گفتن ای بابا این لقمه نان را هم از ما می گیرند ..خدایی اگه دولت 1 درصد هم اضافه می کرد کسی معترض نبود ..بگذارید هر کس بر اساس لیاقت خود زندگی کند .نگران هیچکس نباشید ..
لطف کنید به بی راهه نروید ...ما کارمندان و کارگران همیشه در زندگیمان کم داشته ایم و همیشه حسرت به دل بوده ایم باید به کجا گله کنیم باید به کی گفت باید با کی درد دل کرد ؟ اگر کوچکترین شکایتی ازما بشود باید در حراست اداره و در گزینش اداره منتظر آن باشیم که از کارمان اخراج شویم پس بیخود بحث نکیند مشکلات مجلس و دولت را به گردن ما کارگران و کارمندان نیندازید که از این حقه ها ما زیاد خورده ایم و دیگر حنایتان برایمان رنگی ندارد - امیدوارم که خوش باشید.
احمدی نزاد همیشه یک هدف میبینه ..مات کردن مجلس
فکر میکنم مجلس باید پیشدستی کند هم کلیات بودجه را رد کند و هم دولت را موظف به افزایش 30% حقوق و دستمزد بصورت علی الحساب نماید تا بودجه واقعی تصویب شود
شماها كه ادعاتون ميشه چرا سالهاي قبل به دولت و درصد افزايش حقوق گير نميدادين الان همگي يادتون اومده كه سالهاي قبل دولت تخلف كرده
اين وسط مجلس سالهاي قبل كجا بود ؟؟؟ نهادهاي نظارتي كجا بودن؟؟؟؟
الان كه دولت بد شده و مجوز انتقاد گرفتين همگي حقگو و منتقد شدين قبلا چرا صداتون در نميومد؟؟؟ اون موقع كه اين دولت كارش درست بود و عدالت محور!!!!!!
بازم منتشر نكنين ملت كه ميدونن
مسئولان دولت و نمايندگان مردم در مجلس فكر اقشار كم در آمد و كم بضاعت باشند و حقوق حقه چند ساله اخير كارمندان شريف را كه بر اساس قانون ناديده گرفته شده است را احقاق كنند. و دعواي تبليغاتي و زرگري راه نيندازند.
سلام پهلوانان (کارمندان) نمی میرند تب نیز نمی کنند ولی دق و سکته می کنند در کل افزایش دوباره قیمتها نباشد با هم جنگ نداشته باشید آرامش ایجاد شود افزایش حقوق به اندازه تورم پیشکش اصل این بود شرمنده خانواده نشویم که شدیم خوش به حال کاسب شغل آزاد درس نخوانده
قیمت همه اجناس سه برابر شده بعد نرخ تورم سی درصده منت هم سرمون میذارن
اين آقا از کجا پيداش شد که اينقدر در اين مملکت بحران ايجاد ميکند
ما كه مي دونيم هدف از افزايش تو اين مقطع جيه ولي به ما چيه هر هدفي كه داره واسي ما كه نون ميشه . يك كارمند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار