بازدید 5814
۱

وقتی همه زیبایی‌های نوروز در یک پیامک خلاصه می‌شود!

محمود رییسی
کد خبر: ۳۰۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱ 22 March 2013
پیامک های محبت آمیز مانند شکوفه های شادی بر درخت دوستی گل کرده است و هر کسی هر جمله ای زیبا به ذهن اش می رسد را ارسال می کند.

عده ای ساده نوشته اند،که نوروز مبارک است،بعضی ها هم جمله را پیچ و تاب اش داده اند،اما سر و ته پیام،مفهوم همان بهار و نوروز مبارک را می دهد.

برخی شماره ها نامشخص است و فرستنده نه خود را معرفی کرده و نه پیامک اش نشانه ای از آشنایی دارد.

اما هر چه باشد به یکباره میلیون ها پیامک در طول چند روز، رد و بدل می شود تا مردم به هم نوروز و عید و بهار را تبریک گفته باشند.

اما نباید از یاد برد که خاصیت و ویژگی جشن نوروز از همان ابتدای تاریخ، دور نشینی و گردهمایی های خانوادگی و دور هم جمع شدن ها بوده است.

زمانی در آستانه نوروز،هر کس هر کجای دشت و کوهساران قرار داشت، با هر مشقت و سختی که بود، با پای پیاده یا سوار، برای دیدن عزیزان خویش دل به دریا می زد که مبادا در این نوروز ، دیدار یار مهربان خویش را از دست بدهد.

ویژگی ایرانی ها از دیر باز همین احوال پرسی ها و تعارف کردن های زیاد در نوروز بود که گاهی دورترین فامیل ها از نظر سببی را نیز دور هم جمع می کرد.

اما از شادباش های نوروزی اکنون برای بعضی از افراد تنها در فرستادن یک پیامک خاصه شده و شاید دیدار یاران نیز در این نوروز برای عده ای میسر نشود.

همین که سال تحویل می شود، به یکباره تبریک های پیامکی از بسیاری از جوانان صادر می شود و انگار قرار است لطافت نوروز، فقط در خط و خطوط همین پیامک ها خلاصه شود و مهر و محبتی در این پیام ها وجود ندارد.

این همه پیامک بدون دیدار چهره به چهره بازار اقتصادی اپراتورهای تلفن همراه را داغ داغ کرده است به گونه ای که ایرانیان در چند سال اخیر رکورد دار ارسال پیامک شده اند.

نهایت دوستی ها در عصر انفجار اطلاعات که مردم باید از احوال هم بیشتر از گذشته خبر داشته باشند، شاید خلاصه شود در همین جملاتی که برخی از آنها حتی قافیه و وزن عروضی را ندارد.

انگار با ورود به دنیای مدرن و فن ابزار، بسیاری از این دوستی ها بین افراد در عصر اطلاعات تبدیل به  "دوری و دوستی"  شده است و برخی از تجهیزات مدرن مبدل واسطه های اجتماعی می باشند.

با ورود به دهه پایانی قرن بیستم که قرن ارتباطات و انفجار اطلاعات نامگذاری شد، تجهیزات ارتباطی نیز رشد یافت و در این بین تلفن در صدر این تجهیزات قرار گرفت وˈ تلفن همراه ˈ یا ˈ موبایل ˈ نقش بیشتری در ارتباطات به خود اختصاص داده است.

دلیل گرایش به این وسیله مدرن را می توان خدمات آسان، در دسترس بودن، اتصال سریع و قابلیت حمل و جابه جایی و ورود به شبکه های جهانی دانست.

با توسعه و گرایش تلفن همراه در بین مردم، اپراتورها هم برای فراگیر شدن این وسیله ارتباطی در همه سنین و کسب در آمد بیشتر، اقدام به ارائه خدمات نوین از جمله خدمات اعتباری به مشتریان و مشترکان کردند.

اما بسیاری از پیامک های شاد باش نوروزی، جملاتی می باشند خالی از احساس و برخی از جملات تبریک سال یا آنقدر تکراری شده اند که ذوق مخاطب را کور می کنند و یا آنقدر بی ربط به نوروز می باشند که می شود فهمید نوعی ˈ رفع تکلیف ˈ از طرف دوستان است.

برخی از پیامک های نوشتاری حسی ادبی ندارد و برخی دیگر از این پیام ها حتی اصول زبان پارسی را کنار می زد و تنها کلماتی سر هم شده بود.

حجم بالای پیامکهای نوروزی باعث کاهش کیفیت مضامین و کیفیت نوع کاربرد واژگان فارسی شده است و تخلیص و خلاصه گزینی های بی ربط برای کاهش هزینه های تلفن همراه در نوروز نیز باعث آسیب دیدن لایه های سطحی زبان ادبی می شود.

خلاصه گزینی ادبیات در پیام های نوروزی،باعث می شود جمله های جدیدی در بین مردم بروز کند و مفهوم تعدادی از کلمات در ناخواده اجتماعی تغییر داده شود.

نوروز جشن همگرایی است و نباید تنها در یک پیامک خلاصه شود بلکه ارتباط چهره به چهره این جشن از منظر ارتباطات اجتماعی باید حفظ شود.

منبع: تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همه حرفهاى شما متىن ولى پىام مثل انشا باىد تراوش مغزبرروىكاغذباشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی