بازدید 27450

ارتش بعث عراق اعلام کرد، یکی از فرماندهان شجاع ایران را کشته‌ایم

تا وقتی حاج احمد متوسلیان بود، بخشی از بار عملیات به عهده «همت» بود؛ اما پس از حاج احمد، مسئولیت کل لشکر حضرت رسول (ص) به دوش او افتاد. ایجاد یک لشکر قدرتمند عملیاتی در مدتی کوتاه، بدون وجود چنین استعدادهایی در حاج همت، اصلاً امکان نداشت.
کد خبر: ۳۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶ 08 March 2013
هفدهم اسفند، سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید حاج ابراهیم همت، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بود، سردار دلاوری که هنوز یاد شجاعت‌های او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران دفاع مقدس از یادها نرفته است.

نام حاج ابراهیم همت با ایمان و فداکاری و اخلاص و بی‌باکی گره خورده است. در سالروز شهادت این سردار سرافراز سپاه اسلام، دیدگاه‌ها و خاطرات دکتر محسن رضایی فرمانده سپاه اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با هم مرور می‌کنیم.

‌ذکر این مهم لازم است، متن کامل این سخنان که از کتاب اسوه‌های حسنه نقل شده در ستون گفت‌وگو تقدیم شده است.
 
نخستین جایی که نظرم را جلب کرد، پاوه بود. احساس کردم گمشده خود را پیدا کرده‌ام و آن تیپی را که باید برقرار کرد همین جاست. از حاج همت سؤال کردم کجا بوده، سابقه‌اش چی هست، اینجا چه کار کرده، چه فکرهایی دارد و دشمن چه کار می‌کند و در چه حالی است؟ همه را جواب داد. باید خودم هم چیزهایی می‌فهمیدم. شب با هم راه افتادیم، رفتیم «نودشه» که خیلی نزدیک به خط مقدم بود و دشمن دید و تیر بر روی آن داشت. در آنجا خوابیدیم. برای بررسی بیشتر خطوط، صبح به راه افتادیم.

چون این کار بهتر از حرکت در شب بود. آفتاب در چشمان آن‌ها بود و ما هم بهتر می‌توانستیم خط را ببینیم و هم محفوظ باشیم. تمام جبهه و خطی را که تشکیل داده بود، دیدم. با خیلی‌ها هم صحبت کردم. می‌خواستم حاج همت را محک بزنم. سوال‌هایم طوری بود که می‌خواستم ارتباط حاج همت را با این خط بفهمم و این که توانایی او در سازمان دهی نیرو‌ها و آرایش سنگر‌ها و آرایش اسلحه‌ها چقدر است. می‌خواستم بفهمم می‌داند هر سنگر را برای چه زده و چرا آن تعداد را در آن گنجانده، آیا خوب توانسته اداره‌شان کند، غذا، آب و چیزهای دیگر به آن‌ها خوب رسیده؟ همه را سوال کردم. دیدم نه. مثل اینکه اشتباه نکرده‌ام. او‌‌ همان گمشده‌ای است که دنبالش می‌گشتم.‌‌ همان کسی است که باید به جبهه جنوب، اعزام شود.

اول با او صحبت کردم. بعد گفتم: یک پیشنهاد دارم.
گفت: چی؟
گفتم: می‌توانی بیایی یک تیپ تشکیل بدهی؟
سکوت کرد.
گفتم: اصلاً چرا می‌گویم می‌توانی، باید بیایی و یک تیپ تشکیل بدهی. برایش هم لذت بخش بود و هم غیر قابل تصور. چون در آنجا ـ پاوه ـ برای او به سختی نیرو می‌رسید و اگر هم می‌رسید امکاناتش خیلی کم بود. تصور تشکیل یک تیپ، برایش مسرت بخش بود. خوشحال هم شد. حتی گذاشت بفهمم خوشحال شده است. منتها گفت: اگر اجازه بدهید با هم برویم مریوان، حاج احمد متوسلیان را ببینید. اگر او قبول کند، من هم هستم. قول می‌دهم دو تایی تیپ خیلی خوبی درست کنیم.

رفتیم حاج احمد را دیدیم. اولین بار بود او را می‌دیدم. سوال‌ها را دوباره از او هم پرسیدم و اینکه چه فکری در سر دارد.

گفت: ابراهیم خودش می‌تواند یک تیپ را اداره کند. حاج همت اصرار می‌کرد که او هم باید باشد.
دست هر دویشان را گرفتم و گفتم: هر دو نفرتان باید بیایید و برای عملیات بعدی آماده شوید.

آنها نخستین نیروهایی بودند که از غرب به جنوب می‌آمدند و آن عملیات هم، اولین عملیاتشان بود. هر دویشان تیپ «۲۷ حضرت رسول» را تشکیل دادند. در‌‌ همان عملیات بزرگ، تیپشان هم عمل کرد و با موفقیت هم عمل کرد. معمول این بود که تیپ‌های جدید اول در عملیات‌های کوچک و بعد کم کم در عملیات‌های بزرگ‌تر شرکت نمایند؛ یعنی متناسب با عملیات‌ها خودشان رشد می‌کردند. اما آن دو نفر از‌‌ همان روز اول، وارد یک جنگ سخت و وسیع شدند و این بر‌می‌گشت به اینکه نبرد در کردستان، هر دویشان را آبدیده کرده بود؛ آن هم کردستانی که نبردش بر جنگ ایران و عراق مقدم شده بود.

تا وقتی حاج احمد متوسلیان بود، بخشی از بار عملیات به عهده او بود، اما پس از او، مسئولیت کل لشکر حضرت رسول (ص) به دوش او افتاد.
ایجاد یک لشکر قدرتمند عملیاتی در مدتی کوتاه، بدون وجود چنین استعدادهایی در حاج همت، اصلاً امکان نداشت.

به وقتش تند و تیز هم بود. یادم می‌آید در دوران بنی صدر وضع فرق داشت، در آن زمان چون فرماندهی و مدیریت جنگ با بنی صدر بود، بین او و برادران ارتشی برخوردهای جدی صورت می‌گرفت. بچه‌های ما هم البته کوتاه نمی‌آمدند. اگر موردی، یا اشکالی یا هر چیزی مثل ضعف در خطوط دفاعی و فرماندهی‌ها می‌دیدند، برخورد‌ها تند و تیز می‌شد. برخوردهای حاج همت هم همین طور بود. به شکلی که هر کس وارد منطقه می‌شد، در هر مقامی که بود، می‌گفت: ما باید حاج همت را ببینیم. یعنی اگر با درجات امروز، حساب کنیم، حتماً می‌گفتند: ما باید سرلشکر همت را ببینیم، ببینیم او چه می‌گوید. قدرت و ابهتش را این طور نشان داده بود.
بعد هم که بنی صدر کنار رفت، رابطه‌ها با برادران ارتش برقرار شد و ما نظام بهتری گرفتیم.

حتی جشن گرفتند. توی مجله‌ها و یا رادیو و یا تلویزیون‌هایشان (درست یادم نیست) اعلام کردند که فرمانده یکی از لشکرهای قوی ایران را کشته‌اند.
اولین باری که در جنگ به کسی عنوان «سید الشهدا» دادند، در همین خیبر و برای حاج همت بود. بالاخره هر جنگی ادبیات خاص خودش را دارد.
همت یکی از فرماندهان بزرگ و شجاع و برجسته ایران در دوران جنگ بود.

مشروح این گفتار را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۶۱
روحش شاد
خیلی ممنون دوست داشتم راجب این شهید بزرگ اطلاع داشته باشم و استفاده کردم
اخلاص در شهدا جمع شده بود
من یادمه پدرم هم رزم وهم سنگر حاج ابراهیم همت بود اون وقتها من کوچک بودم ولی یک روز با پدرم به خانه ما آمد وکلی پوکه فشنگ به ما داد که خیلی خوشحال شدم چون اسباب بازی ما اینجور چیزا بود و فردا با پدرم برای فتح قله شمشیر رفتند و پیروز مندانه برگشتند اکنون تنها درآمد پدرم در سن 65 سالگی یارانه می باشد
خداوند این فرزند بی باک را بیامرزد
پاسخ ها
علیرضا حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
من نمیدونم این منفی زن ها کین و تو مغزشون چی میگذره.
با سلام ودرود به همه سربازان راه وطن وافرین بر سرزمینی که چنین مردمانی داشتند
سکوت , سکوت و تامل ...........
راستی اینها از چه جنسی بودند
ما تنها میتوانیم بگوییم شهدا شرمنده ایم
روح سردار بزرگ خیبر درجوار حق آسوده باد
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
وقتی عکس های حاج همت رو میبینم وجودم نورانی میشه . برای شادی روحش و همه شهدا و اموات همه با هم صلوات اگر هم حالشو داشتیم الفاتحه.
همت همت بوديادش بخيروراهش پررهرو
یک روز تصادفی در کنار امام زاده ای در شهررضا ، مزار ساده این شهید عزیز رو زیارت کردم.
پاسخ ها
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
واقعا مزار ساده دار این بزرگ مرد.... منم زیارت کردم
روح بلند شهدا همواره همراه انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند و موجبات زایش بیش از پیش مردانی از جنس شهدا خواهد شد همانی که دنیا را به انتظار فراخوانده است تا ببینید از ایران دهه چهل در دهه های پنجاه و شصت و هفتاد و هشتاد و نود و در قرن چهاردهم شمسی و قمری چه هاخواهیم ساخت تا دهان دنیا از تعجب باز بماند انشاءالله
کجایند مردان بی ادعا
کجایند مردان بی ادعا
ay zeky
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند.
آری سلام بر والا همتان هشت سال دفاع مقدس.
به خدا بهتر از اینها می توانستید برای حاج همت بنویسید .
به نظرم کم لطفی کردید.
درود بر سردار اسلام
مردان واقعی و با خدا رفتند
ياد و نامت گرامي باد.براي شادي روحش فاتحه و صلوات...
خداوند متعال رحمتش کند همیشه فداکاریهایش در قلب هر ایرانی پاک نژادی هست هم خودش و هم بقیه همرزمان شجاعش.
اگه الان شهید همت ها زنده بودند چه بسا به سرنوشت خیلی های دیگه از اون موقع که الان باهاشون بد تا میشه دچار نبودند.
همه چیز شده لشکر محمد رسول اله انگار در جنگ همین یک لشگر را داشته ایم پس بچه های خوزستان ولشگر7ول عصر چه کرده.البته باساخت سریال شهید باقری خوب مزد بچه های مخلص دزفول را دادند.انجا که بدون تحقیق نریتور می گوید بچه های دزفول نیامدند.اما خضریان هنوز زنده است و اصل ماجرا را می داند.
اون عكس بالا براي حاج محسن بود ديگه! نه!!؟؟
راهش پر رهرو باد
خوب شهيد شديد شما پاكان زيرا امروزنديد سر پست ريئس جمهور شدن دارند همديگر و ايران را تكه تكه مي كنند شما رفتيد و از ايران دفاع كرديد اما اينها.....
خداوند این فرمانده شجاع رابیامرزد روحش شاد
ياد و راه اين شهيد والا مقام گرامي باد .قطعا" بازهم همت هاي ديگري و جود دارند و چنانچه از آنها استفاده شود مشكلات كشور بر طرف خواهد گرديد.
راهتان را ادامه خواهیم داد انشاءالله.
احسنت، ممنون از تابناک واسه یادآوری این شهدای بزرگوار، و من الله توفیق
چه رزمندگان جان برکفی چون شهید همت ها ، شهید متوسلیان ها ، شهید صیادی ها و شهید چمران ها و دیگر شهدای عزیز دفاع مقدس که جان خود را در طبق اخلاص نهادند و در راه حق از همه دارایی و جان و خانواده و هر چه علایق دنیوی بود را زیر پا گذاشتند و بسوی معبود شتافتند و مرضی خداوند شدند و به جوار ابدی رحمت حق پر کشیدند . ای خدای بزرگ و توانا تورا به حق این شهدا در این و آن دنیا در جوار خودت عاقبت بخیر نما . آمین
پاسخ ها
vqh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
متوسلیان هنوز معلوم نیست سرنوشتش ..
من براي خودم متاسفم با توجه به اينهمه نامردي و دشمني كه در آن زمان عراق با ما داشت و جوانهاي عزيز اين خاك را شهيد كرد چرا بايد الان برادر ديني ما بشوند و اينهمه امتياز هاي جور واجور به آنها داده شود . چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است .
خدايش رحمت كند وبيامورزد.يادشان گرامي باد.روز قيامت چه جوابي برايشان داريم ؟
روحش شاد
دمش گرم
یادش به خیر آن دلاور جوان
یک مرد بو یک مرد . روحش شاد . اوف بر نامردانی که اسم شهیدانمون رو لکه دار می کنند.
حاج ابراهیم همت روحت شاد.
من هرگز اجازه نمی دهم که صدای حاج همت در درونم گم شود. این سردار خیبر قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است.
"شهید آوینی"
روحمان با یادشان شاد...
از فضل حاج همت شما را چه حاصل
همت شدن همت مي خواهد پس بياييدهمت كنيم تا همت شويم
یاد همت بخیر چه اخلاصی داشته من خودم همین طور مدتی بدون اینکه در مورد او چیزی گفته باشند تو ذهنم امد و عکسی از او خریدم و میان دفتر کاریم گذاشتم تا همیشه نگاهش کنم و هر جا در مورد همت حرفی یا خاطره بود می خوانم صلوات
یکم مطالع داشتم در مورد شهید همت نجابت خاصی داشتن خداوند رحمتشون کنه
یادش گرامی وهمیشه زنده وپایدار است
یک انسان عاشق ولایت وبا ایمان بود. خدایش رحمت ودرجوار امام حسین(ع) محشور باشد.
شهدا حق حیات به گردن ما دارند روحشان شاد راهشان پر ره رو باد
همت آن سردارلشکر
سروروسالارلشکر
بادوصدحسرت برفت...
سه چهار بار پیام یک خسته پیام چهارمی رو هم بخونید
سلام بر سردار خیبر.
تنها سخنراني كه با تمام وجود به آن گوش مي داديم سخنرانيهاي برادر همت بودچقدر سحنانش گرم بود يادش گرامي باد و روحش شاد تاناك متشكريم
چه خوش آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش
نه بماند هیچش الا هوس قمار دیگر
شهدا با ارزش ترین وجود زندگیشان (جان) را برای حفظ دین -ناموس و وطن اهدا کردنداگر دوباره هم زنده شدند این کار را هنجام می دهند. روحشان شاد.
من از همرزمان شهید همت در عملیات بیت المقدس هستم. هر چی از شجاعت و سادگی این شهید والا مقام بگوئیم . کم است. اینشااله شافع ما در آن دنیا باشد
وقتی متن را میخوانی و بعدش با عکس مقایسه میکنی صد بار باید داد بزنی که شهید حاج همت سیدالشهدا و سالار شهدای جنگ ایران و عراق بوده کاش روحش از همه ما راضی باشه کاش لیاقت این شهدا را داشته باشیم و بتونیم بگیم هموطن ما بوده
به عنوان نسلی که نه جنگو دیده ونه سختی های اون و فقط خاطره جنگ میشنوه میگم واقعا چه کسانی رفتن و از دست دادیمشون به احترام شهیدان عزیز وخانواده های شهدا همین الان از صندلی بلند شدم ودرود میفرستم به همشون...
اي شهدا:اگه ب خودمون باشه ك آبروئي نداريم:خودمون رو فريب داده ايم ك باتلاق عيش دنيوي مارو فرو برده"الغوث
اي آبروداران:نزد ائمه ضامن مان شويد باشد ك نجاتمان را ازامام زمان و پروردگارمان بخواهند.
هر گاه عکس یا فیلم آن بزرگوار را می بینم یا صدای او را می شنوم از خود خجالت می کشم و اشک در چشمم جمع می شود خدایش بیامرزد و با ابرار و نیکان محشورشان کند.من المومنین رجالا صدقوا ...... خداوند ما را از منتظران قرار دهد انشاالله
سلام - خدا مارا بیامرزد -حاج همت خیلی با خدا بود وحق شهادت را به او داد راستی ما هنوز همت دیگری داریم ؟
انشااله که هست .خدایا ما را با امثال همتهای ایران محشور بفرما یا والفجر مقدماتی وویک وخیبر بخیر همین امروز یاد همت افتاده بودم که این مطلب راخواندم .
و ان رجعتکم حق..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست