بازدید 24664
نشست مهم آژانس درباره ایران:

جوسازی جدید «یوکیا آمانو» درباره برنامه هسته‌ای ایران

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی در وین در حال برگزاری است که موضوع ایران محور اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در این میان، جدای از موضع‌گیری مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، تغییر و تحولات فردی و سازمانی داخل آژانس نیز تا اندازه بسیاری به ایران ارتباط می‌یابد.
کد خبر: ۳۰۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸ 04 March 2013
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی در وین در حال برگزاری است که موضوع ایران محور اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در این میان، جدای از موضع‌گیری مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، تغییر و تحولات فردی و سازمانی داخل آژانس نیز تا اندازه بسیاری به ایران ارتباط می‌یابد.

به گزارش «تابناک»، در نشست امروز شورای حکام آژانس، موضوع انتخاب دوباره یوکیا آمانو به عنوان مدیرکل آژانس و همچنین انتخاب معاون آژانس در امور پادمان‌ها و مسئول مذاکرات با ایران، مورد بحث قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، در نشست ظهر امروز، یوکیا آمانو اظهاراتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، در نشست امروز آژانس، یوکیا آمانو با بیان ادعایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر خواستار دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی «پارچین» شده است. وی در این رابطه گفته تا زمانی که تهران همکاری بیشتری با آژانس انجام ندهد، نمی‌تواند صلح آمیز بودن همه فعالیت‌های ایران را تضمین کند.

پیش از این، شماری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که موضوع ایران محور اصلی نشست امروز آژانس باشد. اما به باور آن‌ها، موضع‌گیری آژانس علیه ایران از حد خاصی فرا‌تر نخواهد رفت تا به تلاش‌های گروه ۱+۵ در رسیدن به توافق با ایران خدشه وارد نشود. در همین رابطه، روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از دیپلمات‌های آژانس نوشت: «برداشت شخصی من این است که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد».

به هر حال، در شرایطی که مقامات غربی طی روزهای اخیر به طور بی‌سابقه‌ای از مثبت بودن فضای مذاکرات اخیر با ایران در آلماتی سخن می‌گویند، طبیعتاً چندان محتمل نیست که موضع‌گیری آژانس از حد ادعاهای معمول خارج شده و اقدام عملی جدیدی علیه ایران صورت گیرد.

اما همه این موارد در حالی در جریان است که قرار است در نشست امروز، موضوع تمدید دوره مدیریت آمانو در آژانس نیز مورد بررسی اعضا قرار گیرد. گفتنی است که آمانو در این انتخاب بی‌رقیب است، زیرا هیچ فرد دیگری برای احراز این سمت با وی وارد رقابت نشده است.

البته این موضوع خود‌ جداگانه جای تأمل دارد، زیرا کارکرد آمانو در چهار سال اخیر مورد انتقاد جدی شماری از کشور‌ها بوده است. این انتقادات به ویژه از هنگامی آغاز شد که سایت افشاگر «ویکی لیکس» فاش کرد، آمانو «درباره هر تصمیم راهبردی، ‌کاملا همسو با آمریکاست».

در نوامبر ۲۰۱۱ نیز تصمیم آمانو برای انتشار جزییات تحلیل‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، این انتقاد‌ها را شدت بخشید.

اما جدای از بحث مدیریت دوباره آمانو، این روز‌ها صحبت از روی کار آمدن معاون جدیدی در آژانس است که مسئولیت امور پادمان‌ها و همچنین نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده خواهد داشت. وی جانشین «هرمان ناکارتس» خواهد بود که تاکنون سرپرستی هیأت دیپلماتیک آژانس را در چندین دور مذاکره با ایران بر عهده داشته است.

هم‌اکنون «ترو وارجورانتا»، فردی که این سمت را بر عهده خواهد گرفت، ‌ریاست سازمان انرژی اتمی کشور فنلاند را بر عهده دارد. گفتنی است، پیش از هرمان ناکارتس نیز یک فنلاندی دیگر به نام «اولی هاینونن» معاونت امور پادمان‌های آژانس را بر عهده داشت.

هرچند وارجورانتا تاکنون هیچ گونه اظهارنظر و موضع‌گیری درباره برنامه هسته‌ای ایران نداشته، ‌به هر حال این تغییر در سطح عالی آژانس، احتمالاً تأثیراتی را بر پرونده ایران در آژانس بر جای خواهد گذاشت. هرچند، با ادامه کار آمانو به عنوان مدیرکل، به نظر نمی‌رسد از رویکرد خصمانه آژانس نسبت به ایران چندان کاسته شود!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۲۷
این آدم از اسراییل دستور میگیره شک نکنید. آژانس شده محل سیاسی کاری.
دوباره شروع شد؟
این غربی ها آنقدر نادان هستند یا خودشان را به نادانی زده اند که نمی دانند که هیچ عاقلی نمی آید در 11 کیلومتری جنوب شرق پایتخت با 12 میلیون نفر جمعیت، تاسیسات ساخت بمب بسازد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
نادان نیستند خودشان را به ابلهی زدند کارهای ابلهانه انجام مییدهند دلیل آن هم این است که افسارشان را دادند دست اسراییل
هر كه ندونه فكر ميكنه ايران اولين كشوريه تو جهان كه داره هسته اي ميشه كه بهش اين همه گير ميدن
so what.؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بابا می دونیم انگلیسی بلدی !! ترم 1 هستی؟
فکر کنم آژانس تنها موضوع کاریش ایران باشه و احتمالاً چون بعد از حل مسئله هسته ای ایران هیچ موضوعی نداره لذا وجود آن از موضوعیت خارج شده و منحل خواهد شد لذا به همین خاطر آنان هم در راستای اشتغال زایی و جلوگیری از بیکار شدن کارکنان آزانس موضوع هسته ایران را کش می دهند!!!!
این احمق یانکی متهد صهیو نیستهاست نباید اورا ادم خطاب کرد او خودیگ جاسوس است
آمانو= عروسک غرب
تازه داشت قیمتها پایین می آمد دوباره میره .......
با توجه به اینکه احتمالا توافقات ایران با 5+1 نقش آژانس و پادمان را پر رنگ میکنه، ممکنه در توافقات تحریمها کمتر بشه ولی در عوض نقش آژانس در افزایش فشار بر ایران پررنگ میشه. به عبارت دیگه پرده جدیدی از این نمایش را در آینده شاهد خواهیم بود.
این آدم احمق آمانو آتش بیار معرکه است چرا مراکز نظامی ژاپن را به جای مراکز هسته ای بازدید نمی کند تا بدانیم که این آدم مغرض نیست
آمانوی ابله اربابانت هیچ غلطی نمی توانند بکنند تو که عددی نیستی دیگر زمان زور گوی گذشت پس اینقدر خودت را خراب نکن اگر لجبازی کنی آرزوی بازدید از پارچین را بگور خواهی برد
اژانس هر كارى كنه موضع ايران روشنه و دنيا داره قبول ميكنه كه ايران صادقانه جلو ميره
حالا که اینها قبول نمی کنند که نیت ایران از انرژی هسته ای صلح جویانه است ایران هم دنباله مذاکرات را قطع کند و چیزی که آنها مارا از آن می ترسانند بگذار عملی کنند با یک آزمایش هسته ای مثل کره شمالی فکر میکنم مساله خاتمه پیدا کند
ایشون احتمالا به اسراییل قول داده که این حرف ها رو بزنه اسراییل هم به اون قول داده سر پستش بمونه
آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است . با فتوای مقام معظم رهبری که سلاح هسته ای حرام است چرا به ایشان اجازه بازدید نمی دهید . اجازه بدهید و آنها چیزی پیدا نمی کنند رو سیاه می شوند ودلار میشود 2000 تومان
آقاجان اونجا آژانس حقوق هسته ای هست یا محل لابی بازی؟
یعنی کور هستن نمیبینن ؟ دیگه از زمین و آسمون جاسوسی میکنن خودشون رو کشتن یه بهانه ای چیزی بگیرن نتونستن
من جای مقامات باشم اصلا نمیزارم اسم پارچین رو بزارم مگه جزو اساسنامه آژانس نیست که قسمت های نظامی رو نمیتونن بازدید کنن پس دلیل این کاراشون چیه؟
خیلی مردن بیان اسرائیل رو که کلاهک هسته ای داره و یه دولت روانی داره جلوشو بگیرن
خوب ما که ترسی نداریم. باید بهشون اجازه بدیم که بازدید کنن و خیالشون راحت شه. نباید نقطه ضعف نشون بدیم.
بعد از مدتها که دستگاه دیپلماسی کشور داره نسبتا خوب عمل میکنه اونها رو نگران کرده؛ عزیزان مگر آمانو عروسک و مترسک نیست؟ خوب عزیزان شما هم ازش بازی بگیرید باور کنید پیچیده نیست . . . . به یاری خدا و هوشیاری مردم اینبار برد با ایران عزیزه
ما نه ترسو هستیم که از ترس جنگ تو سری خور بشیم
نه احمق هستیم که بیخود کشور را دچار بحران کنیم
ما به مسئولینی که صادق و دلسوز هستند تا پای جان وفادار میمانیم و برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی ایستاده ایم
مسخره است، ینی این آمانو نمیدونه که اسرائیل خود غربه؟!
تو که عروسک دست غرب هستی هنوز نمیدونی ایرانی باشرف حاضره از خون خودش برا کشورش بگذره؟ فتوای رهبر عزیز و بزرگوار ما رو نشنیدی؟چقر باج میگیری؟بذار کشور ما روی آرامش ببینه
می خواهند ازپارچین جاسوسی کنند قدرت وسایر مشخسات رو بدانند تازه یکی به امانو احمق بگه توکه دنبال رو امریکا هستی مملکتتو کی نابود کرد هنوزهم امریکایی ها درزاپن جنایت مکنند بگو حقته
بهترین گزینه خروج از آژانس است
اجازه دهید بازدید کنند و خیال خودشان را کنند. بالاخره ما کشور منحصر بفردی هستیم علیه ما زود متحد می شوند.
بعد از يكسال از هم گسيختيگي وبي رحمي بازار،داشتيم يه نفس راحت مي كشيديم،ثبت داشت به بازار برمي گشت.اما......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر