بازدید 134589

هشدار درباره كاشت «ماری جوانا» در ايران

احمدرضا غنی
کد خبر: ۳۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۵ 04 March 2013
هر گلي يک بويي دارد. اين مثل را از روزگاران قديم گفته اند و به وفور شنيده ايم. مثلي که در مورد خود گل ها هم صدق مي کند. بعضي رز قرمز مي شوند که به نشانه علاقه دو نفر به يکديگر، رد و بدل مي شوند، برخي ياس، گلايل، کاکتوس، ... و برخي ماري جوانا، که لاي کاغذ پيچيده مي شوند، دود مي شوند و مي روند لابه لاي هواي آلوده شهر. ماري جوانا، گياهي که تا چند سال پيش فقط نامي از آن شنيده بوديم، حالاگويا در گوشه و کنار شهر پيدا مي شود. گوشه و کناري که در جيب اين فرد و آن شخص، ميهماني ها، پارک ها، گلخانه ها و حتي گلدان هاي داخل آپارتمان ها معنا مي شود؛ مصرف ماري جوانا در ميان ايرانيان شيوع پيدا کرده است.
   
نام گياهش کانابيس ساتيواست. همان شاهدانه خودمان. اين روزها اما براي کساني که اهلش باشند به نام علف، گرس، ويد يا جوينت شناخته مي شود. براي کساني هم که خيلي اهل ماجرا نباشند، همچنان همان ماري جواناست. کانابيس گياه بومي خاص مناطق استوايي و آب و هواي معتدل است که از زمان هاي بسيار دور، در آسياي شرقي به عنوان ماده شادي آور مورد استفاده قرار مي گرفته. اما حالاديگر اين گياه متعلق به منطقه اي خاص نيست چراکه در همه جا، از جمله ايران مصرف آن رواج دارد.

ماري جوانا؛ محرک محبوب يا روانگردان مخرب؟
   
در نگاه اول، ماري جوانا روانگرداني است که از لحاظ جسمي اعتياد آور نيست. کساني که طرفدار استفاده از ماري جوانا هستند، بدون چون و چرا از آن حمايت مي کنند، چه اينکه معتقد هستند که استفاده از آن، باعث فعال شدن مغز مي شود. مخالفان آن هم بر اين عقيده هستند که استفاده از علف، فرد را دچار اختلال حواس و اعصاب مي کند و در وهم و خيالي فرو مي برد که در آن، سرزدن هر عملي از فرد امکانپذير است. اما نگاه کساني که خودشان از ماري جوانا استفاده کرده و حالات به قول معروف «هاي» يا «چِت» را تجربه کرده اند، اندکي تفاوت دارد. سروش که مدت دو سال ماري جوانا مصرف مي کرده، مي گويد ماري جوانا هر حسي را که فرد دارد، تشديد مي کند. شادي را تبديل به خوشحالي و شعف زياد مي کند، غم را تبديل به افسردگي مفرط و... او مي خندد و ادامه مي دهد: «ولي خدا آن روزي را نياورد که کسي فاز ترس برداشته باشد يا خشم. »
   
مصرف ماري جوانا، روي هر فرد نتيجه متفاوتي دارد. کساني که به قول خودشان «فاز مثبت» برداشته اند، آن را لذتبخش يافته اند و کساني که «فاز منفي»، آن را آزار دهنده. «شهرام» که چهار سال است ماري جوانا مصرف مي کند، مي گويد که ماري جوانا، فرد را به هر حالي که بخواهد داشته باشد، مي برد. اگر بخواهد شادي کند، او را شاد مي کند. اگر بخواهد موسيقي گوش کند، گيرنده هاي شنوايي او قوي تر و باعث مي شوند که از موسيقي لذت بيشتري ببرد و... ولي خب در اين وسط احتمال اين هم هست که کسي دچار فاز حالات منفي شود. چيزي مانند خشم يا افسردگي!
   
مصرف ماري جوانا باعث فعاليت بيشتر مغز مي شود. به طوري که زمان به کندي مي گذرد، فرد احساس توانايي ذهني بيشتري مي کند و به همين علت، چند ساعت پس از مصرف، احساس خواب آلودگي مي کند. فعاليت مغز به طور عادي، باعث مردن سلول هاي خاکستري مي شود. در صورت استفاده زياد از ماري جوانا، فعاليت مغز بيشتر شده و تعداد بيشتري سلول خاکستري مي ميرد، در حالي که جايگزين شدن سلول ها به درستي صورت نمي گيرد. همين مساله سبب زيان هاي مختلفي به مغز مي شود، از جمله چيزي که «شهرام» آن را خنگي مي نامد: «يکي از دوستان ما در اثر مصرف زياد دچار خنگي شده بود طوري که مثلاوقتي مي خواستيم جايي برويم، حتي جلوي روي خودش او را مي پيچانديم و او متوجه نمي شد. ديگر حتي نمي توانست چند کلام به درستي صحبت کند.»
   
کساني که تجربه مصرف مداوم داشته اند، اعتراف مي کنند که ماري جوانا زمينه ساز اعتياد بالاتر است. کسي که علف مصرف مي کند، بعد از مدتي ديگر ارضا نمي شود و سراغ روانگردان ها و مخدر هاي سنگين تر مي رود. در واقع علف، قدم اول در جاده اي است که انتهاي آن به تباهي مي رسد. قدمي که در ابتدا چيزي جز تفنن و لذت جويي نيست، اما در انتها معلوم نيست که به کجا ختم مي شود.

رواج مصرف ماري جوانا در ايران
   
اگر استفاده از ماري جوانا توسط هيپي ها روزگاري در دهه 70 ميلادي در آمريکا روي بورس بود و اگر سال هاست که اين ماده در منوي کافي شاپ هاي هلند، حضور پررنگي دارد، اما تازه چند سال است که مصرف آن در ايران باب شده. اگر تا چند سال پيش اسم آن را فقط در فيلم ها و کتاب ها شنيده بوديم، حالادر برخي کوي و برزن مي شود به آن دست يافت. اگر مشتري باشي، زمان رسيدن به آن فقط بستگي به ترافيک خيابان ها دارد تا رسيدن به مقصد و دريافت محموله. اگر هم تازه کار باشي، اين زمان بستگي پيدا مي کند به اطمينان ساقي از فرد معرف. در هر دو صورت، دستيابي به گرس، زمان زيادي طول نمي کشد. نهايتا چيزي بين 1 تا 3 ساعت؛ و اين جداي از کساني است که به طور حرفه اي در مکان هاي مختلف و پارک ها، مشغول فروش انواع موادمخدر هستند.
   
استفاده از گرس حالااين روزها به اندازه اي باب شده که از هر سني و هر طبقه اي، مي توان کساني را پيدا کرد که مصرف کننده باشند. اگرچه عمدتا نسل جوان و خصوصا دانشجو هستند، اما مصرف آن حتي در سنين بالاو کهن سالان هم مشاهده مي شود چراکه استفاده از علف باعث فعاليت زياد مغز و احساس خستگي مي شود که فرد را به خواب راحت و عميقي دعوت مي کند. «حسين» يکي از ساقي هاي علف در تهران، مي گويد که از بين برخي استادان دانشگاه هم مشتري دارد. به گفته او استفاده از ماري جوانا مختص به قشر غني يا فقير نيست. قيمت ارزان آن باعث شده که تعداد مشتريان آن زياد و البته رو به افزايش باشد.
   
به طور متوسط قيمت هر گرم علف، از هزار تا 2500 تومان، بسته به نوع و جنس آن تغيير مي کند. مقداري که براي تهيه يک نخ سيگار کفايت مي کند و هر نخ سيگار هم جوابگوي نياز سه نفر است.
    
پرفروش ترين جنس، افغان هزار نام دارد که اتفاقا ارزان ترين آن هم هست و چيزي است که به قول حسين، بيشتر توسط قشر فرودست خريداري مي شود. او مي گويد کساني که از تمکن مالي بيشتري برخوردار هستند سراغ چيزهايي مثل Big Buddha، Super Haze، Warlock مي روند. چيزهايي که حس هاي عجيب و غريب تري براي فرد مصرف کننده به همراه دارند.
   
مصرف ماري جوانا در ايران به قدري زياد شده که در ميان دانشجويان و حتي در خوابگاه هاي دانشجويي در حال تبديل شدن به يک اتفاق عادي است به طوري که هر دانشگاه براي خود ساقي مخصوصي دارد که به دانشجويان آن دانشگاه جنس مي فروشد. حسين يکي از همين افراد است و آشناي دانشجويان يکي از دانشگاه هاي دولتي پايتخت. اگرچه در شهرستان ها هم مصرف ماري جوانا در حال افزايش است، اما همچنان ميزان مصرف در تهران، قابل قياس با ديگر شهر ها نيست. چه اينکه در تهران، استشمام بوي دود ماري جوانا، در پارک ها و مکان هايي که کمي حالت پاتوق گونه دارند، چيز غريبي نيست.

در ميان شهرستان ها، ماري جوانا در شهر هاي شمالي کشور، به ميزان بيشتري يافت مي شود. علاوه بر توريستي بودن شهر هاي شمالي کشور، دليل اصلي اين امر در مراجعه زياد تهراني ها به اين شهر هاست. مساله اي که باعث شده تا در اين شهر ها، کم نباشند کساني که در تجارت پرسود کاشت و توزيع اين مواد شرکت مي کنند. حسين مي گويد در شهر مشهد هم جنسي مثل افغان هزار به راحتي و به قيمتي پايين تر از قيمت تهران يافت مي شود. او دليل اين قضيه را در نزديکي جغرافيايي مشهد با کشور افغانستان جست وجو مي کند. کشوري که دانه گياه ماري جوانا، از آنجا وارد ايران مي شود.

کشت ماري جوانا در ايران
   
راحتي کاشت و سود سرشار، عواملي هستند که سبب کاشت ماري جوانا شده است اگرچه 16 دي امسال، سردار علي مويدي، رييس پليس مبارزه با موادمخدر نيروي انتظامي اعلام کرده بود که کشت ماري جوانا در ايران وجود ندارد اما اين مساله قابل کتمان نيست، حسين يکي از ساقي هاست که در هر بار، حدود شش کيلو ماري جوانا از کسي خريداري مي کند که در يک گلخانه، در يکي از شهرهاي استان سمنان، آنها را کشت مي کند.
   
کاشت ماري جوانا عموما در داخل گلدان صورت مي گيرد. گلدان هايي که کشت بيشتر از 50 عدد از آنها، کشت عمده به حساب مي آيد و تا تعداد صدعدد، در ابعاد آپارتماني. کشت تعداد گلدان بيشتر در گلخانه ها صورت مي گيرد. دانه هاي ماري جوانا عموما از افغانستان وارد کشور مي شود؛ يا اينکه سفارش داده مي شود، از هلند به عراق مي آيد و در آنجا تحويل خريدار مي شود. دانه ها به صورت کيلويي فروخته مي شوند و از کيلويي يک ميليون تومان (افغان هزار) تا کيلويي 17 ميليون تومان (Lemon Haze) قيمت دارند.
   
چيزي که براي کاشتن گياه ماري جوانا در گلدان لازم است، يک لامپ UV است که براي جلوگيري از قد کشيدن گياه، بالاي آن قرار مي گيرد و يک محيط گرم! مواردي که فراهم آوردن آن در محيط يک آپارتمان کار چندان مشکلي نيست. شايد براي همين است که کاشت ماري جوانا در داخل آپارتمان ها رواج پيدا کرده.
   
تنها مشکل اين کار اما بوي گياه است که پس از رشد و در آمدن گل هاي آن، فضا را پر مي کند. شايد به همين دليل هم باشد که کاشت اين گياه بيشتر در شهر هاي اطراف تهران صورت مي گيرد. وقتي بيشتر مصرف آن در تهران است البته در شهر هاي اطراف تهران باغ ها، گلخانه ها و خانه هاي ويلايي زيادي وجود دارد که انتشار بوي گياه، براي ساکنان آنها مشکلي ايجاد نمي کند.
   
کاشتن گياه ماري جوانا دلايل مختلفي دارد که فقط منحصر به مصرف شخصي افراد يا کاشت و فروش آن نيست. «حميد» کسي است که از شش سال پيش ماري جوانا مصرف مي کرده و تجربه کاشت آن، در محيط آپارتماني را هم دارد. او مي گويد وقتي که در حالت «هايپر» بودن بعد از استعمال ماري جوانا بوده، تصميم به کاشت آن گرفته؛ آن هم از روي کنجکاوي. اينکه بداند فرق چيزي که خودش مي کارد با آن چيزي که از دست ساقي مي خرد، چيست: «مي خواستم بدانم که اصلاآيا مي شود چنين کاري کرد يا نه؟از روي اينترنت نحوه کاشت آن را پيدا کردم و از طريق يکي از دوستانم، دانه ها را گير آوردم. بعد که ديدم نتيجه مانند هماني است که قبلامي خريدم، کنجکاوي از سرم افتاد. ولي باز به شکل ديگر در موقع هايپر بودن به سرم زد. مثلادر محوطه دانشگاه سه تا گلدان خالي گوشه اي افتاده بود. به سرمان زد که در اين گلدان ها هم علف بکاريم. هرچند که بقيه بچه ها جلويمان را گرفتند.»

منبع: شرق
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
پيرو فرمايشات دكتر...
در خصوص چوپاني و كشاورزي براي اشتغال جوانان
جوانان غيور ما به اين امر روي آورده اند
لطفن موج منفي نفرستيد
مرسی
مرسی قلم خوبتون.عالی بود.خودمم های بودم خوندم کلی حال کردم.مرسی جویند
اگه من که 6 سال دارم مصرف میکنم میگم ضررش از همه مواد ها کمتره
درسته ولی کامل نیس
گرمی هزار تا دوهزار تومان نیست
گرمی 10 تا 15 هزار تومان است
پاسخ ها
asghar
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
داداش نه اون گرمی هزارتومنه گل هست نه اون گرمی ده هزار تومن
واقعآ بدردم خورد دنبال لامپی که برای این کار استفاده میشه می گشتم اینجا پیداش کردمUV
معلومه اطلاعات يه بازاري از شما در زمينه ماريجوانا بيشتره..
ما خواهان آزادی مصرف ماریجوانا در ایران هستیم.
من که مصرف نمیکنم ولی دستتون درد نکنه که نحوه کشتش رو یادمون دادید!!!!!
نه بابا؟ ما هم که نمیدونیم چیه
اشتباه کردید ماری جوانا انسان را در اصطلاح خرفت میکند که تاثیر مفیدی بعد از مصرف دارد
دوست عزيز ، بعضي از توصيف هاي شما درست بود اما به نظر من با شخص مناسبي مصاحبه نكردي
برای بوی زیادش تو اپارتمان از فیلتر کربن استفاده کنید
من تو زمینه نور مصنوعی مورد نیاز گیاه تحقیق کردم. نور صرفا uv جواب نميده. و بايد نور تخصصی کار کرد. ديدم يه عده دارن واسه این گیاه کار میکنن گفتم بذار ببینم مجازه که اینقدر راحت ميگن.که وارد این سایت شدم و چیزی از ممنوع بودن و برخورد قاطع ندیدم. اگه مجازه بگيد که از تخصصم پول در بيارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار