بازدید 49520
پیشنهاد دو کارشناس آمریکایی:

اوباما باید به تهران سفر کند!

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در حالی در آلماتی قزاقستان به پایان رسید که با توجه به روند دوره‌های پیشین مذاکرات، برخی بر این باورند که راه نهایی موفقیت این مذاکرات، از توافق ایران و آمریکا می‌گذرد. در این رابطه، دو تحلیلگر آمریکایی به رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد کرده‌اند برای کاستن از تنش‌ها به تهران سفر کند.
کد خبر: ۳۰۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰ 27 February 2013
مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در حالی در آلماتی قزاقستان به پایان رسید که با توجه به روند دوره‌های پیشین مذاکرات، برخی بر این باورند، راه نهایی موفقیت این مذاکرات، از توافق ایران و آمریکا می‌گذرد. در این رابطه، دو تحلیلگر آمریکایی به رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد کرده‌اند برای کاستن از تنش‌ها به تهران سفر کند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در یکی از مطالب خود ضمن ارائه تحلیلی از سیاست خارجی باراک اوباما در قبال ایران، به کتابی اشاره می‌کند که به تازگی توسط دو تحلیلگر آمریکایی منتشر و در آن پیشنهاد شده برای تخفیف تنشها با ایران، اوباما باید به تهران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌و‌گو کند.

کریستین ساینس مانیتور در این زمینه می‌نویسد:

با گذشت ۳۴ سال از انقلاب ایران، این کشور دستاوردهایی کلیدی در منطقه خاورمیانه به دست آورده و با وجود مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی غرب، برنامه‌ای هسته‌ای را دنبال کرده که به نظر نمی‌رسد از سرعت آن کاسته شود!

آیا اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده راه خود را تغییر داده و کاری شبیه آنچه «نیکسون» در قبال چین انجام داد، با ایران انجام دهد؟

بنا بر این گزارش، در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در دو روز گذشته جریان داشت، طرح این ایده انگیزاننده در کتابی که از سوی دو کار‌شناس آمریکایی به نگارش درآمده، تعجب گروهی را در واشنگتن برانگیخته است.

این در حالی است که در مذاکرات هسته‌ای در آلماتی، نشانه‌های اندکی مبنی بر پیشرفتی چشمگیر در حل و فصل بحران موجود دیده شد.

بنا بر این گزارش، قدرت‌های جهانی به ایران پیشنهاد کردند در ازای توقف غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد، برخی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را کاهش دهند. ایران نیز در این مذاکرات دو روزه پیشنهاد‌ متقابلی را به گروه ۱+۵ ‌داد.

اما با توجه به اینکه از آغاز مذاکرات، خوش‌بینی نسبت به آن اندک بود، برخی کار‌شناسان بر این باور بودند که قدرت‌های جهانی و به ویژه آمریکا، باید پیشنهاد مهمتر و قابل توجه‌تری از صرف کاهش تحریم‌ها را ارائه دهد تا بتوانند از تقابل نظامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کنند.

«فلینت لورت»، مدیر امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره بوش و استاد امور بین‌الملل در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا می‌گوید: «اگر ایالات متحده سطح مشخصی از غنی سازی کنترل شده را می‌پذیرفت، می‌توانستیم تا چند هفته به توافقی در موضوع هسته‌ای دست یابیم». اما به باور لورت، این اساساً به معنای پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت مشروع است؛ امری که البته وی شخصاً با آن موافق است.

لورت که به تازگی به همراه همسر خود «هیلاریمان لورت»، استاد دانشگاه جرج تاون، کتاب‌ «رفتن به تهران» را منتشر کرده، می‌گوید، سرانجام رئیس جمهور آمریکا ناچار خواهد بود کاری مشابه آنچه نیکسون و کیسینجر در سال ۱۹۷۲ در قبال چین انجام دادند، انجام دهد و به همراه پذیرش ایران، یک سیاست خارجی مستقل در پیش گیرد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل این هفته اظهار داشت، ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران، این کشور را به «خط قرمز» هسته‌ای که پیش از این توسط وی ترسیم شده بود، نزدیک‌تر می‌کند.

در طرف مقابل، ایران تأکید می‌کند که برنامه هسته‌ایش صرفاً دارای مقاصد صلح‌آمیز است و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر این کشور نیز تکرار کرده که سلاح هسته‌ای غیراخلاقی است. اما ایران همچنین اعلام کرده که هرگز درباره حق غنی‌سازی خود مذاکره نمی‌کند و تسلیم تحریم‌های اقتصادی غرب نیز نخواهد شد.

در این عرصه، ایالات متحده با گزینه‌های به شدت محدودی روبه‌روست. اوایل این ماه، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری، پیشنهاد اوباما برای مذاکره دوجانبه با تهران را تکرار کرد. اما بایدن که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، اظهار داشت ایرانی‌ها باید آماده بحث درباره دستور کاری مشخص باشند.

بایدن گفت: «ما تنها برای تمرین این کار را انجام نخواهیم داد».

برخی کار‌شناسان بر این باورند که بحران هسته‌ای ایران هرگز بدون درجه‌ای از حل و فصل مسائل میان واشنگتن و تهران، به نتیجه نخواهد رسید؛ اما برخی دیگر، از جمله شماری از جنگ‌‌طلبان جمهوری خواه هشدار می‌دهند که احتمال دارد ایران از تطویل مذاکره با واشنگتن به منظور پیشبرد برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.

در‌‌ همان کنفرانس مونیخ، سناتور «جان مک کین» گفت، مخالفتی با مذاکرات مستقیم با ایران ندارد، اما امیدوار نیست این مذاکرات به هیچ ‌نتیجه‌ای برسد.

با این حال، لورت، بر اساس تجربه‌ای که به عنوان جزیی از تیم مذاکره کننده آمریکایی در جریان دیدارهای خود با ایرانیان در سال‌های اولیه جنگ افغانستان به دست آورده، بر این باور است ایالات متحده یاد گرفته که می‌توان با حکومت ایران در بالا‌ترین سطح گفت‌وگو کرد.

از دیدگاه وی، هم‌اکنون به سبب آسیبی که در پی جنگ‌های عراق و افغانستان به موضع آمریکا در خاورمیانه وارد شده، پیشبرد هر گونه فرایند گشایش در قبال ایران، دشوار‌تر از گذشته است. لورت می‌افزاید در دوره بوش، شورای امنیت ملی آمریکا طرح‌های وی برای برقراری ارتباط با ایران را ناکام گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: «موضع آمریکا در منطقه در حال سقوط آزاد است. در نتیجه مداخله نظامی سوم در منطقه، برای ایالات متحده فاجعه بار خواهد بود».

اما به عقیده لورت، مصالحه با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آغازگر تغییر جهت آمریکا در منطقه باشد. وی با اشاره به اینکه تغییر رویکرد آمریکا نسبت به چین در دوره نیکسون، موضع این کشور در آسیا را حفظ کرد، اتخاذ رویکردی مشابه از سوی اوباما در قبال ایران نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲۶
انتشار یافته: ۳۳
اومیدوارم اخبارتون درست باشه واوباما قبول مسئولیت گفتگو باتهران رو در دستور کارش قرار بده
آمریکا باید این را درک کند که در فرهنگ ما همیشه طرف مقابل باید کوتاه بیاید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
توی فرهنگ تو شاید ولی فرهنگ مانه ، ذر فرهنگ ما این اسمش گرفتن حق هست دربرابر زورگو هرچند هستند ادم هایی که میگن بهتر از ترس مرگ خودکشی کنیم !
اوباما به عنوان یک شهروند آمریکایی فدمش رو چشم ولی به عنوان رئیس جمهور آمریکا....
با سلام
ماهم امیدواریم ختم به خیر گردد
در اینکه این صحبت ها منطقی است حرفی نیست اما تا آنجا که بنده بیاد دارم از شروع ریاست جمهوری کلینتون (24 سال گذشته) این تحلیل ها در بین متفکران سیاست خارجی امریکا انجام شده است ولی تا کنون نتیجه نداده. واقعیت این است که رابطه تاریخی امریکا با ایران را نمی توان با این رابطه با چین مقایسه کرد. رابطه ای که نتیجه آن عدم اعتماد عمیق بین ایران و امریکاست. چین در زمان نیکسون یک قدرت متخاصم قلمداد می شد ولی چین و امریکا مشکلات تاریخی مثل ایران و امریکا نداشتند و لذا توانستند با یک تصمیم نسبتا خلق الساعه با همدیگر مذاکره کنند. خیلی خوب بود اگر تفاوتها و شباهت ها مطالعه می شد.
کشور ونظام مقدس نشان د اده است وقتی می گوید ما با امریکا مذاکره نمی کنیم چون امام فرمودند هرکس با امریکا مذاکره کند خائن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
دنیا از اول اینجوری نبوده و در آینده هم اینجئری نخواهد ماند. هر چیزی ظرف مکان و زمان خودش را دارد. تغییرات و همراه شدن با آن از لوازم ماندگاری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
خواهشا سخنان امام را به نفع خود تحریف نکنید امام فرمودند مگر اینکه امریکا آدم شود
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
یادتون باش امام گفت ملاک رفتار حال افراد است
بقول یک فرانسوی آمریکایی ها همیشه راه درست را انتحاب میکنند البته بعد از آنکه تمام راههای اشتباه را امتحان کردند.
مذاکره ایران و آمریکا به ضرر روسیه و غرب و عرب های منطقه است . آنها به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهند داد. کما اینکه تا به حال روابط ایران و آمریکا را تیره نگه داشته اند . خیلی هم به خواست ایران و آمریکا نیست ... باید قبول کنیم و عاقل تر باشیم!
همیشه دوستی بهتر دشمنی بوده وخواهد بود
خدا روزي ميشه كه مردم دنيا بدون جنگ باشه همجا صلح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
کاش برسه اون روزی که ایران یه قدرت بازدارنده دربرابر این بازی های غرب داشته باشه
اوباما بیخود میکنه به ایران سفر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
جوش نیار عزیزم هنوز که نیامده
این نهایت سادگی هست که بگوییم اوباما بیاد ایران صحبت کنه. امریکا دنبال منکوب کردن جمهوری اسلامی هست و نه کنار گذاشتن مسئله اتمی شدن ایران. اتمی شدن بهانه ای بیش نیست. هسته ای تعطیل شود بهانه دیگر جور میکند.
اگر اوباما به تهران آمد حتما باید یه سری به دربند بزنه و کباب اونجا رو بخوره تا ببینه مک دونالد در مقابل کوبیده چقدر بیخوده
مردم مسلمان ایران ،مردمی اهل تمدن ،فرهنگ و تمدن ، دیانت و صلح هستند.
اگر واقعا آمریکایی ها بر اساس عدالت ،احترام به ملت ایران و پذیرش اشتباها ومظالمی که به ملت ایران کرده اند، بخواهند با کشور ما گفتگو کنند ، در هر سطحی می توانند این کار را انجام دهند.چه بهتر که از رئیس جمهور خود شروع کنند.
در مهمان نوازی ایرانیان که معتقدند مهمان را ولو این که کافر باشد باید تکریم نمود،تردید نکنند.
من هم موافقم
گفتگوی دو کشور در سطح سران باعث به وجود آمدن وحشتی بین شرق و غرب می شود که خود نشان دهنده درستی این کار است .

اگر قرار است با هم دشمنی هم بکنیم باید بدون واسطه تراشی باشد
کشور های آلمان ، فرانسه ، انگلیس ،روسیه ، چین ، ترکیه ، برزیل و کشورهای عربی فقط به فکر کسب اعتبار بین المللی برای خود بوده اند .
و مسلما آنها هم دوست ندارند مشکلات آمریکا و ایران حل شود
اوباما برای سفر به ایران راه درازی داره. اول باید دید مردم و رهبری راضی به این کار هستند
برادر من اقای اوباما بدونه اجازه ازاونا بهترون حق پا گذاشتن به ایران نداره مگه زنشو ندیدید که با اسکورت لابی ها اومد وجایزه اسکارو به یه فیلم کاملا ضد ایرانی داد .
اوباما باید از رفتار نادرست آمریکا نسبت به ایران معذرت خواهی کند.
خوشخيالي خوبي بود
گرچه دوستي بهترينه ولي اونها
اهداف تاكتيكي دارند
ومي خواهند مواضع ايران را بشكنند
ساده نباشيد .
مذاكره در شارايط موجود يعني تسليم شدن
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
بله اینکه اونا هدف بلند مدت دارند شکی نیست شاید ما جلوی هدف اونا هستیم و برای رسیدن به هدف باید با ما صلح کنند اما بعد مذاکره با پیش شرط حذف کلیه تحریم ها وپرداخت بدهی و اموال مصادره شده ایران چه اشکالی میتونه داشته باشه
البته میتونیم برای ساخت نیروگاه اتمی که قرارداد داشتیم ازشون استفاده کنیم
اینها با هم چه اشکال ایجاد میکنه امریکا اگر بخواهد در منطقه بماند احتیاج به یک قدرت بزرگ از لحاظ وسعت و جمعیت دارد و ایران بهترین گزینه برای نفوذ و ماندگاری امریکا در منطقه است و این به نفع امریکا و به نفع قدرت منطقای مثل ایران است و اما پذیرفتن هر شرط و هر شرایطی مسلما به نفع ایران نخواهد بود
هرچه خدا خواست همان میشود. انشاءالله لطف خداوند بزرگ به ایران اسلامی بیش از پیش گشته و خداوند پاسخ صبر و شکیبایی ملت بزرگ ما را کریمانه عنایت فرماید.
یا جای منه یا اوباما !!
با نظر آن دوستی که از کانادا نوشته که ملت ایران اهل فرهنگ،تمدن ومنطق وصلح هستند ،موافقم.
ملت ایران ملتی رشید و بالغ است .در شرایط برابر .محترمانه و مبتنی بر رعایت حقوق مشروع خود چرا نباید منطقی و با اقتدار از مواضع خود دفاع نکند؟
حضرت امام "ره" فرمودند اگر آمریکا آدم شود با او رابطه خواهیم داشت.
رهبر معظم انقلاب هم همین مضمون را به عبارتی دیگر بیان فرموده اند.
ضمنا یادمان نرود که آمریکا با ما قهر کرد ورابطه راقطع کرد.ما که اهل منطق وشرافت هستیم اهل این قبیل مسایل نیستیم
حتی با سفر رئیس جمهور امریکا به ایران هم، ما راه خودمون رو خواهیم رفت. اونها باید اینو بفهمند که یه روزی توو این مملکت یه بنده خدایی فریاد زد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند...
و به لطف و فضل الهی هم تا به امروز اینطور بوده و ملت شریف ایران هم انصافا کار بزرگی در عرصه مقاومت کردن
باید قبول کنیم هرکشوری با اروپا و امریکا درست و حسابی مذاکره کرده موفقتر از کشوری بوده که با روسیه و چین قول و قرار گذاشته اما مذاکره تا جایی که که ما رو احمق فرض نکن!
عجب پیشنهاد خنده داری
سلام

مذاكره بر اساس رعايت منافع مشترك چه اشكالي داره ؟
آمريكاييها حتما" تا حالا فهميدند كه اين ايران با ايران سلطه پذير متكي به شاههاي بي اراده كاملا فرق كرده و اينقدر قوي شده كه ......
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل