بازدید 26625
بودجه تقدیم مجلس شد

احمدی نژاد نیامد، یک نماینده: زنگ بزنید تا بیاید!

معاون پارلمانی رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را در غیبت رئیس جمهوری و با ۸۴ روز تاخیر تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد. غیبت احمدی نژاد مجلسیان را مکدر کرده است و تذکرات فراوانی داده شده است. برخی گفته اند که به رئیس جمهور زنگ بزنید تا بیاید و دیگری گفته است جلسه فردا جلسه فوق العاده بگذارید تا بیاید!
کد خبر: ۳۰۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶ 27 February 2013
در یک اقدام بی سابقه در حالی که مجلس منتطر تقدیم بودجه از سوی رئیس جمهور بود، لایحه بودجه توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

بعد از 31 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این اولین بار است که رئیس دولت بودجه را به مجلس نمی آورد.

 به گزارش تابناک، لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۹ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را تقدیم محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس کرد.

جهانگیرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس روز گذشته با بیان اینکه حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه مطابق قانون برنامه نیست، تأکید کرده بود که قانون برنامه پنجم توسعه یک سند بالادستی برای بودجه است که بر اساس آن رئیس جمهور باید در تقدیم لایحه بودجه در مجلس حضور داشته باشد.

براساس ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید.

لازم به ذکر است که دولت لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را با ۸۴ روز تأخیر به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

غیبت احمدی​نژاد،تذکرات نمایندگان را برانگیخت

ارائه لایحه بودجه 92 از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور، تذکرات مکرر نمایندگان را به دنبال داشت که معتقد بودند محمود احمدی نژاد بر خلاف قانون عمل کرده است.

کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در تذکری با بیان اینکه دولت موظف به پرهیز از هرگونه استبداد و خودکامگی است، ادامه داد: رئیس​جمهور هم سوگند یاد کرده که با پرهیز از استبداد و خودکامگی بر مدار قانون عمل کند و همچنین در برابر مجلس و ملت و مقام معظم رهبری مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم آمده است که رئیس جمهور مکلف است «شخصا» لایحه بودجه را تا 15 آذر هر سال به مجلس برساند، ادامه داد: ایشان باید خودشان می آمدند و با بها دادن به قانون به انذارهای ارائه شده، توجه می​کردند تا منافع ملک و ملت ملاک باشد.

محمدحسن ابوترابی​فرد که در غیاب رئیس مجلس، ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، با اشاره به تعداد زیاد نمایندگانی که تذکراتی مشابه داشتند، با استناد به موادی از آیین​نامه داخلی مجلس گفت: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. از این رو برای تسلیم لایحه بودجه، حضور شخص ریاست جمهوری هیچ الزامی ندارد. بلکه «دولت» موظف است، لایحه بودجه را ارائه دهد. البته از قانون فاصله گرفته​ایم و اینکه به جای 15 آذر، در 9 دی لایحه بودجه آمده است، یک تخلف آشکار است.

به گفته وی بر اساس ماده 213 قانون برنامه پنجم، دستگاه​های اجرایی باید گزارش عملکرد سالانه خود را تا پایان شهریورماه به معاونت برنامه ریزی دولت ارائه دهند. این معاونت نیز موظف است این گزارش عملکرد را همراه با نظرات خود و بررسی شاخص​ها و متغیرها به رئیس جمهور ارائه دهد. رئیس جمهور نیز مکلف است گزارش مذکور را همزمان با ارائه لایحه بودجه سالانه تا 15 آذرماه به اطلاع نمایندگان برساند.
وی بر این اساس تذکر نمایندگان را وارد دانست که رئیس​جمهور باید گزارش عملکرد بودجه را تا 15 آذرماه به مجلس ارائه می​داد و خلاصه​ای از آن را تبیین می​کرد. اما دولت چنین نکرده است.

ابوترابی​فرد، در پایان تاکید کرد: لایحه بودجه و لایحه چند دوازدهم را بر اساس آیین نامه داخلی مجلس دریافت می​کنیم.

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تذکر دیگری با تاکید بر اینکه رئیس​جمهور باید گزارش عملکرد بودجه را همزمان با لایحه بودجه سالیانه به مجلس ارائه کرده و خلاصه آن را به اطلاع نمایندگان برساند، گفت: رئیس جمهور شخصا باید لایحه بودجه را تقدیم می​کرد و عدم حضورش خلاف قانون برنامه است. هرچند نمی​گویم توهین به مجلس است.

وی افزود: بهتر است باز هم صبر کنیم تا در جلسه بعدی رئیس جمهور شخصا لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهند که خلاف قانون اتفاقی نیفتاده باشد.

ابوترابی​فرد که می​گفت در جلسه هیات رئیسه مجلس نیز این موضوع بررسی شده است، گفت: اتفاق آرا ما این بود که در آیین نامه داخلی مجلس بر واژه «دولت» تاکید شده است و نه «رئیس جمهور». البته از آنجا که گزارش عملکرد بودجه را نیاورده​اند، خلاف قانون عمل شده است.

نایب رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: امروز باید به قانون برنامه عمل می​شد و گزارش عملکرد بودجه 91 در راستای تحقق اهداف قانون برنامه به مجلس ارائه می​شد. وقتی خلاف برنامه عمل می​شود، این تذکرات را به دنبال دارد. وقتی رهبری نظام خواستار همدلی قوا شده​اند، این رفتارها به فضای تعامل لطمه می​زند.

توکلی : برای حضور رئیس‌جمهور جلسه فوق‌العاده تشکیل بدهیم

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طبق برنامه پنجم، رئیس‌جمهور ملزم به حضور در جلسه تحویل لایحه بودجه به مجلس است، از رئیس‌جلسه خواست تا برای تحویل لایحه بودجه به مجلس توسط رئیس‌جمهور جلسه فوق‌العاده تشکیل بدهد.

احمد توکلی با بیان اینکه تردیدی نیست که آیین‌نامه برای ارائه بودجه به مجلس رئیس‌جمهور را ملزم به حضور در مجلس نمی‌کند، افزود: طبق برنامه پنجم که با دو سوم آرای نمایندگان تصویب شده است حضور رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش از روند تحقق برنامه پنجم در مجلس ضروری است.

توکلی با بیان اینکه رئیس‌جمهور متاسفانه به نوعی در مقابل مجلس گردن‌کشی کرده و این اقدام برای مردم‌سالاری مضر است، از ابوترابی خواست در صورت وارد دانستن اخطارش، لایحه چند دوازدهم را اعلام وصول کرده و یک جلسه فوق‌العاده برای حضور رئیس‌جمهور و تحویل لایحه بودجه به مجلس ترتیب بدهد.

وی در عین حال گفت: که کشور نیازمند آرامش است و هرگونه اختلاف موجب فشار به مردم، فرار سرمایه و ناامنی اقتصادی خواهد شد.

توکلی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: فشار های اقتصادی کمر مردم را شکسته است و ما نباید بیش از این به مردم فشار بیاوریم.

 قاضی‌پور: نیامدن رئیس جمهوری، دهن کجی به مجلس بود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قبول لایحه بودجه از سوی فروزنده به جای احمدی نژاد باید به رای نمایندگان گذاشته شود، گفت:چرا وقتی رئیس جمهور به مجلس آمد نمایندگان دور وی جمع شدند و مجلس را تضعیف کردند تا امروز این رفتار با مجلس شود.

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر رئیس جمهور می خواست لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می کرد دیروز این اقدام را انجام می داد و نیامدن به مجلس برای تقدیم لایحه بودجه دهن کجی به مجلس است چرا وقتی رئیس جمهور به مجلس آمد نمایندگان دور وی جمع شدند و مجلس را تضعیف کردند تا امروز این رفتار با مجلس شود.

 ابوترابی فرد: تذکرات نمایندگان درخصوص بی قانونی رئیس جمهور بجاست

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که خواستار رفتارهای قانونی از سوی مسئولان شده بود، این تذکر را به جا دانست و تاکید کرد: تذکرات نمایندگان درخصوص بی قانونی رئیس جمهور بجاست.

شهروز افخمی در تذکری با استناد به مواد ۱۸۶ و ۱۸۸ آیین نامه داخلی گفت: دکتر چمران به عنوان نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی بیاناتی دارد که لازم است تمام نمایندگان و مسئولان به آن توجه داشته باشند.او گفته من از مشکلات موجود آگاهی کامل دارم و می خواهم کمکی کنم، نه آن که دردی به دردها بیفزایم و می خواهم آرام و بی سر و صدا و به خاطر خدا تا آنجا که قدرت دارم به اسلام و انقلاب و میهن خدمت کنم.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما با تکیه بر نصایح دکتر چمران می توانستیم این مشکلی را که امروز به وجود آمده حل کنیم.

محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ تذکر وی گفت: شرایط کشور اقتضا می کند از هرگونه سخن و کلامی که در جامعه حاشیه ساز شود، پرهیز گردد و تذکر من به رئیس جمهور این است که باید امروز در هنگام تسلیم لایحه بودجه ۹۲ به قانون برنامه توسعه عمل و گزارش عملکرد بودجه سال ۹۱ در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه را ارائه می کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما بودجه سالانه را برای تحقق اهداف برنامه توسعه تصویب می کنیم و معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور هم رسالت کلیدی دارد تا گزارش عملکرد بودجه را از دستگاه های اجرایی دریافت و نظر نهایی خود را درباره تحقق اهداف برنامه توسعه به رئیس جمهور ارائه کند و رئیس قوه مجریه نیز در جلسه علنی مجلس و هنگام تقدیم لایحه بودجه این گزارش را بیان نماید.

نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: وقتی خلاف صریح قانون برنامه عمل می شود، این تذکرات نمایندگان را به همراه دارد و بجاست و البته فضای کشور را به سمت فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای همدلی و وحدت  که برآن تاکید داشتند، پیش نمی برد.

وی گفت: ما میل نداریم فضای تعامل و همدلی و ارتباط حداکثری بین قوا آسیب ببیند ولی چنین کارهایی کشور را در معرض آسیب قرار می دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یادآور شد: ماده ۲۱۳ قانون برنامه به صورت شفاف بیان کرد که امروز هنگام تسلیم لایحه بودجه، گزارش عملکرد بودجه در راستای تحقق اهداف توسعه ارائه شود و وقتی به قانون عمل نمی کنند، چنین تذکراتی را در مجلس شاهد هستیم.

 تابش: دریافت بودجه موکول به زمانی شود که رئیس‌جمهور در مجلس حضور می‌یابد

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: دریافت بودجه موکول به زمانی شود که رئیس‌جمهور در مجلس حضور می‌یابد.

محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان  طی اخطاری با استناد به اصول 122، 45 و همچنین بند 11 ماده 24 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: عمده مشکلاتی که در شرایط فعلی گریبانگیر کشور است از قانونگذاری ناشی می‌شود.

وی افزود: در ماده 213 دولت ملزم شده که گزارش عملکرد بودجه را ارائه کند اگر قانون به درستی اجرا می‌شد و بر اساس ماده 213 رئیس‌جمهور برای گزارش عملکرد یک ساله برنامه به مجلس می‌آمد و همه قوانین اجرا می‌شد ما شاهد این گرانی و تورم نبودیم.

تابش ادامه داد: چون ما تا حد زیادی هر سال عملکرد برنامه را رصد می‌کردیم و به خلاءها و ضعف‌هایش پیش می‌بردیم یک کار دیگر انجام می‌دادیم که این کار با همکاری و کمک دولت انجام می‌شد.

این نماینده مجلس گفت: روز گذشته هم مجلس با تمکین از فرمایشات رهبری حسن نیتش را در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات نشان داد و با رای بالغ بر 170 نفر از نمایندگان وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

تابش خطاب به ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: شما یک طبع اعتدال و میانه‌روی دارید و از سمتی دیگر هم شما موظف هستید که طبق قانون رعایت شان و منزلت و اقتدار مجلس را کنید؛ این طبع اعتدالی شما باعث می‌شود که شما لایحه سه دوازدهم را برای اینکه اختلالی در کار کشور پیش نیاید قبول کنید و طبق تذکری که آقای توکلی داد چون رئیس‌جمهور گزارش برنامه یک ساله را به بودجه سالیانه تقدیم نکرده پذیرش لایحه بودجه را به وقتی موکول کنید که رئیس‌جمهور هم حضور داشته باشد تا گزارش یک ساله را ارائه کند.

تابش ادامه داد: برای اینکه از این بن‌بست خارج شویم و بیشتر بحث نشود اخطار اصل 122 را بپذیرید.

نماینده مردم اردکان در تذکری دیگر گفت: این کاش صدا و سیما صف مردم شهرستان‌های مختلف استان یزد را نشان می‌داد که برای دستیابی به آب شرب مناسب جلوی تانکر‌ها به اهتزاز ایستادند؛ انشاءالله با کمک همکاران محترم و مسئولین اجرایی هرچه زودتر به فریاد العطش مردم استان یزد پاسخ داده شود و آب مورد نیاز آنها تضمین شود.


بودجه 92 همراه با لایحه بودجه سه‌دوازدهم اعلام وصول شد

جوادجهانگیرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال 1392 کل‌کشور همراه با لایحه بودجه سه‌دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گفته جهانگیرزاده مجلس برای بررسی لایحه سه دوازدهم نیاز به ارائه توضیحات رئیس جمهور ندارد اما برای بررسی لایحه بودجه 92، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه بعد از ارائه گزارش عملکرد برنامه‌ می‌تواند بررسی را آغاز کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی