بازدید 38798
مدیر فاز سیزده پارس جنوبی و شرکت صدرا بیان کردند؛

جزییات تازه از حادثه غرق شدن جکت ایرانی در خلیج فارس

چنین عملیاتی پیشتر پس از غرق شدن جکت «ای چهار» در نزدیکی جزیره هنگام نیز رخ داده و بر خلاف آنچه در اخبار گفته می‌شود، این جکت مدت‌ها پیش در محل خود مستقر شده و اطمینان می‌دهیم این کار به زودی برای جکت غرق شده فاز سیزده نیز تکرار خواهد شد؛ کافی است تا دو پایه و دو مخزن شناوری این جکت را از آب تخلیه کرده و با کمک کمپرسورهای قدرتمند با هوا پر کنیم تا جکت به سطح آب بازگردد.
کد خبر: ۳۰۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰ 05 February 2013
در پی انتشار خبر غرق شدن جکت غول پیکر فاز سیزده پارس جنوبی در هنگام نصب، سخنانی به نقل از برخی مسئولان مرتبط با ماجرا منتشر شد که بیشتر بر ابهامات ماجرا می افزود؛ اینجا بود که تلاش کردیم جزییات جدیدی از ماجرا پی جویی کنیم.

به گزارش «تابناک»، علیرضا ارزنده، مدیر فاز سیزده پارس جنوبی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: بر خلاف آنچه به نقل از من گفته شده، غرق شدن این جکت به دلیل بدی آب و هوا نبوده، بلکه این حادثه در ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه گذشته (دهم بهمن ماه) در حالی به وقوع پیوسته که عملیات نصب جکت به دلایلی متوقف شده بود. موضوع بدی آب و هوا که در برخی خبر‌ها آمده، از ساعت شش عصر آن روز رخ داده و نه تنها تا امروز ادامه داشته، بلکه پیش بینی‌های جدید اداره هوا‌شناسی، حکایت از ادامه شرایط نامساعد جوی تا پنجشنبه هفته جاری دارد.

وی در ادامه با اشاره به وزش باد با سرعت ۴۰ گره در عصر روز حادثه می‌گوید: شرایط آب و هوایی منطقه سبب شده که در روزهای اخیر هیچ کسی اجازه خروج از بندر را به دست نیاورده اما به رغم این مسائل، گروه بیست نفری از غواصان متخصص آب‌های عمیق هم اکنون در محل حادثه هستند تا با مساعد شدن اوضاع جوی در روزهای آینده، عملیات بیرون کشیدن جکت از اعماق خلیج فارس آغاز شده و در ادامه، جکت در محل خود مستقر شود.



ارزنده در ادامه با تکذیب اخبار عزل و نصب دوباره خود از سمتش در فاز سیزده، می‌گوید: اینکه گفته می‌شود بنده پیشتر از سمتم عزل شده بودم، به هیچ عنوان درست نیست و مایه شگفتی بنده شده که چگونه چنین اخباری منتشر می‌شود!

وی در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به خروج سریع جکت غرق شده از دریا می‌گوید: با کمی توجه به ساختار جکت، درخواهیم یافت که این سازه به رغم وزن بسیار سنگینش، شناور روی آب قرار می‌گیرد، چراکه از لوله‌های بزرگی در ساخت آن بهره گرفته می‌شود که کنترل آن با شیرهای خاصی است و اصلا روش نصب جکت این گونه است که با این شیر‌ها آب را در درون لوله‌ها پر می‌کنند تا جکت در محل مورد نظر در آب فرو رفته و سرانجام با شمع کوبی در محل خود مستقر شود؛ یعنی همان گونه که اکنون برخی از این لوله‌ها و مخازن شناور سازی از آب پر شده‌اند، می‌توان با تزریق هوا به این لوله‌ها و مخازن شناورسازی، جکت را به سطح آب برگرداند.

مدیر فاز سیزده پارس جنوبی می‌افزاید: چنین عملیاتی پیشتر پس از غرق شدن جکت «ای چهار» در نزدیکی جزیره هنگام هم رخ داده و بر خلاف آنچه در اخبار گفته می‌شود، این جکت مدت‌ها پیش در محل خود مستقر شده و اطمینان می‌دهیم که این کار برای جکت غرق شده فاز سیزده نیز تکرار خواهد شد و به زودی شاهد خروج این سازه از اعماق خلیج فارس خواهیم بود. بنا بر ارزیابی‌های مقدماتی، کافی است تا دو پایه و دو مخزن شناوری این جکت را از آب بیرون آورده و با کمک کمپرسورهای قدرتمند با هوا پر کنیم تا جکت به سطح آب بازگردد.



وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان خسارت وارده می‌گوید: هنوز برای صحبت کردن درباره دلایل وقوع این رویداد و میزان خسارت‌های وارده زود است، چراکه موضوع فعلا در حال بررسی است و شرایط آب و هوایی حاکم در محل حادثه دشواری‌هایی به همراه داشته است؛ اما با توجه به بررسی‌های ژئوفیزیکی پیشین از محل حادثه، گویا بستر نرم دریا در آن منطقه به واسطه انبوه لجن‌های رسوب کرده، مانع از بروز برخورد شدید شده باشد.

این توضیحات در حالی ارائه می‌شوند که در روزهای گذشته، شایعاتی مبنی بر نقش جرثقیل HL۵۰۰۰ در بروز این حادثه به گوش می‌رسید؛ هر چند مسئولان شرکت صدرا، پیمانکار طراحی، ساخت و نصب این جکت در اطلاعیه‌ای نسبت به این شایعه واکنش نشان داده و در کمال ناباوری، حرکت لایه‌های بستر دریا را باعث لغزش سکو، غلتیدن و سرانجام غرق شدن جکت خوانده بودند؛ آن هم در شرایطی که پایه‌های سکو هنوز به کف دریا نرسیده بود!

یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: علت این حادثه هر چه باشد، قطعا مدیران صدرا به دنبال توجیهی برای فرار از انتقادات مطرح در روزهای گذشته بوده‌اند، چراکه طرح موضوعی مانند حرکت لایه‌های بستر دریا، آن هم در شرایط که سکو در مراحل آغازین نصب قرار داشته، نه تنها توجیه خوبی برای حادثه رخ داده نیست، بلکه موجب خدشه‌دار شدن سخنان بحق نزد افکار عمومی جامعه شده و بازخورد خوبی رقم نمی‌زند.



وی می‌افزاید: این که گفته می‌شود حادثه به دلیل نقص فنی در شناور نصاب رخ داده هم درست نیست، چراکه جرثقیل HL۵۰۰۰ سال گذشته با فرستاده شده به کشور کره، تعمیرات کاملی را پشت سر گذارنده و حتی به تجهیزات جدید و مدرن‌تری مجهز شده است. فیلم منتشر شده از این حادثه نیز حکایت از آن دارد که شناور نصاب کارش را به انجام رسانده و از آن جدا شده است.

وی با رد ارزش چند صد میلیون دلاری جکت غرق شده می‌گوید: در صورتی که این جکت در هنگام برخورد با کف دریا، کاملا نابود شده باشد، خسارت وارد، چهل میلیون دلار برآورد می‌شود که به رغم تفاوت آشکاری که با رقم‌های مطرح دارد، همچنان مبلغ گزافی خواهد بود که امیدواریم چنین اتفاقی رخ نداده باشد.

شرکت صدرا: پایه های جکت بر بستر دریا قرار داشته است

در پی انتشار خبر غرق شدن جکت فاز سیزده پارس جنوبی و توضیحات مدیر این فاز درباره خبر، محمد امین زارعی، مدیر دفتر مدیر عامل و روابط عمومی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، ضمن رد ارزش چند صد میلیون دلاری جکت غرق شده گفت: هزینه ساخت و نصب این سازه نزدیک چهل میلیون دلار بوده که در صورتی که این سازه از آب بیرون نشود، زیان وارده همین مقدار خواهد بود، نه چند صد میلیونی که به اشتباه آمده است؛ البته قرار نیست همین ضرر هم وارد شود، چراکه نه غرق شدن جکت اتفاقی است که نخستین بار رخ داده باشد و نه عملیات خارج کردن آن از دریا کاری ناشدنی است، بلکه کار‌شناسان ما منتظرند تا با بهبود شرایط جوی در منطقه، به سرعت عملیات خارج کردن سازه از کف دریا را به انجام برسانند و این مهم به زودی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به حادثه غرق شدن جکت E۴ در نزدیکی جزیره هنگام در سال ۸۹ می‌گوید: آن حادثه در زیر مجموعه صدرا به وقوع نپیوسته بود؛ اما دیدیم که پس از نزدیک یک و ماه نیم، جکت غرق شده از اعماق دریا بیرون آمد و هم اکنون در حال بهره برداری است ولی هنوز برخی از خروج و نصب آن آگاهی نداشته و گمان می‌کنند در حادثه غرق شدن جکت فاز سیزده امکان خروج سازه از دریا نیست.

زارعی در ادامه با تأکید بر قرارگیری جکت بر بستر دریا می‌گوید: فیلم منتشره از این حادثه، گواهی بر این ماجراست که پایه‌های جکت بر بستر دریا بوده و شناور نصاب از آن فاصله گرفته تا شناور شمع کوب به جکت نزدیک شود که متاسفانه در این خلال حادثه رخ داده است. علت وقوع حادثه در دست بررسی است و نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد؛‌‌ همان گونه که از ابتدای حادثه غرق شدن جکت فاز سیزده مسئولان اطلاع رسانی کرده و ارتباط مؤثری با رسانه‌ها داشته‌اند.

مدیر روابط عمومی صدرا می‌افزاید: با این تفاسیر، یادآوری چند نکته در این باره ضروری به نظر می‌رسد:

۱ ـ هزینه ساخت و نصب این سازه نزدیک چهل میلیون دلار بوده است و هیچ‌ گاه مسئولین امر در مصاحبه‌های خود، مبالغ چند صد میلیون دلاری برای ساخت این سازه اعلام نکرده‌اند.

۲ ـ مقایسه حادثه جکت فاز ۱۳ با حادثه‌های دیگر، کاری غیر کار‌شناسی است، چراکه فارغ از تفاوت‌های هر پروژه و تفاوت مجریان، هر مورد نیازمند بررسی‌های خاص خود است. در خصوص جکت فاز ۱۳ که متعلق به شرکت صدراست، پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در کمتر از یک ماه کاری عملیات بازیابی سازه انجام خواهد شد و این جکت هیچ ‌گاه به گنجینه اعماق خلیج فارس نخواهد پیوست.

۳ ـ عملیات بازیابی سازه حادثه دیده، وعده انجام نشدنی یا عجیب نیست و با توجه به تجهیزات و امکانات بسیار مناسب و منحصر به فرد موجود در شرکت صدرا و کشور، این عملیات قابل انجام است.

۴ ـ شاید بهترین راه قضاوت در هر حادثه‌ای، تنها دیدن فیلمی چند ثانیه‌ای نبوده و بهتر است به مستندات و سوابق انجام عملیات و دیدگاه‌های کار‌شناسان و متخصصین اجرایی هم توجه شود.

۵ ـ شرکت صدرا با سابقه دیرینه خود در زمینه ساخت، حمل و نصب سازه‌های دریایی در بیشتر فازهای پارس جنوبی و دریای خزر، ضمن اعتقاد به کار کار‌شناسی و علمی و انجام محاسبات دقیق فنی و تخصصی و رعایت همه استانداردهای جهانی در همه مراحل کاری خود، بیشترین تلاش را برای کاهش حوادث انجام داده و هم اکنون نیز در حال ایجاد آمادگی‌های لازم جهت نصب دیگر جکت‌ها و سکوهای فازهای پارس جنوبی در منطقه خلیج فارس با امکانات و تجهیزات منحصر به فرد تخصصی خود همانند کرین بارج ۵۰۰۰ تنی HL۵۰۰۰ است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۸
انتشار یافته: ۴۷
خوب چه فایده!
دوباره غرق میشه.
پاسخ ها
داروساز
| Germany |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
آقا چقد ایران مهندس نظرده داره. چقد نظر کجا بودید تا حالا مهندسین گرامی؟
مقتضی است یک گروه حقیقت یاب مامور رسیدگی به این امر شوند تا مسئول خسارت وارد شده 40 میلیون دلاری مشخص شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
قیمت جکت 40 میلیون دلار هست نه اینکه خسارت 40 میلیون دلار باشه
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
محض اطلاع جنابعالی قیمت جکت 200 میلیون دلار است و دستگاههای مرتبط میزان ارزش را یک پنجم واقعیت اعلام نموده اند.
وقتی نابود شده حالا از اب هم بکشی بیرون چه فایده .این دومین باره این اتفاق می افته چرا .آزمون و خطا جواب نمیده . دیدی سال پیش افتاد و غرق کرد دوباره چرا ؟
میدونید میتونست سالی 100 میلیارد دلار برای کشور سود اور باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
آخه بچه جون، تو میدونی 100 میلیارد دلار!! چقدر هست؟!!
اصلا میدونی کل درآمد نفتی ما الان به این مبلغی که نوشتی نیست.
عزیزان دلیل غرق شدن عدم بازرسی مخازن شناوری و دیافراگمهای مربوط به پایه های سازه قبل از انتقال به دریا بوده است. هر چند اگر با HL5000 سازه کنترل می شد با اینکه سیستم شناوری خوب عمل نکرده بود این اتفاق نمی افتاد. ولی مدیران صدرا با توجه به سابقه قبلی این جرثقیل و حکایت مارگزیدگی خیلی زودتر از موعد مقرر هوک جرثقیل را از سازه جدا میکنند تا مبادا وزن سازه باعث آسیب جرثقیل گردد. اینجاست که باید گفت ای دل غافل
صدرا جان !!!!!
چرا اصولا" گذاشتيد كه اين جكت غرق شود كه الان بخواهيد اطمينان ! دهيد كه از آب بيرون ميكشيد !!!!!!
راستي اول ، اون جكت قبلي رو كه در منطقه پارس جنوبي غرق شده بود رو از آب بيرون بكشيد بعدا" اطمينان ! جديد بدهيد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
دوست عزیز در متن خبر نوشته شده که اون سازه هم بر خلاف خبرها مدت ها پیش در محل خود مستقر شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
"..مدیر فاز سیزده پارس جنوبی می‌افزاید: چنین عملیاتی پیشتر پس از غرق شدن جکت «ای چهار» در نزدیکی جزیره هنگام هم رخ داده و بر خلاف آنچه در اخبار گفته می‌شود، این جکت مدت‌ها پیش در محل خود مستقر شده .."
شما عادت به خوندن خبر ندارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
اصلش اينه !
اول بايد كل جكت غرق شه زير آب ، تا آبديده شه و بعدا" نصب شه .
انشاءالله اینطور باشه که میگن
ولی از خواستن تا توانستن راه زیادی رو باید رفت به نظرتون اینها میرن
پاسخ ها
عادله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
چرا اينقدر بد بين راه اگر هم سخت خواستن ، توانستن است ميتوانند حتمآ ميتوانند
كاش در مورد هزينه هاي بازيابي جكت و همچنين هزينه هاي ناشي از تاخير نصب هم صحبت ميشد. يه جوري حرف ميزنن انگار يه اشتباه لپي بوده و الانم دو تا غواص ميفرست هر كي يه سرشو ميگيره ميارنش بيرون!
چقد دلم سوخت. ما هر روز تو بوشهر این سازه عظیم رو تماشا میکردیم
با دلار 4000تمن ميشه چقدر ؟
اين دومين جكتي از صدرا ( صنايع دريايي ايران ) است كه غرق ميشود .
بجنبید
اصولا تکنولوژی ساخت چنین سازه هایی به مراتب پایین تر از تکنولوژی نصب آنهاست. این هم یک تجربه دردناک دیگه است. امیدوارم درس های خوبی بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
مهندس اطلاعاتت منو کشته
پ نه پ بذار زیر آب بمونه
این امر واضح است که پس از استقرار جکت بر روی بستر دریا(و البته پیش از شمعکوبی) این اتفاق روی داده است. فلذا پیشنهاد می گردد بدون نظر کارشناسی اخبار را بر روی سایت قرار ندهید.
هموطنان نظر دهنده ی عزیز.

جدا ما ایرانیان در حرف زدن و نظر دادن بسیار وارد و پر تلاشیم به خصوص در نظرات کارشناسی و انتقادات!

به امید اینکه این معضل هم در کنار معضلات دیگر جامعه روزی برطرف گردد.

امیدوارم موجب ناراحتی شخصی نشده باشم.
نمی خوام ناامیدتون کنم ولی جکت از دست رفت لطفادنبال توجیه نباشید چرا که ممکنه در پی بیرون کشیدن آن تعدادی هم کشته شوند
پاسخ ها
مجید
| United States of America |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
در ناامیدی بسی امید است نا شناس جون
همانطور که مدیر پروژه فاز 13 گفته جکت هنگام نیز غرق شد و پس از آن از آب بیرون کشیده و نصب شد.
اینکه جکتی با این عظمت غرق می شود جای ناراحتی دارد ولی این مسایل در صنایع فراساحلی رخ می دهد و بیرون آوردن آن توسط متخصصان ایرانی قابل انجام است.
سلام
من يكي از كارگران نصاب جكت بودم.
تقريبا همه اطلاعات درسته به غير از اينكه جكت اون روز پايه هاش رو كف بود كه بچه ها براي بالاس كردن و پر كردن لوله ها رفتن روي آن.
در ضمن اينمك بگم كه ما 3 روز رو دريا الاف بوديم و موقعيت چاه حفاري شده را پيدا نميكرديم كه بعد از 3 روز كه اچ ال5000 زير بار بود مجبور شديم دستگاه ار او وي رو فرستاديم و جالب اين بود كه 18 متر مخصات چاه با اوني كه شركت گاز اعلام كرده بود دورتر بود.
در آخر ما بايد خدا رو شكر كنيم كه هيچ كد.م از پرسنل زحمت كش ما صدمه نديدن.
تابناك لطف كن يكم از پرسل وحشت زده ما در اون روز بگو اينم بگم كه هوا واقعا خراب بود.
پاسخ ها
علی
| United Arab Emirates |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
نیما جان.
1. risk assessment انجام شده بود یا نه؟ مگه اولین ریسک نصب جکت محل اشتباه یا جهت نصب اشتباه نیست؟ مگه شما بازرسی غواص قبل از نصب و sail away ندارین که میگی جای سکو اونورتر بود؟
2. چجوری جکت رو برای نصب بردین وقتی که می دونستین قراره هوا دو روز بعدش خراب شه؟ این فقط با دستور مدیریتهای صدراست غیر از اینه؟
3. اگه فیلمی که ما هم دیدیم و همه دیدند درست باشه، شما هنوز رو بستر نیستید و در حقیقت نتونستین بالاستینگ تانکهارو رعایت کتید. علتم مشخصه. عدم بازرسی صحیح و ....
4. به هر حال الان میگید به خیر گذشت و فلان و بهمان. شاید فردا اینطوری نباشه.
الكس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
سلام نيما جان
چند تا سئوال دارم كه ناقض حرف هاي شما است و نشان دهنده اين است كه يا شما كارگر نصاب نيستي يا اينكه كارت را بلد نيستي.
اگر پايه هاي جكت روي بستر ننشسته است پس چرا :
1-جكت از كرن جدا شده است؟؟؟؟؟
2- چرا پرسنل بر روي آن هستند؟؟؟؟
الوارهايي كه روي جكت هستند وقتي نصب مي شوند كه جكت در محل قرار گرفته و مكان آن توسط تيم نقشه بردار تاييد شده و سوپروايزر نصب اجازه كار به ساير گروه ها مي دهد. اگر جكت نصب نشده پس اين چوب هاي الوار چيست؟؟؟؟؟
پس از قرار گرفتن جكت بر بستر دريا حداقل بايد پايل هاي (شمع ها) دو عدد از leg ها كوبيده شود كه با احتساب زمان مورد نياز جهت NDT نياز به يك تا دور روز زمان دارد. چگونه شما اقدام به نصب جكت نموديد در حاليكه عصر آن روز هوا نامساعد شد؟؟؟؟؟
اگر جكت درست نصب مي شد بدليل عدم زمان كافي جهت پايل كوبي بعلت موج هواي طوفاني غرق مي شد.
hlv5000 چرا زير بار بود مگرجكت توسط بارج حمل نمي شود؟؟؟؟

ضمنا جهت اطلاع دوستان غرق شدن و ريكاوري سازه هاي دريايي موضوع جديدي نيست و در بسيار از پروژه ها جهني اتفاق افتاده است.
آنچنان كه سكوي هنگام را بيرون كشيديد
کار بزرگ ریسک بزرگ هم دارد اگر از کاربزرگ بخاطر مخاطراتش بترسیم همیشه وابسته و زیر دست خواهیم بود من دست همه کارگران و مهندسان و مدیران ودستاندرکاران این پروژهای مردانه را میبوسم و به تک تکشان آفرین میگویم هیچ تجربه بزرگی مجانی بدست نمی آید
پاسخ ها
مجید
| United States of America |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
افرین مهرداد جون حرف اخر و خودت زدی
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
تجربه وقتی بدست می ایدکه اتفاق دقیق تجزیه وتحلیل بشه نه اینکه ازترس افکارعمومی با یکسری کلی گویی وضد ونقیض از مواجه با نظر کارشناسان فرار کنیم.
اگر مسئولین فوق صداقت دارند فیلم کامل را ارائه دهند.
اتفاقا شرکتهای معتبر جهت ارتقا دانش اینگونه رشته ها وقت زیادی رو صرف بررسی این حوادث می کنند واز اظهار نظر دیگر کارشناسان جهت ارتقا خود استقبال می کنند.
اگر مسئولین پروژه ای4 دلایل غرق شدن ان مورد را شفاف ارائه کرده بودند امروز شاهد چنین اتفاق ناگواری نبودیم.
به امید برخورد صادقانه مدیران با مردم
سكوت سرشار از نا گفته هاست ...
خدا يا شكرت كه كسي رو از دست نداديم !
همه میدونن که میارینش بیرون ولی به بهای چی؟؟؟ باید هزینه ساخت این ابرسازه دوباره برا بیرون آوردنش هزینه بشه!!!
عزیزان دلیل غرق شدن عدم بازرسی مخازن شناوری و دیافراگمهای مربوط به پایه های سازه قبل از انتقال به دریا بوده است. هر چند اگر با HL5000 سازه کنترل می شد با اینکه سیستم شناوری خوب عمل نکرده بود این اتفاق نمی افتاد. ولی مدیران صدرا با توجه به سابقه قبلی این جرثقیل و حکایت مارگزیدگی خیلی زودتر از موعد مقرر هوک جرثقیل را از سازه جدا میکنند تا مبادا وزن سازه باعث آسیب جرثقیل گردد. اینجاست که باید گفت ای دل غافل میبینی....
باسلام و با احترام به كليه نظرات همه، اينجانب به عنوان نفر كارشناس نصب جكت SPD13C فاز 13 پارس جنوبي شرح مختصري از حادثه رخ داده به اطلاع مي رساند.
شناور HL5000 به عنوان شناور نصاب روز جمعه مورخ 91/11/6 شروع به عمليات Lift جكت كرده و سازه از روي شناور حمل جكت برداشته شده و بر روي اب به حالت غوطه ور قرار داده است.سپس عمليات عمود كردن جكت بايستي صورت گيرد كه اين عمليات نيز با موفقيت انجام گرديد.
در مرحله بعدي سازه مي بايست بر روي چاه از پيش حفر شده قرار گيرد كه بدليل گزارش اشتباه شركت حفاري درباره موقعيت اين چاه جكت به مدت تقريبا 3 روز از HL5000 آويزان بوده است. پس از جستجوي 3روزه و يافتن چاه مورد نظر در فاصله 18 متري موقعيت گزارش شده، و با توجه به شروع دريا خرابي اين جكت با تاييد شركت نفت و گاز پارس(POGC) در موقيت يافته شده توسط شركت نصاب بر روي بستر دريا قرار گرفت. پس از قرار گرفتن جكت ، شناور از جكت جدا شده و در موقعيت Stand off قرار گرفت. پس از حدود يك ساعت بعد از جدا شدن HL5000 جكت به آرامي شروع به فرو رفتن در خاك و همزمان واژگون شدن در داخل آب نمود.
(شايان ذكر است علل وقوع اين حادثه دست بررسي بوده و مطالعات ميداني و مهندسي ادامه دارد.)
قابل توجه دوستانی که راحت نظر می دن:اول اینکه این پروسه یک کار فوق سنگین محسوب میشه؛ودر این موارد گاهی حوادثی پیش میآید.باید بدانیم که حتی حمل آن بر روی زمین یک کار فوق حرفه ای است که شاید فقط چند شرکت معدود در ایران تخصص جابجایی آن را دارند .شما از کار فوق تخصصی وشرایط سخت کار در دریا چه میدانید که راحت نظر میدید.؟ کارهایی که این شرکتها انجام میدند را حتی بعضی از کشورها ودولتها توانایی انجام آن را ندارند ؛کار ما شده فقط ایراد گرفتن ولی تاحالا شده بابت نصب های موفقشان با وجود تحریم؛ کسی از این مهندسین وکارگران که دور از زن وبچه اشان جانشان را به خطر میاندازند،تشکر کرده باشه . حادثه پیش میآد در عوض تخصص بیرون درآوردن آنها هم به تخصص متخصصینمان اضافه می شود .
نیما جان خوشحالم که همه پرسنل سالم هستن.من خودم توی دریای توفانی گیر کردم و میدونم چقدر وحشتناکه.همیشه سالم باشید
دوستانی که اطلاع ندارن لطفا نظر ندن اصولا برای نصبش اینا رو نیمه شناور می کنن بعد با ورود آب تو کف دریا ثابتش می کنن احتمالا یه جای آبگیری مشکل داشته نا متوازن شده رفته چایین دوباره می تونن آبو ازش بکشن بیارنش بالا
كار هاي اجرايي هميشه با ريسك همراست جه مالي و چه جاني.خدا كنه تلفات جاني نداشته،بم را ميسازيم از نو،ما ميتوانيم.كارهاي بزرگ، پولهاي بزرگ و ريسك هاي بزرگ و مردان بزرگ ميطلبد.
جا دارد به همه متخصصان ایرانی خسته نباشید گفت . کار های اجرایی با چنین مشکلاتی نیز همراه می باشد . انشاء الله با یاری خدا این پروژه همت با همت همه شما عزیزان به بهره برداری می رسد .
این همه خسارت به علت نداشتن مهندس ایمنی با سابقه است همه جای دنیا سرمایه گذاری بر روی ایمنی در اولویت است به غیر از ایران که اصلا چیزی یه عنوان ایمنی وجود نداره متاسفم
این همه خواندیم بلاخره متوجه نشدیم این جکت چیست و چه کاری می کنه
سلام الكس
جواب سوالات
قبل از هر چيز بگم من كارگر نصب بودم نه مهندس و من رو جكت زمان نصب نبودم رو كشتي DLB بودم و حالا جوابات
1-پايه رو بستر بود و داشت هوا خراب ميشد پس مهندس ها تصميم گرفتن كه كرن5000 رو جدا كنن چون به ريسكش نميارزيد(قاعده كلي اينه كه كرن5000 جكت رو تا آخر نصب نگه داره تا نصب تموم بشه و بعد ولش كنه كه شمع كوبي شروع بشه و همانطور كه گفتم هوا داشت خراب ميشد و بايد كرن5000 جدا ميشد تا مثل سال 89 سر كرن نياد)هزينه تامير كرن از جكت خيلي بالاتر و اين كرن 5000 يه سرمايه ملييه
2-بايد باشن تا هر چه زودتر پايه هارو پر كنن و جاكت در جاي خودش قرار بگيره و بتونن باياسي تانكها رو جدا كنن
3-الوارها براي حركت راحت تر پرسنل بر روي جاكت بود.
4-گفتم هوا خراب داشت ميشود و بايد كرن رو جدا ميكردن
5-زماني كه جكت رو از رو بارج ورداشتن و سي فسنينگه رو جدا كردن گذاشتن رو مختصات داده شده كه اونجا چاه نبود.و اينم از اينجا نشعت ميگيره كه قواص نميفرستن
الكس جان
كل كامنتي كه من گذاشتم فقط براي اين بود كه بگم الحمدالله كارگرامون سالم موندن و تلفاتي نداد
بابا این همه حادثه ی فنی در اروپا هم رخ می دهد اما از اون مستند تهیه می کنند و دلالیل علمی را استخراج می کنند نه اینکه اینقدر همهمه درست کنند که مهندسین مجبور به توجیح و ... شوند.100 ها پروژه ی میلیارد دلاری را همین مهندسین انجام دادند و ارزی که قرار بوده به شرکت های انگلیسی و روسی برسه در کشور باقی مانده است حالا یه طرحم در فرآیند نصب شکست خورده.
خیلی کشورها 10سال رو پروژه های فضایی کار می کنند آخرشم می ترکه
اگه اشتباهی بوده باید بررسی شود و از تجربه ی آن بهره برد نه اینکه دنبال مقصر باشیم . به هر حال هزینه های بیت المال است و باید دقت شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها