بازدید 41194

چه کشوری در مذاکره ایران و آمریکا میانجی خواهد شد؟

بحث احتمال مذاکره مستقیم و دوجانبه میان ایران و آمریکا همچنان در میان محافل تحلیلی و رسانه‌ای داغ است و هر روز خبر یا شایعه تازه‌ای درباره آن منتشر می‌شود. در آخرین مورد، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، میانجی موردنظر کشورش برای برقراری روابط با ایران را معرفی کرده است.
کد خبر: ۲۹۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵ 13 January 2013

بحث احتمال مذاکره مستقیم و دوجانبه میان ایران و آمریکا همچنان در میان محافل تحلیلی و رسانه‌ای داغ است و هر روز خبر یا شایعه تازه‌ای درباره آن منتشر می‌شود. در آخرین مورد، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، میانجی موردنظر کشورش برای برقراری روابط با ایران را معرفی کرده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، در سخنانی با اشاره به موضوع برقراری احتمالی روابط میان ایران و آمریکا، از عمان به عنوان کشوری نام برده که می‌تواند وظیفه «از میان برداشتن حصار‌ها» و میانجی‌گری میان دو کشور را داشته باشد.

به نوشته روزنامه «تایمز عمان»، آرون اسنایپ، سخنگوی دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا گفته: «هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد؛ اما گمان می‌کنم عمان گاهی همچون شریکی ارزشمند در از میان برداشتن این شکاف رفتار کرده است و اگر در آینده هر گونه فرصت برای مذاکره با ایران باشد، مایه خرسندی ما خواهد بود که این فرایند را با کمک عمان انجام دهیم».

اسنایپ ضمن تأکید بر اینکه ایالات متحده خواهان روابطی بهتر با ایران است، افزود: «هم‌اکنون بی‌اعتمادی‌های بسیاری میان دو کشور هست؛ بنابراین، برای هر دو طرف بهتر است که این بی‌اعتمادی‌ها را کنار بگذارند».

وی با اشاره به روابط نزدیک و صمیمانه عمان با ایران، این موضوع را برای آمریکا مهم دانسته و گفته: «کانال عمان برای ایالات متحده بسیار با اهمیت است».

این سخنان در حالی از سوی یک مقام وزارت خارجه آمریکا بر زبان می‌آید که در ماه‌های اخیر، موضوع احتمال مذاکره مستقیم و حتی برقراری روابط میان ایران و آمریکا، به یکی از مباحث مهم منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، دولت عمان در گذشته نیز در چندین مورد وظیفه انتقال پیام میان ایران و آمریکا را بر عهده داشته و این امر از سوی مقامات وقت هر دو کشور تأیید شده است.

به هر حال، سخنان اسنایپ می‌تواند تأیید دوباره‌ای بر اهمیت یافتن موضوع مذاکره ایران و آمریکا و تلاش در یافتن راه‌های مناسب برای این موضوع است؛ هرچند، عمق شکاف‌ها و اختلافات در مسائل گوناگون، تاکنون مانعی جدی بر سر راه هر گونه گفت‌و‌گو بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹۴
انتشار یافته: ۴۹
بعید است روسیه اجازه بدهد که ایران به سمت آمریکا برود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
کی حرف از روسیه زد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
در کنار روسیه چین و ترکیه و اعراب و اسراییل از این رابطه و کاهش تحریمهای ایران ضربه می بینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
اصلا چه ربطی به روسیه داشت؟ لولو یکی دیگه هست ولی انقدر تو گوشتون خوندن که فکر و ذکرتون شده روسیه
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
روسيه ازمصالحه ايران و آمريكا خوشحال نخواهدبود لذا سنگ اندازي ميكند
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
روسیه منافع خود را پی میگیرد ما هم باید منافع خودمان را تعقیب و پی گیری کنیم ... اجازه ما هم دست روسیه نیست
تا زماني كه ميانجي ما كشور روسيه است دايما در دور مذاكرات دور خواهيم زد بي نتيجه و بي حاصل .خدا اخرش را بخير كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
میشه برای ما هم توضیح بدید که روسیه چی کار کرده که مذاکرات بی نتیجه باشه!! تا جایی که ما میدونیم فعلا تنها کشوری که برای انجام مذاکرات فشار وارد میکمه روسیه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
اقای ناشناس این جمله را شنیدی که هم از اخور می خوره هم از توبره این دقیقا توصیف روسیه است اگه می توانی یکم اطلاعات سیاسی را بیشتر کن
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
روسیه همیشه برای اینکه خود را به عنوان یک قدرت برتر نشان دهد از تنش میان هر کشور با آمریکا استقبال کرده و حتی باعث افزایش این تنش ها نیز شده است. تا آن جا که از آمریکا امتیاز های زیادی گرفته بعد پشت آن کشور را خالی کرده بارز ترین نمونه آن کوبا ست که حتی روسیه کلاهک های هسته ای را به کوبا منتقل کرد ولی بعد از امتیاز گیری از آمریکا کوبا را به حال خود رها کرد و به قول معرف علی موندو حوض ش...... هیچ کشور منطقه ای از رابطه ایران و آمریکا خوشحال نخواهند........
دانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
همیشه روباه نمی گذارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
بحث اینه که روسیه اصلا تا امروز چیکار کرده ؟؟/ ما که جز چرت و پرت گفتن چیزی ندیدیم .. اگه شما کار موثری دیدین بگین !!
سروش
| United States of America |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
اگر کمی تاریخ را بخوانید متوجه می شوید که ضرباتی که ما از روسیه خورده ایم بسیار سخت تر از زمانی بوده است که با آمریکا رابطه داشته ایم. مفاد قراردادهای زمان قاجار خود موید این مساله است. روسیه هیچ گاه اجازه نخواهد داد تا ایران و آمریکا دور یک میز بنشینند. مگر آن که منافع روسیه در این مذاکرات لحاظ شود. و البته این برای سیاسمتداران کارکشته ی روسی امری است بسیار بدیهی و حائز اهمیت ، که منافع کشور و مردمشان را بر هر چیز ارجح می دانند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
ببخشید دوست محترم که پاسخ دادین. روسیه فشار وارد می کنه ولی سمت فشارش بیشتر به ایرانه و البته امتیاز گیریش از امریکا - اس 300 و تاخیرات راه اندازی نیروگاه بوشهر رو که یادتون نرفته
نیازی به میانجی نیست چون "فقط" خود ایران و امریکا هستند که عمیقا به دنبال جایگزینی تعمال بجای تقابل هستند و سایرین در این مسئله سودی ندارند؛ علی رغم تمام اقدامات و تحقیر های ایران و امریکا علیه یکدیگر، هر دو به قدرت و جایگاه طرف مقابل اشراف دارند. شاید الان نوع تعادل میان ایران و امریکا را بتوان به موقعیت میان روسیه و امریکا در اواخر جنگ سرد تشبیه کرد.
کشور عمان واقعا مانند برادری برای ایران عمل کرده است. جا دارد از حاکمان این کشور تشکر کنم.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
در روابط بین المللی برادری و پدر فرزندی و عناوینی این چنینی جایی ندارد فقط و فقط منافع ملی وجود دارد
مذاکره براساس احترام متقابل بازی برد-برد برای ایران امریکا وباخت-باخت برای روسیه ،اعراب واسرائیل است
اگرامریکاباایران رابطه داشت 1600میلیارددلار در افغانستان هزینه نمی کرد
ادامه رون فعلی به ضرر دوکشور است
درست است ماالان داریم برای تحریم هزینه می دهیم اما امریکا نیز مجبور است امتیازهای فراوانی برای همراه کردن کشورها باخودبپردازد
روابط با آمریکا بهترین گزینه برای ایران است
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
تقابل بين ايران و امريكا تقابل بين دو كشور نيست كه حل شود .تقابل بين دو تفكر است اين دو ديدگاه ماهيتا نمي توانند كنار يكديگر قرار گيرند الا اينكه يكي كوتاه بيايد.يا ايران تمام شعار ها را كنار بگذارد با ظلم مصالحه كند يا امريكا ظلم به ديگران را كنار بگذارد.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
فراموش نكنيم كه اين بهترين گزينه براي ايران بدترين گزينه براي اعراب و روسها است .
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
منم موافق نظر نادرجانم
جنگ میان ایران جنگ قدرت یا سیاست نیست بلکه جنگ استراتژی و اعتقادی هست
یا باید ایران امام زمانش رو انکار کنه و واژه اسلامی بودن رو از روش برداره یا باید باآمریکا همیشه در جدال باشد
من قبول دارم که در تحریمیم و فشار زیادی رو از نظر اقتصادی داریم متحمل مییم و روز بروز فاصله فقیر و غنی افزایش میابد ولی نباید تسلیم بشیم
تابناک جان لطفابابصیرت عمل کن
فتنه بعدی اینه که مردم رو بافشاراقتصادی مجبور کنند تن به ذلت بدن و همه فریب قران های پاره عمروعاصی بشند و علی زمانه رو تنها بگذارند
همگی یادان باشد هرکه در این بزم مقربترست جام بلا بیشترش میدهند
عزیزانم فشار اقتصادی رو باید تحمل کنیم که بعد هر شبی روزی پیدا خواهد شد
به امید اینکه امام زمانمون رو تنها نگذاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
نه موافق نیستم...آیا می دونین آیه"...انا فتحنا لک فتحا مبینا"برای چه نازل شده؟ برای پیروزی در جنگی بزرگ و خونین؟ نه.برای صلح با کفار. صلح حدیبیه. البته هر چیزی شرایطی خاص خودش رو داره باید وقتی مذاکره صورت بگیره که دستکم ما در شرایط برابری با اونها باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
بخشیدا.مگه روسیه و چین کمنیست از آمریکای مسیحی بهترن که میگین باید اسلامو انکار کنیم اگر با آمریکا مذاکره کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
مذاکره ی ایران و آمریکا اگر انجام بشه فقط مذاکره برای حل پرونده ی هسته ایه دوستان.
دقیقا به همون دلیل که نادر عزیز گفت. این مذاکرات اونقدر پیش نمیره که یکی بخواد از اصولش کوتاه بیاد, مگر به مرور زمان دیدگاهها به سمت هم بیاد و متعادل بشه.
صلاح كارخويش خسروان دانند.خداكنه هر اتفاقي مي افته به ضرر ملت ها نباشه....
همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند، برای مذاکره با آمریکا نیازی به هیچ طرف ثالث نیست. کافی است که آمریکا بپیذیرد با یک کشور مستقل مذاکره می کند و نه یک کشور وابسته. اگر این واقعیت را بپذیرد در آنصورت می توان در همین تهران و سپس در واشنگتن پشت میز مذاکره نشست و مشکلات را حل کرد. انشاءالله که مسئولین دو کشور به این نتیجه رسیده باشند.
مرگ را می پذیریم ولی رابطه با آمریگا نه! چون امریکا شیطان بزرگ است! مرگ بر آمریکای جهانخوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
امریکا مگر می شود از افکار شیطانی دست بر دارد.
اصلا بحث روسيه و... نيست . بحث اين است كه ما بايد بر اساس منافع ملي و اقتصادي و امنيتي خودمان تصميم بگيريم و به خاطر ديگران تصميمي احساسي نگيريم .
مي شود هم با امريكا رابطه داشت هم در مسائل بزرگ بين المللي همچون قضيه فلسطين اختلاف نظر داشت مهم به وجود امدن شرايطي است كه بتوان رودررو ايران و امريكا حتي به هم ناسزا بگويند بهتر از وضعيت كنوني است
اول منافع ایران و ایرانی بعد دیگر کشورها . تاوان اشتباهات دیگر کشورها هم ملت ایران نباید بدهد ! با این دید میتوان با آمریکا روابط خوب داشت . اگر امروز به فکر ایران و ملت نباشیم فردا دیر است
من هم با نظر دوستان موافق هستم تا زمانی که پای روسیه هست مصالحه انجام نمی گیره روسیه منافع اش ایجاب میکنه بین ایران و آمریکا روابط برقرار نباشه داره فیل بازی میکنه !!!! البته دوستان روسیه ناراحت نشن این یک واقعیت است.
دقیقا بحث اصلی بر روابط استراتژیک ایران و روسیه و تاثیر آن بر روابط ایران و آمریکا است. اگر ایران بخواهد به سمت آمریکا برود باید از روابط خاص خود با روسیه صرفنظر کند. ایران کشوری بیطرف حساب نمی شود و در اکثر موضع گیری های بین المللی مواضعی متناقض با ایالات متحده و هم سو با روسیه دارد، اگرچه در بعضی موارد مواضعی مشترک و یا متفاوت با هر دو دارد ولی کفه ترازو به سمت اتحاد با روسیه برای جلوگیری از گسترش نفوذ و مصونیت در برابر ایالات متحده آمریکا است. حالا بحث اصلی آمریکاییها هم همین است که بیایید سمت ما و روسیه را تنها بگذارید و منافع ملی خود را در سایه روابط استراتژیک با ما و در راستای حذف نفوذ روسیه تامین کنید.
ایران باید به سمتی چرخش کند که بیشترین منافع پایدار نظامی سیاسی و اقتصادی را برای آن به ارمغان بیاورد. به نظر می رسد اتحاد با روسیه در طولانی مدت به ایران در گرفتن نقش اول خاورمیانه و در راستای قدرت برتر کمک شایانی خواهد کرد اگرچه اتحاد با آمریکا به منافع اقتصادی و تکنولوژی های غیرنظامی کمک خواهد کرد.
اسراییل به معنای حلقوم آمریکا است و ایران در راستای کنترل آمریکا با هزینه های زیادی که برای مقاومت می پردازد پا بر گردن آمریکا گذاشته است و این هزینه ثبات است.
داشتن روابط میانه با امریکا نیاز به هزینه های کنترل جنگ خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران را از بین خواهد برد.
در بازی سیاست دوست ودشمن به شفافیت واقرار دوطرف نیست .همانطورکه دوستان ما دشمنان امریکا نیستند
یه ضرب المثلی هست که می گه
اول برادریت رو ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن
آمریکا اول حسن نیت خود را ثابت کنه بعد بیاد پای مذاکره .
از یه طرف تحریم جدید وضع می کنه و از طرف دیگه ادعای برقراری ارتباط
کدوم را باور کنیم ؟
قسم حضرت عباس و یا دم خروس ؟
منافع كشورهايى مثل روسيه، اسراييل، كشورهاى عربى وتركيه باروابط ايران وأمريكا به خطر ميافتد ، آيا اين رابطه امكان پذير خواهد بود؟ !!!!
عمان بهترین گزینه است
چون سایر کشورها نظیر ترکیه ، عراق و ... منافع خود را اولی تر می بینند
کشورهای عربی هم به هیچ وجه از این قضیه خوشحال نخواهند بود
عمان تنها کشوریست که در این میان هیچگاه مواضع ضد ایرانی نداشته با وجود رابطه نزدیک با امریکا
هر چه زودتر و باید به روشی منطقی با آمریکا ارتباط بر قرارکرد . این به نفع ایران و ایران دوستان و ملت شریف و رنج کشیده ایران است .
با سلام و خسته نباشید
سال 59 تا 67 هم یک جنگ تمام عیار با عراق داشتیم و هزاران جوان این مملکت از بین رفتند ولی الآن با هم ارتباط داریم. بنابراین صرف خصومت گذشته نمی تواند مانع ارتباط با دیگران باشد. اساس ارتباط با دیگران بایستی حفظ مصالح و امنیت کشور با رعایت عزت و منافع باشد.
با تشکر از طرح موضوع
برادران گرامی، الان همانگونه که همه تان مستحضرید ما رابطه با امریکا را نمی پذیریم بخاطر اینکه میگوییم سردمداران و شرکتهای چند ملیتی امریکا ظالم هستند، این کاملا" قبول، ولی وقتی این را هم میدانیم که در کشورمان هر روز فاصله غنی با فقیر زیاد میشود، که خود این نیز ظلم بر یک عده فقیر، آیا سزاوار است خودمان بنام مبارزه با ظلم، ظلمی دیگر و ناخواسته مرتکب شویم؟ آیا سزاوار است در اثر این موضوع منابع انسانی و مادی ما بنوعی تلف شود، آیا اتلاف سرمایه و اتلاف وقت جزو محرمات اسلام نیست؟ فقط ایراد ما اینست که تک بعدی به موضوع نگاه می کنیم. من شخصا" نمی گویم رابطه داشته باشیم یا نداشته باشیم، چون وقتی که سی سال است رابطه نداریم تا بحال نمردیم منبعد هم نمی میریم، لیکن تمام جوانب و واقعیت هایی که در جامعه می گذرد کنار هم بگذاریم بعد با جمیع جوانب تصمیم بگیریم.
بنظر من مذاکره و رابطه دو مقوله کاملا جدا هست .ما مسلمان هستیم و اسلام دین عقل و منطق هست ما باید مستقیم مذاکره کنیم و دیدگاههای خردمندانه و منطقی خودمان را به گوش جهانیان برسانیم ولی ممکن است هیچ وقت به تفاهم برای یک رابطه نرسیم
اولين نظري راكه خواندم مبني براينكه بعيداست روسها بگذارندكه ايران باامريكا عادي سازي روابط داشته باشدباعقل جوردرميايدچون ازنبود ارتباط ايران وامريكا خيلي ازكشورها سودميبرند البته بنده بعنوان يك مسلمان ايراني روابط امريكا رادرصورتي صلاح ميبينم كه عادلانه ودور ازقلدري ودخالتهاباشدكه باتوجه به خوي امپرياليستي امريكا واقمارش بعيدميدانم اين كشورباتوجه به سوابق ننگينش نظرش روابط عادلانه باايران باشد
فقط ميدونم كه امريكا خيلي بهتر از روسيه و چينِ كمونيست هست!
اگه رابطه با چين و روسيه نقض استقلال ملي و عقايدمون نيست،پس همين نوع رابطه را ميتوان با امريكا برقرار كرد،با اين تفاوت كه منافعمون بسيار بيشتر تامين ميشه!
ایران ابر قدرت نو ظهور جهان فعلی با شعار مردم باید حاکمیت خود را تعیین کنند است مردم دنیا در حال بیدار شدن هستند و الگویشان ایران است اگه صلح کنیم میگن دیدید اینم ایرانتون بالاخره تسلیم شد پس شما هم بشینین سر جاتون قضیه اینه داداش پس گشنگی بکش برادر راه درست همینه
دشمن شماره یک ایران دولتهای عربی هستند که عمرا نخواهندگذاشت روابط ایران وامریکا برقرارشود.
با سلام
میخواستم به عنوان یک کارشناس مسایل سیاسی این رو یاد آوری کنم که تمام دولت های استکباری ار رابطه ایران با آمریکا متضرر می شوند علی الخصوص انگلیس, فرانسه,عربستان و اما ما باید بعد از این کشور ها زنگ خطر رو برای روسیه و ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به صدا در بیاوریم.
از همگی شما یک سوال دارم .ایا امریکا میتونه خسارتی رو که به ایران زده جبران کنه . این خسارت به اقتصاد ما حتی همین الان هم ادامه داره هرموقع تحریم برداشته شد مذاکره بشه . سختی بر مردم ما رو امریکا روا داشت مگر نه هیچ ایرانی نمیتواند ببیند که ایرانی دیگری در رنج باشه .
مگرکشورهای روسیه ترکیه کشورهای عربی اجازه میدهن که رابطه ایران با آمریکا بهبودیابد.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی