بازدید 11594
یک آمار نفتی و کلی سر و صدا!

برخی مقامات بهانه می دهند و بعد تکذیب می کنند

این برای چندمین بار است که آمار کاهش صادرات نفت ایران، از سوی برخی مسئولین اعلام می‌شود و وزارت نفت آن را تکذیب می‌کند. و باز برای چندمین بار است که با اعلام کاهش صادرات، رسانه‌های خارجی به سرعت مشغول بازتاب آن می‌شوند و تکذیبیه‌های وزارت نفت هیچ کجا بازتابی ندارد. آیا باید آمار کاهش ۴۰ درصدی صادرات را پذیرفت یا تکذیبیه وزارت نفت را؟
کد خبر: ۲۹۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰ 09 January 2013

این برای چندمین بار است که آمار کاهش صادرات نفت ایران، از سوی برخی مسئولین اعلام می‌شود و وزارت نفت آن را تکذیب می‌کند. و باز برای چندمین بار است که با اعلام کاهش صادرات، رسانه‌های خارجی به سرعت مشغول بازتاب آن می‌شوند و تکذیبیه‌های وزارت نفت هیچ کجا بازتابی ندارد. آیا باید آمار کاهش ۴۰ درصدی صادرات را پذیرفت یا تکذیبیه وزارت نفت را؟

به گزارش «تابناک»، چندی پیش اعلام شد که وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای به آمار صادرات نفت و گاز ایران داشته است که طی آن اعلام کرده صادرات نفت ایران در ۹ ماه گذشته، معادل ۴۰ درصد کاهش یافته و به همین میزان، درآمد صادرات نفت و میعانات گازی به دلیل تحریم‌ها ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ این سخنانی بود که غلامرضا کاتب، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا به آن اشاره کرده بود.

این امر بلافاصله در رسانه‌ها بازتاب خود را نشان داد و به ویژه رسانه‌های خارجی اعم از فارسی زبان و ...، به سرعت این نقل قول از وزیر نفت را منتشر ساختند و در برخی موارد آن را همراه با تحلیل‌هایی از اثرگذاری تحریم‌ها کردند.


اما دیروز سخنگوی وزارت نفت، هر گونه کاهش صادرات نفت و آمار ارائه شده را به یکباره تکذیب کرد. نیکزاد رهبر در این باره گفت: ارائه هر گونه آمار و نقل قول‌های غیرمستقیم از وزیر و مدیران صنعت نفت، فاقد وجاهت است.

نیکزاد رهبر در این باره افزود: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با کمک همه نیرو‌ها و متخصصان شریف صنعت نفت و توجه ویژه‌ای که در کشور به صنعت نفت شده است، شرایط دشوار روزهای نخست تحریم را پشت سر گذاشته است.

اما وی هیچ اشاره‌ای به آمار صادرات و درآمدهای نفتی و گازی ایران نداشته است. بی‌گمان، می‌توان گفت که واکنش و تکذیبیه وزارت نفت، بیش از همه، ناشی از بازتاب این آمار به ویژه در رسانه‌های خارجی بوده است؛ اما این تکذیبیه چه تأثیری دارد؟ در خارج هیچ، زیرا از روز گذشته تا کنون حتی یک رسانه خارجی دسته چندمی نیز این تکذیبیه را بازتاب نداده است!

غلامرضا کاتب نیز در گفت‌وگویی با تابناک، ضمن محکوم کردن برداشت‌های تبلیغاتی رسانه‌های خارجی از این آمار گفت: البته این آماری است که گزارش‌های مستند آن موجود است.

بنا بر این گزارش، در ماه‌های اخیر و پس از آغاز تحریم‌ها، آمار صادرات و درآمد نفتی ایران یکی از بغرنج‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات در حوزه آمار رسمی کشور بوده است. از زمان شروع تحریم و تنها یک ماه پس از آن، گزارش‌های خارجی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت ایران سخن گفته بودند و این صادرات را ۱. ۱ میلیون بشکه در روز دانستند.

چندی بعد آمار ارائه شده از سوی محمد رضا باهنر مبنی بر کاهش صادرات ایران به هشتصد هزار بشکه در روز، سر و صدایی بسیار برپا کرد که این آمار نیز دقیقاً در رسانه‌های خارجی بازتاب یافت و وزارت نفت نیز به همین شیوه آن را تکذیب کرد.

وزیر نفت از تولید بیش از چهار میلیون بشکه‌ای کشور و ظرفیت رساندن آن به مرز پنج میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد.

اوپک اما در گزارش‌های خود، فاصله‌ای یک میلیون بشکه‌ای را در آمار اعلامی وزارت نفت ایران و آمار اعلامی از سوی نهادهای ثانوی نشان می‌دهد؛ اختلاف آماری که در گزارش‌های اوپک تقریباً بی‌سابقه است؟

بی‌گمان کشور در شرایط تحریمی مشکلاتی در صادرات و درآمد نفتی داشته است و این امر را نمی‌توان به هیچ وجه انکار کرد؛ اما اکنون موضوع بر سر آن است که این مشکل تا چه اندازه بوده و صادرات نفت ایران چه میزان است؟ چرا هیچ شفافیتی در صادرات نفت ایران وجود ندارد و یک منبع معتبر در این حوزه شفاف‌سازی نمی‌کند؟

شاید گفته شود، ارائه آمار کاهش صادرات نفت منجر به درست شدن خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های خارجی می‌شود. این سخنی است منطقی، اما آیا ارائه آمارهای متناقض و متضاد و تکذیبیه‌های بی‌اثر، نتیجه منفی‌اش کمتر از ارائه آماری شفاف و یا حداقل یکسان از صادرات نفت است؟

در جایی که آمار کاهش صادرات نفت ایران به سرعت در رسانه‌های خارجی بازتاب می‌یابد، آیا تکذیب این آمار نیز به‌‌ همان سرعت و گستردگی بازتاب داشته و تأثیرگذار است و اساساً چرا وزارت نفت، اقدام به صدور تکذیبیه‌هایی می‌کند که هیچ اثری ندارد و تنها منجر به بی‌اعتمادی بیشتر به نهادهای مربوطه می‌شود؟ آن هم در جایی که سایر مسئولین به مستند بودن آمار اعلامی در کاهش صادرات در گزارش‌ها تأکید دارند؟

این عدم شفافیت و اعلام آمار از سوی یک منبع معتبر، تنها موجب آن شده است که فضای داخلی جامعه با سردرگمی درباره آینده ذخایر ارزی کشور همواره منتظر وارد شدن شوک و التهاب به اقتصاد بوده و از سویی رسانه‌های خارجی هر اظهار نظر معتبر و غیر معتبری را درباره کاهش صادرات و درآمد نفتی ایران به سرعت بازتاب دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۵
احتياج به گفتن نيست !
وضع اقتصادي ما ، به وضوح نشان ميدهد كه صادرات نفت ما به شدت كاهش داشته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
به امید خدا کامل قطع شود تا بلکه بی آید سر سفرمون
انشالله که راست باشه و کاهش صادرات روزی به 100 درصد برسد کسانی که نگاه استراتژیک دارن بخوبی میتوانند درک کنند که در صورت همت مسئولین و به کار گیری همه ظرفیت های کشور و مدیریت درست ما میتوانیم برای همیشه از شر اقتصاد نفت محور خلاص بشیم و این مهم رو مدیون یانکی های بی تمدن باشیم که نفت ایران رو تحریم کردن امیدوارم مسئولین قدر این فرصت رو بدونن و آن رو مفت از دست ندهند که این مهم میتوانه مشگل تولید و اشتغال رو هم بصورت ریشه ای حل کنه .
از گشنگي نميريم ، خوبه !!!!!!!!
پاسخ ها
مرده متحرك !
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
ما كه خيلي وقته مرديم .
همین نفت باعث این همه مشکلاته، نگاه کشور های استعمارگر به نفت ما و اقتصاد وابسته به نفت باعث خـــــیـــــلـــــی مشکلات شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
عمو ما اگه اين نفت رو نداشتيم الان سوئيس نبوديم، افغانستان بوديم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
آقا سیامک می بینی که دیگه به نفت ما نگاه نمی کنند. ما تلاش می کنیم بفروشیم.
وقتی وزیر اقتصاد و دارایی عنوان می کند که در آمد نفتی 50 درصد کاهش یافته دیگر نمی توان کفت که صرفا" اطلاعات غیر نفتی صحیح نمی باشد.جریان نفت از بسیاری از منابع داخلی و خارجی از جمله حمل ونقل,بیمه ,خریداران, بانگها و موسسات مطالعاتی از جمله دبیر خانه اوپک,رویتر,پلاتس,آرگوز وسایر منابع بدست آورد
چه آمار بالا یا پایین باشد . وضعیت همین است .
بقول ضرب المثل معروف کور از خدا چه میخواد دوتا چشم بینا انشااله که شرکت نفت راست میگوید
پس زمان حسابرسی هم( اگر وجود داشته باشد) بر مبنای امار فروش خودش به خزانه ارز واریز کند و اگر غیر ازاین باشد دروغ میگوید
خدا به خير كند
اولین گام در حل هر گونه مشکلی پذیرش اون هست که نمیدونم چرا خصوصیت تکذیب در جامعه ما زیاد دیده میشه، روشی که برای ارائه آمار در چند سال اخیر با مردم در پیش گرفتن درست نیست
اصلا در شرایطی که دشمنان هم بهره برداری تیلیغاتی میکنند (برای بالا بردن قیمت دلار) و هم دنبال ایجاد محدودیت بیشتر برای ما هستند ارائه آمار و اطلاعات توسط مسئولین ما چه لزومی دارد. بگذار خود آنها اراجیف ببافند.
اکنون نفت در حالت بسیار بد بسر برده و صادرات نفت از 4 ملیون به 1 ملیون رسیده و انهم بصورت تهاتری یعنی پایاپای معامله انجام می شود.
1 - مصدق گفت : ای کاش ما اصلا نفت نداشتیم در آن صورت هیچکس به کشور ما چشم طمع نداشت و نیز ما هم مثل سایر کشورهای دیگر روی توانایی ها و کار خودمان تمرکز می کردیم نه اینکه تن پرور و تنبل شویم
2 - این تحریمها شک نکنید که همه اش به نفع کشور است چون کم کمک ما را به سمت اقتصاد بدون نفت که آرزوی هر استراتژیست و سیاستمدار بوده است رهنمون می شود
3 - ما هم نباید در مورد هر چیز که صحبت می شود و خبرساز می شود بلافاصله نظر دهیم . مگر اطلاعات هر کس در چند موضوع است . بیشتر کسانی که لینک می گذارند اصلا اطلاعاتی در باره اقتصاد بین الملل و نفت و سیاست و .... ندارند لذا نباید جو را بر علیه کشور خودمان درست کنیم.
خواهش میکنم رعایت بفرمایید
به نظر من اوضاع اقتصادی ما خیلی بهتر از کشورهای غربیه یه نگاه به رشد اقتصادی اونا بندازین میبینین که حتی بعضیاشون منفیه و اگه یه سر به سایت های امریکایی بندازین و نظرات مردمشون رو نگاه کنید میبینید که بعضیهاشون حتی هزینه تحصیل بچه هاشون هم ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
برادر من مثل اينكه بگي من پارسال نمرم 8 بوده شده 12 مثبتم اونا نمرشون 18 بوده شده 17 منفين،نگاه كن ببين كجا وايسادي.بعدم قدرت هراقتصاديو از ارزش پول مليش نسبت به طلا ميشه فهميد وسوما اونا پول تحصيل كجا رو ندارن بدن دانشگاهايي كه سالي 40/50 هزار دلار هزينشونه اگه اينجوريه كه ما هيچوقت نداشتيم بديم.
درایران دروغ گفتن یک ارزش شده مخصوصا بین مسئولان برای توجیه کارهای اشتباه خود
یعنی پول نفتها کجا میرود؟ حتی همان 50 درصد؟ منابع گاز و معدن که صادرات میشود هم بماند!!
از قديم گفتن چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است همين كاهش ارزش پول ملي و بالا رفتن بي سابقه ارزش ارزهاي خا رجي خود حاكي از كاهش صادرات ميباشد ديگر نيازي به آمار ندارد . هر كسي با كمي اطلاعات اقتصادي خودش ميتواند اوضاع را تجزيه تحليل كند و آمار درست را از غلط تشخيص دهد .
فعلا بزرگترین مشکل کشور سوء مدیریت است وبس!
با رضا در مورد اينكه وضعيت مردم ما بهتر از مردم غرب است را موافقم امسال مهرماه به آلمان و فرانسه سفر كرده بودم با خانمي هم صحبت شدم دقيقاً همين مطلب را مي گفت كه كيف مدرسه براي پسرم نتوانسته ام بخرم البته نمي توانيم بگوييم همه ولي اكثراً با صرفه جويي زندگي مي كنند . ببخشيد نظر من اين است كه ملت ما خيلي اسراف مي كنند در خصوص سوخت كه مي بينيم اكثر مردم در خانه ها لباسهاي تابستانه مي پوشند و وسايل گرمايشي را تا درجه آخر مي كنند ولي در آلمان منزل بستگان بودم اواخر مهرماه هنوز وسايل گرمايشي روشن نشده بود و اهالي منزل از لباسهاي گرم استفاده مي كردند. خوبه بدونيم
خدا پشت و پناه مسئولین ومردم ایران باشد تا به حول وقوه الهی با این تحرمیها سر بلند بیرون بیاییم
به قول یه بنده خدایی: اگر نفت هم نداشتیم ژاپن نمیشدیم آفریقا میشدیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار