بازدید 11010

نشانه‌های جنگ قدرت در ونزوئلا در نبود «چاوز»

در حالی که هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در بیمارستان بستری است و با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، دولت این کشور و گروه‌های مخالف، هر یک تفسیری از قانون اساسی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، اعلام شده چاوز نخواهد توانست در مراسم ادای سوگند دوره جدید ریاست جمهوری خود شرکت کند.
کد خبر: ۲۹۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲ 05 January 2013
در حالی که هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در بیمارستان بستری است و با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، دولت این کشور و گروه‌های مخالف، هر یک تفسیری از قانون اساسی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، اعلام شده چاوز نخواهد توانست در مراسم ادای سوگند دوره جدید ریاست جمهوری خود شرکت کند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته «نیکولاس مادورو»، معاون رئیس جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ای تأیید کرد که احتمالاً چاوز نخواهد توانست در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری در دهم ژانویه شرکت کند.

بنا بر این گزارش، هوگو چاوز ـ که دچار سرطان است ـ هم‌اکنون در بیمارستانی در کوبا بستری است و به تازگی برای چهارمین بار عمل جراحی شده است.

بر پایه گزارشی که شبکه خبری «راشا تودی» از وضعیت چاوز منتشر کرده، وی هم اکنون به دلیل عفونت ریه ـ که پس از عمل جراجی بر او عارض شده ـ دچار نارسایی تنفسی شده است. دولت ونزوئلا اعلام کرده وی در شرایطی حساس بوده و نیازمند درمان بیشتر است.

در این شرایط، گروه‌های مخالف در ونزوئلا با استناد به قانون می‌گویند، به دلیل ناتوانی چاوز از ادای سوگند، قدرت باید به رئیس مجلس این کشور واگذار شده و وی انتخابات جدیدی را برگزار کند؛ با این حال، مادورو موضوع برگزاری انتخابات جدید را رد کرده است.

مادورو در این باره گفته: «موضوع رسمیت یافتن ریاست جمهوری از طریق سوگند را می‌توان در دادگاه عالی حل و فصل کرد؛ هم‌اکنون دادگاه در هماهنگی مناسب با رئیس دولت است».

راشا تودی اشاره می‌کند که بخش‌های مربوط به این موضوع در قانون اساسی ونزوئلا مبهم و در معرض تفسیر است. بر پایه این قانون، یک بازه زمانی مشخص برای ادای سوگند در مجلس نمایندگان تعیین شده و در صورت عدم امکان این امر، رئیس جمهور برگزیده می‌تواند در برابر دستگاه قضایی کشور ادای سوگند کند. با این حال، قانون اساسی تصریح نمی‌کند که آیا این بازه زمانی به دادگاه عالی مربوط می‌شود یا خیر؟!
 
اما همه این مباحث در حالی جریان دارد که طی روزهای گذشته، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آکنده از شایعاتی درباره به کما رفتن یا درگذشت چاوز است. کمبود اطلاعات درباره وضعیت دقیق چاوز، به نوبه خود به این شایعات دامن می‌زند.

«ارنستو ویلگاس»، وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا، شایعات درباره سلامتی چاوز را «جنگ روانی» خوانده است.

وی دو روز پیش در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «مردم ونزوئلا در معرض جنگ روانی هستند که رسانه‌های فراملی پیرامون وضعیت سلامت رئیس جمهور به راه انداخته‌اند و هدف نهایی آن‌ها نیز بی‌ثبات کردن جمهوری بولیواری ونزوئلا است».

مقامات دولتی تأکید دارند که چاوز هشیار است و به زودی سلامت خود را بازمی‌یابد؛ اما درخواست دعا برای سلامتی وی که از تلویزیون دولتی پخش شد، از میزان خوش‌بینی‌ها در میان مردم کاسته است.

برخی بر این باورند که شاید دولت این موضوع را که بازیابی سلامت چاوز ممکن نیست، پنهان نگه می‌دارد تا دولت وی بتواند با در اختیار داشتن زمان لازم، با یکدیگر یکپارچه شده و پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام، وضعیت خود را تثبیت نمایند.
 
در انتخابات گذشته، هنریکه کاپریلس، چهره مشهور مخالف و مهمترین رقیب چاوز، توانست ۴۴ درصد آرای مردمی را از آن خود کند. اکنون در صورتی که مادورو بخواهد در مقابل وی قرار گیرد، پیش‌بینی این که چه میزان از رأی دهندگان از وی حمایت کنند، دشوار است؛ حتی با وجود اینکه چاوز رسما از مادورو به عنوان جانشین احتمالی خود یاد کرده است.

چاوز از سال ۱۹۹۹ تاکنون قدرت را در ونزوئلا داشته و دوره کنونی ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد؛ مگر اینکه وی به دلیل بیماری فوت کرده و یا گروه‌های مخالف در انتخاباتی زودهنگام پیروزی را از آن خود کنند.

با وجود این، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ونزوئلا حتی در غیاب رئیس خود نیز دست بالا را در این کشور داشته و همچنان از قدرت چشمگیری برخوردار است.

به هر حال، اکنون همه چشم‌ها به نمایندگان مجلس ونزوئلاست که قرار است امروز برای انتخاب رئیس جدید مجلس گرد هم آیند. هر کسی که از سوی این نمایندگان ـ که بیشتر طرفدار چاوز هستند ـ برگزیده شود، به زودی تا هنگام مشخص شدن وضعیت چاوز، به سمت رئیس جمهور موقت، قدرت را در کشور به دست خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس