بازدید 26184
در کارخانه آزمایش چه می‌گذرد (۲):

در میان کشمکش چپ و راست، من کارگر له می‌شوم + تصاویر

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آزمایش که دو روز پیش در کارخانه و در دفتر مدیر عامل این کارخانه صورت گرفته بود، روز گذشته همان گونه که گفته می‌شد به ساختمان اصلی هلدینگ پیام کشیده شد و کارگران معترضی که بیش از هشت ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، امروز دعوت ناهار مدیران شرکت را نپذیرفتند، چرا که خانواده‌هایشان گرسنه هستند.
کد خبر: ۲۹۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶ 19 December 2012

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آزمایش که دو روز پیش در کارخانه و در دفتر مدیر عامل این کارخانه صورت گرفته بود، روز گذشته همان گونه که گفته می‌شد به ساختمان اصلی هلدینگ پیام کشیده شد و کارگران معترضی که بیش از هشت ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، امروز دعوت ناهار مدیران شرکت را نپذیرفتند، چرا که خانواده‌هایشان گرسنه هستند.

به گزارش «تابناک» روز گذشته نیز تجمع و اعتراض کارگرانی که بیش از هشت ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، ادامه داشت و این بار در جلوی ساختمان هلدینگ پیام، این تجمع اعتراضی چند ساعت به طول انجامید. دیروز در این تجمع، درخواست کارگران، مستقیم به گوش اعضای هیأت مدیره شرکت «پیام» رسیده؛ اما گویا آنان باز هم بدون پاسخی قانع کننده، روانه منزل خود شده‌اند؛ جایی که به اذعان خودشان زن و فرزندانشان گرسنه هستند.


بر پایه این گزارش، در میان اعتراض کنندگان به وضعیت کارخانه افرادی نیز دیده می‌شدند که جزو بازنشستگانی بودند که اکنون حقوق بازنشستگی خود را آن هم با رقم‌های ناچیز (نزدیک ۵۰۰ هزار تومان) دریافت نکرده‌اند. نکته جالب این که این افراد تنها مسأله کارخانه را موضوع دریافت حقوق خود نمی‌دانند، بلکه سخن از مسائلی ریشه‌ای‌تر به میان می‌آورند!

یکی از کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» گفت: از چندی پیش، قرار بر آن شد که حقوق ماهیانه ما را ۲۵ درصدی و در‌ پایان هر هفته کاری پرداخت کنند که این روند چند ماهی است که متوقف شده است. هرچند مدیر عامل کارخانه می‌گوید، ما شما را درک می‌کنیم، ولی ما می‌دانیم که آن‌ها به هیچ وجه وضعیت زندگی ما را درک نمی‌کنند. حقوق ۲۵ درصدی برای ما معادل کمی بیش از ۱۰۰ هزار تومان می‌شود که حتی اگر ما بخواهیم نان خالی بخوریم، باید بیش از ۱۶۰ هزار تومان در ماه هزینه خرید نان کنیم.

وی با اشاره به مدت زمان هشت ساله‌ای که این کارخانه خصوصی‌سازی شده می‌گوید: چرا ما باید‌ پس از بیست سال سابقه کار، حقوق ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کنیم؟ این کارخانه بیش از ۱۲۰۰ کارگر داشته که در این هشت سال به راه‌های گوناگون، همه را قلع و قمع کرده‌اند. 


یکی از کارگران می‌گوید: امروز مدیریت ما را برای صرف ناهار دعوت کرده است؛ اما ما گفته‌ایم در جایی که خانواده و زن و بچه‌مان گرسنه هستند، ما چگونه ناهار بخوریم؟

یکی دیگر از کارگران با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی پیاپی در کارخانه، این کار را نیرنگی دیگر از سوی مدیران کارخانه می‌داند و می‌گوید: کارخانه ما بسیار بزرگ است و هم‌اکنون برخی از زیر مجموعه‌های آن را اجاره داده‌اند و با این تغییرات، اصلاً معلوم نیست این پول‌ها و تولیدات کارخانه به کجا می‌رود!

وی اشاره می‌کند: کارخانه تا پیش از عید، هشت هزار کولر تولید کرده و به فروش رسانده که هنوز پول پیمانکاران و کارگران را نداده و معلوم نیست، این پول‌ها به کجا رفته است. من با سیاست کاری ندارم، ولی در میان کشمکش چپ و راست من کارگر در حال له شدن هستم.


وی با اشاره به روال مدیریتی می‌گوید: ۲۴ شرکت در زیرمجموعه هلدینگ قرار دارد که مدیران را پی در پی در این شرکت‌ها جابجا می‌کنند. مدیری که مثلاً در فلان شرکت منصوب می‌شود به تولید می‌پردازد، محصول را می‌فروشد، ولی نه حقوق کارگران را می‌دهد و نه حق طلبکاران را و پس از آن شرکت جابجا می‌شود و به شرکت دیگر می‌رود و در این میان اصلاً مشخص نیست که این پول‌ها چه می‌شود. چرا حقوق میلیونی مدیرانی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند، پرداخت می‌شود؛ اما حقوق کارگران هشت ماه است که پرداخت نشده؟

وی می‌گوید: خوشبختانه یا متأسفانه این‌ها آنقدر مدیر دارند که هر یک سال و یا دو سال مدیران جدید برای شرکت منصوب می‌کنند. آیا کسی در این کشور نیست که به کار این‌ها رسیدگی و نظارت کند تا من کارگر با حقوق ۵۰۰ هزار تومانی در این میان متضرر نشوم؟

یکی دیگر از کارگران با اشاره به نام یکی از مدیران سابق شرکت می‌گوید: ایشان چندین کارگر را بازنشسته و در واقع بدبخت کرد و زمانی که می‌خواست برود، سنوات چهل میلیونی خود را نقداً دریافت کرد، ولی ما در جایی که کار می‌کنیم، باید آب چاه بخوریم.


برخی کارگران با اشاره به نام آقای «د» که گفته می‌شود، رئیس قانونی هلدینگ است، ریشه این مسائل را از ایشان می‌دانند که می‌گویند معلوم نیست در ایران است یا نه و برخی می‌گویند در انگلیس است. اکنون کارگران، فردی به نام «م. ح. ب» را که جانشین آقای «د» است، مقصر اصلی این جریانات می‌دانند.

برخی دیگر از کارگران اشاره می‌کنند که مدیران شرکت در حال فروش اموال کارخانه هستند و یکی از ایشان گفت: چندی پیش، همه تجهیزات و تولیدات موجود در کارخانه و حتی ضایعات را در یکی از واحد‌ها فروخته‌اند و برای نابودی این کارخانه تلاش می‌کنند.

در این میان، یکی از طلبکاران شرکت آزمایش که از شیراز به تهران آمده بود تا در این اعتراض شرکت کند، با نشان دادن فاکتور و اسناد خرید چهارده میلیونی خود از کارخانه مرودشت می‌گوید: من مرداد ماه نود، یخچالی خریداری کرده‌ام که هنوز نه پول من را پس داده‌اند و نه یخچالی به من تحویل داده شده است.


کارگری در این میان می‌گوید، هر چه در کارخانه تولید می‌شود معلوم نیست که به کجا می‌رود و پول آن چه می‌شود. هر روز در جلوی در کارخانه طلبکاران صف می‌کشند، بدون آن که کسی پاسخگوی آن‌ها باشد.

به گزارش تابناک، در پایان این تحصن کارگران اذعان کرده‌اند که روز چهارشنبه کارخانه را تعطیل خواهند کرد و تا مشخص شدن وضعیت کارخانه و دریافت حقوق خود اجازه فعالیت کارخانه را نخواهند داد. این در حالی است که بنا بر اسناد موجود، شرکت آزمایش تنها یکی از 24 شرکتی است که همگی بورسی بوده و در زیر مجموعه هلدینگ پیام مدیریت می‌شود.

درخواست و اعتراض دیروز کارگران به هیئت مدیره شرکت هلدینگ پیام همانگونه که ذکر شد بی نتیجه به پایان رسید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۵۹
آخر و عاقبت خصوصی سازی همین است که می بینید.
از این دست شرکت ها فراوان هستند که این جوری خصوصی شدند و متاسفانه به عمد تعطیل شدند. چه برسد به افزایش بهره وری!!!!
حالا یک نفر برود و همین کارخانه آزمایش را بخرد ببنید قیمت چند شده؟؟؟؟
مطمئناً خيلي از مديران ارشد و دست اندر كار ما باور نمي كنند كه انسان هاي هستند كه با اين حقوق دارن زندگي ميكنن.البته اين بنده خداها 8 ماهه دارن بدون حقوق زندگي ميكنن.آخه 500 تومن چي ميشه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آقا یا خانومی که منفی دادی ببینم بهتون برخورد که منفی دادین؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
رامين جان 500 تومن كه حقوق خوب يه كارگر ، الان تو شركت ما بيشتر كارگرا 400 تومن پايه حقوقشونه ، تازه كلي هم ازش كم مي شه بابت حق بيمه و غيره
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
سلام و خدا قوت به همه دوستای عزیزم
این بلا ( بدون حقوق کارکردن ) بر سر کل کارخانجات تولیدی اومده - الان کارخانجات نساجی تو همین سایت تابناک نوشته بود 18 ماهه حقوق نگرفتن - گیتی پسند هم 4 ماهه حقوق نداده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
میدونن خوب هم میدونن چیزی که نمیدونن اینه که چطور میشه با این حقوق زندگی کرد ولی براشون اونقدر مهم نیست که بخوان بهش فکر کنن.
سال گذشته 5/2 شغل ايجاد شد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
شايد درسش اينه كه :
سال گذشته 2/5 شغل حذف شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
نه درستش اینه : سال گذشته 2.5 میلیون نفر دیگه سرکار گذاشته شدند. مثل بقیه که عمریه سرکارند و خودشون خبر ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
نه بابا ديگه دو ونيم شغل كه چيزي نيست. اين يعني دو شغل تمام وقت و يك شغل پاره وقت.

شايد چند هزارتايي (البته با از بين رفتن چند برابر آن) ايجاد شده است.
حق ، گرفتني است .
آقاي محجوب !
اين روزا معلوم نيست كجايي ؟!!!
يادتون هست در ميتينگ هاي انتخاباتي ، صحبت از حق و حقوق كارگران زحمتكش ميكرديد ؟!
رياضت اقتصادي و ديگر هيچ ...
چي بگي از اين همه درد و رنج
يادش بخير !
شعار كارخونه آزمايش يه زماني اين بود .
« آزمايش ؛ سربلند از هر آزمايش »
متاسفانه ،حالا ديگه بايد شعارش رو تغيير بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مثلا"
« آزمايش ؛ سر افكنده از پرداخت حقوق كارگران »
همشون اخراج می شن فردا تابناپک قیافه ها رو شطرنجی کن حداقل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
به اتهام :
تلاش براي دريافت حقوق 8 ماه پيش !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
اخراج شن بهتر از اينه كه مجاني كار كنند .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
از کجا اخراج میشن؟ اخراج بشن که بهتره . لا اقل برن حقوق بی کاری بگیرن نه اینکه کار مفت انجام بدن . یاد کزت افتادم به این تفاوت که یه ژانوار ژانی بود که اون از بد بختی نجات بده . کی میخواد این کارگران زحمت کش رو که نون بازو در ميارن و برای خانوادشون میبرن از این وضع نجات بده ؟
دولت که فعلا سرش گرم یه قول دو قول بازی کردنه
آقا وضع ما كارگراي ساختماني بدتره
ما اصلا كار نداريم چون كسي پول نداره ساختمان بسازه
تعجب ميكنم چجوري زنده ايم
كي ميخواد جواب زن و بچه سه ماهه منو بده
کارگران عزیز نگران نباشید در حال حاضر اکثر کارخانه ها همین است با این منوال بزودی صنعت نابود می شود
بازم دستتون درد نکنه که این تصاویر رو نشون میدید شاید یه کسی کاری بکنه حالا خوبه ... متفرقشون نکردن
آزمایش یکی از ده ها شرکتی است که به این روز دچار شده. بسیاری دیگر از شرکتها که آمارشان کم هم نیست به قول این هموطنان معلوم نیست که درآمدشان چه می شود!!!!!
من میدانم که شرکتها سازمانها و ارگانهای خصوصی و نیمه دولتی و دولتی همگی یک رویه بدور از وجدان و انصاف را در پیش گرفته اند و آن اینکه مثلا همگی با استفاده از وضع موجود حقوق کارکنان را به تعویق انداخته اند و از سود سپرده آنها در بانکها دارند استفاده شیرینی می برند!
خدا خیرتون بده لا اقل شما پیگیر اخبار مربوط به قشر پایین جامعه باشید تا صداشون به جایی برسه
مردم در رفاه و آرامش هستند .کدام رفاه؟ ببینید مردم کشورهاییکه یک صدم منابع ما را ندارند کجایند و ما کجاییم.
این که نشد زندگی.....
... اما از عهده مشکلات داخلی بر نمی آیند !!!
دام بحالشون سوخت
8 ماه حقوق نگرتن چه جوری زندگی میکنن!!!!! ما شما رو درک میکنیم و این جور شعارها دیگه اثربخش نیست و رنگی نداره . حضرت علی (ع) میفرمایند : اگر فقر از یک در بیا ایمان از در دیگر می رود . و امان از بی ایمانی...
از یارانه هایی که میدهند خرج کنند مگه یارانه45هزارتومانی نمی گیرند اونو خرج کنند
با 500 هزار تومن چی میدن اخه؟

چیکار کنیم آخه الان ما؟

تازه این که حقوق خوبیه ..

تو شهرستان 200 250 حقوق میدن...مثل چی هم کار میگیرن

بیگاریه واقعا
اینجانب با توجه به اطلاعاتی که از کارخانه آزمایش دارم
با توجه به پتانسیلهای موجود توان پذیرش حداقل 5000 پرسنل را دارد و به دلایل مختلف متاسفانه نیت مدیران بر جمع کردن کارخانه ، فروش زمین و ساختمان سازی است .
ایکاش من مسئول بودم می تونستم به دادشون برسم
سوال من اینجاست آیا وزارت کار بازرس برای بازرسی کارخانه جان ندارد که حقوق کارگری بعد از 20 یا 22 سال کار بشه 500 هزار تومان !!!!!!؟
پس طرح مشاغل بندی وزارت کار چی میشه !!!؟
نباید کسی ناظر اجرای قوانین باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ببخشید ولی طرح طبقه بندی مشاغل یعنی کشک . اداره کار در اصل اداره کارفرما است و هیچ کاری از دستشان بر نمی آید . صنعت نفسهای آخر را می کشد . تحریمها هم نشان داد متاسفانه صنایع ما 100% وابسته هستند و تبدیل تهدید ها به فرصت شعاری بیش نیست .
مگه تو ایران هم بیکار هست؟ من فکر میکردم فقط اروپا و امریکا و اقیانوسیه و افریقا و اسیا هم بجز ایران مشکل دارن -آخه تلویزیون ما اینجوری میگه حتما این عکسها با فتوشاپه از امریکا برداشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
اینا ایتالیایی ان یا اسپانیایی.؟
اخراجشون با وضع الانشون چه فرقی میکنه ، اینطوری حداقل تکلیفشون معلوم میشه میرن دنبال پیدا کردن یه کاردیگه!!!
دولت بايد كمكشون كنه
اخراجشون با وضع الانشون چه فرقی میکنه ، اینطوری حداقل تکلیفشون معلوم میشه میرن دنبال پیدا کردن یه کاردیگه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کدوم کار ؟

جوک میگی ؟
ادم میمونه قسم ......... یا دم خروس این همه مدعی ایجاد شغل کجایند
این یه نمونه از تولیدیهاست که باز کارگراش جرات کردن حرفشونو بزنن وباز دست تابناک درد نکنه که جرات کرده منتشرش کنه ولی ای کاش مسئولین ما اینا رو ببینن ویه فکر اساسی به حال ما کارگرای بیچاره با این وضع تورم بکنن
شرکت من بابت فروش قطعات به کارخانه آزمایش از سال 1388 حدود یازده میلیون تومان از شرکت آزمایش مرودشت طلبکار است و طی این مدت علیرغم تلاش فراوان نتوانسته ام حقم را بگیرم به حکم قانون 40دستگاه یخچال را توقیف کردم ولی برخلاف قانون آنها را فروختند . و حالا ناچارا درحال گرفتن حکم جلب مدیرعامل شرکت آزمایش به جرم دست درازی به اموال توقیف شده میباشم.
بهتراین رابه اونایی بگویید که فقط بیکاری اروپارانشان میدن
انا لله وانا الیه راجعون

فاتحه
خدا به این مردم شریف و زبون بسته یاری و نصرت خودت را برسان.
به نظر من اخراجشون کنن بعد برن زور گیری بعد میگیریم اعدامشون میکنیم مشکل حله.....آمار بی کارا راحت میاد پایین
من وهمكارارانم در يكي ازشركتهاي دولتي سال گذشته بعد از دريافت نكردن حقوق خود بيش از 10ماه اعتراض كرديم وجلوي شركت را بستيم ولي گفتند قانوني اعتراض كنيد ماهم از راه قانوني اعتراض كرديم ولي جوابش اين شد كه تك تك نيروها را اخراج مي كنند وهيچ گونه حق وحقوقي هم پرداخت نمي كنند مي گويند هر وقت داشتيم پرداخت مي كنيم
به بهانه خصوصی سازی شرکتها را ابتدا ضررده می کنن وقتی ضررده شد چند تا از این مدیران که اغلب نور چشمی و از ما بهتران هستند شرکت را با ثمن بخس خریداری کرده که آن شرکتها فقط پول زمینهاشون خدا تومن می شه تولید هم معنا ندارد گور پدر کارگر و باقی ماجرا ...ما شنیدیم که گفته شده تو این مملکت مستضعف نباید باشه عملا هم مستضعف هم سر میزاره می میره.
ما هم له شدیم که کارگر نیستیم
وقتی خودمون حداقل دستمزد رو اینطوری تعیین می کنیم، چطوری انتظار داریم کارفرما ها رعایت حق کنند؟
اگه مسئولان یه تلنگر به کارگر بزنه، کارفرما با بلدوزر از روش رد میشه
همه ایران سرای من است
برده داری نوین یعنی همین!
تابناک جون بعضی کارخونه ها هستن که قصد دارن این مسیر رو برن (البته سود آوری دارن) اگه مرتب اینا رو چاپ کنی شاید منصرف بشن
هواداران راستی یا چپی دست اندرکاران خوب نیست به جای حرفهای صدتا یک غازی که دائم می گید و هیچ نتیجه ای هم نداره و گوش مردم هم از این حرف های کهنه که همگی هدفمند و به خاطر منفعت طلبی شخصی تان هست و گفته می شه یک نظر به بیکاران این گزارش و هزاران گزارش های چاپ نشده و پخش نشده بیندازید آنجاست که از کارهای خودتان خجالت کشیده و دست از به قول معروف منفعت طلبی و سیاسی کاری برمی دارید
داداش من تو همين كارخانه هستش .
بد بخت داره سوله هاش رو تبديل ميكنه به تالار پذيرايي
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس