بازدید 4307

رهبر انقلاب: فرهنگ، مهمترین عامل تحقق عدالت

کد خبر: ۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱ 08 December 2007

آيت‌الله خامنه‌اي فرهنگ را فضاي تنفسي جامعه خواندند و تأکيد کردند: آرمان اصلي ملت ايران، رسيدن به جامعه‌اي رشيد، موحد، پرنشاط، پراميد، عدالت‌طلب، داراي اعتماد به نفس، پرکار، پيشرو، پيشرفته، داراي توکل و برخوردار از روح ايثار و گذشت است و «فرهنگ» مهمترين عامل دستيابي به اين هدف والاست.

به گزارش خبرگزاري مهر، آيت‌الله خامنه‌اي، صبح امروز در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با اشاره به تأثيرگذاري عميق فرهنگ در ابعاد گوناگون جامعه و کشور افزودند: فرهنگ عمومي ‌علاوه بر رفتارهاي فردي و اجتماعي در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي حکومتي نيز کاملاً مؤثر است و به همين علت بايد آن را به شکلي درست، تبيين و پيگيري کرد.

ايشان، اهداف عمومي ‌ملت مسلمان و انقلابي ايران را مباني و معيارهاي دستيابي به جامعه آرماني برشمردند و افزودند: بايد با پرهيز از بحث‌هاي صرفاً نظري و ذهني، به تطبيق وضع فرهنگي موجود با وضع مطلوب و آرماني پرداخت و با مشخص کردن عيب‌ها و مشکلات و بررسي علل و عوامل آنها، به برنامه‌ريزي زمانبندي شده براي رفع مشکلات و دستيابي به اهداف و آرمان‌ها، همت گماشت.

ايشان يادآور شدند: بايد فعاليت‌ها‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي زمينه ساز تحقق عدالت اجتماعي، رفتارهاي درست فردي و اجتماعي و دين باوري در جامعه و کشور شود.

آيت‌الله خامنه‌اي، ‌افزايش نشاط کار و ابتکار، ارتقاي اعتماد به نفس فردي و ملي، افزايش اميد، مصرف درست و تقويت گرايش به کالاهاي ساخت داخلي، توجه بيشتر به نشانه‌ها و آثار «اسلامي، ايراني و انقلابي» در معماري عمومي ‌کشور و افزايش خطرپذيري و شجاعت اقدام را از جمله اهداف مثبت فرهنگي خواندند و افزودند: زمينه دستيابي به اين اهداف در جامعه وجود دارد و تحقق آنها، ‌مستلزم تبيين مهندسي فرهنگي، برنامه‌ريزي و تلاش بيشتر است.

رهبر انقلاب اسلامي‌ با اشاره به ناکافي بودن کارهاي انجام شده در زمينه مهندسي فرهنگي، تأکيد کردند: بايد اين مسئله مهم را خيلي جدي‌تر گرفت.

ايشان با تشکر از تحرک و جديت شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، به وي‍ژه رئيس‌جمهور و همچنين دبير اين شورا، در ايفاي وظايف حساس و سنگين اين نهاد، شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي را مجموعه‌اي از صاحبنظران و صاحب اختياران برشمردند و خاطرنشان کردند: ‌فلسفه وجودي اين ترکيب، برخورداري شورا از قدرت تصميم‌گيري و اجراست و اين ترکيب منحصر به فرد مي‌تواند و بايد کشور و جامعه را در حرکتي نظام مند و پيشرو، به سمت و سوي آرمان‌ها‌ي مورد نظر به پيش ببرد.

آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از نگاه نادرستي که تصميم‌گيريهاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي را با اختيارات دستگاه‌ها در تناقض مي‌داند، افزودند: اين شورا، در فرازي بالاتر از مسئوليت‌ها و وظايف دستگاه‌ها‌ي گوناگون و با نگاه واقع‌بينانه و در عين حال، آرمانگرايانه به فعاليت‌ها‌ي همه دستگاه‌ها، سمت و سوي واحد فرهنگي مي‌دهد و حرکت هماهنگ سازمان‌ها و دستگاه‌ها را براي تحقق اهداف و آرمان‌ها‌ي عمومي ‌سازمان مي‌بخشد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جايگاه مهم و حساس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، مصوبات آن را براي همه دستگاه‌ها، لازم‌الاجرا دانستند و افزودند: همان‌گونه که امام راحل عظيم‌الشأن نيز تأکيد مي‌کردند، مصوبات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي لازم الاجراست که البته براي تحقق اين مهم، بايد ساز و کار مشخصي تدوين شود.

رهبر انقلاب اسلامي، همچنين ‌تقويت بيشتر عقبه کارشناسي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و تعامل بين اين شورا با نخبگان و کارشناسان حوزه و دانشگاه را مهم دانستند و برنامه‌ريزي براي تحقق موضوعات مطرح شده در اين ديدار را ضروري خواندند.

بنا بر اين گزارش، در آغاز اين ديدار، احمدي‌ن‍ژاد، رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي اعلام کرد اين شورا، فرهنگ را روح حاکم و جهت‌گيري اصلي در همه فعاليت‌ها مي‌داند و در دوره جديد توانسته در فضاي عمومي‌ جامعه، ادبيات انقلاب را حاکم و اميد، شجاعت، آرمانخواهي، همبستگي ملي، پيوستگي با نظام اسلامي ‌را تقويت کند.

رئيس‌جمهور، آماده کردن زمينه براي شکوفايي ذهن‌ها و حمايت و ارتباط گسترده با نخبگان جامعه را از ديگر اقدامات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي برشمرد و افزود: اين شورا براي ايجاد و بازسازي ساختارها و اصلاح محتواي تصميمات گام‌هاي خوبي برداشته است.
احمدي‌‌نژاد با اشاره به تنوع دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي، هماهنگي بيشتر اين دستگاه‌ها را در اجرايي کردن سياست‌هاي کلان فرهنگي خواستار شد.

دکتر مخبر، دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي هم در گزارشي با اشاره به تشکيل شوراهاي تخصصي مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي ‌و تحول و نوسازي نظام آموزشي گفت: اين شوراهاي تخصصي با برگزاري مستمر و مداوم نشست‌هاي خود، پيشرفت مناسبي داشته‌اند، به گونه‌اي که نقشه جامع علمي ‌کشور در کمتر از ‌يک سال آينده، تهيه و تقديم خواهد شد.

دکتر مخبر به تعامل خوب شورا با حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها براي ايجاد کرسي‌هاي آزادانديشي اشاره کرد و افزود: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، گام‌هاي خوبي در زمينه توجه به فناوري‌هاي نوين از جمله هوا و فضا، نانو و IT برداشته و ايجاد پايگاه استنادي علوم در ايران و جهان اسلام (ISC) را در دست بررسي و انجام دارد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين از بررسي ملاک‌هاي ارتقاي اساتيد دانشگاه با هدف بومي ‌کردن علوم و ايجاد نهضت نرم‌افزاري خبر داد. همچنين چند تن از اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در اين ديدار ديدگاه‌هاي خود را درباره مسائل گوناگون بيان کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار