بازدید 36741
در سالروز شهادت پدر برنامه موشکی ایران

روایت محسن رضایی ازخوشحالی امام از اقدامات شهید تهرانی مقدم

یک بار که سیستم موشکی ما با هدایت برادرمان حسن مقدم، فرودگاه نظامی بغداد را با موشک زد، فرمانده نیروی هوایی عراق به شدت درمانده شده و به صدام گفته بود، اگر کار این گونه ادامه پیدا کند، ما نمی‌توانیم امنیت و آرامش خلبان‌هایمان را برآورده کنیم . اگر قرار باشد موشک‌های ایران پیرامون آشیانه‌های ما در بغداد فرود بیایند، خلبان ما که از اینجا می‌خواهد پرواز کند و بالای سر هدف در خاک ایران برود، روحیه‌اش را از دست می‌دهد؛ شما یک فکری بکنید.
کد خبر: ۲۸۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸ 10 November 2012
روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰خبر شهادت سردار حسن تهرانی مقدم، مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه و گروهی از نیروهای مخلص انقلاب اسلامی، دل‌ها را به غم نشانید.

وی از نیروهای برجسته و کم‌نظیری بود که سال‌ها حضور در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، سند زیبایی از ایمان و فداکاری اوست.

دکتر محسن رضایی از کسانی است که هرگز یاد و خاطره ایثار و معنویت آن شهید بزرگوار را فراموش نمی‌کند؛ برای همین، سخنان وی درباره شخصیت جهادی و معنوی شهید تهرانی مقدم شنیدنی است :

نخستین دیدار

نخستین دیدارم با شهید حسن مقدم به سال ۱۳۶۰ برمی‌‌گردد. عملیات فتح‌المبین در حال شروع بود. من و شهید حسن باقری به دیدگاهی به نام «تپه بلتا» ـ که در شمال جاده دهلران ـ دزفول بود، رفتیم. این تپه ارتفاعی مناسب برای دیده‌بانی بود که ما از آنجا وضعیت و آرایش ارتش عراق را می‌دیدیم.

ناگهان من از پشت ارتفاعات تپه‌های «علی گِره زَد» در جنوب جاده دهلران، آتش دهانه توپخانه عراق را دیدم. از برادران ارتشی و سپاهی مستقر در آنجا، خواستم بررسی کنند که عراق چند قبضه توپخانه در آنجا دارد.

پس از بررسی مشخص شد، نزدیک یکصد قبضه توپخانه پشت این ارتفاعات هست؛ بنابراین، هنگامی که این را شنیدم، مصمم شدم یکی از اهداف عملیات را در همین جا گذارم که آنجا را تصرف کرده و توپخانه عراق را به دست آوریم.

در راه برگشت به حسن گفتم: یکی از برادر‌ها را معرفی کن تا اگر خدا خواست و ما در این عملیات پیروز شدیم، همین توپ‌ها را بگیریم و آن‌ها را سازماندهی کنیم.

وقتی عملیات را انجام دادیم، از روز پس از عملیات، پاتک‌های عراق شروع شد. آقای حسن مقدم، مسئول تطبیق آتش تیپ ۲۵ کربلای سپاه و وظیفه ایشان، فرستادن تقاضای آتش توپخانه تیپ سپاه به توپخانه ارتش بود. ایشان در آن زمان، نامه‌ای به آقا رشید ـ که این نامه هم‌اکنون هست ـ نوشته است: وضع ما اینجا خوب نیست، آتش توپخانه خیلی دیر شروع به کار کرده و مهمات هم کم است و معلوم نیست اگر پاتک‌های عراق دوباره شروع شود، ما چه وضعی خواهیم داشت و امیدی به پشتیبانی توپخانه نیست.

عملیات فتح المبین که پایان یافت و ما در آن موفق شدیم، توپخانه‌های عراق را غنیمت بگیریم، حسن گفت: فردی که شما برای تأسیس توپخانه سپاه می‌خواهید، آقای حسن مقدم است. او می‌تواند توپخانه سپاه را تشکیل دهد. من صدایش زدم و گفتم: برو دنبال تشکیل توپخانه. به او گفتم: توپ‌هایی را که لشکر ۲۷ و سایر تیپ‌ها و لشکر‌ها از عراق غنیمت گرفته‌اند، می‌گیریم و تحویل شما می‌دهیم. شما برو با آن‌ها توپخانه سپاه را تشکیل بده.

سپاه توپخانه‌دار می‌شود

چهل روز پس از فتح‌المبین، عملیات بیت‌المقدس را آغاز کردیم. در این چهل روز، حسن توپ‌ها را آماده کرد و به این ترتیب، سپاه در عملیات بیت المقدس خودش توپخانه داشت. البته ارتش بیش از سپاه ‌توپخانه داشت، ولی غرش توپ‌های سپاه هم برای بچه‌های سپاه و بسیج و هم برای دشمن مهم بود. دشمن که تازه متوجه شد، سازمان رزم سپاه هم دارای توپخانه شده و سپاهی که در حال رشد است، هم‌اکنون توپخانه هم دارد، به شدت نگران شده بود.

کم کم تیپ‌ها و لشکرهای ما صاحب توپخانه شدند و توپخانه قرارگاهی درست کردیم. تقریباً شمار توپ‌های سپاه به هفتصد می‌رسید. حسن مقدم با کمک شهید حسن شفیع‌زاده و سردار زهدی و دیگران، توپخانه سپاه را سازماندهی کرد.


فرزندان امام خمینی این گونه‌اند

پس از موفقیت‌هایی که در شلیک موشک به بغداد داشتیم، نامه‌ای خدمت امام (ره) نوشتم ـ که این نامه موجود است و یک ماه پس از موفقیت ما در راه اندازی موشک‌های لیبیایی بود ـ مبنی بر این که هر چند کار‌شناسان لیبی با نظر شوروی‌ها از شلیک موشک‌ها جلوگیری کردند، ولی دوستان ما موشک‌ها را راه‌اندازی نموده و موشک‌ها را با موفقیت به سمت بغداد شلیک کرده‌ایم که به هدف خورده است.
در این گزارش، خدمت امام گفتم که فرزندان حضرت‌عالی تا هفده روز پس از فرار کار‌شناسان لیبی، هم سایت پرتاب موشک و هم موشک‌ها را عملیاتی کرده‌اند.

نامه من به دست امام رسیده بود و بعد‌ها به من گفتند، هنگامی که امام نامه مرا خوانده بود، دست‌های مبارکشان را به آسمان دراز نموده و خدا را شکر کرده و به احمد آقا گفته بود من به وجود این جوان‌ها افتخار می‌کنم.

دشمن بعثی از حسن می‌ترسید!

یک بار که سیستم موشکی ما با هدایت برادرمان حسن مقدم، فرودگاه نظامی بغداد را با موشک زد، فرمانده نیروی هوایی عراق به شدت درمانده شده و به صدام گفته بود، اگر کار این گونه ادامه پیدا کند، ما نمی‌توانیم امنیت و آرامش خلبان‌هایمان را برآورده کنیم و پیشنهاد داده بود، ما باید بیشترین خطر را بالای سر هدف در ایران داشته باشیم. او به صدام گفته بود، اگر قرار باشد موشک‌های ایران پیرامون آشیانه‌های ما در بغداد فرود بیایند، خلبان ما که از اینجا می‌خواهد پرواز کند و بالای سر هدف در خاک ایران برود، روحیه‌اش را از دست می‌دهد؛ شما یک فکری بکنید.

او می‌گفت همه پیروزی‌‌ها از خداست
 
نکته جالب در تیم حسن، «مسائل معنوی» بود. همیشه اعتقاد او و دوستانش این بود که این گلوله‌ای را که ما شلیک می‌کنیم، کار ما نیست، بلکه این قدرت خداست که آن را شلیک می‌کند: «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی».

آن قدر حسن و دوستانش اعتقاد راسخ به این امر داشتند که پیش از هر شلیک وضو می‌گرفتند و با وجود آن که محاسبات دقیق را رعایت می‌کردند، ولی با توکل و توسل و خواندن این آیه به هنگام شلیک، بیشتر موشک‌هایشان را به هدف می‌زدند.

* دیدار پایانی

آخرین بار دو سه هفته مانده به شهادت ایشان، برای نماز جماعت مغرب و عشا به مسجد شهرک شهید دقایقی رفته بودم. پس از نماز، قدم‌زنان با هم تا در خانه‌شان آمدیم. ایشان از من خداحافظی کردند؛ همان روحیه خندان همیشگی و حال و هوا و صمیمیتی که با هم داشتیم، در وجودش بود. اگر با کسی اظهار دوستی می‌کرد، با او بسیار صادقانه و خودمانی سخن می‌گفت. حسن، از بهترین دوستان من بود که روحیات جهادی خود را نگه داشته بود.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۶۸
ياد امام وشهدا بخير چه رشادتهاي بود بنايراين ما مي توانيم به هرچه بخواهيم باذن خداوند مي رسيم الله كبر
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
فقط یه جواب برای اونایی که منفی دادند. امثال شهید تهرانی مقدم نبودند احتمالا شماها باید مثل فلسطینیها آواره می​شدید و کشوری تکه پاره شده می ماند رو دستتون. نه اسمی از ایران میماند و نه چیزی از اسلام ضد استکباری. واقعا متاسفم که مردی مردانگی هم به افسانه می پیوندد
مردان مرد
خدايش بيامرزد امثال شهيد تهراني مقدم سند افتخار ملت ايران هستند
روحش شاد
روحش شاد و قرین رحمت واسعه الهی!
پاسخ ها
ولایت
| Kazakhstan |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
من موندم این کدوم بی انصافیه که منفی میزنه؟
خدارحمتش کنه.. مغزمتفکری بود.. نبودش بسیارتاسف انگیزه..
پاسخ ها
محمد سلیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
واقعا بعضی ها دست خدا بر زمین هستند
روحش شاد.
آرام بخواب ای دلاور.
روحش شاد و التماس از اين شهيد پاك و مقدس و شفاعت ما گناهكاران را
خداوند روح این شهید عزیز را غریق رحمت خویش فرماید و به ما این توفیق را عنایت کند که همچون این شهید و شهدای دیگر بر عزت اسلام بیافزاییم و مرگ ما را شهادت در این راه قرار بدهد. انشاءالله
خدا رحمتت کنه مرد
واقعا حیف شدی
وجود نام و یاد این جوانمردان مخلص پشت ایران و ایرانی را همواره گرم نگه داشته است.
باید زندگی ایشان بعنوان سرمشق کودکان ما در کتابهای درسی مطرح شود.
بر روي سنگ قبرم بنويسيد :
« كسي كه ميخواست اسرائيل را نابود كند »
شهيد حسن طهراني مقدم
حیف که این انسانهای صادق و شجاع و فهیم، رهبری عزیز را تنها گذاشتند و به دیدار حق رفتند. ایشالا جاشون خالی نباشه
وبشرالصابرين بان لهم الجنه
خدا رحمتش کند
یادشان همیشه زنده باد که هر چه داریم از شهیدان داریم
من افتخار می کنم که حاج حسن شهید شد چون به آرزویش رسید
من نه سپاهیم و نه بسیجی فقط عاشق کشورم هستم اما با خواندن سرگذشت این انسانها از خودم خجالت می کشم
خدا رحمت اش کند حیف ما ایشان را بعد از شهادتش شناختیم .ما برای خانواده این عزیز طلب صبر داریم بخصوص والدین ایشان . انشالله روحش با امام عزیز همنشین باشد .
با این تصاویر فقط دلمان به درد می آید.خدایا او را بیامرز
درود خدا براو وهمزرمانش
خیلی دوستشون داریم، به خاطر بی ادعا و پرتلاش بودن، به خاطر اخلاصشون، اینکه بدون هیاهو و "مَن منَ" کردن به کار و تخصص خودشون میپرداختن. ای کاش مسئولین ما اینها رو الگوی خودشون قرار بدن
بر روح بلند همه شهدا و امامشون صلوات
خدایا به ما هم توفیق عطا کن تا راه این شهیدان را خالصانه برای عزت و عظمت این کشور تا رسیدن به مقصد ادامه دهیم.
خدایا به حق این شهید دعایمان اجابت کن
ایران همیشه دارای همچون شیرانیست
سلام
افتخار همکاری با شهید مقدم را در ایام جنگ تحمیلی داشتم. آنچه ازامام روحی فداه می شنیدم کسانی ذوب در را ه حق تعالی شده اند، سردار حسن همیشه قبل از شهادتش مقابل نمونه مجسم بود .
او آرزوی پرکشیدن در سرداشت و اکنون ما مانده ایم و حسرت دوست.
یادتان همیشه فراراه ماست و باشما زنده ایم.
والسلام
خداوند ایشان را در زمره اولیا محشور دارد و صبر جزیل به خانواده اش عطا فرماید
خداوند ایشان را در زمره اولیا محشور دارد و صبر جزیل به خانواده اش عطا فرماید
خدا رحمتش كند
بهشت برين جايگاهت باد اي شير مرد وچونان گذشته از قطره قطره خونت به شيراني خواهند امد
حیف که این افراد پس از شهادتشان شناخته میشوند
خداوند روحشان را با سالار شهیدان محشور کند
خدارحمتش کنه
روحش شاد ایشا الله ما هم برای رسیدن کشور به اوج قدرت واقعی راه ایشان را ادامه دهیم قدرت برای ساختن نه برای کشتن
خدايش بيامرزد امثال شهيد تهراني مقدم سند افتخار ملت ايران هستند
کشور به مخلصین عامل ودانشمندان با تقوا نیاز دارد.
مرد عمل هستند نه حرف
حیف
مابه داشتن چنین مردان مردی همچون ارش ها وهمچون کاوه ها افتخار میکنیم خدا او رابیامرزد وبا اولیا ومعصومین محشور فرماید
پدر موشکی ایران به واقع لقبی برازنده این شهید بزرگوار است.روحش شاد و راهش پر رهرو باد
بهتراست برای این چنین افرادی که دارای هوش و اخلاص بالایی هستند و می توان از علم و اخلاق آنان استفاده کرد بیشتر محافظت شود .
همیشه بیشه های ایران مملو ازشیرانی است که به هنگام طمع دشمن خودرا ازبیشه بیرون میآورند وخواب را بردشمنان حرام میکنند.کم نیستند این شیران ودلاوران نبرد وزاهدان شب .انها که درسیاهی شب دل به آستان دوست میسپارند ودرروشنایی روز دمار ازدشمنان درمیآورند. و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی.چه خوش نغمه ای است این آیه شریفه برای مبارزه وجهاد این عزیز .روحت شاد وراهت ادامه دار
هيچوقت،چهره،ومعصوميت،ايشون،باوجودعلم وقدرت،داشتن،اماگمنام موندن،ازيادم نميره،خيلي دوس دارم دانشکده افسري برم اماسنم نمي ذاره متولد62.غيرکنکورراه ديگه اي نيست،حسين
بر روي سنگ قبرم بنويسيد :
« كسي كه ميخواست اسرائيل را نابود كند »
شهيد حسن طهراني مقدم
خدارحمتش کنه
خوشابه حالت سردار ای کاش ماهم رهروتوباشیم
درود بر شهدای وطن
ان تنصر الله ينصر كم ويثبت اقدامكم
در تمامی زمانها کشور ما این چنین غیور مردانی دارد امادر دفاع مقدس بیشتر فرصت ظهور پیدا کردند .دیگر بهتر است به جای افسانه نویسی به واقعیتهای این چنینی روی آوریم. من که احساس غرور می کنم
به خودم ميبالم در زماني نفس مي كشم كه افراد شجاعي مثل شهيد تهراني مقدم پا در عرصه وجود داشتند .كاش من هم مي توانستم براي كشورم مفيد باشم اي كاش ميشد
خدا هميشه سربازاني شجاع در روي زمين دارد
درود برتمام شهيدان ايران درود خدا بر سرداران شهيد
هنرخوارشدجادوي ارجمند
نهان راستي.آشكاراگزند
اينهايي كه منفي دادن ايراني نيستن به قرآن نه بسيجي ام نه سپاهي نه هيچ وابستگي به رژيم .غرش توپ تانك مردي و مردانگي رو نشون ميده.الان كه جنگ نيست همه مردشدن وادعاشون ميشه.به كوري چشمتون بيشه از شير خالي نميشه
باسلام
آنان که رفتن کاری حسینی کردند
و اما!
آنان که ماندن ....
کاری زینبی کنند
روح دلیر مردانی که مایه افتخار و سربلندی این مرز وبوم شدند شاد.حالا ماها باید نگذراریم جای این عزیزان خالی بمونه وادامه دهنده راهشان باشیم نهال شهید تهرانی مقدمهای زیای باید در این مملکت رشد کنه تا خانواده این عزیزان دل شادشوند به شهیدانشان
فارغ از نظر ویا گرایش سیاسی ما به داشتن چنین انسانهای بزرگی که بزرگی وعظمت را به مام وطن وما هدیه کرده اند افتخار کرده وهمیشه نام یاد این عزیزان در قلب این مردم جاودانه خواهد ماند
خداوند روح مطهرش را با اولیا خودش محشور نماید انشاءا... در روز جزا در کنار اوصیای خدا شفیع ما ماندگان کنه کار باشند آمین
نگران منفي هانباشيد تواين مملكت ،بي دين،وطن فروش و... هم هست ( باپاشيدن خاك به چهره آفتاب،چشم خودفرد كورميشه) افرادي مثل شهيدحسن باقري وشهيدتهراني مقدم كه نابغه بودنددرقلب ملت جاي دارند وانقلاب اسلامي ازاين دست افرادبازهم ذخيره دارد.
کجایند مردان بی ادعا
این مردان بزرگ رو که می بینم سرتا پای وجودم حسرت میشه یعنی ماهم میتونیم مثل این بزرگوار ها بشیم!
خداييش اين منفي‌هايي كه ميديد يعني چي؟
آخه طلب آمرزش كردن براي يه سرباز مملكت يا متن يه آيه منفي داره؟

همين غربي‌ها حتي اگه با شركت كشورشون در يه جنگ كاملا مخالف باشند خدمت در جنگ رو براي سربازان و فرماندهاني كه توش بودند محترم مي‌دونن و كشته شدگان جنگشون رو قهرمان ملي قلمداد ميكنن
واقعاً اين منفي‌ها يعني چي؟
حالا هي منفي بده!
دِ بس كن ديگه
دورد برشهداي قدير مخصوصا شهيد عالي مقام سردار بزرگ اسلام شهيد حسن تهراني مقدم مرگ بر منافقان مرگ بر اسرييل
زنده باد سردار
خوشا به حالش وروحش شاد
هروقت نام شهیدان حسن باقری وحسن تهرانی مقدم را می شنوم به ایرانی بودن خودم می بالم کاش مسئولین قدرخونشان را بیشتر می دانستند.
خدا رحمتشان کند من آشنایی دورادوری با این شهید عزیز و برادر بزرگوارشان داشتم. واقعا مردان بی ادعا وپر کاری بودند
کاش میشد تا از سرمایه جان خود به اینها بدهیم چون اینها در زندگی از ما موفقترند
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
خوشا به سعادتشان
روحش شاد راهش پر رهرو باد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها