بازدید 3110

خروج 7 محصول پتروشیمی از لیست ممنوعه

کد خبر: ۲۸۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸ 07 November 2012
وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت در نخستین توافق 7 محصول پتروشیمی را از لیست کالاهای ممنوع صادرات کشور خارج کردند ضمن آنکه با توافق 2 وزارتخانه شرایط جدیدی برای صادرات و واردات محصولات پتروشیمی تعیین شد.

به گزارش مهر، براساس تصمیم چند هفته پیش دولت، صادرات 52 قلم کالا ممنوع شد. در بین لیست کالاهای ممنوع صادرات نام چندین محصول پتروشیمی همچون استایرن مونومر، پلی اتیلن، پلی پروپیلین، پلی اتیلن ترفتالات، پی.وی.سی، پلی استایرن، اکریلونیتریل بوتادین استایرن، کریستال ملامین، سود کاستیک، اسید سولفوریک، LAB و بنزن و محصولات پلیمری هم به چشم می خورد.

همزمان با تدوین و ابلاغ این لیست، مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به توقف صادرات محصولات پتروشیمی انتقاد کردند و حتی مسئولان وزارت نفت نسبت به عدم دستیابی به درآمد 14 میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی تا پایان سالجاری هشدار دادند.

با این وجود در چند روز گذشته مذاکرات متعددی بین رستم قاسمی وزیر نفت و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعه‌ها انجام شد که در نخستین توافق، صادرات 7 محصول پتروشیمی سودکاستیک، بنزن، استایرن منومر، گریدهای PVC، کریستال ملامین، LAV و پلی اتیلن آزاد شد.

محمد زیار رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با مهر با تایید قطعی خروج این هفت محصول پتروشیمی از لیست ممنوعه صادرات‌، گفت: با موافقت کارگروه تنظیم بازار صادرات برخی از محصولات پتروشیمی آزاد شد.

این مقام مسئول همچنین از ایجاد کارگروهی به منظور رصد بازارهای داخلی پتروشیمی و فرآورده های پلیمری خبر داد و افزود: صادرات سایر محصولات پتروشیمی موجود در لیست تدوین شده به شرطی انجام می‌گیرد که فروش این فرآورده‌ها در داخل کشور انجام نشود که در این صورت کارگروه تنظیم بازار در خصوص صادرات آنها تصمیم گیری می‌کند.

وی همچنین در خصوص نحوه صادرات این هفت قلم محصول پتروشیمی آزاد شده، توضیح داد: با توافق وزارت نفت و صنعت، صادرات آزاد این هفت قلم در صورتی انجام می‌شود که ابتدا نیاز داخلی به طور کامل تامین شود.

بر این اساس محصولاتی همچون جوش شیرین، کربنات سدیم، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفلات، ABS، پلی استایرن، DOP، SPR، PBR، ویل استات منومر، اتانول آمین ها و ضایعات پلیمری کماکان در لیست ممنوعه ها قرار دارند.

از سوی دیگر با توافق وزیر نفت و صنعت، به شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوزی داده شده تا آن دسته از مجتمع‌های پتروشیمی که بازپرداخت تعهدات ارزی، تامین قطعات یدکی و کاتالیست‌های خارجی آنها از محل صادرات محصول پتروشیمی و تأمین اقلام و تجهیزات خارجی انجام می شود به صادرات محصولات خود ادامه دهند.

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم با بیان اینکه ممنوع صادرات شدن تعدادی از محصولات پتروشیمی بدون مشورت با مجموعه وزارت نفت انجام شده است، در جمع خبرنگاران گفت: در واردات محصولات پتروشیمی تعرفه‌ای وجود ندارد و در صورت کمبود، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند برای تنظیم بازار اقدام به واردات کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار